خانه / دسته‌بندی نشده / کشتی گشت و مراقبت و شناسایی کلاس ایمپاسیبل

کشتی گشت و مراقبت و شناسایی کلاس ایمپاسیبل

کشتی گشت و مراقبت و شناسایی کلاس ایمپاسیبل

مینا گلرو

ناو کلاس ایمپاسیبل یک کشتی چند منظوره است که از نظر ماموریت تخصصی  با محوریت نبردهای زیر سطحی است

از جمله ماموریت هایی که این ناو توان انجام آن را دارد ، ایفای نقش ستاد فرمانده ای شناور ، گشت دریایی و کنترل اعماق دریا و کشف تهدیدات زیر سطحی و ردیابی انها و انتقال اطلاعات دقیق آن بصورت لحظه به لحظه به سایر شناور ها و واحدهای خودی در میدان جنگ  کنترل مرزهای دریایی و کنترل عبور و مرور کشتی ها در آبراهه ها

این ناو جدیدترین کلاس از ناوهای  گشتی ایالات متحده است که در واقع با هدف انجام ماموریت کنترل آبهای مشرف به بنادر و کریدور های دریایی و جمع اوری امواج و اغتشاشات و اثرات صوتی و بررسی و تجزیه و تحلیل ان و شناسایی و ردیابی زیر دریایی ها و همچنین کشف انواع مین های دریایی است

ایمپاسیبل

جنگ نفتکش ها وضعف ایالات متحده

برنامه ساخت این ناو ها به دهه ۱۹۸۰ برمیگردد و میتوان آن را یک ناو با الزامات جنگ سرد دانست

در دهه ۱۹۸۰ در خلال جنگ ایران و عراق جنگ به خلیج فارس کشیده شد و کویت از ایالات متحده درخواست کرد نفتکش های این کشور را اسکورت کند ، ولی اسکورت خوب پیش نرفت و نفتکش الرخاره یا بریجتون  به مین ایرانی برخورد کرد

و همین مسئله باعث ایجاد یک تنش بسیار گسترده و ایجاد ضمینه های جنگ بین ایران و امریکا شد ، برخورد کشتی بریجتون به مین باعث شدنقطه ضعف نیروی دریایی ایالات متحده که ضعف مفرط در بخش مقابله با مین های دریایی بود نمایان شد

ایالات متحده انقدر در این بخش دچار ضعف بود که ناچار شد مدتی برنامه اسکورت نفتکش های کویتی را به تعویق بیندازد و حتی تا شرف لغو ان هم رفتند

در واقع تمام توان ایالات متحده محدود به چند شناور بشدت مستعمل و قدیمی بازمانده از جنگ جهانی دوم میشد که تنها یک یا دو فروند ان تقریبا عملیاتی بودند و مابقی از رده خارج و بحالت ذخیره نگهداری میشدند همان تعداد محدود شناورهایی که در نقش مین روب در خدمت بودند بهیچوجه از تجهیزات تخصصی آن برخوردار نبودند

شناورها فاقد زره کافی بودند و حتی انفجار یک مین در مجاورات انها ممکن بود سبب غرق شدن انها شود ، علاوه بر آن توان میزبانی از مینی زیر دریایی های بی سرنشین مین روب را نداشتند  و مشکلات ریز و درشت پر شمار دیگری علاوه بر کشتی ها تعداد محدودی بالگرد سی کینگ در نقش مین روب پتانسیل نیروی دریایی ایالات متحده را در این بخش تشکیل میداد

پس ازمین ریزی خلیج فارس توسط ایران این زخم پنهان بیکباره در خلال جنگ نفتکش ها خود را نشان داد

دلایل ضعف ایالات متحده هم به تشکیلات ناتو برمیگشت ، در واقع وظیفه نبرد زیر سطحی در ناتو برعهده گروه کشورهای هلند ، نروژ و دانمارک به رهبری انگلستان است و انصافا این گروه دارای توان بسیار منسجمی در مقابله با زیر دریایی ها و مین روبی دارند ولی مشکل اینجاست که این کشورها تنها در قالب ماموریت های ناتو با ایالات متحده همکاری میکنند و در ماموریت های خارج از ناتو امریکا باید روی توان خود حساب باز کند در نهایت ایالات متحده مجبور به درخواست اعزام کشتی های مین روب از نروژ و ژاپن شد

لذا در اواسط دهه ۱۹۸۰ ایالات متحده نوسازی توان ضد زیر سطحی خود را با اولویت بالا در دستور کار قرار داد که شامل خریداری بالگردهای مین روب جدید به علاوه شناورهای مین روب و ناو های ضد زیر دریایی جدید بود

در نیروی دریایی هم یگان ضد زیر دریایی سازماندهی دوباره شد این واحد پیشتر با نام یگان جنگ های زیر سطحی شناخته میشد و یگان کوچکی بشمار میرفت ولی در اواسط دهه ۱۹۸۰ به معاونت عملیات زیر سطحی تغییر سازمان داد و علاوه بر کشتی های مین روب ، که مجهز به آشکارسازهای مغناطیسی با قابلیت کشف مین های عمقی نیز هستند بهمراه سایر شناورها زیر مجموعه که وظیفه اسکورت شناورهای دیگر را برعهده دارند نیروی دریایی برای افزایش توان جستجو و کشف هدف و همچنین اقدامات الکترونیک متقابل دستور ساخت ۵ شناور بسیار مدرن شناسایی و کنترل و مراقبت دریایی که مجهز به آخرین فن اوری های کشف و ردیابی سلاحهای زیر سطحی باشند را در دستور کار قرارداد ساخت شناور کاملا برابر با استانداردهای سطح بالایی انجام میگرفت

برنامه ساخت کشتی ها در سال ۱۹۸۷ اعلام و درنهایت صنایع کشتی سازی تامپا موفق به دریافت سفارش برنامه ساخت شد

اولین شناور در سال ۱۹۸۸ سفارش داده شد ولی تا سال ۲۰۰۱ ورود آن بخدمت به تاخیر افتاد که ناشی از مشکلاتی بود که طرح با ان دست به گریبان شد از جمله ورشکست شدن

صنایع کشتی سازی تامپا که سبب شد در اواسط پروژه پیمانکار عوض شود و بجای تامپا صنایع کشتی ساری می سی سی پی ان را تکمیل کند

در واقع بخش اعظم ماموریت این کلاس  مشخصا بر علیه ناوگان زیر سطحی اتحاد جماهیر شوروی ومقابله با زیر دریایی های اتمی حامل موشک های هسته ای شوروی بود

ورود بخدمت

ناو یو اس ان اس ایمپاسیبل ( T-AGOS-23) که در حال حاضر تنها شناور عملیاتی از این کلاس است دراواخر دهه 1980 وارد فاز طراحی و توسعه شد ، دارای طولی برابر با 85/5 متر و ۲۹/۲ متر عرض به علاوه 8 متر آبخور است ، نکته جالب اینکه عرض عرشه ناو تقریبا نزدیک و مشابه با ناوهای حامل کلاس وسپ و یا آمریکا هستن

ناو‌ در حالت استاندارد دارای تناژ 2850 تن و در حالت حداکثر بارگیری در حالت فول لود 5370 تن میباشد کشتی دارای ۴۵ خدمه و حداکثر توان ۹۰ روز استقامت دریایی را دارد

در بخش پیشرانه از یک دستگاه موتور دیزل تریوستر بهره میبرد که موتور از قدرتی برابر با ۵۰۰۰ اسب بخار برخوردار است و همچنین دو دستگاه موتوردالکتریکی با توان هرموتور ۸۰۰ اسب بخار در خدمت است که هرکدام به یک واترجت آبی متصل هستند و قدرت خود را از باطریهای لیتیومی که توسط موتور اصلی شارژ میشوند میگیرد و معمولا زمانی مورد استفاده قرار میگیرند که نیاز به سکوت است و صدای موتور اصلی باعث ایجاد اختلال خصوصا در کار سونارهای فرکانس پایین میشود

حداکثر سرعت  قابل دستیابی شناور ۱۳ گره است ولی در زمانیکه سونار عمق رو را یدک میکشد سرعت به ۳ گره کاهش میابد

خدمه هم شامل ۲۵ نفر خدمه غیر نظامی و ۲۰ نفر خدمه نظامی است

کشتی فاقد تسلیحات است و کاملا غیر مسلح است

طراحی ناو به شیوه کاتاماران انجام گرفته که بصورت ساخت کشتی روی دو پایه در طرفین انجام میگیرد که مزیت ان ایجاد اصطحکاک بسیار پایین با آب است

در ساخت بدنه ناو و دیگر قسمتها بصورت گسترده ای از مواد کامپوزیت وفیبر کربن و  آلیاژ الومینیوم استفاده شده

بدنه بیرونی از GRP ساخته شده و با یک زره سبک آلومینیومی از نوع آلیاژ آلومنیوم خشک روکش شده است

طراحی بدنه هم‌بشکلی انجام شده که از طرفین با اب تماس دارد و زیر کشتی مانند یک دالان و یا غار است اینگونه طراحی اولا سبب صرفه جویی در سوخت بخاطر کاهش مقاومت ناشی از تماس امواج و اب دریا با بدنه کشتی میشودو از ان گذشته توان بالایی به کشتی در حرکت در هر عمقی را میدهد و براحتی قادر به اجرای عملیات در آبهای کم عمقی مانند  خلیج فارس است

در تجهیزات الکترونیکی دارای دو دستگاه سونار فعال در دو سمت پایه کشتی است که هرکدام با قابلیتی متفاوت با دیگری یک دستگاه سونار غیر فعال در اختیار دارد و یک سونار یدک همچنین یک سیستم کامل سنسورهای جمع اوری علائم صوتی و تفکیک و در نهایت اطلاعات ان را استخراج میکند ناو دارای تجهیزات ناوبری ماهواره ایی سیستم ارتباطی ماهواره ایی که توان فرماندهی یکپارچه میدان جنگ را فراهم میکند

ساخت این کشتی اگرچه در کشتی سازی ترامپا آغاز ولی توسط کشتی سازی ، می سی سی پی کامل شد

ساخت دومین فروند هم در سال ۱۹۹۲آغاز شد ولی پس از فروپاشی شوروی و کاهش بودجه نظامی ایالات متحده و از سوی دیگر از بین رفتن خطر ناوگان زیر سطحی شوروی دیگر نیازی به ساخت چنین کشتی های پیشرفته و گرانقیمتی نبود لذا برنامه ساخت ۳ فروند لغو و کشتی هم که نیمه ساز بود نیز معلق ماند

اما اینکه چرا از سال ۱۹۸۸ تا سال ۲۰۰۱ روند بخدمت گرفتن کشتی با تاخیر مواجه شد ، پس از شروع عملیات ساخت کشتی و در حالیکه تا طبقه دوم اسکلت کشتی تکمیل شده بود صنایع کشتی سازی تامپا دچار ورشکستگی شد وبرنامه ساخت کشتی نیز معلق شد ابتدا تصمیم بر این شد کلا ساخت و ساز کشتی را متوقف و کشتی نیمه کاره را هم اوراق و بازیافت کنند ولی پس از فراز و‌نشیب های زیاد در نهایت تصمیم بر این شد که ادامه تکمیل کشتی را به کارخانه دیگری محول کنند لذا کار به صنایع کشتی سازی گولفپورت در رود می سی سی پی واگذار شد و اسکلت کشتی توسط کشتی کانتینربر به این کشتی سازی منتقل شد و کار بر روی کشتی در سال ۱۹۹۵ از نو در کارخانه جدید شروع شد و در سال ۱۹۹۸ کشتی تقریبا کامل و اماده شد و در نهایت پس از انجام تست های مختلف پیش از ورود بخدمت در سال ۲۰۰۱وارد خدمت در نیروی دریایی شد و بعنوان ناو پرچمدار و ستاد فرماندهی شناور رسما بخدمت گرفته شد

این کشتی از نظر تجهیزات الکترونیکی یک مجموعه بسیار کامل جهت کشف و ردیابی تسلیحات و جنگ‌افزارهای زیرسطحی شامل انواع سونار و آشکارسازهای مغناطیسی دارد

طراحی بدنه کشتی به شکل ناوهای هواپیمابر طراحی شده تا عرشه برای نصب انواع تجهیزات مورد نیاز دارای فضای مناسب و کافی باشد

در این ناو برای اولین بار از سنسورهای ردیابی  اغتشاشات صوتی در اعماق ابها بهره گرفته شده که قادر است حتی ضعیف ترین فرکانس های صوتی را درژرفای اعماق اب ردیابی ، جمع اوری و تجزیه و تحلیل کند

کشتی دارای انواع متعددی از سونار با قابلیت های مختلف است  سونار غیر فعال ، سونار فعال ، سونار با فرکانس پایین و سونار یک کش است

کشتی یک شاهکار فن آوری زیر سطحی است و از نظر تجهیزات الکترونیکی برای جمع اوری اطلاعات دقیق ،  یک مجموعه بسیار کامل بشمار میرود خصوصا جهت کشف و مشاهده تجهیزات زیر سطحی و کشف و ردیابی تسلیحات و جنگ‌افزارهای زیرسطحی شامل انواع سونار و آشکارسازهای مغناطیسی است

در بحث طراحی هم دارای دو نوع مهندسی سازه کاملا جدید و پیشرفته است که شامل عرشه و بدنه که هر کدام ار یک نوع مهندسی جدید و کاملا پیشرفته بهره میبرد که ترکیب این دو باعث شده ، به شکل ناوهای هواپیمابر طراحی شده تا عرشه برای نصب انواع تجهیزات مورد نیاز دارای فضای مناسب و کافی باشد ،

سابقه عملیاتی

ناو ایمپاسیبل بدلیل طیف گسترده ای از فن اوری های پیشرفته جدیدی که در ان بکار گرفته شده بودد در تمام طول بهار و تابستان سال ۲۰۰۴ در دریای فیلیپین و غرب اقیانوس آرام به تست تجهیزات جدید خود مشغول بود

این ناو بعنوان اولین شناوری که برای اولین بار از یک سونار با توان کاهش فرکانسهای بالا بهره میبرد که امواج سونار رابرای پستانداران دریایی کاملا بی ضرر میکند

عملکرد کشتی بسیار فراتر از حد انتظار بود ناو با اتکا بر انواع سونارهای پیشرفته نصب شده در کشتی و همچنین آشکار ساز های مغناطیسی در محدوده ای که برای ان اعلام شده بود قادر بود حتی در عمق  بیش از ۳۰۰ متری زیر دریایی های موجود در محدوده را کشف کند

سونار عمق رو کشتی به یک کابل متصل بود که توسط جرثقیل کشتی به اعماق ۲۰۰ متری آب فرستاده میشد و در ان عمق دست به جمع اوری امواج صوتی زده و پس از جمع اوری اطلاعات ان را به کشتی ارسال میکرد کشتی دارای دو‌گوش الکترونیکی در طرفین دو سوی کشتی بود که هر دو متصل به سنسورهای جمع اوری امواج صوتی سرگردان بودند که وظیفه ان جمع اوری و تفکیک صداهای پارازیت و غیر ضروری بود

پس از بالا گرفتن تنش در جنوب شرقی آسیا بین چین از یکطرف و ویتنام و فیلیپین از سوی دیگر بدنبال استقرار تهدید آمیز زیردریایی های تایپ ۰۹۳ که یکی از کم صدا ترین زیر دریایی های چینی هستند دولت ویتنام از ایالات متحده درخواست حمایت و ایجاد امنیت برای بنادر خودرا کرد

در سال۸ مارس ۲۰۰۹ ایالات متحده کشتی ایمپاسیبل را به دریای چین جنوبی اعزام کرد پس از ورود کشتی به منطقه به سرعت تمامی زیرا دریایی های چینی مستقر در منطقه مناقشه را کشف و اطلاعات دقیق و مکان تردد. انها را در اختیار واحدهای سطحی و هواپیمای گشت دریایی فیلیپین ، ویتنام و ژاپن قرار داد ، این موضوع سبب خشم پکن شد ، پکن نسبت به جاسوسی کشتی امریکایی در محدوده عملیات های محرمانه چین اعتراض و در مورد ادامه ان هشدار داد

با وجود ایمپاسیبل هیچکدام از زیردریایی های چین دارای حاشیه امنیت نبودند

ولی ادامه عملیات ایمپاسیبل دو کشور چین و ایالات متحده را در آستانه یک رویارویی قرار داد در اواسط مارس در ۷۵ مایلی جنوب بندرهاینان چین و درحالیکه ایمپاسیبل در حال انجام گشت عادی خود بود بیکباره ۵ شناور جنگی ناشناس ایمپاسییبل را محاصره  و به ان نزدیک شدند پس از نزدیک شدن به کشتی اقدام به گرفتن آرایش تهاجمی کردند و در آخرین لحظه پرچم خود را برافراشته کرده و مشخص شد ناو ها چینی هستند و با ارسال پیام اخطار

پاسیبل خواستند بسرعت بسمت آبهای ساحلی بندر هاینان چین حرکت  کند و همزمان چند غواص چینی ها بگونه ای که مدرک و ردی از خود باقی نگذارند قصد پاره کردن کابل متصل به سونار کشتی که در حال جستجوی اعماق پایین دریابود را داشتند که موفق نشدند  و دوباره راه کشتی را سد کرده و اعلام کردند که کشتی توقیف میشود

فرمانده ناو ایمپاسیبل به سرفرماندهی دریایی ایالات متحده موضوع را اعلام کرد و اطلاع داد که ۵ قایق موشک انداز چینی قصد توقیف کشتی را دارند موضوع با دفتر فرمانده کل نیروهای مسلح هماهنگ و کسب تکلیف کردند بدستور دفتر ریاست جمهوری باراک اوباما ، ناو شکن موشک انداز یو اس اس چونگهون  و رزم ناو یو اس اس بانکرهیل که نزدیکترین شناورها به منطقه مناقشه بودند بسرعت برای کمک رسانی به کشتی امریکایی با مجوز آتش به اختیار اعزام شدند

بالگردهای دو ناو دسته های تفنگداران دریایی را برای حفاظت از ناو بسرعت منتقل کردند و زمانیکه بالگردها رسیدند ،  ملوانان چینی قصد ورود غیر قانونی  به کشتی امریکایی برای توقیف و دستگیری خدمه را داشتند که  با حضور به موقع تفنگداران و استقرار آنها روی عرشه ناو و همچنین رویئت دو شناور امریکایی بلافاصله ۵ ناوچه چینی از دور و اطرف شناور امریکایی پراکنده شدند و‌ناو‌ ایمپاسیبل تحت اسکورت دو ناو امریکایی به ادامه ماموریت خود در دریای چین ادامه داد و بدستور پرزیدنت باراک اوباما ناو‌هواپیمابر رونالد ریگان با ظرفیت کامل بسمت دریای چین اعزام شد

بعد از این ماجرا ایالات متحده ضمن انتقاد از اقدام خصمانه چین انرا رفتاری غیر حرفه ای عنوان و چین هم ضمن رد ادعای امریکا اظهار داشت کشتی امریکا در محدوده آبهای ساحلی چین بوده ، و طبق قوانین بین المللی تنها کشتی های غیر نظامی حق عبور و مرور آزاد از محدوده ساحلی هر کشوری را دارند با توجه به ماهیت کشتی امریکایی که اگر چه مسلح نبود ولی یک ناو نظامی بشمار میرود طبق قوانین یا باید از سواحل چین خارج میشد یا توسط گارد ساحلی چین توقیف میشد

چین اضافه کرد که این کشور حتی از شناورهای گارد ساحلی استفاده کرده نه ناوشکن های نیروی دریایی

۱۹ ژوئیه ۲۰۱۵

در این روز کشتی ایمپاسیبل در حال عبور از خلیج سوبیک متوجه یک کشتی آسیب دیدن شد ستوان کوری افسر دیده بان کشتی با دوربین های اپتیکی کشتی با دقت نگاهی به کشتی انداخته و‌متوجه شدند خدمه روی عرشه کشتی در انتظار کمک هستند

بسرعت فرمانده ناو دستور عملیات امداد و نجات را صادر و‌ دو قایق بادی را برای نجات خدمه کشتی ماهیگیری آسیب دیده اعزام و یازده نفر ماهیگیر را بصورت کاملا ایمن به کشتی ایمپاسیبل منتقل و‌پس از بستری در بیمارستان کشتی و ارائه خدمات پزشکی به انها روز ۲۰ ژوئیه کشتی وارد بندر سوبیک شد و ماهیگیران و‌کشتی انها که توسط ناو یدک کش میشد را تحویل گارد ساحلی فیلیپین دادند

خدمه ناو ایمپاسیبل بخاطر انچه شجاعت در عملیات دریای چین جنوبی عنوان شده بود موفق به دریافت مدال خدمات دفاع ملی شدند

تعداد ناوهای عملیاتی

ایالات متحده برنامه ریزی کرده بود که تعداد ۵ فروند از این کشتی را توسعه داده و بخدمت وارد کن که در نهایت تنهایک فروند از انها ساخته شد و چهار فروند باقیمانده وارد خدمت نشدند

ساخت ۳ فروند که کلا لغو شد و یک فروند دیگرهمچنان نیمه کاره رها شده

لینک منبع

درباره ی amir-moazeni1

همچنین ببینید

دوربین دید در شب و 3 نکته درباره آن

مجله تصویری سلاح– سال هاست که نیروهای نظامی جهان از تاریکی شب برای انجام ماموریت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *