خانه / دسته‌بندی نشده / جذاب ترین خودروهای نظامی در رژه روز پیروزی سال 2020 روسیه/ بخش دوم

جذاب ترین خودروهای نظامی در رژه روز پیروزی سال 2020 روسیه/ بخش دوم

مجله تصویری سلاح روسیه به تازگی 75 امین سالگرد روز پیروزی در اروپا را جشن گرفته است. این روز که تحت عنوان پایان جنگ جهانی دوم شناخته می شود همان تاریخی است که نیروهای متفقین رسما تسلیم بدون قید و شرط آلمان را پذیرفتند. در ادامه نگاهی خواهیم انداخت به چندین مورد از خودروهای نظامی که در این مراسم رژه حضور داشته اند:

سامانه دفاع هوایی 2S38

با نواخت آتش 120 گلوله در دقیقه سیستم توپخانه ضد هوایی 2S38 که با الهام از خودروی جنگی پیاده نظام روس BMP-3 ساخته شده است، قابلیت سرنگون سازی حتی تک موشک های شلیک شده از سامانه های موشکی چندگانه را در اختیار خواهد داشت. در این در حالی است که توپ های سیستم مذکور با قطر دهانه بالا این امکان را فراهم می سازند تا 2S38 در صورت لزوم بتواند با خودروهای زرهی پیاده نظام نیز مقابله کند. علاوه بر این درست مشابه طراحی T-15، این محصول جنگی نیز مجهز به یک سلاح فاقد اپراتور 57 میلی متر در قسمت برجک است که البته نمونه ای خود کششی هم محسوب می شود.

 

خودروی جنگی پیاده نظام و نفربر زرهی K-17 بومرنگ

K-17 بومرنگ که یکی دیگر از محصولات جالب به نمایش درآمده طی رژه روز پیروزی روسیه است، در واقع نوعی خودروی جنگی پیاده نظام و همینطور نفربر زرهی محسوب می شود که می تواند به صورت دوزیست عمل کند و منحصرا برای ارتش روسیه توسعه یافته است.

شایعات مختلفی مبنی بر تلاش مقامات روسیه در راستای تطبیق سلاح 57‌ میلی متری با خودروی جنگی پیاده نظام چرخ دار وجود دارد. این در حالی است که نمونه نام برده در رژه سال 2020 خود را با یک ماژول تسلیحاتی معمول نشان داد که متشکل از اسلحه خودکار 30 میلی متری، موشک های ضد تانک و دفاع فعال است.

K-17 که با نفربر زرهی K-16 جفت شده، در حال حاضر تست های اولیه را پشت سر گذاشته است و طبق برنامه ریزی های صورت گرفته به زودی آماده خدمت عملیاتی رسمی می شود. از جمله مهم ترین ویژگی های این خودرو می توان به سیستم های دوزیست، پوشش زرهی ترکیبی و موتورهای دیزلی قوی (حداکثر 750 اسب بخار) اشاره کرد.

 

تانک اصلی میدان نبرد T-80BVM

 T-80BVM نسخه ای به روز شده از تانک اصلی میدان نبرد نسل سومی T-80 به شمار می رود که توانسته است توجه حضار رژه روز پیروزی را به خود جلب کند. استمرار خدمت رسانی T-80 به واحدهای فعال ارتش روسیه نشان می دهد که دوران موتورهای توربین گازی همچنان بر سر نرسیده است. در مدل BVM سیستم های جدید بازرسی و ارتباطات مدرن جایگزین نمونه های قدیمی شده اند.

 

خودروی جنگی پیاده نظام BMP-2M با ماژول مبارزاتی جدید

انواع خودروهای جنگی پیاده نظام BMP برای مدت زمان زیادی است که در خدمت نیروهای مسلح قرار دارند و رضایت عملیاتی از آنها نیز مورد قبول بوده است. به نظر متخصصین نظامی BMP-2M می تواند تا زمان معرفی مدل های جدیدتر و مجهزتر از خودروهای جنگی پیاده نظام، به انتظارات نیروهای مسلح پاسخ مطلوبی بدهد.

از جمله اصلی ترین تغییرات این محصول می توان به ماژول مبارزاتی جدید آن اشاره کرد. علاوه بر این BMP-2M به سیستم کنترل آتش ارتقا یافته، نارنجک انداز خودکار و موشک های ضد تانک نیز تجهیز شده است. وزارت دفاع فدراسیون روسیه اطمینان داده که در این طرح اثربخشی نمونه قبلی BMP-2M تا سه برابر افزایش یافته است.

 

تانک اصلی میدان نبرد T-14 آرماتا

T-14 آرماتا جدیدترین تانک اصلی میدان نبرد ارتش روسیه است که برای اولین بار در سال 2015 رونمایی شد و برای باری دیگر در رژه پیروزی سال 2020 این کشور حضور یافت. این محصول تفاوت های قابل ملاحظه ای با تانک های پیشین روس دارد. از جمله مهم ترین نقاط تمایز آن می توان به جثه بسیار بزرگتر و همینطور برجک بدون سرنشین اشاره کرد.

با وجود ویژگی های مثبت بسیار، تانک T-14 آرماتا هنوز فرصت کافی را به دست نیاورده است تا نیروهای مسلح را به خود عادت دهد. به گفته وزارت دفاع فدراسیون روسیه حتی سری آزمایشی حاوی 100 دستگاه از تانک مذکور نیز به طور رسمی و کامل به خدمت ارتش درنیامده است.

 

خودروی زره پوش رزمی BMPT ترمیناتور

این بار نوبت به یکی از قدرتمندترین خودروهای زره پوش رزمی روسیه تحت عنوان BMPT ترمیناتور می رسد. این محصول در واقع با هدف پشتیبانی از تانک ها و دیگر خودروهای زرهی در مناطق شهری طراحی و نام ترمیناتور به صورت غیر رسمی توسط سازندگانش برای آن انتخاب شده است. خودروی مذکور به منظور مقاومت حداکثری در نبردهای شهری مجهز به پوشش زرهی سنگین است. بر اساس ادعای توسعه دهندگان، ترمیناتور می تواند جایگزین حداکثر 4 جوخه از نیروهای سواره مسلح و همچنین 4 نفربر زرهی شود.

سیستم تسلیحاتی کنترل شونده از راه دور BMPT متشکل از یک جفت اسلحه خودکار 30 میلی متری، موشک های هدایت شونده، نارنجک انداز و مسلسل 7.62 میلی متری خواهد بود. این خودرو در عین حال محافظت و تحرک پذیری یک تانک اصلی میدان نبرد را در اختیار دارد. زیرا در واقع بر همین اساس ساخته شده است.

 

تانک متوسط T-34-85

رژه روز پیروزی بدون نمایش یکی از نمادهای اصلی نظامی روسیه در جنگ جهانی دوم یعنی تانک T-34 برای مقامات این کشور غیر قابل تصور خواهد بود. این الزام با حضور تانک متوسط T-34-85 که نمونه ای ارتقا یافته از مدل قبلی خود به شمار می رود، پاسخ داده شد.

یک سال پیش، حدودا 36 دستگاه از تانک های نام برده به کشور جمهوری دموکراتیک خلق لائوس در جنوب شرقی آسیا منتقل شدند. هدف از این جا به جایی تعمیر یک سری از تانک های روسیه بود تا امروز یک گردان کامل از T-34-85 ها در امتداد میدان سرخ به حرکت درآیند.

 

شکارچی تانک SU-100 

و در آخر جای دارد به یکی از پر کاربردترین شکارچیان تانک جنگ جهانی دوم به نام SU-100 اشاره کنیم. این شکارچیان تانک که با الهام از T-34 ساخته شده اند، در سال 1944 به منظور مقابله با خودروهای زره پوش دشمن به کار گرفته شدند. پس از جنگ جهانی دوم،SU-100  توسط ارتش های بیش از 20 کشور مختلف در سراسر دنیا خریداری شد و استفاده عملیاتی از آن نیز تا بیش از 50 سال به طول انجامید.

مطالب مجله تصویری سلاح را در این لینک دنبال کنید.

لینک منبع

درباره ی amir-moazeni1

همچنین ببینید

اخبار نظامی جهان-تاریخ انتشار:1402/12/25

لاکهید مارتین دسته نخست موشک‌های پدافندی پاتریوت ۳ را تحویل بحرین داد…بحیرن در سال 2019 …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *