سوخو-۳۴ در ابتدا جهت نفوذ به اهداف راهبردی در عمق خاک دشمن در سرعت های مافوق صوت و ارتفاع پایین به فضای هوایی دشمن طراحی شده و قادر به حمل هشت تن انواع موشک و بمب در ۱۲ پایلون خارجی میباشد.داستان طراحی وتولید این بمب افکن به میانه دهه 1980 برمیگردد.در این دهه در حالی که هنوز تولیدسوخوی24 ام ادامه داشت و پیشرفته ترین جنگنده تهاجمی روسها بود
نوشته شده توسط : علیرضا عباسی
سوخو-۳۴ در ابتدا جهت نفوذ به اهداف راهبردی در عمق خاک دشمن در سرعت های مافوق صوت و ارتفاع پایین به فضای هوایی دشمن طراحی شده و قادر به حمل هشت تن انواع موشک و بمب در ۱۲ پایلون خارجی میباشد.داستان طراحی وتولید این بمب افکن به میانه دهه 1980 برمیگردد.در این دهه در حالی که هنوز تولیدسوخوی24 ام ادامه داشت و پیشرفته ترین جنگنده تهاجمی روسها بود، نیروی هوایی شوروی خواهان طرح جایگزینی برای آن بود. در نیازمندی اعلام شده نیاز به یک هواپیمای تهاجمی با توان حمل تسلیحات بیشتر و سنگینتر در برد بیشتر و چالاکی بیشتر مطرح شده بود. در طرح در نظر گرفته شده بود از آنجائی که سوخوی24 توان دفاعی کمی در مقابل جنگنده های دیگر از خود داشت در این طرح این مسئله باید در نظر گرفته میشد.
از آنجا که ماموریت اصلی این جنگنده حملات تهاجمی میباشد لذا این جنگنده به یک کابین زرهپوش وپادکارهای پیشرفته مجهز شده و قادر است ضربات ترکشهای موشک و برخورد مستقیم سلاحهای کالیبر پائین را تحمل کند.
شعاع عملیاتی سوخو-۳۴ با استفاده از تانکرهای سوخت اضافی ۱۵۰۰ کیلومتر است که با مخازن سوخت میتوان آن را ارتقاء داد.برد انتقالی این جنگنده بدون سلاح عدد ۴۰۰۰ کیلومتر میباشد
وزن خالی جنگنده ۲۲/۵۰۰ کیلوگرم میباشد و وزن برخاست این هواپیما۴۵/۱ تن است و از یک سیستم هدفگیری دیجیتال بهره میبرد که ضریب خطای شلیک آن در هرنوع شرایط جوی را به حداکثر چند متر رسانده است.
حداکثر سرعت سوخو-۳۴ حدود ۱/۸ ماخ است و نیروی محرکه خود را از دو موتور توربوفن ساترن AL-31FM1 با توان 33000 پاوند میگیرد.
این موتورها برای هزار ساعت پرواز قبل از انجام تعمیر طراحی شدهاند. میخائیل سیمونوف طراح اصلی سوخو-۳۴ معتقد است که این جنگنده تنومند، مانورپذیر و زرهپوش به یک تانک پرنده شباهت دارد. کابین جادار و زرهپوش خلبان با یک قفس فولادی به ضخامت ۱۷ میلیمتر در مقابل ترکشها و گلولهها محافظت میشود.
کابین خلبان دارای ترکیبی مانند سوخو -۲۴ میبشد یعنی دو خدمه کنار یکدیگر و نشان میدهد روسها از چنین ترکیبی در سوخو -۲۴ راضی بوده اند
این هواپیما اولین پرواز خود را در سال ۱۹۹۰ با نام سوخو-۲۷ IBانجام داد. این پرواز آزمایشی از مسکو تا دریای اختسک ادامه یافت. هواپیما ۱۶ ساعت را در آسمان گذراند و چهار بار سوختگیری هوایی کرد. در آن زمان هواپیما هیچ مشکلی در پرواز نداشت اما خستگی بسیار زیاد دو خلبان بعد از پرواز نشان میداد که آنها نخواهند توانست بعد از چنین پرواز فرسایشی، بازدهی مناسبی داشته باشند. از این رو کابین خلبان اصلاح شده و به گونهای طراحی شد که خلبان و ناوبر هواپیما به راحتی در کنار یکدیگر قرار بگیرند و بتوانند بایستند، حرکات کششی عضلانی انجام بدهند یا حتی در راهرو چرت بزنند یا غذا بخورند. همچنین بدنه سوخو-۳۴ به گونهای طراحی شده تاسطح مقطع راداری کوچکی داشته باشد و به گفته سیمونوف سطح مقطع راداری آن در حد یک موشک کروز مافوق صوت است.تفاوت دیگر سوخو-۳۴ با سوخو-۲۷ در کابین شیشه ای با نمایشگرهای سیآرتی رنگی و عملکرد چند گونه این نمایشگرهاست.
کابین Su-34 طوری طراحی شده است که خلبانان می توانند در کنار یکدیگر استقرار یابند و به عبارتی می توان گفت طراحی کابین بزرگ بعنوان یکی از ویژگیهای خاص این جنگنده منظور شده است. بطور کلی، کارشناسان معتقدند که طراحی کابین بزرگ نشستن خلبانان در کنار یکدیگر باعث ایجاد راحتی بیشتر خدمه ها در طی عملیات پروازی می گردد و همچنین نیازی به طراحی و قرار دادن مستقل آلات دقیق پروازی برای هریک از خلبانان نمی باشد، ضمن این که برخورداری از یک کابین مشترک دارای هوای فشرده، به خدمه اجازه می دهد که در ارتفاع بیش از 10000 متری نیازی به ماسکهای اکسیژن نداشته باشند و فقط در شرایط ضروری از ماسک استفاده نمایند.همچنین به منظور انجام ماموریتهای طولانی، در فضای پشتی صندلی خلبانان محلی برای استراحت خدمه در نظرگرفته شده و در ضمن یک سرویس بهداشتی کوچک و یک اجاق گاز جهت آماده سازی غذا نیز در پشت صندلی خدمه جاسازی شده است.
در دماغه از یک راداربزرگ ارایه فازی غیر فعال B-004بهره می برد،این رادار یک رادارچند منظوره کامل است که توان انجام هر ماموریتی رابه این هواپیما میدهد رادار درباند ایکس کارمیکند.این جنگنده تهاجمی موفق بعنوان جانشین سوخو -۲۴ توسعه یافت والبته ضعف بزرگ فنسر که عدم توانایی دفاع موثراز خود بود درفول بک برطرف شد واین جنگنده توان استفاده ازموشکهای رادارفعال هوابه هوا و هوا به زمین را دارد.
دم کشیده سوخوی34 محل قرار گیری رادار ان 012 است. این رادار وظیفه حفاظت از نیمکره پشتی جنگنده را برعهده دارداین رادار دارای بردی برابر با 90 کیلومتر است و میتواند نزدیک شدن جنگنده های متخاصم را اطلاع دهد.
برای سوار و پیاده شدن خلبانان از یک پلکان تاشو پشت چرخ جلوی جنگنده استفاده میشود.
اولین مشتری خارجی سوخو-۳۴ کشور الجزایر بود که ۱۲ فروند از این جنگنده را در سال ۲۰۱۴ سفارش دارد
ارتش روسیه ۸۷ فروند از این بمب افکن را تحویلدواز اکتبر سال 2015 از سوخو34 بر علیه مخالفین حکومت سوریه در جنگ داخلی این کشوراستفاده کرده است.
مشخصات Su-34 :
- ماموریت هواپیما: جنگنده بمب افکن تهاجمی
- مرکز ساخت: دفتر طراحی سوخو روسیه
- تعداد خدمه: دو نفر
- طول هواپما: 23.34 متر
- دهنه بال: 14.7 متر
- ارتفاع: 6.09 متر
- وزن هواپیما با بار: 39000 کیلوگرم
- بیشینه وزن برخاست: 45100 کیلوگرم
- طول باند مورد نیاز برای برخاست: 1260 متر
- طول باند مورد نیاز برای نشستن با چتر ترمز: 950 متر
- پیشرانه: 2 موتور توربوفن ساترن AL-31FM1
- بیشینه سرعت در ارتفاع 11000 متری: 1900 کیلومتر بر ساعت (1.8 ماخ)
- بیشینه سرعت در ارتفاع نزدیک سطح زمین: 1400 کیلومتر بر ساعت (1.2 ماخ)
- شعاع عملیاتی: 1100 کیلومتر
- برد انتقالی: 4000 کیلومتر
- سقف پرواز: 15000 متر
- تاریخ اولین پرواز: 13 آوریل 1990
- در خدمت: نیروی هوایی روسیه
- ارزش: 36 میلیون دلار