خانه / دسته‌بندی نشده / جنگنده اف -۸۹ اسکورپیون

جنگنده اف -۸۹ اسکورپیون

جنگنده اف -۸۹ اسکورپیون

نوشته : مینا گلرو

با فرا رسیدن عصر جت هواپیماهای ملخی موتور پیستونی اگر چه هنوز جهت عملیات تهاجمی و پشتیبانی نزدیک هوایی دارای قابلیت و پتانسیل خوبی بود ولی عصر این جنگنده ها برای ایفای نقش شکاری رهگیر به سر امده بود زیرا مهمترین ویژگی یک شکاری رهگیر سرعت بالا ، چالاکی فراوان و نرخ صعود بالا است تا بخوبی بتواند وارد درگیری تن به تن یا اصطلاحا داگ فایتر شود ویژگی که جنگنده های جت را به گزینه ای ایده ال تبدیل میکند
از طرفی ایالات متحده پس از پایان جنگ جهانی دوم با انبوهی از تجهیزات بجامانده از از این جنگ روبرو بود که اغلب حتی وارد نبرد هم نشده بودند
لذا ایالات متحده اقدام به کاهش شدید بودجه نظامی خود نمود و ورود هرگونه سلاح جدیدی را ممنوع و یگانها موظف به استفاده از تسلیحات موجود در انبار که اغلب بسیار جوان و نوساز بودند شدند

ولی در همان زمان ایالات متحده با خطر بمب افکن های شوروی مواجه بود که بسیار بلند پرواز بودند و جنگنده های پیستونی قادر به رهگیری انها نبودندونیاز به یک جنگنده جت مدرن و پیشرفته جهت جایگزین نمودن با جنگنده اف ۶۱ بلک ویدو ، و جنگنده بسیار مشهور اف -۸۲ توئین موستانگ بود
از طرفی هم نیازبه یک جنگنده کارامد جهت استفاده از ان در نقش اتمی تاکتیکی نیز بود
به همین دلیل در سال ۱۹۴۵ ودرگرماگرم جنگ جهانی دوم USAF به جهت بخدمت گرفتن یک هواپیمای جت اعلام نیاز کرد و مشخصات مورد نظر خود را برای این طرح اعلام کرد

در درخواست اعلام نیاز یوساف بعنوان الزامات مدنظر این نیرو یک هواپیمای جنگنده دو موتوره که دارای ۶ مسلسل ۱۲/۷ میلیمتری باشد
در درخواست نیروی هوایی نوع موتور قید نشده بودولی باتوجه به اینکه حداقل سرعت قابل دسترسی را 850 کیلومتر در ساعت قید کرده بودند ، عملا درخواست موتور جت بود زیرا هیچکدام از موتور های پیستونی قادر به رساندن جنگنده به این سرعت نبودند
در درخواست نیروی هوایی قید شده بود ۴ مسلسل روبجلو نصب شود ودو مسلسل رو به عقب ولی نهایتا تغییراتی شکل گرفت تا اولا دو مسلسل عقب حذف شود و مسلسل ها هم به توپ 20 میلیمتری اتو کانون تبدیل شدند مسلسل ها هر کدام ازمحور طولی 15 درجه میتوانستند حرکت کنند وتمامی مسلسل ها توسط رادارکنترل میشد

در بخش نبردهای هوا به هوا برای اولین بار این جنگنده ازموشک های هدایت شونده بهره میگرفت
و برای حملات تهاجمی هم به بمب های 1000 پوندی ( 450 کیلوگرمی ) متکی بود و میتوانست 8 موشک را باخود حمل و شلیک کند
برای رقابت اولیه چهار کمپانی در مناقصه شرکت داشتند که عبارت از کمپانی بل ایرکرافت ، کمپانی وود ، کمپانی داگلاس و نورث روپ که در نهایت طرح N-28 شرکت نورث پذیرفته شد که یک شکاری دو موتوره بود که از یک کابین دو نفره برخوردار و برای کاهش میزان درگ موتورهای توربوجت هواپیما در قسمت تحتانی بدنه چسبیده به ریشه بال در دو غلاف هرکدام یکطرف بدنه نصب شده بود و خروجی موتور زیر سکان عمودی قرار گرفته بود
جنگنده تمام فلزی و در ساخت ان از الیاژ الومینیوم و در برخی قسمت ها از جمله بال جنگنده از منیزیم استفاده شد در زمان ساخت ، بارها بخشهای مختلف توسط کارشناسان یوساف مورد انتقاد قرار گرفت و نورث روپ مجبور به اصلاح طراحی و ساختار جنگنده شد

طرح بسیار بلند پروازانه بود البته در قیاس با فن اوری در دسترس در انزمان در میان شرکت هایی که اقدام به ارسال پیشنهاد کردند،این نورث روپ بود که موفق به بردن مناقصه شد
در این طرح برخی فن اوری ها بکار گرفته شد که برای اولین بار بود که در یک هواپیمای جنگنده استفاده میشد و اصلا تا ان زمان در دسترس نبود

بهرحال در سال 1948 اولین پیش نمونه با نام XP-89 در 16 به پرواز درامد و پس از انجام تست های مختلف در سال 1950 رسما رونمایی و معرفی شد
اف -۸۹ یک جنگنده شکاری رهگیر متعلق به نسل دوم جنگنده های جت است جنگنده از پیکربندی دو سرنشین بر خوردار است و ترکیب چینش خدمه به روش متداول و کلاسیک دو خذمه پشت سرهم قرار دارند که کابین خلبان در جلو و کابین عقب هم اختصاص به اپراتور رادار دارد

بعنوان پیشرانه بر روی XB-89 از دو دستگاه موتور تور بوجت J-35 A9 ساخت کمپانی آلیسون بهره گرفته شد که موتور از قدرت ۴۰۰۰ پاوند برخوردار بود

در نهایت بر روی نسخه تولید ی اف ۸۹ ای F-89A از موتور J-35 A-21A استفاده گردید که داری قدرت 5100 پاوند قدرت برای هر موتور بود البته از این نسخه تنها 8 فروند تولید گردید

از جمله فن اوری های نوظهور ان این بود که جنگنده دارای دماغه ای مخروطی و بزرگ بود ، در انزمان اغلب جنگنده ها در بخش دماغه ورودی هوا قرار داشت و تمامی جنگنده های همدروره ان از ترکیب ورودی هوا در دماغه بهره میبردند ولی اسکورپین جایگاه ویژه ای برایش در نظر گرفته لذا روی تجهیزات ان وسواس زیادی وجود داشت
جنگنده در دماغه بزرگ خود از یک رادار بسیار پرقدرت برخوردار بود که توسط ان میتوانست هر هدفی را رهگیری کند و همچنین از ان برای پرواز و عملیات شبانه هم بهره ببرد و دیگر نیازی نبود در تمام مدت درگیری تحت نظر رادار زمینی باشد و اهداف را چشمی ببیند بالها کاملا صاف بوده و در نوک هر بال یک غلاف وجود داشت که قابلیت نصب تسلیحات و یا مخزن سوخت اضافه را داشت

تصویری از اف89 در حالی که بر نوک غلاف نوک بال خود موشک های هوا به هوای فروسرخ فالکن حمل میکند

در کل اف -۸۹ اسکورپیون یک جنگنده شکاری رهگیر با ماموریت ثانویه تهاجمی بود که از قابلیت پرواز در تمامی ساعات شبانه روز و هر گونه شرایط جوی را داشت و در زمان خود مسلح ترین هواپیمای شکاری در ایالات متحده بود بهای هر فروند 801602 دلار برای نسخه D و از مدل H مبلغ 988884دلار بود که در آنزمان مبلغ قابل توجه ای بود
از این جنگنده 1050 فروند در نسخه رزمی تولید شد که در قالب 59 اسکادران در خدمت گرفته شدند و دو فروند هم پیش نمونه و برای شرکت در ازمونهاو تست های پیش از ورود بخدمت تولید گردید شرکت نورث روپ اولین هواپیما که پیش نمونه اولی بود را در ۱۶ اوت ۱۹۴۸ به پرواز دراورد ولی جنگنده در سال ۱۹۵۰ رسما معرفی شد

پس از تولید جنگنده در مدل های بعدی جنگنده میتوانست ترکیبی از موشک های فالکون و Genie را حمل و شلیک کند
تمامی هدف یو ساف از وارد خدمت کردن این موشک ها از بین بردن خطر بمب افکن ها بود
یکی از اشکالات جنگنده ترکیب بال بود ، طراحی بال بصورت صاف بشدت بر چالاکی و سرعت جنگنده تاثیر گذار بود برای یک جنگنده تهاجمی اینگونه ترکیب بال یک مزیتبحساب می اید زیرا باعث ثبات و پروازی نرم و ارام در سرعت های پایین میشود ولی برای یک شکاری رهگیر چنین بالی یک ایراد است زیرا به هیچوجه مناسب پروازدر سرعت های بالا نیست و باعث بوجود امدن گرداب های هوایی در پشت بالاها میشود که علاوه برایجاد مقاومت در مسیر پرواز و افزایش مصرف سوخت در سرعت های بالا باعث بوجود آمدن لرزش های شدیدی در بدنه هواپیما میشود که هرچه سرعت بیشتر میشود لرزشها هم بیشتر میشود جنگنده دارای یک ارتفاع سنج راداری شده بود که در زمان پرواز در ارتفاع پایین از برخورد جنگنده و پستی بلندی ها و موانع خود داری میکرد
جنگنده دارای سه ارابه فرود تک زیر بالها و یک اربه فرود تک چرخ هم در قسمت بینی هواپیما جلوی کابین خلبان بود

تصویر از اف89 دی در حالی که بر نوک بال خود دارای غلاف حمل راکت70 م م است

بخش الکترونیک نقطه قوت و ویژگی برجسته جنگنده بود ، اسکورپیون از یک دستگاه رادار AN/APG-40 که در آنزمان قویترین رادار موجود بر روی یک هواپیمای جنگنده بود ( وضعیت اسکورپیون در بخش الکترونیک قابل قیاس با جنگنده تامکت در زمان خود بود ) رادار از قابلیت بسیار بالایی برخوردار بود رادار تا 50 مایل توان جستجو‌ و کشف هدف را داشت ( تقریبا 80 کیلومتر ) که در ان زمان رقم بسیار بالایی بود تقریبا به اندازه رادار مدل های اولیه فانتوم بود و میگ -۲۳ که چند دهه بعد از این عملیاتی شد برد خام رادار در نسخه های اولیه از این کمتر بود
جنگنده از سیستم کنترل رایانه ای مدرن AN/APA-84 بهره میبرد رایانه کنترل مرکزی بود و برای اولین بار در یک هواپیمای جنگنده در چنین سطح پیشرفته ای نصب و بکارگیری شده بود سوای از این یک سیستم کنترل و هدایت اتش ساخت کمپانی هیوز نیز در جنگنده نصب و بخدمت گرفته شده بود تمامی تجهیرات مختلف جنگنده به سیستم رایانه مرکزی وصل میشد و این رایانه پس از دریافت اطلاعات بخش های مختلف آنرا تجزیه و تحلیل میکرد و دستورات مورد نظر را صادر میکرد

پس همانگونه که ملاحظه فرمودید در بخش الکترونیک هواپیما دارای یک لیست پرو پیمان بود که حتی تا سالها بعد هیچکدام از جنگنده ها از این همه تجهیزات الکترونیکی یکجا برخوردار نبودند

جنگنده دارای رادار اصلی در دماغه ، یک مسافت سنج راداری که وظیفه هشدار دهنده را هم در جنگنده ایفا میکرد ، سیستم کنترل اتش و رایانه مرکزی ، اف -۸۹ پس از ورود بخدمت رکوردهای بسیاری را به نام خود ثبت کرد و در واقع یک هواپیمای جنگنده انقلابی بود که در صنعت هواپیماهای نظامی تغییرات زیادی بوجود اورد

اف -۸۹ اولین جنگنده در در دنیا بود که از موشک های هوابه هوای هدایت شونده بهره میبرد و از دیگر رکوردهای ان اولین جنگنده تاکتیکی اتمی بود

ولی در نهایت بدلیل برخی اشکالات در طراحی و ساختار جنگنده در سال ۱۹۶۹ و در حالیکه اغلب جنگنده ها از سن کمی برخوردار بودند از خط مقدم نبرد با شوروی خارج و تا دو سال بعد بصورت محدود جهت هواشناسی و شناسایی مورد استفاده قرار میگرفت ، و البته بخشی از ناوگان هم به گارد ملی منتقل شد

موارد و مشکلات طرح

همانگونه که پیشتر هم گفتیم جنگنده دارای مشکلات متعددی بود که اگرچه در طول فرایند ساخت بارها تلاش شد طی فرایندساخت با تجدید نظر در طراحی برخی قسمتها مشکلات را برطرف کنند ولی هرگز مشکلات جنگنده بصورت کامل برطرف نشد زیرا برخی از مشکلات مربوط به طراحی بود و امکان برطرف کردن ان وجود نداشت

از جمله مشکلاتی که هرگز کاملا برطرف نشد‌ ثبات جنگنده در سرعت های بالابود در انزمان فن اوری طراحی خیلی پیشرفته نبود لذا هنوز از چگونگی طراحی بال و تاثیر ان در جنگنده اطلاع زیادی نداشتند زیرا تا آنزمان تمامی جنگنده ها مادون صوت بوده و تمامی نبردها در ارتفاع پایین انجام میگرفت ، در شوروی زودتر به چگونگی طراحی بال و تاثیر ان در سرعت صعود و قابلیت های جنگنده اشراف پیدا کردند زیرا حتی قبل از جنگ جهانی دوم نیکولای پولیکاروف سرطراح بزرگ روسی و پدر صنعت هوانوردی این کشور که ارتم میگویان و میخائیل گرویچ و یاکولوف از شاگردانش بودند تحقیقات گسترده ای را درتاثیر طراحی بال در ارتفاع بالا انجام داده بود زیرا در صدد تولید یک هواپیمای شکاری بلند پرواز بود که بعدها در کمپانی میگ که بعد از دستگیری پولیکاروف توسط پلیس مخفی کا گ ب به جرم جاسوسی و بدستور استالین توسط شاگردان وی ایجادشد از نتیجه‌ تحقیقات وی بهره گرفته شد و حتی اولین جنگنده کمپانی میگ درواقع نسخه ای از جنگنده پولیکاروف بود که نیمه کاره مانده و در کمپانی میگ کامل شد ،

ولی در نهایت از زمانی که کمپانی های سازنده بدنبال طراحی هواپیماهای مافوق صوت رفتند طراحی بال هم دچار تکامل شد

در این میان اف -۸۹ از بالهایی کاملا صاف برخوردار بود که از مشخصات هواپیماهای جنگ جهانی بود و از نشانه های تاثیر طراحی انزمان در ساخت جنگنده بال های صاف اگرچه در سرعت های پایین و ارتفاع کم بسیار با ثبات و کارا بود ولی در ارتفاع بالا و سرعت های نزدیک به صوت دچار لرزشهای بسیار زیادی میشد از سوی دیگر ایجاد نیروی برا و چاله ها و گردابهای هوایی در پشت بال سبب میشد که اولا باعث مقاومت زیادی در مسیر حرکت جنگنده میشد و مصرف سوخت بشدت بالا میرفت و از ان گذشته در کارایی کلی جنگنده تاثیر منفی میگذاشت ، شرکت نورث تلاش کرد با تجدید نظر در ضخامت بال و نازک کردن بال از فشار نیروهای مخالف کاهش دهد ولی درنهایت هرگز بطور کامل برطرف نشد و از سوی دیگر پس از نازک شدن بال مشکلات دیگری درست شد تا انزمان قرار بود مسلسل های هواپیما در بال نصب شود زیرا دماغه محل نصب رادار بود ولی پس از تجدید نظر در طراحی بال مسلسل ها را مجبور به انتقال به دو طرف بینی هواپیما شدند البته اگرچه بال راست مشکل لرزش در ارتفاع بالا را داشت ولی از مزیت هایی مانند قابلیت بارگزاری سنگین برخوردار و از فلپ ها میشد بعنوان ترمز هوایی هم استفاده کنند
از سوی دیگر با نازک شدن بال مشکل جمع شدن چرخها مطرح شد زیرا فضای کمی وجود داشت به همین دلیل چرخ های عقب جنگنده بلندتر و نازکتر طراحی شدند

مشکل دیگر محل قرار گیری مخزن سوخت بود که دقیقا در بالای موتور ها تعبیه شده بود و این بسیار خطرناک بود هرگونه اصابت ترکش ویا گلوله ای باعث اتش سوزی سریع و حتی انفجار میشد و از نظر استاندارد های ایمنی مناسب نبود در نهایت قرار بر این شد که شرکت نورث با استفاده از زره در ان بخش از بروز مشکلات اینچنینی جلوگیری کنند

.

تصویری از یک اف89 در حالی که موشک هوا به هوای اتمی AIR-2 در جلوی ان

نسخه های مختلف

F-89 A

نسخه تولیدی اولیه که در سپتامبر سال ۱۹۵۰ از خط تولید خارج شد دارای رادار AN/APG-33 و یک توپ T-31 بر روی جنگنده نصب شد که 200 گلوله در خزانه توپ ذخیره میشد ، در ناخن های نوک بال یک مخزن سوخت 1100 لیتری بصورت دائمی قرار گرفته بود ،این نسخه توان حمل 16 راکت 5 اینچی یا 130 میلیمتری و یا 1450 کیلوگرم بمب و مهمات را حمل کند تنها 18 فروند از نسخه ای تولید گردید که جهت انجام تستهای مختلف از جمله تسلیحات مورد استفاده قرار گرفتند

F-89 نسخه B و C

پس از نسخه ای نسخه استاندارد B با اویونیک جدید و بروزتر وارد خدمت شد ولی جنگنده دارای مشکلات بسیار زیادی در بخش های مختلف از جمله موتور بود و بزودی جای خود را به نسخه سی داد ولی با اینکه موتور دچار تغییراتی شد ولی مشکلات همچنان وجود داشت که در نهایت تمامی 194 فروند نسخه ای تا سی که تولید شده بودند زمنگیر شد تا زمانیکه مشکلات برطرف شود

F-89D

نسخه اصلی و پرتیراژ جنگنده که در اکتبر 1951 پرواز کرد از سیستم کنترل اتش Hughes E-6 بهره میبرد و دارای رایانه کنترل مرکزی AN/APA-84 و رادار AN/APG-40 بود و از موتور ارتقایافته با آلیسون J-35 A-35 با توان 5400 پاوند برای هر موتور ذر حالت خشک 7200 پاوند با پس سوز بهره میبرد و از موشک های هوابه هوا فالکون بهره میبرد

F-89 H

این نسخه دارای سه جایگاه جنگ افزاری در زیر بال خود بود که در هر ماموریت ۳ فروند موشک رادار نیمه فعال فالکون را بهمراه ۳ موشک فروسرخ GRA-2 را حمل میکرد

F-89J

این نسخه اتمی بود و بر پایه نسخه دی توسعه یافته بود و تفاوت ان این بود که غلافهای موشک را با مخازن سوخت ۲۳۰۰لیتری جایگزین کرده بودند و زیر هر بال یک جایگاه جهت نصب موشک اتمی نصب شده بود توان حمل موشک اتمی MB-1 Genie را داشت
در کنار موشک اتمی توان حمل ۴ فروند موشک هوا به هوای فالکون را نیز داشت
احتمالا جهت استقرار در نقش اتمی در اروپا بود

نسخه های دیگری هم وجود داشت که در واقع یک نسخه تغییر کاربری داده شده از نسخه های

تعداد خدمه : دو نفر

طول : 16/39 متر

طول دو سر بال : 18/19متر

ارتفاع : 5/33 متر

وزن خالی : 11428 کیلوگرم

حداکثر وزن حین برخاست : 19160 کیلوگرم

پیشرانه : دو دستگاه موتور توربوجت J-35 A35 با توان 5040 پاوند قدرت در حالت خشک و 7200 پوند با پس سوز

لینک منبع

درباره ی amir-moazeni1

همچنین ببینید

هواپیمای اموزشی رزمی ب250 کلادیوس ساخت امارات

هم اکنون در بازار جهانی خرید هواپیماهای توربوپراپ آموزشی و یا هواپیماهای مسلح توربوپراپ بسیار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *