خانه / دسته‌بندی نشده / بررسی و معرفی کامل ناو هلیکوپتر بر کلاس ایزومی ژاپن

بررسی و معرفی کامل ناو هلیکوپتر بر کلاس ایزومی ژاپن

بررسی و معرفی کامل ناو  هلیکوپتر بر  کلاس  ایزومی ژاپن

کشور ژاپن بعلت موقعیت جغرافیایی خود که از چند جزیره تشکیل شده است نیروی دریایی در ارتش این کشور از جایگاه ویژه و راهبردی برخوردار بوده و همواره نقش برجسته ای در تاریخ نظامی ژاپن ایفا نموده
این کشور به همراه ایالات متحده از بزرگتزین دارندگان ناوهای حامل هواگرد در خلال جنگ دوم جهانی بود ولی پس از شکست ژاپن در این جنگ طبق قانون کشورهای فاتح که بر کشورهای شکست خورده تحمیل شد این کشورها قادر به تشکیل ارتش نبودند و به همین دلیل ارتش های ژاپن و المان که روزگاری ابرقدرتهای تعیین کننده ای بودند در یک سکون موقت ولی طولانی مدت قرار گرفتند ولی با سپری شدن دهها سال از جنگ دهشتناک جهانی حال و با بازبینی در برخی قوانین و محدودیت ها این کشورها در سالهای اخیر رشد قابل ملاحظه ای در بخش نظامی داشته و به اهستگی برای رسیدن به جایگاهی شایسته حرکت نموده اند

نوشته شده توسط: خانم مینا گلرو

کشور  ژاپن بعلت موقعیت جغرافیایی خود که از چند جزیره تشکیل شده است نیروی دریایی در ارتش این کشور از جایگاه ویژه و راهبردی برخوردار بوده و همواره نقش برجسته ای در تاریخ نظامی ژاپن ایفا نموده
این کشور به همراه ایالات متحده از بزرگتزین دارندگان ناوهای حامل هواگرد در خلال جنگ دوم جهانی بود ولی پس از شکست ژاپن در این جنگ طبق قانون کشورهای فاتح که بر کشورهای شکست خورده تحمیل شد این کشورها قادر به تشکیل ارتش نبودند و به همین دلیل ارتش های ژاپن و المان که روزگاری ابرقدرتهای تعیین کننده ای بودند در یک سکون موقت ولی طولانی مدت قرار گرفتند ولی با سپری شدن دهها سال از جنگ دهشتناک جهانی حال و با بازبینی در برخی قوانین و محدودیت ها این کشورها در سالهای اخیر رشد قابل ملاحظه ای در بخش نظامی داشته و به اهستگی برای رسیدن به جایگاهی شایسته حرکت نموده اند

در ارتش ژاپن که با نام نیروی دفاعی ژاپن شناخته میشود نیروی دریایی از اهمیت بالایی برخوردار بوده و خصوصا درسالهای اخیر با سرمایه گذاری های مناسبی که دولت ژاپن انجام داده این نیرو خود را در حد چند قدرت برتر دریایی جهان ارتقا داده خصوصا با بهره گیری از ناوهای حامل هواگرد که درحال حاضر تعداد انگشت شماری از کشورها صاحب این نوع شناور هستند توانسته وجهه ای بین المللی بدست آورد
در این مقاله و در مقاله ای جداگانه که در اینده تقدیم شما عزیزان میگردد به معرفی ناوهای بالگرد بر این کشور میپردازیم که در دو کلاس هیوگا و ایزومی توسط ژاپن ساخته و بخدمت گرفته شده و ابتدا به ناوهای کلاس ایزومی که بزرگترین شناور در خدمت نیروی دریایی ژاپن است میپردازیم

بررسی و معرفی ناو بالگرد بر ایزومی

ناو بالگردبر کلاس آیزوموی ژاپن با شماره بدنه (22DDH) نسخه جدیدی از ناوهای بالگردبر است که توسط کارخانجات کشتی سازی ژاپن و با فن اوری بومی برای نیروی دریایی دفاعی ژاپن (JMSDF) طراحی شده و در حال ساخت است که نسخه های اولیه آن بخدمت گرفته شده است
ناوهای این خانواده عظیم ترین یگان های رزمی نیروی دریایی ژاپن خواهند بود.
ژاپن پیشتر از این ناوهای کلاس هیوگا را در خدمت داشت که از نظر ابعاد کوچکتر از ایزومی بود و سابقه طراحی ناوهای بالگرد بر را داشت تولید ناوهای هیوگا تجربه بالایی در اختیار مهندسان ژاپن قرار داد تا در دومین تجربه ابر ناو بالگرد بر کلاس ایزومی را طراحی کنند که بی اغراق در حد و اندازه ناوهای هواپیمابر اروپایی میباشد
تا پیش از ورود بخدمت ایزومی ، بزرگ ترین شناوریگان های دریایی ژاپن ناوهای بالگردبر کلاس هیوگا بوده اند.
اولین کشتی کلاس ایزومی در ششم آگوست 2013 در کارخانجات کشتی سازی بندر یوکوهاما تولید و به طور رسمی رونمایی گردید.
این کلاس ناو بالگردبر که البته نیروی دریایی ژاپن آن را رزم ناو مینامد یک ناو چند منظوره و هدف از ساخت ان نظارت و ایجاد امنیت کشتیرانی تجاری ، عملیات ضد زیر دریایی و عملیات امداد و نجات میباشد
هدف اولیه از ساخت این ناوها ، جایگزین کردن 2 رزم ناو کلاس شیران بود که با توجه به برنامه ریزی ، عملیات خروج از خدمت آن ها از سال  (2014) شد.

 

کشور ژاپن همواره از سوی کشورهای شوروی سابق ، چین و کره شمالی تهدید میشد که هر سه کشور از دارندگان بزرگترین ناوگان شناورهای زیر سطحی بوده لذا کشور ژاپن برای مقابله با این تهدیدات اقدام به تقویت توان ضد زیر دریایی خود با بخدمت گرفت بالگردها و هواپیماهای گشت دریایی و ضد زیر دریایی نمود بطوریکه در حال حاضر این کشور از بزرگترین دارندگان هواپیماهای گشت دریایی و ضد زیر دریایی میباشد لذا جهت انجام عملیات در خارج از ابهای ژاپن نیاز به یک حامل جهت میزبانی هواگردهای ضد زیر دریایی خود داشت و در نهایت اقدام به طراحی و بخدمت گرفتن این نوع شناور نمود

طراحی و ساخت

وزارت دفاع ژاپن در 23 نوامبر سال 2009 برای اولین بار برنامه ی خود برای ساخت این کلاس را اعلام کرد. ماموریت اصلی این کشتی ها ، مقابله با اهداف زیرسطحی می باشد همچنین در زمان صلح به هنگام فجایع و حوادث نیز قادر به کمک رسانی می باشند.
از ان گذشته این ناوها توانایی بسیار بالایی در جابجایی نیرو و مشارکت در عملیات آبی خاکی در اختیار نیروی دریایی ژاپن قرار داده و قادر به ایفای نقش ناو سرفرماندهی جهت کنترل و هدایت عملیات و ناوگروهای دریایی میباشد
هر کشتی از این خانواده ، قادر به حمل 14 بالگرد می باشد. اگرچه تنها 7 بالگرد ضد زیردریایی و 2 بالگرد جست و جو و نجات برای فاز اول پرسنل سازمانی آن در نظر گرفته شده است.همچنین جهت جابجایی نیرو و تجهیزات در عملیات آبی خاکی ، هر ناو توانایی جابه جایی 4000 تفنگدار دریایی همراه با تجهیزات کامل ، بعلاوه ی 50 خودرو (میانگین وزن 3.5 تن) را دارد.جهت پرواز دادن و نشست و برخاست بالگردها بر عرشه ی پروازی ناو 5 نقطه ی فرود طراحی شده است که قابلیت نشست و برخواست همزمان این تعداد را فراهم می کند.

با توجه به تصمیم ارتش ژاپن جهت بخدمت گرفتن تیلت روتورها وی ۲۲ و جنگنده های اف -۳۵ که دارای نسخه عمود پرواز نیز هستنددر سال 2010 ، گزارش هایی مطرح شد ، مبتنی بر این که برخی از طراحی های سازه به منظور پشتیبانی از به کارگیری هواگردهای بال ثابت صورت گرفته ، بال ثابت هایی نظیر بوئینگ V-22 یا لاکهید مارتین F-35 ، البته نه وزارت دفاع و نه نیروی دریایی در این مورد اظهار نظری انجام نداده اند
البته این ناو فاقد کاتابولت و زیر ساخت های میزبانی از هواپیماهای ناونشین معمولی میباشد و نهایتا قادر به میزبانی هواپیماهای عمود پرواز است
ساخت اولین کشتی از این خانواده در سال 2011 توسط صنایع کشتی سازی آی. اچ. آی. یونایتد در یوکوهاما آغاز شد. بودجه ی 113.9 میلیارد ینی (1.5 میلیارد دلاری) آن در بودجه ی سال 2010 پیش بینی شده و از همان سال برای پروژه کنار گذاشته شده بود
برنامه ریزی ها جهت ورود به خدمت این کلاس ناو بالگرد بر در سال 2015 میلادی شده این شناور در 6 اگوست 2013 تکمیل شد و هم اکنون در خدمت است
در سپتامبر 2011 ، وزارت دفاع درخواست بودجه برای شروع به ساخت دومین ناو را تصویب کرد و بودجه ی ساخت در اکتبر سال 2012 به شرکت آی . اچ. آی. اعطا شد.
در بحث تسلیحات ناو از تسلیحات خیلی زیادی برخوردار نبوده و تسلیحات آن به تجهیزات دفاع هوایی کوتاه برد خلاصه میشود و برای هر کشتی تنها شامل 2 سامانه ی دفاع نقطه ای فالانکس و 2 سامانه ی SeaRAM در نظر گرفته شده و جهت دفاع در مقابل زیر دریایی های مهاجم نیز به توان بالگردهای خود متکی است
در ششم آگوست 2013 ، ناوبالگرد بر آیزومو (JDS Izumo (DDH-183 به طور رسمی در بندر یوکوهاما واقع در جنوب توکیو رونمای شد. این کشتی بزرگ ترین شناور تاریخ نیروی دریایی ژاپن پس از دوران جنگ جهانی دوم می باشد.
بعد از عملیاتی شدن این ناو مقامات چینی مه انرا تهدیدی بر علیه خود میدیدند شروع به اعتراض نموده چرا که علیرغم تاکید نیروی دریایی ژاپن بر این که ناو یک رزم ناو ضد زیر دریایی است ولی شباهت بسیار زیادی به یک ناوهواپیمابر متعارف دارد بطوریکه مقامات چینی آن را یک ” ناوهواپیما بر در لباس مبدل ” خوانده اند ، خصوصا که از نظر ابعاد و جثه با ناو های هواپیمابر اروپایی کاملا قابل قیاس است.

اوهای بالگرد بر کلاس ایزومی دارای ۲۴۸ متر طول و۳۸ متر عرض و ۲۴ متر ارتفاع میباشد ناو دارای ۷/۵ متر آبخور در حالت فول لود دارد وزن خالی ناو های کلاس ایزومی ۱۹۵۰۰ تن و توان جابجایی در حالت فول لود ۲۷۰۰۰ تن میباشد ( در قیاس با ناو هواپیمابر جوزپه گاریبالدی ایتالیا که دارای وزن خالی ۱۰۸۰۰ تن میباشد کاملا ابعاد و تناژ جابجایی ان قابل ملاحظه میباشد )

ناو از چهار موتور توربین گازی جنرال الکتریک ال ام ۲۵۰۰ نیرو میگیرد که یک موتور بسیار کارامد و قابل اعتماد میباشد که بر روی شناورهای زیادی از جمله ناو هواپیمابر کاور نیز نصب شده است که از توانایی ۱۱۲۰۰۰ اسب بخار قدرت برخوردار بوده ناو را به سرعت ۳۰ گره دریایی میرساند
تعداد خدمه ناو ۹۷۰ نفر است وناو از توانایی جابجایی و حمل ۱۴ بالگرد یا ۱0 هواپیمای جنگنده عمود پرواز برخودار است که در حال حاضر ناوگان هواگردهای ان از ۷ بالگرد ضد زیر دریایی و ۲ بالگرد جستجو و نجات تشکیل شده است که البته ناو از توانایی بالگردهای سنگینی چون شینوک نیز برخوردار است اگرچه که مقامات ژاپنی ، مصر به ناوشکن خواندن این شناور هستند ، ولی نمی توان منکر این حقیقت شد که این ناو و ناوهای بعدی این خانواده دارای پتانسیل به کارگیری جت های جنگنده یا سایر هواگردهای بال ثابت هستند. مقامات ژاپنی می گویند که از این ناوها برای دفاع ملی استفاده خواهد شد و مشخصا آن را برای جنگ های ضد زیر دریایی توصیف کرده اند. همچین به منظور جا به جایی نفرات و سایر ملزومات به هنگام وقوع فجایع طبیعی که در ژاپن امری شایع هستند. به هر حال همزمان شدن ساخت این ناو ها با بالاگرفتن مناقشات ژاپن و چین بر سر جزایری که در ژاپن سن کاکو و در چین دیااویوتای نامیده می شوند موجب افزایش تنش ها در منطقه شده است.

ناو بالگرد بر ایزومی در یک نگاه

  • کشور سازنده : ژاپن
  • تعداد ساخته شده : یک فروند در خدمت یک فروند درحال ساخت
  • ابعاد
  • طول : 248 متر
  • عرض : 38 متر
  • ارتفاع : 23.5 متر
  • آبخور : 7.5 متر
  • خدمه : ۹۷۰ نفر
  • تناژ ناو : ۱۹۵۰۰ تن
  • حداکثر جابجایی : ۲۷۰۰۰ تن
  • پیشران : 4 توربین گازی GE/IHI LM2500IEC دارای دو شافت
  • قدرت موتور : ۱۱۲۰۰۰ اسب بخار
  • بیشینه ی سرعت : ۳۰ گره
  • الکترونیک و تسلیحات
  • حسگر ها و سامانه های پردازشی :
  • – سامانه ی رزمی OYQ-12
  • – رادار OPS-50 AESA
  • – رادار جست و جوی سطحی OPS-28
  • – سونار OQQ-23
  • تجهیزات الکترونیکی و تجهیزات فریب :
  • – سامانه ی NOLQ-3D-1 EW
  • – سامانه ی Mark 36 SRBOC
  • – سامانه ی ضد اژدر MOD
  • – جمر اکوستیک شناور (FAJ)
  • بالگرد ها : 7 بالگرد ضد زیردریایی + 2 بالگرد جست و جو و نجات (SAR)
  • ظرفیت هواگرد : نهایتا ۱۴ بالگرد یا ۱۰ هواپیمای عمود پرواز

لینک منبع

درباره ی amir-moazeni1

همچنین ببینید

اخبار نظامی جهان-تاریخ انتشار:1403/02/14

کرواسی نخستین دسته 6 فروندی از مجموع 12 فروند جنگنده رافال سفارش داده به فرانسه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *