خانه / دسته‌بندی نشده / لفاظی های لاشه ی موشک یمنی، و اجماع بین المللی علیه ایران

لفاظی های لاشه ی موشک یمنی، و اجماع بین المللی علیه ایران

لفاظی های لاشه ی موشک یمنی، و اجماع بین المللی علیه ایران

با توجه به رویکرد و خط مشی های دولت ترامپ، مخصوصا شعار وی تحت عنوان ” اول آمریکا ” می توان به عمق ماجرای پشت لاشه ای موشک یمنی که در پی اتهامات دولت آمریکا در خصوص اینکه موشک های یمنی ساخت ایران است پی برد.  رویکردهای تهاجمی و تقابل جویانه دولت ترامپ در قبال ایران می تواند مصداق این باشد که هر که با ماست دوست ما و هر که با ما نیست علیه ماست متبادر شود. پروپاگاندای سیاسی نظامی که امریکا علیه ایران در منطقه و در سطح بین المللی به راه انداخت در راستای زمینه چینی برای حمایت از متحدین خود در منطقه خاورمیانه و حفظ قدرت برتری خود در منطقه ی خاورمیانه و نظام بین الملل می باشد.

به خواست دولت آمریکا و متحدین این کشور قرار است که گروهی از بازرسان شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی لاشه موشک شلیک شده از سوی یمن به عربستان در روز 4 نوامبر، در 29 ژانویه به واشنگتن سفر خواهند کرد و در ادامه این دیپلمات‌ها پیش‌بینی کرده اند در این سفر با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا نیز ملاقات کنند. ماجرای موشکی یمنی بر این اساس است که در تاریخ۴نوامبر 2017 /١٣ آبان، خبرگزاری‌های بین‌المللی و رسانه‌های سعودی خبر دادند که موشکی که از یمن به هدف فرودگاه بین‌المللی ریاض شلیک شده بود، توسط ارتش عربستان سعودی در آسمان نابود شد. شیعیان حوثی یمن هم تأیید کردند که این موشک را از فاصلۀ ٧۵٠ کیلومتری، و به قصد هدف قرار دادن فرودگاه ریاض شلیک کرده‌اند. منابع سعودی گفتند که تکه پاره‌های موشک در بیابان‌های اطراف فرودگاه ریاض ریخته و هیچ آسیبی به کسی نزده است. آنها می‌افزایند که موشک شورشیان “مناطق غیرنظامی و پرجمعیت” را هدف گرفته بوده است.اما خبرگزاری صدا و سیمای ایران گفت، موشک از نوع “برکان ٢” بوده به هدف خورده و “رژیم سعودی هم به اصابت موشک به فرودگاه ملک خالد اعتراف کرده” و در نتیجه معلوم است که “پدافند ضدهوایی عربستان نتوانسته مانع موشک شود”.

 بعد از یک ماه از پرتاب موشک بالستیک یمنی دولت امریکا ادعا کرد که موشک ها و تجهیزات یمنی از طرف تهران حمایت و پشتبانی می شوند در ادامه همین موضوع در 14 دسامبر (۲۳ آذر) نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل مقابل بقایای یک موشک در مقر «آژانس اطلاعات وزارت دفاع ایالات متحده» در حومه واشنگتن دی‌سی ایستاد و گفت: «در این انباری شواهد غیرقابل انکار تولید و توزیع غیرقانونی سلاح توسط ایران به نمایش گذاشته‌شده که به‌سوی متحدان ما در منطقه شلیک شده است.» هیلی با ارجاع به گزارش دبیر کل سازمان ملل درباره توافق هسته‌ای، گفت: فعالیت‌های موشکی ایران نقض تعهدات بین ‌المللی این کشور و نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است. سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد همچنین خبر داد: دولت «دونالد ترامپ» بر مسأله هسته‌ای متمرکز نیست و می‌خواهد ائتلافی بین المللی برای عقب راندن ایران بسازد!

آمریکایی ها مدعی هستند که موشکی که از طرف نیروی های یمنی به سوی عربستان شلیک می شوند ساخت شرکت ایرانی صنایع شهید باقری است. شرکت شهید باقری در اواخر 1990 در اسناد سازمان های اطلاعاتی غرب وجود دارد و به عنوان شرکتی است که در زمینه تولید موشک های بالستیک و در چند مورد موشک های با برد کوتاه فعالیت می کنند. آمریکا سال ۲۰۰۶ نام این شرکت را وارد قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل کرد و از همه کشورهای عضو می‌خواست که دارایی‌های این شرکت را تحریم کنند. و بعد آن سال آمریکایی ها همچنان در تلاش برای محدود کردن عملکرد این شرکت بودند به طوری که تحریم صنایع شهید باقری، بعد از برجام هم رفع نشد و همچنان نامش جزو شرکت‌هایی که در ساخت موشک‌های بالستیک فعالند، باقی ماند.

در مورد موشک قیام که مقامات آمریکایی ادعا می کنند موشک های بالستیک برکان2 اچ همان موشک ایرانی است باید یاد آور شد که برد موشک قیام 800 کیلومتر است، این در حالی که برد موشک شلیک شده یمنی به سوی فرودگاه عربستان بردی بیش از این مقدار دارد. در بدنه‌ای که از موشک برکان در آمریکا به نمایش درآمده، بخش فوقانی موشک که محل جدایش سر جنگی از بدنه موشک است، انحنای بسیار زیادی وجود دارد و به صورت یک نیم دایره طراحی شده است، حال اینکه موشک قیام چنین شکلی در بخش فوقانی بدنه نداشته و بخش فوقانی کاملا تخت است و این نشان می‌دهد که یک تفاوت جدی میان موشک قیام و موشک برکان یمن وجود دارد. و از طرفی دیگر با توجه به تدابیر امنیتی سخت و محاصره کامل یمن توسط ائتلاف سعودی، امکان انتقال تجهیزات نظامی به این کشور منتفی است و اگر آرم روی بدنه موشک یمنی شبیه به موشک قیام ایرانی است باید گقت حکاکی کردن آرم‌ها روی قطعات مختلف، کاری بس ساده است.

شایان ذکر است، موشک های یمنی به دولت های قبلی این کشورتعلق دارد پس از سقوط دولت یمن و به قدرت رسیدن شبه نظامیان حوثی، شمار زیادی از موشک‌های بالستیک کوتاه‌ برد ارتش یمن به دست این نیروها افتاد. این موشک‌ها باقیمانده، ۴۰ فروند موشک اسکاد بی خریداری شده از سوی یمن جنوبی در سال ۱۳۵۸ هجری شمسی و همچنین ۴۵ فروند موشک هواسونگ ۶ ساخت کره شمالی بودند که در سال ۱۳۸۰ و ۱۳۸۱ تحویل ارتش یمن شده بود.

با شروع عملیات «طوفان قاطع» علیه حوثی‌ها و متحد آنها یعنی نیروهای وفادار به علی عبدالله صالح، تخمین زده می‌شود که دو سوم تا نیمی از حدود ۸۰ موشک بالستیک اسکاد و هواسونگ و نیمی از صد فروند موشک بالستیک SS-21 ملقب به توچکا (۱۱۵ تیر به همراه چهار پرتابگر متحرک در سال ۱۳۶۷ هجری شمسی از شوروی سابق خریداری شده بود) در حملات هوایی جنگنده‌های ائتلاف به رهبری عربستان در انبارهای مهمات یا در پایگاه‌ها منهدم شدند.

روز ۲۸ مارس ۲۰۱۵، تنها چند روز پس از آغاز عملیات طوفان قاطع، سخنگوی ائتلاف به رهبری عربستان مدعی نابود کردن بخش عظیمی از زرادخانه موشک‌های بالستیک شورشیان حوثی شد. اما یک ماه بعد موشک‌های بالستیک باقیمانده به دست افسران سابق ارتش یمن وفادار – به علی عبدالله صالح- افتاد و از ۶ ژوئن ۲۰۱۵ به طور مرتب بر ضد اهدافی در عربستان و امارات شلیک شدند. در مجموع ۶۳ حمله موشکی از ۶ ژوئن ۲۰۱۵ الی ۳۰ نوامبر ۲۰۱۷ بر ضد اهداف مختلفی در عربستان و امارات از سوی حوثی‌ها صورت گرفت که در ۴۲ مورد، موشکهای بالستیک شلیک شده توسط سامانه های پدافندی پاتریوت و پانتسیر امارات و عربستان ساقط شدند، اما ۲۱ موشک توانستند اهدافشان را از تأسیسات شهری گرفته تا پایگاههای نظامی هدف قرار دهند. برای افزایش احتمال موفقیت، گاهی تا شش موشک همزمان شلیک شد تا شاید یکی از آنها بتواند از گزند پدافند ضد هوایی عربستان در امان بماند. این باعث کاهش تعداد موشکهای بالستیک باقیمانده در اختیار نیروهای حوثی شد و آنها را به فکر تأمین موشکهای بیشتر انداخت.

مهمترین ابعاد دکترین امنیت ملی آمریکا که در اواسط دسامبر 2017 توسط ترامپ قرائت شد بر چهار اصل بنا شده، که عبارت اند ازامنیت حفاظت از مردم آمریکا، پیشرفت رفاه اقتصادی آمریکا، حفظ صلح از طریق قدرت و گسترش نفوذ آمریکا است. خطوط اصلی رویکرد ترامپ در سند اعلام شده کناره‌گیری آمریکا از موضوعات مرتبط با امنیت جهانی، گسترش صلح، ترویج دموکراسی برای دیگر کشورها  است که در این زمینه می توان به کنار گیری این کشور از توافق نامه بین المللی چون  نفتا، « NAFTA » پیمان تجاری اقیانوس آرام « Trans-Pacific Partnership» و توافق پاریس « Accord de Paris» اشاره کرد در مقابل تأکید این کشور بر پیشبرد رفاه، امنیت مردم آمریکا و گسترش نفوذ واشنگتن در جهان است.

با توجه به رویکرد و خط مشی های دولت ترامپ، مخصوصا شعار وی تحت عنوان ” اول آمریکا ” می توان به عمق ماجرای پشت لاشه ای موشک یمنی که در پی اتهامات دولت آمریکا در خصوص اینکه موشک های یمنی ساخت ایران است پی برد.  رویکردهای تهاجمی و تقابل جویانه دولت ترامپ در قبال ایران می تواند مصداق این باشد که هر که با ماست دوست ما و هر که با ما نیست علیه ماست متبادر شود. پروپاگاندای سیاسی نظامی که امریکا علیه ایران در منطقه و در سطح بین المللی به راه انداخت در راستای زمینه چینی برای حمایت از متحدین خود در منطقه خاورمیانه و حفظ قدرت برتری خود در منطقه ی خاورمیانه و نظام بین الملل می باشد.

آمریکا دربحث لاشه ی موشک یمنی چندین هدف را دنبال می کند اول اینکه این کشور با پیش کشیدن این موضوع در سازمان ملل دنبال بهانه ای است، تا از طریق وانمود کند که ایران قطعنامه 2231 شورای امنیت را نقض کرد و به این شکل دنبال اجماع شورای امنیت در مورد برنامه موشکی است و ایران براثر فشار زیاد یا مجبور به قبول تعهدات مورد نظر شورای امنیت به کارگردانی آمریکا است یا اینکه این زیر بار برنامه موشکی نمی رود و یکجانبه از برجام خارج می شود و از این طریق آمریکا به خواسته اش که در منزوی و مهار کردن ایران در منطقه بود می رسد.

اما دلیل دوم اینکه دولت عربستان با خرید این همه سامانه های دفاعی  پیشرفته قادر به دفع موشک های یمنی نیست، دولت ریاض در سال 1394 اقدام به خرید سامانه پیشرفته پاتریوتPAS-3  و تعداد 320موشک و موشک پدافندی MIM-104F

کرد، این سامانه تنها سامانه ای است که می توان در مقابل موشک های برکان 2 اچ که موقع شلیک سر جنگی آن ها قابلیت جدا شدند دارد خوب عمل می کند. ولی از آن جایی که این سامانه تا سال 1397 آماده عملیاتی شدن را ندارد عربستان تا آن تاریخ در مقابل این موشک ها آسیب پذیر است. آمریکا با باز کردن پای ایران در این مسئله می خواهد روی جنایت های عربستان شکست وقیحانه این کشور در یمن سر پوشی گذاشته باشد. طبق آخرین آمار منتشر شده، عربستان سعودی طی قریب به ۳ سال گذشته در جریان حملات متجاوزانه خود، بیش از ۱۳ هزار یمنی را شهید و بیش از ۲۰ هزار تَن دیگر را زخمی کرده است. هم اکنون  جان 9 میلیون یمنی از جمله 5000 کودک به خاطر مانع تراشی و تحریم های عربستان در رسیدن کمک های انسان دوستانه به این کشور در خطر است.

از خط مشی و سیاست های دیگر آمریکا در خصوص برنامه لاشه ی موشکی یمنی پر رنگ کردن ایران هراسی برای به حاشیه بردند، طرح بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی است.

نوشته شده توسط: فاطمه موسوی زاهد

کارشناسی ارشد روابط بین الملل

لینک منبع

درباره ی amir-moazeni1

همچنین ببینید

اخبار نظامی جهان-تاریخ انتشار:1403/02/07

آمریکایی‌ها رسماً تولید و به خدمتگیری تانک ام ۱۰ بوکر اعلام کردند.. این تانک قرار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *