خانه / دسته‌بندی نشده / چگونگی پرواز یک هواپیما

چگونگی پرواز یک هواپیما

محمدجواد عسگرپور

هواپیما با توجه به نیروهای آیرودینامیکی و نیروی تراست و یا رانش موتور به پرواز در می آید که به صورت زیر می باشد

توجه به شکل بالا مشخص میشود به طور کلی نیروهای وارد بر هواپیما ۴ چهار مورد می باشد
نیروی برا(lift ) نیروی پسا(drag ) نیروی وزن(weight ) ونیرو رانش(thrust)
تراست یا همان نیروی رانش است از موتور هواپیما حاصل می‌شود در موتور جت با خارج شدن گازهای داغ از نازل با توجه به قانون سوم نیوتن که هر عملی عکس العملی برابر آن در خلاف جهت آن دارد نیروی رانش به سمت جلو به وجود می آید در موتورهای ملخی مشابه شکل کشیده شده با کشیدن هوا از جلو و عقب توسط ملخ نیروی رانش با توجه به قانون سوم نیوتن که در بالا ذکر شده به وجود می آید نیروی گرانش بر حسب پوند محاسبه می شود و فرمولش به صورت زیر می باشد
F=M/g (V2_V1)+A (p2_p1)
Fرانش
W وزن سیال
V2 سرعت خروجی هوا
V1 سرعت ورودی هوا
P1 فشار ورودی هوا
P2 فشار خروجی هوا
A مساخت سطح مقطع
بر حسب اسب بخار با فرمول زیر مشخص میشود
THP=F×V/375
نیروی وزن(weight ) :نیروی دیگر وارد بر هواپیما که در اصل همان نیروی گرانشی زمین بر هواپیما می باشد
نیروی برا(lift ): یکی دیگر از نیروهای وارده بر هواپیما است نیروی برا نیرویی است که توسط بالها وجود می آید و نیرویی است که باعث بالا کشیدن ارتفاع گرفتن هواپیما می‌شود یعنی اگر برا یا همان لیفت از وزن بیشتر شود ارتفاع هواپیما افزایش می یابد و برعکس ارتفاع اش کاهش می یابد عامل اصلی نیروی برآ اختلاف فشار است با توجه به شکل دوکی شکل ایرفویل هوایی که از کمان بالایی حرکت می کند با توجه به سراشیبی بودن مسیر اش، سرعتش افزایش یافته و بر اساس قانون برنولی با افزایش سرعت فشار کاهش می یابد یعنی در اصل رابطه عکس با یکدیگر دارند و در کمان زیرین ایرفویل یا بال چون هیچ قوسی وجود ندارد سرعت یکسان مانده بنابراین فشار هم تغییری نمی کند نتیجه این می‌شود که درکمان بالایی جریان کم فشار هوا به وجود آمده و در لایه پایینی جریان پرفشار هوا که در نقطه لبه فرار به یکدیگر میرسند باعث نیروی برا می‌شوند ولی از طریق دیگری هم میشود برا به وجود آورد با کشیدن انتهای ایرفویل به سمت پایین که باعث می شود جریان هوا به سمت پایین حرکت کرده و عکس العملش طبق قانون سوم نتیوتن به سمت بالا باشد و باعث برا شود همانند ایرفویل فوق بحرانی هر چند زاویه حمله ایرفویل خود به خود می تواند بر روی برآ تاثیر کامل داشته باشد که در بخش های جلو تر مطرح می شود

نیروی آیرودینامیکی مهم دیگر نیروی پسا(drag ) می باشد که این نیرو در جهت مخالف تراست است می‌باشد یعنی عملاً این نیرو باعث مقاومت در مقابل حرکت هواپیما می شود و اگر پسا از تراست بیشتر باشد عملا باعث کاهش سرعت هواگرد میشود در کل به دو عامل مهم بستگی دارد یکی اصطحکاک سطح و دیگری جریان های گردابی و دیگری لایه مرزی و موج های شوک حاصل از پرواز فراصوتی در قسمت های بعدی به آنها می پردازیم

زاویه حمله(angle of attack ) به زاویه بین خط بدنه یا همان وتر ایرفویل با مسیری که در حال حرکت است زاویه حمله می گویند

لینک منبع

درباره ی amir-moazeni1

همچنین ببینید

تانک اینگیما در خدمت ارتش صدام

اینگیما یک برنامه ارتقا بر روی تانک تی ۵۵ ارتش عراق بود که بعد از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *