خانه / دسته‌بندی نشده / نگاهی به هواپیمای حامل رییس جمهور آمریکا (ایر فورس وان AIR FORCE ONE )

نگاهی به هواپیمای حامل رییس جمهور آمریکا (ایر فورس وان AIR FORCE ONE )

نگاهی به هواپیمای حامل رییس جمهور آمریکا (ایر فورس وان  AIR FORCE ONE )

«ایر فورس» یا نیروی هوایی، طبقه‌ای از صنعت هوایی است که به کنترل هوایی می‌پردازد و البته نیرو‌های جنگی نیز در این دسته قرار می‌گیرند. در آمریکا، هواپیمای حامل رئیس‌ جمهور در مرکز توجه ایر فورس قرار دارد و به اصطلاح ایر فورس وان نامیده میشود. ایر فورس وان (Air Force One) یا یکم نیروی هوایی و یا هواپیمای شماره یک نیروی هوایی آمریکا عبارتی است که از سوی کنترل‌کنندگان ترافیک هوایی خطاب به هر هواپیمایی گفته می‌شود که حامل رئیس جمهور وقت ایالات متحده آمریکا باشد

گردآوری: بهنام جباری

 

«ایر فورس» یا نیروی هوایی، طبقه‌ای از صنعت هوایی است که به کنترل هوایی می‌پردازد و البته نیرو‌های جنگی نیز در این دسته قرار می‌گیرند. در آمریکا، هواپیمای حامل رئیس‌ جمهور در مرکز توجه ایر فورس قرار دارد و به اصطلاح ایر فورس وان نامیده میشود. ایر فورس وان (Air Force One) یا یکم نیروی هوایی و یا هواپیمای شماره یک نیروی هوایی آمریکا عبارتی است که از سوی کنترل‌کنندگان ترافیک هوایی خطاب به هر هواپیمایی گفته می‌شود که حامل رئیس جمهور وقت ایالات متحده آمریکا باشد که در حال حاضر سفرهای پروازی باراک اوباما توسط ایر فورس وان انجام می شود.به هواپیمای حامل معاون رئیس‌جمهور امریکا نیز هواپیمای شماره دوی نیروی هوایی امریکا (ایر فورس تو) می‌گویند.

ایرفورس وان کنونی

در حال حاضر وظیفه‌ی حمل رئیس‌جمهور بر عهده‌ی دو فروند بوئینگ ۷۴۷ از سری ۲۰۰‌ بی است که با شماره‌ی دم ۲۸۰۰۰ و ۲۹۰۰۰ ثبت شده‌اند. در ساختار نیروی‌ هوایی آمریکا این هواپیماها با نام VC-25A شناخته می‌شوند. این دو هواپیما از توانایی سوخت‌گیری هوایی برخوردار هستند و از نظر تئوریک برد آن‌ها نامحدود است. دستگاه‌های سخت‌افزاری موجود در هواپیما در برابر سیگنال‌های الکترومغناطیسی مقاوم‌سازی شده‌اند. ابزارهای ارتباطِ امن موجود در این هواپیما به ایرفورس‌ وان اجازه می‌دهند در صورت حمله به ایالات متحده به‌عنوان یک مرکز فرماندهی متحرک عمل کند.هواپیمایی كه به عنوان یکم نیروی هوایی استفاده میشود با نمونه اصلی خود از نظر ساختار و ویژگی و امنیتی تفاوت زیادی دارند. هواپیمای Air Force One از نظر ظاهری شبیه بوئینگ747 است ولی ساختار آن برای انجام وظایف خود تغییر كرده و دارای 3 طبقه و مساحت فضای داخلی شامل قسمتهای گوناگون هواپیما370 متر مربع هست و پایین ترین طبقه هواپیما برای حمل وسایل مثل وسایل و چمدان و غذا و سایر وسایل مورد نیاز مورد استفاده قرار میگیرد و تا2000 كیلوگرم از غذاهای مختلف میتواند در محفظه های مخصوص شامل یخچالها و سردخانه نگهداری و حمل شود و آشپزخانه های Air Force One امكان آماده كردن و پذیرایی همزمان از 100 نفر از مسافران هواپیما را دارند و منطقه اصلی هواپیما طبقه دوم هواپیما است و تجهیزات ارتباطی و هدایتی و ناوبری هواپیما و … در طبقه اول هواپیما مستقر هستند.

در هواپیمای Air Force One یك بخش پزشكی هم وجود دارد این بخش درمانی شامل تخت بستری بیماران و امكانات درمان اورژانسی و یك داروخانه كامل شامل تمام ملزومات پزشكی وجود دارد و در هر پرواز چندین دكتر همراه رییس جمهور هستند. در هواپیمای Air Force One قسمتهای مجزا و جداگانه برای مهمانان مثل روزنامه نگاران و پرسنل مختلف پروازی و كارمندان قسمت امنیتی مقامات ارشد و شخص رییس جمهور وجود دارد و در بخش مربوط به رییس جمهور یك اتاق ویژه برای استراحت و یك دفتر كار اختصاصی به همراه یك بخش برای ورزش در كنار یك سرویس كامل بهداشتی و حمام وجود دارد. بخشهای مخصوص رییس جمهور در امتداد یك كریدور طولانی در سمت راست هواپیما قرار دارد مسافران هواپیما میتوانند از سه در برای ورود و خروج استفاده كنند و دو در یكی در جلوی هواپیما و دیگری در میانه های هواپیما و سومین در قسمت منطقه میانی جلوی هواپیما مثل هواپیماهای بوئینگ747 كارگو قرار دارد به همراه چند در مخفی دیگر كه در مواقع ضروری از آنها استفاده خواهد شد.

باراک اوباما و هیئت همراه در ایر فورس وان

در Air Force One یك سیستم مخابراتی پیشرفته و گسترده شامل85 تلفن و 19 وسیله ارتباطی تصویری وجود دارد كه امكان ردگیری و شنود و یا اختلال در آنها به دلیل ضریب امنیتی بالای آنان غیر ممكن است . دكوراسیون و مبل و میز و صندلیهای مختلف همگی دست ساز هستند و توسط بهترین نجاران ساخته شده اند. از هواپیمای Air Force One به عنوان مركز فرماندهی ارتش در هنگام حوادثی مثل حمله اتمی سایر كشورها و یا هر گونه درگیری با كشورهای دیگر استفاده میشود و رییس جمهور میتوانند مستقیما با نیروهای ارتش در ارتباط باشد و دستورات لازم را به واحدهای مختلف دهد و یا در كنفرانسهای صوتی و تصویری با مقامات مختلف شركت كند. بد نیست بدانید که در این هواپیما اقدامات زیادی برای حفظ امنیت هواپیما شامل امكان افزودن امكان سوخت گیری هوایی و امكانات ضد موشكهای ضد هواپیما وجود دارد و طول سیم های بكار رفته در ایرفورس وان 383 كیلومتر است و تمام سیمها با پوشش مخصوصی برای مقاوم بودن در برابر تششعات الكترومغناطیسی و هسته ای عایق شده اند. در هواپیما امكانات دیگری مثل مجهز بودن به جنگ الكترونیك یا همان ECM برای از كار انداختن رادار دشمن و امكانات دیگری برای فریب دادن موشكهای حرارت یاب دشمن در نظر گرفته شده است و این تنها بخشی از امكانات Air Force One بود و امكانات دیگر به دلایل امنیتی فاش نشده است.

ایرفورس وان بر فراز کوه راشفور

اولین هواپیمای اختصاصی حامل رییس جمهور

Douglas Dolphin اولین هواپیمایی بود که به طور اختصاصی برای رئیس‌ جمهور طراحی شد. این هواپیما که هم در دریا و هم خشکی می‌توانست فرود بیاید با اعمال تغییراتی مورد استفاده رئیس جمهور فرانکلین دلانو روزولت قرار گرفت ارتش آمریکا نام RD-2 را برای آن انتخاب کرد. هواپیمای مذکور از سال ۱۹۳۳ تا ۱۹۳۹ مورد استفاده قرار گرفت. این هواپیما به نوعی اولین قدم برای منحصر به فرد کردن پروازهای رییس جمهور آمریکا به عنوان فرمانده کل قوا و حامل کد های شلیک تسلیحات اتمی محسوب میشود. این هواپیما تا آن زمان نام ایر فورس وان را یدک نمیکشید.

اولین ایر فورس وان

هری ترومن در سال ۱۹۴۷ هواپیمای C-118 Liftmaster را جایگزین با نام گاو مقدس کرد گاو مقدس هواپیمایی بود که در پایان جنگ جهانی دوم، C-54 Skymaster فرانکلین روزولت را با بدنی مریض حمل می‌کردبود. هواپیمای مذکور به تلفن رادیویی، مکانی برای خواب و وسیله‌ای برای بالا بردن ویلچر روزولت و واردن کردن آن به داخل هواپیما مجهز بود. لازم به ذکر است که فرانکلین روزولت قبل از مرگش تنها یک بار از این هواپیمای مجهز استفاده کرد. ترومن در سال ۱۹۴۷ هواپیمای C-118 Liftmaster را استقلال یا Independence نامید. این اولین هواپیمای ریاست جمهوری بود که از طراحی خارجی منحصر به فردی بهره می‌برد. دماغه این هواپیما همچون عقاب نقاشی شده بود.

در سال ۱۹۵۳ یک هواپیمای تجاری شرقی با شماره ۸۶۱۰ وارد مسیر هوایی هواپیمای حامل رئیس جهمور «دوایت آیزنهاور» شد که شماره آن نیز ۸۶۱۰ بود. در آن زمان برای جلوگیری از مشکلات آینده، بخش مجزایی با نام ایر فورس وان ایجاد شد که مربوط به کنترل هواپیمای حامل رئیس جمهور بود. رئیس جمهور «آیزنهاور» یک هواپیمای چهار موتوره را برای حمل و نقل ریاست جمهوری به خدمت گرفت که Lockheed C-121 نام داشت و لقب کولومبیا ۲ و ۳ را برای آن انتخاب کرده بودند (تصویر فوق مربوط به کولومبیا ۲ است). هواپیمای مذکور، کوچک‌ترین هواپیمایی بود که ایر فورس وان آن را کنترل می‌کرد. اولین پرواز ایر فورس وان که رئیس جمهور آیزنهاور را حمل می‌کرد در سال ۱۹۵۹ اتفاق افتاد.اواخر دوران ریاست جمهوری آیزنهاور بود که ایر فورس وان تصمیم به تعویض هواپیمای ریاست جمهوری گرفت و با این اقدام برای اولین بار، جت وارد دنیای ایر فورس وان شد. SAM 970 (مخفف Special Air Missions یا همان ماموریت ویژه هوایی) که یک هواپیمای بوئینگ ۷۰۷ بود در سال ۱۹۵۹ به عنوان هواپیمای رئیس جمهور آمریکا مورد استفاده قرار گرفت و مدتی بعد نیز SAM 971 و SAM 972 وارد کار شدند.

ایر فورس وان آینده

طرح اولیه بوئینگ 747-8F در حال تست و بررسی پرواز است. ژانویه ۲۰۱۵ بود که ایر فورس اعلام کرد بوئینگ ۸-۷۴۷ به عنوان هواپیمای آینده ریاست جمهوری استفاده خواهد شد. هواپیمای جدید قابلیت دفاع در برابر امواج الکترومغناطیسی را دارد. از سایر قابلیت‌های این هواپیما می‌توان به سوختگیری هوایی و سیستم پیچیده دفاع موشکی اشاره کرد. استفاده از این هواپیما زمانی آغاز می‌شود که هواپیما مذکور آماده حمل رئیس جمهور آمریکا باشد.بوئینگ در حال ساخت نسخه‌ای جدید از هواپیمای 747 ایر فورس وان (Air Force One) برای روسای جمهور آینده است، اما هزینه‌های آن از آن کنترل خارج شده و به بیشتر از 4 میلیارد دلار رسیده است. به‌‌نظر دونالد ترامپ (Donald Trump)، رییس جمهور منتخب مردم آمریکا، از شرکت چندملیتی بوئینگ (Boeing) عصبانی‌ست و این موضوع را می‌توان از آخرین پست او در شبکه اجتماعی توییتر (Twitter) متوجه شد. اخیرا ترامپ با ارسال توییتی جدید از هزینه‌های سرسام آور ساخت یک هواپیمای جدید توسط بوئینگ سخن گفته و برای لغو آن تلاش دارد.

سال گذشته، دولت آمریکا قرادادی 3 میلیارد دلاری و هشت ساله را با بوئینگ برای ساخت هواپیمای جایگزین امضا کرد. هواپیمای جدید ایر فورس وان که براساس Boeing 747-8 ساخته خواهد شد، اندازه‌ای بزرگتر داشته و با نیرویی بیشتر از قبل، توانایی طی کردن مسافت‌های طولانی‌تر را دارد.اما این تمام موضوع نیست و این هواپیمای جدید به آخرین تکنولوژی های روز دنیا و موتورهایی بسیار قدرتمند مجهز شده است. هواپیمای جدیدی که بوئینگ در حال ساخت آن برای دولت آمریکاست، علاوه بر توانایی مقاومت در برابر انفجار الکترومغناطیسی، توانایی فرار از دست موشک‌های حرارتی را نیز دارد. برخلاف اندازه بسیار بزرگی که نسخه ویرایش‌شده 747 دارد، می‌تواند بدون نیاز به سوخت‌گیری تا چهار روز پرواز کند. همچنین حداکثر سرعت آن 997 کیلومتر بر ساعت، یعنی 64 کیلومتر بر ساعت بیشتر از نسل قبل خواهد بود. به‌علاوه، هواپیمای جدید ایر فورس وان آلایندگی کمتری نسبت به نسخه قبلی این هواپیما دارد. هرچند این موضوع برای رییس جمهوری که تغییرات آب و هوایی را انکار می‌کند هیچ اهمیتی نمی‌تواند داشته باشد.

ایرفورس وان آینده

 

لینک منبع

درباره ی amir-moazeni1

همچنین ببینید

اخبار نظامی جهان-تاریخ انتشار:1403/02/07

آمریکایی‌ها رسماً تولید و به خدمتگیری تانک ام ۱۰ بوکر اعلام کردند.. این تانک قرار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *