خانه / دسته‌بندی نشده / بزرگترین زیردریایی دیزلی جهان

بزرگترین زیردریایی دیزلی جهان

بزرگترین زیردریایی دیزلی جهان

ناو زیرسطحی Type-032 که در نامگذاری ناتو Qing خوانده میشود، زیردریایی دیزل الکتریک نیروی دریایی چین با نقش بالستیک، شکاری و تهاجمی است. کاربرد اصلی آن به عنوان بستر آزمایش فناوری های جدید پکن در بُعد زیرسطحی است و جزء معدود زیردریایی های جهان است که در عین بهره گیری از پیشران دیزل، نقش پرتابگر موشک بالستیک دارد.

نوشته شده توسط :امین کرمی زنجانی

 

ناو زیرسطحی Type-032 که در نامگذاری ناتو Qing خوانده میشود، زیردریایی دیزل الکتریک نیروی دریایی چین با نقش بالستیک، شکاری و تهاجمی است. کاربرد اصلی آن به عنوان بستر آزمایش فناوری های جدید پکن در بُعد زیرسطحی است و جزء معدود زیردریایی های جهان است که در عین بهره گیری از پیشران دیزل، نقش پرتابگر موشک بالستیک دارد.

هیولاهای زیر آب

زیردریایی ها بهترین سکوهای پرتاب موشک قاره پیما هستند، چون میتوانند در پهنه اقیانوس مخفی شوند و در نتیجه بقای فوق العاده ای دارند. لذا اغلب قدرتهای هسته ای، از آنها به عنوان سکوی پرتاب موشک استفاده میکنند.

خطر این هیولاها آنقدر جدی است که اگر طی جنگ، روشی مطمئن برای رهگیری یا حداقل کشف محل حضورشان در اختیار نباشد، فقط با حمله پیشگیرانه و موشک باران اتمی مناطق مشکوک به حضور آنها میتوان به مقابله پرداخت. در حقیقت فلسفه وجودی شان، خطر فوق العاده آنهاست. به طوری که اثر تعدیل کننده بر هر تصمیمی که طی بحرانهای جهانی اتخاذ شود، دارند.آنها بر خلاف زیردریایی های شکاری تهاجمی که اغلب مشغول جنگ هستند و مأموریتهای گوناگون (مثل حفاظت از کشتی ها و حمله به اهداف دشمن) را انجام میدهند، فقط موشک بالستیک حمل کرده و در عمق دریا مخفی میمانند تا روز قیامت اتمی از راه برسد! در این میان، Type-032 یک استثناست که هم نقش حامل موشک بالستیک و هم شکاری تهاجمی را ایفا میکند.

سازه ناو

طراحی Qing در ژانویه 2005 آغاز شد و سال 2008 نیز تولید آن در واحد ووهان صنایع کشتی سازی چین کلید خورد. فرایند تولید در سپتامبر 2010 به پایان رسید و تا 2012، آزمایشهای فنی و رزمی را طی کرد. اکتبر همان سال نیز به خدمت نیروی دریایی چین درآمد.تایپ32  یک غول فولادی به طول 5/92، عرض 10 و ارتفاع 17 متر است. وزنش روی آب 3 هزار 797 تُن و زیر آب 6 هزار 628 تُن بوده که بزرگترین زیردریایی دیزل الکتریک جهان است.موتور نیز به یک شفت پروانه متصل بوده که سرعت را روی آب به 5/18 و زیر آب به 26 کیلومتر بر ساعت میرساند. عمق عملیاتی نیز 160 و حداکثر عمق 200 متر است.به طور کلی زیردریایی دیزل صدای بیشتری دارند ولی هزینه تولید بسیار کمتری دارد، چون نسخه های اتمی به راکتورهای آب سنگین پیچیده و گران قیمت مجهز میشوند. اما چین قادرست از Type-032 به عنوان راه حلی ارزان و سریع برای افزایش نیروی بازدارنده اتمی خود استفاده کند.ضمن اینکه Qing فناوری های جدیدی مثل موشک بالستیک قاره پیمای پیشرفته، اژدرهای مدرن، محفظه تخلیه نیروهای ویژه، قابلیت استفاده از پهپاد زیردریایی، موشکهای کروز و ضد کشتی جدید و غلاف فرار خدمه را برای پکن به ارمغان آورده است.

به شکافهای مکش و تخلیه آب در پهلوی زیردریایی Type-032 توجه کنید

تسلیحات

در قسمت برج زیردریایی، محفظه پرتاب 2 موشک بالستیک قاره پیمای JL-1 یا JL-2 با بُرد 7 هزار تا 8 هزار کیلومتر قرار دارد. لذا Type-032 فاصله چندانی با انواع اتمی نداشته و میتواند با استقرار در دریای چین، کل شبه قاره هند و آلاسکای آمریکا را پوشش دهد.به طور کلی این قبیل زیردریایی ها قادر به انجام تخریبهای عظیم هستند. لذا اهداف مهمی بشمار میروند و اگر حین جنگ، موقعیتشان لو برود، انگیزه زیادی برای انهدامشان وجود دارد. شلیک موشک نیز میتواند موقعیتشان را از فواصل دور برای کشتی ها، ماهواره ها، رادار و سونار دشمن افشا کند.از آنجا که در شرایط جنگی، بقای موشکهای باقیمانده نیز مهم است، یکی از شیوه ها کاربرد تعداد زیادی زیردریایی است که هر کدام تعداد کمی موشک را حمل کنند.

برخی گزارشها نیز حاکی است که Type-032 به عنوان حامل موشک قاره پیما ساخته نشده، بلکه با عنایت بر حمل تنها 2 موشک و پیشران دیزل، محتملتر است که حامل موشک بالستیک ضد کشتی، برای غرق کردن ناوهای هواپیمابر باشد. البته تاکنون فقط یک فروند Qing ساخته شده و اگر تعداد بیشتری تولید شود، احتمال ایفای نقش قاتل ناو هواپیمابر، افزایش مییابد.در قسمت جلوی برج و نزدیک دماغه نیز 4 پرتابگر عمودی تکی وجود دارد که موشک کروز تهاجمی CJ-10 با با برد 1500 کیلومتر یا موشک ضد کشتی YJ-18 با برد 500 کیلومتر شلیک میکنند که هر دو قابلیت حمل کلاهک هسته ای دارند.در دماغه زیردریایی نیز دو لوله اژدر وجود دارد که یکی 650 و دیگری 534 میلیمتری است و برای شلیک انواع اژدر و موشک کاربرد دارند.

به سیلوهای موشک بالستیک درون برج که تا کف زیردریایی رسیده اند، توجه کنید! قطعه جدا شده از برج، همان غلاف فرار است. جلوی برج نیز 4 سیلوی تکی موشک کروز وجود دارد

به عنوان بستر آزمایشی

تایپ32 جانشین زیردریایی دیزل و پرتابگر موشک بالستیک Type-031 شده که چین در اواسط دهه 1960 از روی زیردریایی کلاس گلف شوروی تولید میکرد. وزن آن زیر آب 2 هزار 950 تُن بود و عمدتاً برای آزمایش موشک بالستیک بکار میرفت و توان پرتاب JL-1 را داشت.اما به دلیل فرسودگی، امروزه نمیتواند الزامات آزمایشهای جدید را تأمین کند. ولی Qing در ساختار و عملکرد پیشرفت چشمگیری کرده و میتواند 88 خدمه را یک ماه زیر آب نگه دارد. برای رفع نیازهای آزمایشی نیز قادر به پذیرش 130 سرنشین (خدمه، محققین و دانشمندان) برای 5 روز و 200 سرنشین برای 3 روز است.

تایپ32 میتواند پهپاد زیردریایی یا 50 سرباز نیروی ویژه را نیز از عمق آب رها کند. زیردریایی های تهاجمی آمریکا از این قابلیت به طور مکرر در عملیاتهای گوناگون برای نفوذهای مخفی استفاده میکنند.لذا تحلیلگران بر این باورند که هرچند Qing فعلاً بستر آزمایش است، اما میتواند به عنوان زیردریایی چند منظوره تمام عیار نیز بکار رود.در قسمت برج هم علاوه بر سیلوهای موشک بالستیک، غلاف فرار خدمه قرار دارد و Type-032 اولین زیردریایی چین است که بدان مجهز شده.در حالیکه این وسیله به طور گسترده در تمام زیردریاییهای اتمی روسیه کاربرد دارد. غلاف ظرفیت نجات کل خدمه را دارد و اطمینان از ایمنی پرسنل در شرایط اضطراری را بهبود میبخشد.

راهبردهای متفاوت

عمق آب تأثیر مهمی بر توسعه و کاربرد زیردریایی دارد. کشوری مثل چین که دارای آبهای کم عمق ساحلی در لبه قاره است، انگیزه های قوی نیز برای تولید زیردریایی های کوچکتر حامل موشک بالستیک خواهد داشت که میتوانند در شرایط محلی بهتر عمل کنند.لذا اگر بیش از یک فروند Type-032 ساخته شود، شاید رویکردی چینی بر اساس تعداد زیادی زیردریایی نسبتاً کوچک حامل موشک باشد که در آبهای کم عمق ساحلی مستقر شده و تحت حفاظت نیروی دریایی و ساحلی قرار دارند.طی این تاکتیک، آنها در 19 کیلومتری ساحل خودی کمین میکنند تا دشمن مجبور به بسیج گسترده نیروهایش شود. همچنین میتوانند به خوبی در این آبها حرکت کرده و به مانور و تغییر عمق بپردازند. چون عمق سواحل کم است، توسط ناوهای خارج از محدوده نیز شناسایی نخواهد شد.

لذا دشمن فقط میتواند سواحل را قُرق کند تا حریف محبوس شود. چنین توانی هم فقط از نیروی دریایی آمریکا و روسیه بر می آید. به طوری که نسل بعدی زیردریایی حامل موشک قاره پیمای چین هم نمیتواند توانایی ضد زیردریایی ارتش آمریکا و حتی روسیه را به چالش بکشد.در مقابل، زیردریایی های استراتژیک آمریکا با اتکا به موشک بالستیک فوق العاده قدرتمند و دوربرد ترایدنت2، از سواحل آمریکا نیز تمام کره زمین را در تیررس دارند. لذا نیازی به نزدیک شدن به ساحل هیچ کشوری و حتی گشت اقیانوسی ندارند و تهیدی نیز علیه شان وجود ندارد. اما چین و حتی روسیه چنین نیستند.زیردریایی های روسی، گشتهای اقیانوسی انجام میدهند تا همواره نقاط مورد نظر را در تیررس داشته باشند، اما تاکنون هیچ زیردریایی چینی در حال گشت اقیانوسی دیده نشده!

عظمت Qing کاملاً مشهود است! سازه برج محل قرارگیری 2 موشک بالستیک و غلاف فرار خدمه است

 

لینک منبع

درباره ی amir-moazeni1

همچنین ببینید

قایق مسلح بدون سرنشین یولاق ساخت ترکیه

ساخت قایق بدون سرنشین گشتی مسلح یولاق در ترکیه از سال ۲۰۱۸ میلادی آغاز شد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *