خانه / دسته‌بندی نشده / اولین شکار موشک AIM-120 آمرام توسط جنگنده اف 16

اولین شکار موشک AIM-120 آمرام توسط جنگنده اف 16

اولین شکار موشک AIM-120  آمرام  توسط جنگنده  اف 16

خلبان Gary North ، اولین خلبان نیروی هوایی ایالات متحده بود که از موشک آمرام استفاده عملیاتی کرد.

ژنرال Gary North، اولین خلبان نیروی هوایی ایالات متحده بود که با جنگنده F-16 توانست یک جنگنده دشمن را نابود کند و آن جنگنده میگ25 بود، سریعترین عراقی ها و این شکار را با موشک AIM-120 AMRAAM انجام داد.

عملیات دیده بان جنوبی در 27 اوت 1992 (5 شهریور 1371) برای تضمین انطباق عراق با قطعنامه 688 شورای امنیت سازمان ملل متحد آغاز شد. و یک منطقه پرواز ممنوع را تشکیل دادند که فقط گشتی های ائتلاف در آن پرواز می کردند. با این حال، نیروی هوایی صدام حسین طی سالهای 91-92 نشان داد که قصد ندارد از قطعنامه 688 پیروی بکند.

یکی از معروف ترین درگیری ها در روز یکشنبه 27 دسامبر 1992 (6 دی 1371)، هنگامی که یک جنگنده Mig-25 عراقی، منطقه پرواز ممنوع را نقض کرد و وارد فضای هوایی ائتلاف شد. در آن روز، ساعت 22:42 به وقت عراق، کاپیتان Gary North هدایت یک دسته پروازی که همگی F-16 بودند را بر عهده داشت. هنگامی که جنگنده ها در حال سوختگیری هوایی از تانکر KC-135 بودند، آواکس حاضر در منطقه اعلام کرد که یک جنگنده عراقی منطقه پرواز ممنوع را نقض کرده است. یک دسته چهار فروندی F-15 حاضر در شمالی ترین نقطه منطقه پرواز ممنوع در حال گشت زنی بودند که این موضوع را تایید کردند و اعلام کردند که جنگنده ناقض حریم هوایی یک فروند Mig-25 فاکس بت است. جنگنده میگ به سرعت به سمت شمال حرکت می کرد. و با چنان سرعتی حرکت میکرد که F-15 هایی که در تعقیب آن بودند، از رهگیری آن عاجز ماندن.

وقتی فرماندهی عملیات در هواپیمای آواکس متوجه شد کاری از F-15 بر نمی آید، دستور رهگیری را به نفع F-16 ها صادر کرد. در این زمان شماره یک و دو سوختگیری را کامل کرده بودند و شماره سه و چهار در حال سوختگیری بودند.

تصویری گرافیکی از جنگنده F-16 D از اسکادران 310 نیروی هوایی به شماره ریجستری 175 که اولین موشک آمرام را در جنگ استفاده کرده است.

پس از دریافت دستور، دسته پروازی بدون شماره سه و چهار به سمت میگ عراقی تغییر مسیر دادند. آواکس دستور داده بود دو فروند F-16 با حداکثر سرعت، به سمت شمال در 30 مایلی غرب بروند. F-16 ها در این ماموریت دارای دو تیر موشک هوا به هوا ​​AIM-120A و دو تیر موشک AIM-9 Sidewinder بودند.

در حالی که آواکس داشت Gary North را به سمت شمال غربی هدایت می کرد، F-16. دوم را به سمت شمال شرقی برای کنترل منطقه پرواز ممنوع هدایت می کرد. در حالی که هر F-16 به سمت محل مورد نظر خود می رفتند، یک سایت پدافند هوایی و رادار عراقی در حال رهگیری جنگنده Gary North بود. در همین لحظات، سومین و چهارم جنگنده سوختگیری را به اتمام رساندن و با سرعت در حال نزدیک شدن به جنگنده شماره یک و دو بودند.

Mig-25 RB

در همین حین از هواپیمای آواکس اعلام شد، جنگنده تحت تعقیب، در سمت شمال غرب در ارتفاع 30000 فوتی با سرعت بالا در حال حرکت است. کاپیتان Gary North در خواست تعویض تاکتیک را داد و خواستار شد تا به سمت شمال برود و در آنجا راه جنگنده عراقی را سد کند.

 در مدت 30 ثانیه بعد، جنگنده F-16 به محل مورد نظر رسید و با انجام مانور هایی به خلبان میگ نشان داد که بدون درگیری نمی تواند به خانه برگردد. و در سیستم رادیویی اعلام کرد:((در عرض دو دقیقه آینده یکی میمیرد و این مرده منِ فرمانده نیستم.))

جنگنده MiG-25 فاکس بت مسلح به موشک های هدایت راداری AA-6 Acrid بود و در حال آماده سازی برای شلیک موشک بود. اما خلبان عراقی متوجه یک اشکال شد، مشکل این است که او به یک موشک حرارت یاب نیاز دارد و برای استفاده از موشک های راداری نیاز به جنگ الکترونیک است. او مجددا سعی کرد تا موشک خود را به کار ببرد و این بار جنگ الکترونیک خود را فعال کرد، اما برای این کار به چند ثانیه زمان نیاز بود.  در این لحظات، Gary North تقریبا در فاصله سه مایلی، پانزده درجه بالاتر از میگ و پانزده درجه سمت راست Mig قرار داشت. و در لحظات وقتی فرصت را مناسب دید روی آن قفل راداری انجام داد و AMRAAM را شلیک کرد.

سرهنگ پل PK White یکی از خلبانان آمریکایی حاضر در منطقه می گوید :(( من دیدم سه انفجار جداگانه، میگ را در هم شکست. و دم و از بدنه اصلی جدا شد. و در مانند نهایت یک سنگ قبر بزرگ به زمین افتاد. قابل توجه است که این نبرد نه تنها اولین پیروزی هوایی برای یک F-16 آمریکایی به ثمر رساند، بلکه اولین قتل برای AIM-120 AMRAAM بود.))

 

نویسنده : یزدان کبیری نژاد

کاپیتان Gary North، بر روی یک فروند F-16D به همراه سروان استیون و سروان الی از تیم فنی

لینک منبع

درباره ی amir-moazeni1

همچنین ببینید

اخبار نظامی جهان-تاریخ انتشار:1403/02/07

آمریکایی‌ها رسماً تولید و به خدمتگیری تانک ام ۱۰ بوکر اعلام کردند.. این تانک قرار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *