خانه / دسته‌بندی نشده / معرفی ناو هواپیما بر جرالد فورد

معرفی ناو هواپیما بر جرالد فورد

معرفی  ناو هواپیما بر جرالد فورد

ناو هواپیمابر با هواگرد هایی که حمل می کند، یک مزیت برجسته برای حفظ برتری دریایی در سراسر اقیانوس های جهان است. تاریخ بارها و بارها مزایای قابل توجهی از داشتن توانایی دریایی همراه با توانایی هوایی را نشان داده است. ناو هواپیما بر، و ناو گروه همراهش قادر به انجام ماموریت در طیف گسترده ای است. انواع عملیات نظامی، اعم از عملیات در مقیاس بزرگ و بازدارنده و کمک های بشردوستانه را می تواند انجام دهد. ناو های هواپیما بر انعطاف پذیر و سازگار هستند. ناو هواپیما بر جرالد فورد (CVN-78) اولین کشتی از این کلاس است.

نوشته شده توسط : محمد علیپور

 

🛑مقدمه

ناو هواپیمابر با هواگرد هایی که حمل می کند، یک مزیت برجسته برای حفظ برتری دریایی در سراسر اقیانوس های جهان است. تاریخ بارها و بارها مزایای قابل توجهی از داشتن توانایی دریایی همراه با توانایی هوایی را نشان داده است. ناو هواپیما بر، و ناو گروه همراهش قادر به انجام ماموریت در طیف گسترده ای است. انواع عملیات نظامی، اعم از عملیات در مقیاس بزرگ و بازدارنده و کمک های بشردوستانه را می تواند انجام دهد. ناو های هواپیما بر انعطاف پذیر و سازگار هستند. ناو هواپیما بر جرالد فورد (CVN-78) اولین کشتی از این کلاس است. این کشتی به افتخار 38th رئيس جمهور ایالات متحده، جرالد فورد، که خدمات دریایی زیادی را در جنگ جهانی دوم که شامل خدمت بر روی ناو هواپیما بر مونتری در اقیانوس آرام بوده، نامگذاری شده است. صنایع هونتینگتون اینگلس روز چهارشنبه 1 ژانویه اعلام کرد که بخش کشتی سازی نیوپورتس نیوز، ناو هواپیما بر جرالد فورد (CVN 78) را به نیروی دریایی ایالات متحده تحویل داد. ناو هواپیمابر موفق به اتمام آزمایشات پذیرش در 26 مه شده بود. ناو هواپیما بر فورد محصول سال ها ساخت و ساز، برنامه ریزی و طراحی است. بیش از 5،000 کشتی ساز در نیوپورت نیوز و هزاران نفر از تامین کنندگان در سراسر ایالات متحده در ساخت این کشتی همکاری داشته اند. جرالد فورد، اولین ناوی است که در کلاسی برای نسل های بعدی، ناو های هواپیماهابر طراحی شده است. این ناو قرار است جایگزین ناو های کلاس Nimitz شود. . کلاس فورد دارای یک نیروگاه هسته ای جدید، یک جزیره بازسازی شده، منجنیق های الکترومغناطیسی، پیشرانه سلاح های پیشرفته، عرشه پرواز پیشرفته ای است که می تواند باعث افزایش میزان فرود هواپیما و حاشیه رشد تکنولوژی های آینده شود. هر کشتی کلاس فورد با تعداد خدمه های کمتری نسبت به کلاس Nimitz کار می کند و در کل 4 میلیارد دلار صرفه جویی برای نیروی دریایی تامین خواهد کرد. ناو های هواپیما بر کلاس فورد، جزیی از خاک ایالات متحده آمریکا هستند که به صورت سیار در حرکت هستند((✍ ناو هواپیما بر هر کشور، مثل خاک آن کشور است و حمله به آن به منزله ی حمله به آن کشور است)). این ناو نمادی قابل مشاهده از قدرت نیروی دریایی ایالات متحده است که در خطوط دریایی سراسر جهان می تواند حضور پیدا کند((✍ برد این ناو نامحدود است))

 

🛑معرفی کلاس جرالد فورد

برای بیش از 40 سال، ناو های هواپیما بر کلاس Nimitz نقش نخستین پاسخ دهنده را در بحران ها و درگیری ها بازی کرده اند. تحویل CVN 77 در سال 2009 اثبات کننده ی قابلیت های طراحی کلاسهای Nimitz-Class است. طراحی که در اوایل دهه 60 انجام شده است. کشتی های کلاس فورد هنگامی که جرالد فورد (CVN 78) راه اندازی می شود، موفقیت های کلاس Nimitz را ادامه می دهد. کشتی های کلاس فورد، قابلیت همکاری مشترک، همراه با تطبیق و سازگاری بی نظیر را با تغییرات نیروی مشترک فراهم خواهند کرد که همه ی اینها صرفه جویی در هزینه های عملیاتی و تعمیر و نگهداری است. ناو هواپیما بر کلاس فورد بزرگترین و قدرتمند ترین کشتی جنگی است که تا به حال ساخته شده است. برنامه ریزی شده است که در مجموع 9 تا 10 فروند از این کلاس برای نیروی دریایی ایالات متحده ساخته شود. این ها در طول دهه های آینده جایگزین Nimitz خواهند شد. برنامه ریزی شده است که هر فروند ناو هواپیمابر جدید کلاس فورد، هر 5 یا 6 سال تکمیل شود و ساخت و ساز آنها تا سال 2058 تکمیل شود. این کشتی های جنگی جدید 50 سال عمر عملیاتی خواهند داشت((✍البته برنامه ریزی شده است ناو های این کلاس تا 90 سال در خدمت باشند و منظور از پنجاه سال عمر عملیاتی این است که ناو می بایست بعد از این مدت برای اورهال، تعمیرات و تعویض میله های سوخت دوباره به بندر مادر برگردند و پس از یک یا دو سال دوباره به خدمت بر می گردند)) و به عنوان حمایت کننده از طرح قدرت نیروی دریایی ایالات متحده در قرن 21 تبدیل خواهند شد. ساختن اولین ناو از کلاس فورد سال 2009 شروع شد. طبق برنامه ریزی ها قرار بود ناو تا سال 2015 عملیاتی شود، اما برنامه به تعویق افتاد و در نهایت اولین ناو سال 2017 عملیاتی شد و به نیروی دریایی ایالات متحده پیوست. دومین ناو هواپیمابر کلاس فورد USS John F. Kennedy نام دارد و در سال 2015 ساخت و ساز آن شروع شده است. این اسم با یک ناو هواپیما بر کلاس کیتی هاوک، جان اف کندی، که در سال 2007 ساخته شده است، هم نام می باشد. پس از اتمام ساخته شدن، دومین ناو کلاس فورد، با ناو هواپیما بر USS Nimitz که توسط نیروی دریایی ایالات متحده از سال 1975 به خدمت گرفته شده است، جایگزین خواهد شد. هر یک از ناو های هواپیما بر کلاس فورد، شامل 85 جنگنده، هواپیماهای VSTOL، هلیکوپترها یا وسایل نقلیه بدون سرنشین هوایی خواهد بود. این شامل جنگنده های F-35 و F / A-18E / F سوپر هورنت چند منظوره، هواپیما های EA-18G Growler، هواپیماهای هشدار دهنده زود هنگام، هواپیمای E-2D Advanced Hawkeye، هلیکوپترهای دریایی MH-60R و MH-60S خواهند بود. وزن ناو در حالت بارگیری کامل 100 هزار تن بوده و 56 کیلومتر بر ساعت، سرعت دارد.

تصویر گرافیکی از ابعاد ناوهواپیمابر کلاس فورد

 

چنین ناو هواپیما بری یک نیروی هوایی نیرومند و بزرگتر را فراهم می کند. در طول قرن 21، با استفاده از ناو های هواپیما بر کلاس فورد، ایالات متحده نیروی دریایی بی رقیبی را روی زمین باقی خواهد داشت. طراحی بدنه ی ناو هواپیمابر کلاس فورد، شبیه کلاس نیتیمز است. این ناوگان جدید دارای جزیره ای کوچکتر هستند که بصورتی هوشمندانه برای این طراحی شده که ظرفیت بیشتری برای حمل داشته باشد. طراحی عرشه پرواز برای نرخ فرود بالاتر تغییر کرده است. ناو های هواپیمابر کلاس فورد دارای 3 آسانسور و 4 منجنیق هستند((✍با توجه به اینکه عرشه ی پرواز، بسیار کوتاه تر از باند فرودگاه است و هواپیما نمی تواند به سرعت کافی برسد، منجنیق ها به هواپیما نیرو وارد می کنند تا انرژی اولیه ی لازم فراهم شود در ناو های قبلی از بخار آب استفاده می شد اما در این ناو ها از منجنیق های برقی استفاده می شود)). ناو های کلاس فورد با وجود اینکه مشابه کلاس قبلی، Nimitz هستند، اما با سیستم های اتوماتیک، کارآمد تر هستند. در نتیجه ی این فناوری های جدید، در ناو های کلاس فورد تعداد خدمه حدود 500-900 نفر کمتر شده است.((✍تعداد خدمه شامل 508 افسر و 3700 پرسنل درجه دار و سرباز است. در مجموع ناو 4208 نفر خدمه دارد)). سیستم پیشرفته هسته ای برای کلاس فورد توسط Northrop Grumman توسعه داده شده است. این یک سیستم بسیار کارآمد است که سه برابر قدرت بیشتری را تامین می کند. سلاح های کلاس فورد شامل دو لانچر اسپارو (ESSM) با 16 موشک است((✍ هر لانچر این تعداد موشک حمل میکند)). این موشک ها برای دفاع در برابر موشک های ضد کشتی که سرعت زیادی دارند استفاده می شوند. این کشتی همچنین دارای دو لانچر RAMبا 21 موشک است. این نیز در برابر موشک های ضد کشتی در نظر گرفته شده است. همچنین چهار سیستم 20 میلیمتری فالانکس دفاع نزدیک هم وجود دارد. رادار ناو از نوع AN/SPY است که در باند های ایکس و اس کار می کند. این رادار ارتفاع بالا و پایین را پوشش می دهد. دو صفحه از این رادار در طرف جزیره نصب شده است که پوششی 360 درجه ای را فراهم می کند. آشنایی با ویژگی های منحصر بفرد ناو ناو هواپیما بر کلاس فورد با استفاده از نیروگاه هسته ای اش برق بیشتری نسبت به سایر ناو های هواپیما بر تولید می کند. استفاده از شبکه های فیبر نوری، بهبود یافتن کنترل خرابی ها برای رفع به موقع و استفاده از مواد جدید در ساخت ناو، از دیگر ویژگی های این ناو هواپیما بر است. جزیره ی کوچکتر در ناو جرالد فورد و عقب تر بودن آن نسبت به سایر ناو ها، باعث افزایش فضا برای عملیات پرواز از روی عرشه و تعمیر و نگهداری هواپیما میشود. بنابراین هواپیماهای بیشتری می توانند همزمان از روی عرشه به پرواز درآیند. سیستم پرتاب((✍منجنیق)) فورد (EMALS) دارای مزایای فراوانی نسبت به نمونه های قدیمی کلاس Nimitz می باشد. همچنین EMALS برای کنترل دقیق تر فرود، با شتاب نرم افزاری، امکان فرود امن در هر دو سرعت بالا و پایین را فراهم می کند.

ویژگی های بارز کلاس فورد

این سیستم همچنین دارای ظرفیت و انرژی لازم برای پشتیبانی از پرتاب و راه اندازی هواپیما های فعلی و آینده است. از سبکترین وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین تا جنگنده های سنگین. سیستم فرود ناو برای هواپیماهای توربوپراپ نیروی دریایی ایالات متحده هم امتحان شده و آزمایشات با موفقیت به اتمام رسیده است. بیش از 800 بار پرواز هواپیما ها با موفقیت انجام شده است. در ناو های هواپیما بر کلاس فورد شرایط زندگی برای خدمه هم بهبود یافته است. بهبود زندگی از قبیل: بهتر شدن بخش های پارکینگ، ورزشگاه های بهتر و بیشتر فضاهای کاری ارگونومیک تر. کار دشوار، بی نظیر و حرفه ای که برای خدمه جرالد راد فورد انجام شده، این است که خدمه در کشتی ای با استاندارد ها برتر زندگی می کنند. این استاندارد برتری است که تبدیل به معیاری برای کشتی های کلاس فورد شده است. با بیش از 40 سیستم جدید و یا اصلاح شده، خدمه به طور مداوم راه حل های آموزشی جدیدی نظیر هماهنگی با دفاتر متعدد برنامه ها و مراکز آموزش عالی دریایی، و همچنین آموزش به وسیله ی تولید کنندگان تجهیزات اصلی را دریافت می کنند. تولید نیرو در ناو راکتور جدید Bechtel A1B برای کلاس جرالد راد فورد کوچکتر و ساده تر است، نیاز به خدمه کمتری دارد، اما هنوز بسیار قدرتمندتر از راکت A4W کلاس Nimitz است. دو رآکتور در هر یک از ناو های جرالد رادیو فورد نصب می شود که تقریبا 700 مگاوات برق تولید می کنند که 25 درصد بیشتر از 550 مگاواتی است که از دو راکتور A4W کلاس نیتیمز تولید می شود. در جرالد فورد ظرفیت الکتریکی راکتورها به میزان 1.25 برابر کلاس Nimitz افزایش یافته است.((✍راکتور اتمی ناو هواپیما بر جرالد فورد نسل پنجم است که این نسل از راکتور های اتمی اولین بار است که بر روی ناوی نصب می شود)). کشتی های کلاس جرالد فورد، توربین بخار را برای نیروی محرکه نگه داشته اند، اما به جای اینکه از بخار به طور مستقیم برای سیستم های اصلی کشتی استفاده کنند، بخار به چهار ژنراتور توربین اصلی (MTG) برای تولید برق برای سیستم های جدید الکترومغناطیسی می رود در مقایسه با راکتور کلاس Nimitz، راکتور جرالد فورد حدود نیمی از کل دریچه ها، لوله کشی، پمپ های اصلی، خازن ها و ژنراتورها را دارد. سیستم تولید بخار با استفاده از کمتر از 200 دریچه و فقط هشت لوله انجام می شود. این پیشرفت ها در ساخت و ساز ساده تر، کاهش تعمیر و نگهداری، و نیازهای نیروی انسانی پایین تر و همچنین سیستم جمع و جور تر نیاز دارد که نیاز به فضای کمتری در کشتی دارد. مدرن سازی این سیستم منجر به تراکم انرژی هسته ای بالاتر، تقاضای پایین برای پمپاژ قدرت، ساخت ساده تر و استفاده از کنترل های الکترونیکی و نمایش های مدرن شد. سیستم جدید نیاز به یک سوم نیازهای پایدار و کاهش نگهداری دارد. قدرت خروجی بزرگتر جزء اصلی سیستم جنگی یکپارچه است. مهندسان اقداماتی اضافی برای اطمینان از اینکه امکان پیشرفت تکنولوژی پیش بینی نشده در آینده بر روی ناو هواپیما بر کلاس جرالد فورد امکان پذیر است، انجام داده اند. نیروی دریایی انتظار دارد که کلاس جرالد فورد یک کلاس 90 ساله باشد که تا سال 2105 بخشی از ناوگان باشد. امکانات پزشکی جرالد فورد، دارای یک بیمارستان است که شامل یک آزمایشگاه کامل، داروخانه، اتاق عمل، واحد مراقبت ویژه 3 تخت، اتاق اورژانس 2 تخت و بخش بیمارستان 41 تخت است که دارای 11 نفر افسر پزشک و 30 پرستار است. به روز رسانی های انجام شده بر روی ناو هر یک از ویژگی های جدید فن آوری و طراحی یکپارچه برای ناو های هواپیمای جرالد راد فورد، تولید نسل های پیچیده، نیازهای مونتاژ و قابلیت های عملیاتی را بهبود می بخشد. سیستم های دفاع جدید، مانند سلاح های انرژی لیزر آزاد الکترون، ضد زره((✍برای قایق های تند رو)) و سیستم های ردیابی، نیاز به قدرت بیشتری خواهند داشت. جرالد فورد تنها به نیمی از توان تولید برقش برای اجرای سیستم هایی که در حال حاضر برنامه ریزی شده اند از جمله EMALS((✍منجنیق)) نیاز دارد. بنابراین جرالد فورد دارای منابع قدرتی است که کلاس Nimitz برای اجرای لیزر فاقد آن است. علاوه بر این، فن آوری های جدید، سیستم های قدرت، طراحی و سیستم های کنترل بهتر، باعث افزایش 25 درصدی کارایی نسبت به کلاس Nimitz شده و نیاز به نیروی انسانی 25 درصد کاهش یافته است. هر یک از ویژگی های جدید فن آوری و طراحی یکپارچه که در ناو هواپیمابر جرالد راد فورد به کار رفته است قابلیت های عملیاتی را بهبود می بخشد.

نمایی زیبا از عرشه جرالد فورد در شب

سیستم های دفاع جدید، مانند سلاح های انرژی لیزر آزاد الکترون و سیستم های ردیابی، نیاز به قدرت بیشتری خواهند داشت. جرالد فورد تنها با نیمی از توان تولید برق برای اجرای سیستم های در حال حاضر برنامه ریزی شده از جمله EMALS نیاز دارد. بنابراین جرالد فورد دارای منابع قدرت است که کلاس Nimitz برای به کار بردن لیزر فاقد آن است.علاوه بر این، فن آوری های جدید، سیستم های قدرت، طرح طراحی و سیستم های کنترل بهتر باعث افزایش 25 درصدی بهره وری و کاهش 25 درصدی نیروی انسانی مورد نیاز برای کار است. نیروی دریایی در حال توسعه یک سیستم سلاح به نام لیزر الکترون آزاد (FEL) برای مقابله با تهدید موشک های کروز و تهدید قایق های تند رو علیه جرالد فورد است. چگونگی جابجایی تسلیحات در این ناو، از محل نگهداری تا رسیدن به عرشه بسیار سریع و ساده انجام می شود. ظرفیت انتقال تسلیحات از طریق دستگاه های انتقال سلاح، با ظرفیت بالاتر انجام می شود که از موتورهای خاصی استفاده می شود. مسیر جدیدی که جنگنده ها در آن حرکت می کنند، کاملا جدا هستند و مناطق حرکتی هواپیماها با هم تداخل ندارند و در نتیجه باعث کاهش مشکلات ترافیک در آشیانه ها و عرشه پرواز می شود. طبق گفته دریاسالار دانیس م. دوایر، این تغییرات باعث می شود که هواپیماهای جنگی را در “دقیقه ها به جای ساعت ها” جایگزین کنند. جمع بندی به طور کلی می توان گفت، ناو هواپیما بر جرالد فورد و سایر ناو های این کلاس که ساخته خواهند شد، انقلابی در زمینه ی ساخت ناو های هواپیما بر هستند. از ابتدا هم ناو های هواپیما بر آمریکایی به لحاظ تکنولوژی، اندازه و توانایی حمل هواپیما ها از ناو های هواپیما بر سایر کشور ها برتر بوده اند اما ساخت این کلاس از ناو ها تحول بزرگی است. استفاده از راکتور های نسل پنج اتمی، سلاح لیزری، امکان فرود هواپیما های ترابری سنگین با وزن 28 تن، منجنیق الکترو مغناطیسی، جزیره کوچکتر ناو و دفاع موشکی پیشرفته تنها گوشه ای از فناوری های بسیار پیشرفته ای هستند که بر روی ناو نصب شده اند. به همه ی اینها باید هزینه های سرسام آور تحقیق و ساخت ناو که به ترتیب 8 و 16 میلیارد دلار هستند را هم اضافه کرد. این کشتی بسیار پیشرفته به طور کلی به خاطر سامانه های دفاعی، جزیره ی کوچک و هواپیما های متنوع، پرتعداد و پیشرفته ای که حمل می کند((از جمله اف 35 لایتینگ ۲)) حریف بسیار سختی برای ناوگان دریایی هر کشوری می تواند باشد.

  • مشخصات کشور استفاده کننده: ایالات متحده ی آمریکا
  • سال ورود به خدمت: 2017
  • خدمه: 4200 نفر
  •  طول: 337متر
  •  نیروی محرکه: 2 راکتور اتمی با 4 شفت
  • سازنده: صنایع هانتینگتون انگلس_ کشتی سازی نیوپورت نیوز
  • هواگرد ها: اف 35- سوپر هورنت- گراولر- آواکس ای 2 هاوک و هلیکوپتر های دریایی MH_60 R و MH-60 S

 

لینک منبع

درباره ی amir-moazeni1

همچنین ببینید

اخبار نظامی جهان-تاریخ انتشار:1403/02/07

آمریکایی‌ها رسماً تولید و به خدمتگیری تانک ام ۱۰ بوکر اعلام کردند.. این تانک قرار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *