خانه / دسته‌بندی نشده / واکاوی و بررسی قرارداد خرید سامانه پدافند هوایی اس400 توسط ترکیه

واکاوی و بررسی قرارداد خرید سامانه پدافند هوایی اس400 توسط ترکیه

واکاوی  و بررسی قرارداد خرید سامانه پدافند هوایی اس400 توسط ترکیه

ترکیه؛هند و‌پاکستان و برخی کشورهای دیگر مثل عربستان، بحرین و مصر متحدان نزدیک امریکا، مدتی است که خواستار خرید سامانه پدافندی اس 400 روسیه هستند از آنجایی که هدف امریکا مهار همه جانبه روسیه است این خرید ها زمینه های رهگیری های اطلاعات و تجهیزات ناتو و امریکا و نفوذ مسکو را هموار می سازد.

نوشته شده توسط: فاطمه موسوی زاهد

 

رادار درگیری و کنترل ارایه فازی فعال سنگ قبر  سامانه S_400 در پشت عکس توانایی رهگیری 100 هدف و درگیری با 6 هدف بصورت همزمان و هدایت 12 موشک به سمت این 6 هدف را دارد

ترکیه؛هند و‌پاکستان و برخی کشورهای دیگر مثل عربستان، بحرین و مصر متحدان نزدیک امریکا، مدتی است که خواستار خرید سامانه پدافندی اس 400 روسیه هستند از آنجایی که هدف امریکا مهار همه جانبه روسیه است این خرید ها زمینه های رهگیری های اطلاعات و تجهیزات ناتو و امریکا و نفوذ مسکو را هموار می سازد
از زمینه های بازر نفوذ امریکا در اتحادیه اروپا و کشورهای حوزه خلیج فارس و بقیه جاهای جهان تسلط بر سیستم های مالی و پولی جهان و فروش تسلیحات نظامی است. این کشور از راه فروش تسلحات و تجهیزات نظامی علاوه بر راه اندازه ی مسابقات تسلیحاتی در مناطق مختلف جهان زمینه های حضور و تشکیل مستشاران و پایگاههای نظامی خود را فراهم می آورد. امریکا به دنبال افزایش، بسط و توسعه فرمانروایی و هژمونی خود بر جهان است به همین خاطر هر کشوری که خواهان قد علم کردن در برابر خواسته های خودهانه این کشور به پا خیزید صراحتا و قاطع برخورد می کند. در ادامه همین استراتژی امریکا، اس 400 سلاحی تدافعی است که می تواند بسیاری از سازه کارها و اهداف امریکا زیر سوال و مورد هدف قرار گیرد. برای روشن شدن بحث جا دارد تعریف مختصر در ذیل از سامانه اس 400  بیاوریم نسل جدید سیستم پدافندهوایی روسیه است که توسط مرکز الماز انتی طراحی شده و به عنوان یک بهبود پدافندهوایی اس-۳۰۰ به‌شمار می‌رود. اس – ۴۰۰  در سامانه نام‌گذاری در ناتو با نام  SA-21  شناخته می‌شود. این سامانه زمین به هوا قابلیت‌های سیستم‌های دیگر از سری اس-۳۰۰ را به چالش می‌کشد و خصوصیات ان از بهترین پدافند آمریکا یعنی پاتریوت برتری دارد. به گفته منابع روسی و دیگر کشورها، اس-۴۰۰ قادر به تشخیص ۱۰۰ هدف به‌طور هم‌زمان و درگیر شدن با ۱۲ هدف به‌طور هم‌زمان از محدودهٔ ۴۰۰ کیلومتری است. این هدف‌ها می‌توانند از جمله انواع هواگرد،هواپیما، موشک‌های کروز و موشک‌های بالستیکباشند.
اس-۴۰۰ با داشتن قابلیت ۳ موشک مختلف، بسیار دوربرد  (40N6)، دوربرد 48N6 ، و موشک‌های با برد متوسط 9M96 قادر به پوشش کل عمل‌کرد مورد نیاز است. هر یک از این موشک‌ها دارای قابلیت‌های متفاوت است.
دکتر کارلو کوپ، یکی از شناخته شده ترین کارشناسان علوم هوافضای جهان، می گوید که اس ۴۰۰ دارای رادارهای انتخابی(منظور لینک شدن) دریافت اطلاعات است که قابلیت شکست دادن هواپیماهای پنهانکار مدرن مانند اف ۲۲ و اف ۳۵ را نیز دارد. این رادارها از باندهای فرکانسی متعددی از جمله وی اچ اف و ال که توانایی شناسایی جنگنده های بسیار پنهانکار را دارند استفاده می کنند. جنگنده های رادارگریز امروزی طوری ساخته شده اند که توسط رادارهای باند ایکس که بیشترین استفاده را در صنعت رادارهای نظامی دارند شناسایی نشوند. جنگنده اف ۳۵ بیشتر در قسمت جلوی خود دارای خاصیت پنهانکاری است که بدین معنا خواهد بود که در صورت بازگشت پس از انهدام هدف یا پشت کردن به آن بسیار آسیب پذیر خواهد بود. در حال حاضر تمامی سیستم های دفاع موشکی ایالات متحده و متحدانش اغلب از باند ایکس استفاده می کنند که با روی آوردن روسیه و چین به ساخت هواپیماها و موشک های پنهانکار دیگر عملاً بلااستفاده خواهند بود.

خط مونتاژ سامانه های پدآفند موشکی S-400 در روسیه که در حال مونتاژ اس-۴۰۰ های سفارشی ترکیه میباشد

یک اینفوگرافی عالی که توسط ترکیه از سامانه S-400 تهیه شده است

امریکا نگران خرید این سامانه از سوی متحدان خود بخصوص ترکیه است.ترکیه بعد از پایان جنگ جهانی اول بزرگترین متحد آمریکا تا کنون بوده است و  در پی هشدارهای امریکا به آنکارا در خرید این سلاح، علی ییلدیریم رئیس مجلس ترکیه با انتقاد ازموضع گیری غیرمنطقی آمریکا در مقابل اقدام ترکیه به خرید سامانه موشکی اس-400 روسیه تاکید کرد، ترکیه برای محافظت از امنیت ملی و مرزهای خود در یک منطقه پرخطر احتیاج ضروری به سامانه های دفاعی دارد.ییلدیریم افزود: ترکیه به عنوان عضو ناتو مایل بود که سامانه های دفاع موشکی خود را از کشورهای هم پیمان خود در این سازمان خریداری کند اما متحدان از فروش این سامانه ها به ترکیه خودداری کردند.روزنامه آلمانی اشپیگل در این خصوص نوشت؛ تحویل سیستم دفاع ضد هوایی اس-400 به ترکیه  از نظر ناتو یک اقدام تحریک آمیز واقعی است. به نوشته روزنامه آلمانی، این سیستم در ترکیه می تواند نقش چشم های مسکو را ایفا کرده و به روسیه در رهگیری و شناسایی اطلاعات نظامی کمک می کند اس-400 خطرناک ترین دشمن شکاری های آمریکایی اف-15 -که قرار است به عنوان اصلی ترین هواپیماهای نیروی هوایی آمریکا و چند کشور دیگر عضو ناتو مورد استفاده قرار بگیرد – قلمداد می شود. کشورهای عضو ناتو بیم آن دارند که این سیستم دفاع ضد هوایی ساخت روسیه به  چشمان مسکو در ترکیه مبدل شود. چرا که روس ها به یمن این سیستم به اطلاعات مربوط به شکاری های اف-35 و سایر هواپیماها دسترسی پیدا خواهند کرد.

پوشش اس ۴۰۰ بر اسمان هند

علاوه بر این امریکا هند را تهدید کرد چنانچه بر تصمیم خود مبنی بر خرید سامانه اس- 400 از روسیه جدی باشد امریکا به صورت یکجانبه این کشور را تحریم خواهد کرد. علت های مختلفی وجود دارد که چرا امریکا از این خرید و فروش ها ناخرسند است اما دو دلیلی که در ادامه می آوریم از علت اصلی این مخالفت ها است.
اولین هدف امریکا بعد از جنگ جهانی دوم به بعد سلطه و رهبری بر جهان بوده است امریکا برای نیل به اهدافش خود را به انواع عناصر قدرت( توسعه در انواع شاخص های توسعه مثل انسانی، سیاسی، دیپلماتیکی، نظامی، سیستم مالی و بانکی، اقتصادی و فرهنگی) مجهز ساخته است. یکی از شریان اصلی منبع در آمدهای اقتصادی امریکا فروش تجهیزات نظامی توسط این کشور است، امریکا علاوه بر سود سرسام آور و هنگفتی که از منبع فروش این سلاح ها بدست می آورد زمینه های بسط، توسعه و دخالت های خود را فراهم می آورد. روسیه به عنوان کشوری که داعیه دار رقابت و به زیر کشیدن رهبری امریکا است قصد عقب نشینی در مقابل شاخ و شونه کشیدن های این کشور را ندارد. بر همین اساس امریکا در سند استراتژی سال گذشته میلادی خود روسیه را رقیب و دشمن خود خواند که درصدد مهار و به زیر نفوذ در آوردن آن کشور را در سر می پروراند. با این تفاسیر فروش سامانه اس- 400 از سوی روسیه به متحدان امریکا، علاوه بر اینکه جای بازار فروش تسلیحات این کشور را می گیرد، و تحریم های امریکا را علیه روسیه بی اثر می سازد به صورت تدریجی فضاهای برای نفس کشیدن و نفوذ های کرملین باز می شود.

تصویری از لانچر سامانه S-400 تریموف که در حال بارگیری تیوپ های موشک به وسیله خودرو VVS-PVO 22T6E2 هست

و نکته دوم علت های دیگر مخالفت های امریکا با خرید سامانه اس- 400 توانایی این سامانه در مقابل سامانه پیشرفته پاتریوت  است که در گیریهای اخیر خاورمیانه کاستی ها و ضعف های خود را پس داد علاوه بر این همان طوری که چندی پیش نورالدین جانیکلی وزیر دفاع ملی ترکیه گفت، امریکا نگران رادارهای بسیار قوی سیستم های راکتی ضد هوایی اس- 400 روسی می باشد این رادارهای می تواند اطلاعات خصوصی جنگنده ها و تجهیزات نظامی این کشور
و ناتو را به روسیه مخابره کند.
حسن ختام این مطلب باید عنوان کنم که کشورهای بزرگ  برای تامین منافع خودشان از هر ابزاری استفاده می کنند این کشورها جز به منافع خود به چیزی دیگری فکر نمی کنند اگر ما فکر می کنیم می توانیم در بین این ابرقدرت ها می توانیم دوست مطمئنی برای خودمان دست و پا کنیم سخت در اشتباه هستیم. شرق و غرب در راس آنها امریکا و روسیه به عنوان پر فروش ترین کشورهای صادر کننده ی تجهیزات نظامی قصدی جز بهم ریختن نظم و امنیت بین الملل در راستای منافع خود ندارند بنابراین سیاسیون و تصمیم گیرندگان ما باید آگاه باشند در بین این دوتا دست به انتخاب نزنند بلکه باید سعی کنند با ایجاد موازنه در بین این دو کشور بتوانند در زمان بحران ها و تنش های فی مابین ها آنها از این فرصت ها در راستای منافع کشور و ملت مان بهره برداری نمایند.

در اینوگرافی های بالا از برد ۴۰۰ کیلومتری اس ۴۰۰‌گفته شده است.موشک 40N6 مخصوص شلیک از سامانه S-400 طراحی شده ولی تاکنون عملیاتی نشده اما تاکنون ۲ تست موفقیت امیز داشته است

لینک منبع

درباره ی amir-moazeni1

همچنین ببینید

اخبار نظامی جهان-تاریخ انتشار:1403/02/07

آمریکایی‌ها رسماً تولید و به خدمتگیری تانک ام ۱۰ بوکر اعلام کردند.. این تانک قرار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *