خانه / دسته‌بندی نشده / معرفی کامل قایق جنگی بی سرنشین Seagull

معرفی کامل قایق جنگی بی سرنشین Seagull

نوشته شده توسط: امین کرمی زنجانی

 

چند سالی است که قایقهای بی سرنشین در حال سر برآوردن از کشورهای مختلف هستند، ولی مأموریتشان از نظارت ساده و درگیری با اهداف سبک فراتر نمیرود. لذا شرکت نام آشنای Elbit Systems پا را فراتر گذاشته و نخستین قایق بی سرنشین دنیا با توان انجام مأموریتهای جنگی خطرناک را تولید کرده است.

بهترین در نوع خود

مرغ دریایی یا Seagull اولین قایق بی سرنشین ساخت رژیم صهیونیستی نیست، چون شرکت رافائل قبلاً Protector را ساخته بود. اما آن وسیله تنها قایقی ساده برای نظارت سطحی و حفاظت از سواحل در مقابل تهدیدات سبک بود که از مسلسل استفاده میکرد. سپس نسخه دوم پروتکتور ساخته شد که بزرگتر بود و به موشک اسپایک نیز مجهز شد.

اما مرغ دریایی که اخیراً ساخته شده، حاصل ده ها سال تجربه Elbit Systems در تولید سامانه های بی سرنشین است و الزامات مأموریت جنگ دریایی در سرتاسر جهان را برآورده میکند.

این وسیله علاوه بر خصوصیات پروتکتور، قابلیت جنگ ضد زیردریایی (ای.اس.دبلیو) و مبارزه با مین (MCM) دارد، شکار این قبیل تهدیدات را ساده تر کرده و توانایی نیروی دریایی خود را به طرز چشمگیری بهبود میدهد. همچنین تهدید خدمه انسانی را مرتفع کرده و هزینه های تدارکات و عملیات را نیز به شدت کاهش میدهد.

پیکربندی ASW برای مأموریت جنگ ضد زیردریایی، شلیک اژدر از لوله انتهای بدنه

سازه و تجهیزات

پلتفرم اصلی، یک قایق 12 متری از جنس کامپوزیت و آلومینیوم است که ماجولار بوده و طبق الزامات مشتری، با تجهیزات گوناگون پیکربندی میشود. ماجول پایه شامل قایق، سامانه کنترل و لینک تبادل دیتا است که با افزودن ماجولهای گوناگون، مأموریت ISR (شناسایی، نظارتی و جاسوسی)، مبارزه با مین، جنگ ضد زیردریایی، جاسوسی الکترونیک، امنیت دریایی و جنگ الکترونیک را انجام میدهد.

مرغ دریایی به صورت سرنشیندار یا بی سرنشین قابل هدایت است. داخل قایق، کابین مجهز به کنترلها و نمایشگرهای گوناگون برای 2 خدمه وجود دارد، اما معمولاً بی سرنشین است. سایر تجهیزات قایق نیز رادار نظارت سطحی، برجک حسگرهای اپتیک و سونار ضد زیردریایی است.

این سونار در حالت خاموش، جلوی کابین و داخل بدنه قرار دارد. ولی زمانی که فعال شود، از زیر قایق رها شده و توسط کابل به عمق دریا میرود. سپس آنتن هایش را گشوده و امواج صوتی تولید میکند تا زیردریایی و غواصان دشمن را بیابد. این سونار روی آب نمی آید، تمام فعالیتش را داخل آب انجام داده و پس از پایان مأموریت، توسط قرقره جمع شده و داخل بدنه فرو میرود.

پیکربندی ASW

در جنگ ضد زیردریایی، 2 لوله پرتاب اژدر به انتهای قایق افزوده میشوند. جستجوی زیردریایی دشمن نیز با همان سونار زیر بدنه انجام شده و پس از شناسایی، اژدر شلیک میشود.

اگر مرغ دریایی به صورت خودمختار برنامه ریزی شود، تمام مراحل گشتزنی، رهاسازی سونار، جستجو، شناسایی، تصمیم گیری برای حمله و نهایتاً شلیک اژدر را مستقلاً انجام میدهد. اما توسط ایستگاه کنترل نیز قابل هدایت است.

تا پیش از آن، تمام قایقهای بی سرنشین فقط برای نظارت سطحی بودند. اما توانایی ASW، بازدارنگی مؤثر در مقابل زیردریایی های دشمن ایجاد کرده و با ریسک کمتری به تهدیدشان میپردازد. چون زیردریایی حریف خطرناکی است و هر وسیله ای که برای خنثی کردنش بکار رود، در معرض خطر جدی قرار دارد.

پیکربندی MCM برای مأموریت مبارزه با مین، رهاسازی سونار Klein-5900 توسط جرثقیل

پیکربندی MCM

در عملیات مبارزه با مین، پرتابگرهای اژدر وجود ندارند اما میتوان به دلخواه، از دو سونار فعال KATFISH-180 یا Klein-5900 استفاده کرد. برای کاربرد این تجهیزات باید پیکربندی قایق تغییر یابد و جرثقیل و قرقره بدان افزوده شود.

سونار KATFISH-180 شبیه اژدر است و Klein-5900 به زیردریایی اسباب بازی شباهت دارد. هر دو با کابل در انتهای قایق کشیده میشوند و برای ثبات بیشتر، بال میانی و بالچه های دُم دارند.

هر دو از نوع چند پرتو هستند و برای کشف مینها، تصاویر فوق العاده واضحی تولید میکنند. همچنین به طور خاص برای کشف اهداف کوچک فاقد پوشش جاذب صدا طراحی شده اند و قادر به نقشه برداری از کف دریا با وضوح خیلی زیاد هستند.

به دلیل حساسیت سونارها و داشتن بالچه های بزرگ، با جرثقیل انتهای قایق به آرامی در آب رها میشوند و پس از پایان مأموریت نیز با همان جرثقیل بازیابی میشوند. در حالیکه تمام مراحل به صورت خودکار انجام میشود!

پس از تولید تصاویر، کامپیوتر از  روشهای پیشرفته پردازش سیگنال برای خنثی کردن تأثیر حرکت و صدای قایق بر عکسها استفاده میکند. به طوری که فقط با یک عبور میتواند کلیه مینهای موجود در مسیر را بیابد. سپس به شیوه های مختلف نسبت به رفع تهدید اقدام میکند.

پیکربندی MCM، جرثیقل انتهای قایق در حالت بسته و سونار Klein-5900 به خوبی دیده میشوند

شکارچی قهار

سلاح اصلی، تیربار سنگین 12.7 میلیمتری جلوی قایق است که روی سکوی تثبیت شده قرار داشته و مجهز به انواع دوربین است. تیربار میتواند در حال حرکت نیز با دقت بالا شلیک کند و مناسب برای کُشتن غواصان و نابودی اهداف سبک سطحی است.

مرغ دریایی میتواند مختصات مینها را به نیروهای خودی ارسال کند و با مسلسل نیز قادر به نابودی مینهای شناور است. اما خطر اصلی، مینهای معلق در عمق هستند. بدین منظور بجای لوله های اژدر، سکوهای پرتاب زیردریایی کوچک روی قایق نصب میشود. مجموعاً 2 زیردریایی قابل حمل است که برای شناسایی یا انهدام مین معلق بکار میروند.

مرغ دریایی فوق العاده خودمختار است، یعنی میتوان برنامه ریزی اش کرد تا در مناطق دریایی شناخته یا ناشناخته، مبارزه با مین را به صورت خودکار انجام دهد. این مأموریت شامل کشف، طبقه بندی، موقعیتیابی، تشخیص دقیق نوع تهدید و خنثی کردن انواع مینها با آتشباری یا ارسال زیردریایی است.

پیکربندی های دیگری هم برایش وجود دارند. مثلاً در مأموریت جاسوسی الکترونیک، سونار داخلی جلوی کابین حذف شده و بجای آن، گنبدی نصب میشود که رادار پسیو برای جمع آوری علائم راداری دارد. در مأموریت امنیت دریایی نیز بجای تیربار، تفنگ آبپاش پُرفشار برای هشدار به ماهیگیران غیر قانونی تعبیه میشود.

تیربار روی برجک تثبیت شده قرار دارد

هدایت و کنترل

مرغ دریایی در حالت بی سرنشین، توسط MCS (ایستگاه کنترل مأموریت) که روی زمین یا کشتی مادر واقع است، هدایت میشود. MCS تجهیزات فرماندهی و کنترل، ارتباطات، کامپیوتر و هوش مصنوعی دارد که امکان کنترل همزمان 2 قایق را فراهم میکند. نقش هوش مصنوعی نیز بیشتر برای افزایش آگاهی اپراتورها از منطقه عملیات است.

برپایی MCS روی زمین یا داخل کشتی فقط چند ساعت طول میکشد. اپراتورها نیز 3 نفرند که یکی مسئول نظارت بر پیمایش قایق است و از کنسول تکی استفاده میکند و دو نفر هم مدیر مأموریت اند و پشت کنسول دوتایی مینشینند. ارتباط ایستگاه و قایق تا زمانی که از خط افق خارج نشده، با امواج مستقیم رادیویی است و سپس با ارتباط ماهواره ای SATCOM، بدون محدودیت در فاصله انجام میشود.

مرغ دریایی از هر نقطه جهان قابل هدایت است. همچنین به ناوبری اینرسی و GPS مجهز بوده که همراه با سامانه احتراز از موانع، برخورد با کشتی ها را منتفی کرده و رعایت قوانین بین المللی برای اجتناب از تصادم دریایی را تضمین میکند.

پیشرانه نیز 2 موتور دیزل متصل به 2 شفت پروانه است که حداکثر سرعت 60 کیلومتر بر ساعت را فراهم میکند. با یک بار سوختگیری نیز میتواند بیش از 4 روز عملیات کند و توان حضور در تمام آبهای جهان را دارد. برای حمل و نقل هوایی هم قایق به صورت تفکیک شده داخل 3 کانتینر جای میگیرد و با هواپیمای ترابری هرکولس یا ایرباس A-400 به هر نقطه از جهان قابل حمل است.

چندی پیش هم در نمایشگاه صنایع دفاعی بریتانیا DSEI-2017 که در لندن برگزار شد، غرفه Elbit Systems عملیات ضد زیردریایی در ساحل حیفا را توسط کنترلهای حاضر در نمایشگاه از فاصله 3 هزار 500 کیلومتری انجام داد!

کنسول ایستکاه MCS

لینک منبع

درباره ی amir-moazeni1

همچنین ببینید

دراگون فایر؛ آیا این سلاح لیزری به شکار پهپادهای روسیه در آسمان اوکراین می رود؟

مجله تصویری سلاح – بریتانیا می تواند اولین کشوری در جهان نام بگیرد که از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *