خانه / دسته‌بندی نشده / این خودرو جنگی حین حرکت می تواند همزمان با پنج هدف درگیر شود

این خودرو جنگی حین حرکت می تواند همزمان با پنج هدف درگیر شود

مجله تصویری سلاح خودرو چند منظوره زرهی (The Armored Multi-Purpose Vehicle) یا به اختصار ای ام پی وی (AMPV) خانواده ای از نسل بعدی وسایل نقلیه با قابلیت بقای بالا برای ارتش آمریکا است.

ای ام پی وی برای جایگزینی خانواده قدیمی وسایل نقلیه ام113 (M113) در نظر گرفته شده است که قدمت آنها به دوران جنگ ویتنام باز می گردد.

ارتش آمریکا برنامه ای ام پی وی را به عنوان یکی از اولویت های اصلی خود برای ایمنی و بقای سربازان مد نظر قرار داده است، در نتیجه، این برنامه الزامات حفاظتی سختی را برآورده می کند.

خودرو چند منظوره زرهی راه حلی به بلوغ رسیده، کم خطر و مقرون به صرفه است که می تواند خود را به سرعت با قابلیت های رزمی مد نظر ارتش آمریکا سازگار کند.

آشنایی با خودرو چند منظوره زرهی (ای ام پی وی)

خانواده ای ام پی وی توسط شرکت بی ای ئی سیستمز طراحی شده است و در زمان نگارش این مطلب شامل پنج نوع مختلف هدف عمومی، خمپاره‌بر، فرماندهی ماموریت، درمان پزشکی و تخلیه پزشکی می شود. همه آنها توسط ارتش آمریکا برای برآورده کردن نیازهای رزمی خود انتخاب شده اند.

انواع مختلف ای ام پی وی برای جایگزینی خودرو زرهی ام113 مد نظر قرار گرفته اند که از دهه 1960 در خدمت ارتش آمریکا قرار دارد. در شرایطی که جدول زمانی مشخصی برای این جایگزینی وجود ندارد، اما تغییر در راه است و امکان اضافه شدن اعضای جدید به خانواده ای ام پی وی نیز وجود دارد.

ای ام پی وی؛ پلتفرمی ماژولار با قابلیت نصب تجهیزات مختلف

ای ام پی وی نوعی پلتفرم ماژولار است که می توان تجهیزات مختلفی را روی آن نصب کرد. از جمله تا 30 برجک مختلف قابلیت نصب روی این پلتفرم را دارند، به ویژه زمانی که صفحه بالایی بسته تجهیزات ماموریت بیرونی (External Mission Equipment Package) به کار گرفته شده باشد.

این قطعه سخت افزاری در اوایل سال جاری میلادی امکان معرفی یک ای ام پی وی ضد پهپاد را فراهم کرد. این نمونه اولیه مجهز به برجک پلتفرم تسلیحات یکپارچه قابل پیکربندی مجدد (Reconfigurable Integrated-weapons Platform) محصول شرکت موگ (Moog) توانایی کشف، ردیابی، شناسایی و شکست پهپادها و اهداف ثابت با استفاده از گلوله های مجاورتی را داشت.

سامانه تسلیحاتی با قابلیت شلیک گلوله های 120 میلیمتری

طی چند روز اخیر، ای ام پی وی با یک نمونه اولیه دیگر مجهز به برجکی که به نام پاتریا نیمو (Patria NEMO) شناخته می شود، بار دیگر مورد توجه قرار گرفته است. این سامانه خمپاره ای کنترل از راه دور توانایی شلیک گلوله های 120 میلیمتری را دارد.

این هفتمین پیکربندی ای ام پی وی حاصل همکاری بی ای ئی سیستمز، کونگزبرگ، پاتریا و ارتش آمریکا است. از این پیکربرندی می توان برای ارائه آتش غیر مستقیم و مستقیم برای پشتیبانی از نیروهای زمینی استفاده کرد.

نکته قابل توجه درباره این نمونه اولیه توانایی شلیک همزمان گلوله های خمپاره ای خود به سوی پنج هدف است که همگی در یک بازه تنها چهار ثانیه ای صورت می گیرد. شلیک می تواند چه در حال حرکت و چه در حالت سکون صورت بگیرد.

نکته مهم درباره این پلتفرم تسلیحاتی این است که نمونه اولیه برای آزمایش به ارتش آمریکا تحویل داده شده است. طی ماه های آینده، خودرو و سامانه های آن در مکان های مختلف در آمریکا آزمایش های مختلفی را پشت سر خواهند گذاشت.

در صورت موفقیت در آزمایش ها، این مدل مکمل نسخه موجود خمپاره‌بر ای ام پی وی خواهد بود.

لینک منبع

درباره ی amir-moazeni1

همچنین ببینید

فوجیان؛ بزرگ ترین و پیشرفته ترین کشتی جنگی چین

مجله تصویری سلاح – نیروی دریایی ارتش چین تنها در 12 سال سه ناو هواپیمابر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *