خانه / دسته‌بندی نشده / هواپیمای ترابری سی ان-235

هواپیمای ترابری سی ان-235

سی‌ان۲۳۵ در مدل های مختلفی توسط کاسای اسپانیا و iptn اندونزی تولید شد که در اکثر سری ها مدلهای تولید اندونزی تفاوت‌های کوچکی با مدل اسپانیایی داشتند
cn235-10:
نسخه اولیه تولید با موتور ct7/9a.پانزده فروند توسط هر یک از طرفین تولید شد.
cn235-100/110:
مدل تولید بعدی که از۱۹۸۸ به خط تولید رفت. نسخه ۱۰۰ ساخت اسپانیا و ۱۱۰ ساخت اندونزی است. موتور این نسخهct7/9c است که دارای آلیاژ پیشرفته‌تری است. همچنین سامانه های الکتریکی هواپیما بهبود یافتند.
cn235 200/220:
نسخه‌ای بهبود یافته که دارای دامنه برد کمی بیشتر است. سازه سبکتر شده و همچنین ایرودینامیک بال بهتر شده است.سری۲۰۰ اسپانیایی و سری۲۲۰ اندونزیایی است. سری ۲۲۰ هنوز تولید می‌شود.
نسخه‌های ۳۰۰و۳۳۰ دارای الکترونیک بهبود یافته ارتقاء در برخی بخش‌ها بودند. البته برنامه نسخه ۳۳۰ به دلیل مشکلات مالی iptn در۱۹۹۸ لغو شد.
ac235:
نسخه‌ای به تقلید از ای‌سی۱۳۰ که با همکاری اوربیتال او‌تی‌کا امریکا توسعه یافته است. این نسخه دارای یک سامانه اپتیکی است. دارای دو بالچه ثابت در دو طرف بین بال و دماغه است(البته در پائین بدنه) که به آن اجازه حمل موشک هلفایر و راکت ۷۰م‌م را می‌دهد. همچنین دارای یک توپ سی میلی‌متری جانبی است. این هواپیما گزینه پیشنهادی برای نبرد با گروه های تروریستی و یا چریکی  است زیرا دارای مداومت پروازی بسیار بالای بود و میتواند مدتها بر فراز هدف دست به گشت زنی بزند.این نسخه را میتوان حتی با بمب های هدایت ماهواره ای نیز تجهیز کرد

تعداد۲۸۴ فروند از این هواپیما تولید شده است که باید به ان حدود ۵۷ فروند نسخه تولید اندونزی را هم اضافه کرد. صنایع هوایی ترکیه نیز ۵۰ فروند را تحت لیسانس جهت نیروی هوایی این کشور تولید کرد.

لینک منبع

درباره ی amir-moazeni1

همچنین ببینید

اخبار نظامی جهان-تاریخ انتشار:1402/12/25

لاکهید مارتین دسته نخست موشک‌های پدافندی پاتریوت ۳ را تحویل بحرین داد…بحیرن در سال 2019 …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *