خانه / دسته‌بندی نشده / جذاب ترین خودروهای نظامی در رژه روز پیروزی سال 2020 روسیه/بخش اول

جذاب ترین خودروهای نظامی در رژه روز پیروزی سال 2020 روسیه/بخش اول

مجله تصویری سلاح- روسیه به تازگی 75 امین سالگرد روز پیروزی در اروپا را جشن گرفته است. این روز که تحت عنوان پایان جنگ جهانی دوم شناخته می شود همان تاریخی است که نیروهای متفقین رسما تسلیم بدون قید و شرط آلمان را پذیرفتند. در ادامه نگاهی خواهیم انداخت به چندین مورد از خودروهای نظامی که در این مراسم رژه حضور داشته اند:

امرپ تایفون با ماژول مبارزاتی جدید

از جمله جالب ترین خودروهایی که امسال در رژه روز پیروزی روسیه به نمایش درآمده اند، می توان به عضوی از خانواده امرپ های تایفون اشاره کرد. امرپ به معنای مقاوم و محافظت شده در برابر مین و کمین است و برای خودروهایی به کار می رود که با مقاومت بالا نسبت به بمب های کنار جاده ای و دیگر تهدیدات ناگهانی طراحی شده اند. خودروی زرهی دوزیست  K-4386که مجهز به موتور دیزلی کاماز با قدرت 350 اسب بخار است، توانست توجه بازدید کنندگان را به خود جذب کند.

این محصول از نظر سیستم تسلیحاتی تقویت شده است و به وسیله یک سلاح خودکار 30 میلی متری در قسمت برجک و همچنین یک مسلسل 7.62 میلی متری کار می کند که البته هر دو قابلیت کنترل از راه دور دارند. به منظور هدف یابی دقیق تر، خودرو به نوعی بردیاب لیزری، کانال تلویزیونی و دوربین حرارتی تجهیز شده است.

 

خودروی مین گذار از راه دور ISDM

مورد بعدی به یک خودروی مهندسی مین از راه دور ISDM مربوط می شود که برای اولین بار رونمایی شده است. علاوه بر این یک نمونه مخصوص حمل و نقل و بارگذاری نیز به نمایش گذاشته شد که البته هر دوی آنها با استفاده از شاسی یکی از کامیون های چهار چرخ متحرک کاماز توسعه یافته اند.

این سیستم مهندسی مین از راه دور متشکل از خودروهای نظامی با مخازن پر از مهمات و مین های متنوع است که می تواند با برد 5 الی 15 کیلومتر عمل کند. لازم به ذکر است که ISDM‌ ها برای استفاده از نسل جدید مین های زمینی برنامه ریزی شده اند و در نوع خود منحصر به فرد هستند.

 

سیستم شعله افکن سنگین TOS-2

TOS-2 گونه ای از سیستم های شعله افکن سنگین نسل جدید محسوب می شود که با هدف تسهیل جا به جایی بر یک شاسی متحرک نصب شده است. طبق گزارشات به دست آمده این محصول نظامی متفاوت می تواند مطابق با سیگنال های به دست آمده از پرنده های بدون سرنشین و همینطور سیستم های هوانوردی ماهواره ای، حجم آتش را به درستی تنظیم کند.

در پس زمینه تصویری که در ادامه مشاهده خواهید کرد، وسایل نقلیه جنگی دیگری تحت عنوان BTR-MDM وجود دارند که علاوه بر ظرفیت کافی جهت حمل دو خدمه، قادر به جای دهی تا 13 نفر سرباز نیز هستند. اخیرا این دسته از خودروهای زنجیردار مورد توجه نیروهای هوابرد قرار گرفته اند.

 

سامانه موشکی ضد هوایی S-350 معروف به قهرمان

در رژه روز پیروزی یکی دیگر از جدیدترین سیستم های پدافند هوایی فدراسیون روسیه نیز حضوری جنجالی داشت. S-350 سامانه موشکی ضد هوایی میان بردی است که طبق برنامه ریزی های صورت گرفته قرار است از امسال توسط نیروی هوافضای روسیه خریداری شود. سیستم مذکور از اجزای مختلفی بهره می برد که از جمله مهم ترین آنها می توان به رادار، ایستگاه فرماندهی- کنترل و پرتابگر موشکی 12 تایی اشاره کرد.

S-350 می تواند حداقل 16 هدف که در حال حمله از جهات مختلف هستند را نشانه بگیرد. طبق گزارشات به دست آمده از مقامات روسیه، این سامانه طی برنامه های تمرینی توانسته است با موفقیت از پس حمله همزمان 24 هواپیما برآید.

 

سیستم دفاع ساحلی توپ

بدون شک یکی دیگر از بحث برانگیز ترین وسایل نقلیه نظامی چند منظوره، سیستم دفاع ساحلی Ball‌ یا همان توپ نام دارد. این سامانه مجهز به وسایل نقلیه کنترلی و مخصوص حمل و نقل بار به همراه پرتابگر موشکی خودران خواهد بود. در واقع تنها یک واحد از مجموعه دفاع ساحلی نام برده می تواند حمله گروه بزرگی از کشتی های دشمن را خنثی سازی کند. سیستم دفاع ساحلی توپ در حال حاضر در اختیار برخی از ناوگان های جنگی روسیه قرار دارد.

 

سامانه موشکی غول پیکر RS-24 Yars

RS-24 Yars یکی دیگر از نمونه هایی است که در رژه روز پیروزی به نمایش درآمد و همگان را خیره ساخت. این سامانه پرتابگر موشک های بالستیک قاره پیما (به اختصار ICBM) به همراه خودروهای مین زدا با قابلیت کنترل از راه دور وارد مسیر رژه شد.

مجموعه هدف گیری مستقل چندگانه (به اختصار MIRV) RS-24 Yars برای اولین بار در سال 2007 مورد آزمایش قرار گرفت و توانست با موتور پر قدرت 800 اسب بخار خود، موشک های بالستیک عظیم قاره پیما را حمل و نقل کند. بر اساس برخی گزارشات، حدود 200 واحد متحرک RS-24 Yars از سراسر روسیه محافظت می کنند.

 

تانک T90M با پیشرفتی غیر منتظره

و اما این بار نوبت به تانک ها می رسد. در سال 2020، روسیه کار روی یک نسخه تولیدی جدید از تانک های اصلی میدان نبرد T-90 را به سرانجام رساند که مجهز به برجکی کاملا متفاوت از نمونه مادر است. علاوه بر این تانک T90M مجهز به یک موتور دیزلی با قدرت 1130 اسب بخار نیز خواهد بود که در کنار سیستم انتقال سرعت اتوماتیک و سامانه کنترل آتش، مجموعه ای توانمند را شکل می دهند.

 

خودروی جنگی پیاده نظامT-15  با ماژول مبارزاتی جدید

T-15  یک خودروی جنگی پیاده نظام با نام دیگر پروژه 149 است که برای نخستین بار طی رژه روز پیروزی سال 2015 روسیه به معرض دید عموم گذاشته شد. اصلی ترین ویژگی این محصول نظامی که آن را از سایر نمونه های مشابه متمایز می سازد، تجهیز آن به تسلیحات تقویت شده محسوب می شود. ماژول مبارزاتی جدید T-15 نیز یک متشکل از یک مسلسل 7.62 میلی متری، یک اسلحه 57 میلی متری و همینطور موشک های هدایت شونده ضد تانک است.

لازم به ذکر است که هنوز تاریخ دقیقی برای آغاز خدمت رسمی T-15 در ارتش فدراسیون روسیه اعلام نشده است.

مطالب مجله تصویری سلاح را در این لینک دنبال کنید.

لینک منبع

درباره ی amir-moazeni1

همچنین ببینید

اخبار نظامی جهان-تاریخ انتشار:1402/12/25

لاکهید مارتین دسته نخست موشک‌های پدافندی پاتریوت ۳ را تحویل بحرین داد…بحیرن در سال 2019 …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *