خانه / دسته‌بندی نشده / قیاسی تانک های آبرامز و آرماتا

قیاسی تانک های آبرامز و آرماتا

ترجمه و تنظیم: محمد علیپور

آرماتای روسیه و آبرامز آمریکایی دو تا از پیشرفته ترین و مرگبار ترین تانک های جنگی جهان هستند. کدام یک از آنها بهتر است و چرا؟ و حتی اگر چیزی در مورد این تانک ها مانند ترکیبات زره پوش محرمانه نگه داشته شود، ما در مورد این ماشین ها خیلی می دانیم.

🛑تاریخچه:
آبرامز M1A2 فعلی به طور قابل توجهی محصول ارتقاء دوران جنگ سرد است. قبل از آن،استفاده از آبرامز M1، توسط ارتش ایالات متحده در سال 1980 به تصویب رسید. این تانک به افتخار ژنرال آبرامز، فرمانده نیروهای آمریکایی در جنگ ویتنام نامگذاری شد. این تانک جایگزین M60 پاتون شد. در نهایت این پروژه موفق به نظر می رسد و تعداد زیادی تولید می شود. در طول سال ها این تانک به طور مداوم بهبود یافته، ارتقا یافته و ارتقا یافت. M1A2 SEP v2 نسخه فعلی است که ستون فقرات نیروهای زرهی ارتش ایالات متحده را تشکیل می دهد. تعدادی از تانک های قدیمی تر آبرامز به این استاندارد تبدیل شدند. برنامه ریزی شده است که تانک های سری M1A2 ارتقاء داده شده در ارتش آمریکا تا سال 2050 عملیاتی خواهند شد.((برای اشنایی با ام1 ابرامز اینجا را کلیک کنید )).

ابرامز

تانک T-14 Armata روسیه طراحی مدرن تری دارد. در جنگهای اخیر نظامی، روس ها متوجه شدند که تانک T-90 قادر نیست برتری ای بر تانک های مدرن غربی داشته باشد. جایگزین مورد نیاز بود.((✍البته بدون توجه به بحث جنگ و صرفا با توجه به آمار و ارقام هم میتوان به نتیجه مشابه رسید.)). توسعه تانک جدید در سال 2011 آغاز شد و بصورتی محرمانه نگه داشته شد. اولین بار تانک های پیش تولید شده در سال 2015 تحویل داده شدند. تولید کامل در سال 2020-2021 آغاز خواهد شد. برنامه ریزی شده است که Armata به تدریج جایگزین تانک های T-72، T-80 و T-90 بشود.((✍ البته روس ها هیچ چیزی را دور نمی اندازند و قطعا این تانک ها در آینده در حالت رزرو قرار خواهند گرفت. مطلب بعدی اینکه تانک آرماتا بدلیل هزینه ی بالایش بیشتر روی پایتخت متمرکز خواهد بود و قطعا سایر نقاط با حساسیت کمتر همچنان از تانک های مذکور استفاده خواهند کرد)).

برای اشنایی با ارماتا اینجا را کلیک کنید

تی 14 ارماتا

🛑محتوا ی تانک ها
در طول قرن گذشته، تفاوت های قابل توجهی بین تانک های روسیه و غرب وجود داشته است، چیدمان آنها و نحوه عملکرد سیستم های آنها. آبرامز جزو تانک های اصلی غربی در دوران جنگ سرد است.((✍در خط مقدم جنگ در نظر گرفته می شده است)) با زره کامپوزیت، شبیه به Chobham بریتانیا. زره جلو با اورانیم ضعیف شده برای سطح بالاتری از حفاظت تقویت شده است. علاوه بر این، آبرامز را می توان با افزودن زره های واکنشی انفجاری تقویت کرد. بیشتر مهمات در برجک با پانل های محافظتی ذخیره می شوند. تانک نسبتا بزرگ است، با این حال در برابر بسیاری از سلاح ضد تانک مقاوم است.((✍اخیرا هم سامانه دفاع فعال روی آن نصب شده که شکارش را سخت تر هم می کند))

تانک M1A2 با توپ 120 میلیمتری بدون خان به صورت دستی بارگیری می شود. تانک دارای سیستم کنترل آتش مدرن است به طوری که با اولین مشاهده، تانک دشمن را هدف قرار می دهد.
تانکAbrams توسط یک خدمه 4 نفره، شامل توپچی، راننده، فرمانده و بارگذار هدایت می شود.
ویژگی منحصر به فرد تانک آبرامز موتور توربین گازی آن است. این موتور چند سوخته است که می تواند از انواع سوخت های بنزینی، دیزلی، سوخت هواپیما یا نفت سفید استفاده کند. موتور عملکرد قابل توجهی دارد و بسیار بی صدا است. با این وجود تعمیر و نگهداری آن مشکل است و مصرف سوخت بسیار بالاتری نسبت به موتورهای دیزلی سنتی دارد.

بنابراین اساسا ایالات متحده به سوی یک تانک پیشرفته، با ظرفیت بسیار بزرگ و بسیار پر جنب و جوش رفت.

از سوی دیگر Armata یک تانک نسل جدید است. این یک طراحی زره جدید با تعدادی از ویژگی های پیشرفته است. این در مورد تانک T-90 فعلی و سایر تانک های سابق شوروی، کمتر است. در واقع این اولین تانک تولیدی جدید روسی از زمان T-72 است که در سال 1973 به خط تولید رسید. طراحی Armata بر روی زره ​​های سنگین تر و خستگی خدمه تمرکز می کند.((✍ و البته حفظ جان و امنیت بیشتر خدمه. موردی که در تانک های نمونه ی قبلی وجود ندارد. مخصوصا با بارگذاری چرخ و فلکی مهمات)). مشخصات دقیق فنی Armata همچنان محرمانه اند.

تانک Armata دارای یک برجک بدون سرنشین است و توسط خدمه 3 اداره می شود. البته تانک آرماتا ابعاد بسیار بزرگتری نسبت به سایر تانک های روسی دارد. برجک نیز بزرگ تر است.با این وجود این تانک جدید دارای طرح جدید است. همه اعضای خدمه در جلوی بدنه در یک کپسول زرهی محافظت شده به خوبی محافظت می شوند. توپ به طور خودکار بارگذاری می شود و مهمات از محفظه خدمه جدا است.

بخش اول

لینک منبع

درباره ی amir-moazeni1

همچنین ببینید

فوجیان؛ بزرگ ترین و پیشرفته ترین کشتی جنگی چین

مجله تصویری سلاح – نیروی دریایی ارتش چین تنها در 12 سال سه ناو هواپیمابر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *