خانه / دسته‌بندی نشده / هواپیماهای عمود پرواز

هواپیماهای عمود پرواز

هواگرد SHORT SC1 اولین هواپیما بال ثابت انگلیسی ها بود در اصل SC1 برای این ساخته شده بود که در زمینه مشکلات پرواز عمودی تحقیق شود و درخواست ساخت این پرنده در سال ۱۹۵۳ توسط دولت انگلستان صادر شده بود و قرار شد تا سال ۱۹۵۴ تعداد دو فروند از این پرنده ساخته شود و همچنین این پرنده مجهز به سیستم FLY BY WIRE بود که برای کنترل سطوح آیرودینامیکی و نازل موتور بکار میرفت .این طرح دارای 4 موتور در پشت کابین برای برخواست عمود و یک موتور برای پرواز رو به جلو بود ..این روش داشتن  چند موتور   بسیار پر مصرف بود و یکی از نکات منفی  بود زیرا هم برد کاهش می یابد و هم پیچیدگی فنی ان بالا می رود
از جت های دیگر عمود پرواز میتوان YAK-38 روسی را نام برد که این پرنده برای این ساخته شده بود که بر روی ناو های نیروی دریایی اتحاد شوروی بطور عمود نشست و برخواست کند این هواپیما از روی YAK36 که در دهه ۷۰ میلادی دنبال میشد توسعه یافت و تا سقوط شوروی یک هواپیمای مافوق صوت عمود پرواز تحت عنوان YAK-141 ساخته شد .یاک 38 دارای سه موتور بود دو موتور برای برخواست عمود و یک موتور برای حرکت رو به جلو.مصر سوخت بالا و برد کم به دلیل داشتن دو موتور مستقل برای عمود پروازی باعث شد با کمتر از 20 سال سن از نیروی دریایی شوروی خارج شود و در نهایت یک هواپیما با نشست و برخواست متعارف یعنی سوخو33 جای ان را بگیرد
در دهه ۶۰ میلادی و اوایل دهه ۷۰ میلادی آلمان بر روی ۳ طرح عمود پرواز کار میکرد یکی از طرح ها بر روی F104 بود که قرار بود با اعمال تغییراتی این جنگنده به یک جت عمود پرواز مبدل شود که این طرح به علت مسائل مالی و مشکلات سیاسی لغو شد و طرح دیگر EWR VJ 101 بود در در اوایل و اواخر دهه ۶۰ میلادی تعداد سه پرواز انجام داد که امروزه در موزه هوانوردی مونیخ نگهرداری میشوند و طرح های دیگر VAK191 بود که یک جنگنده سبک عمود پرواز برای عملیات شناسایی بود و طرح دیگر آلمانی ها دورنیر DO31 بود .

تفکر اینکه از همان موتوری که برای پرواز عمود استفاده میشود از همان موتور هم برای کروز استفاده شود نتیجه اینکه نظریه شد موتور هاوکر سیدلی پگاسوس که این موتور دارای نازل متحرک بود که برای پرواز عمود به سمت پایین و برای کروز به سمت پشت متمایل میشدند در کنار این موتور هواپیمای P1127 توسعه یافت که در نهایت هارییر نام گرفت و طرح P1154 که مافوق صوت بود در سال ۱۹۶۵ لغو شد و فرانسوی ها هم برای رقابت با انگلیسی ها طرحی عمود پرواز مافوق صوت بر اساس میراژ ۳ توسعه دادند .هارییر تنها یک موتور داشت و همان موتور برای پرواز عمود و پرواز افقی استفاده می شود ..

موتور در مرکز بدنه قرار داشت  و دو خروجی در هر سمت وجود داشت که می توانست  نسبت  به عقب  بدنه تا 90 درجه به طراف پایین برگردد.این خروجی ها  برای برخواست عمود  بود. هارییر به واسطه  این خروجی ها می توانست   به صورت عمود برخیزند. یک اهرم در کابین خلبان وجود داشت  که برای  برخواست  خروجی را با زاویه 90 درجه به طرف زمین  بر می گرداند . وقتی هواپیما با  افزایش فشار موتور از روی زمین  بر می خواست  یک سامانه اتوماتیک که البته  قابل تنظیم به صورت دستی است ، خروجی ها   را به اهستگی  به سمت عقب بر می گرداند  تا جنگنده  به سمت جلو برود. زمانی که هارییر به سرعت افقی مناسب  رسید خروجی ها به صورت کامل به سمت عقب برگشته بودند و در زاویه صفر درجه قرار میگرفتند . هارییر  در هنگام که کاملا مسلح بود نمی توانست ،  برخواست عمود داشته  باشد   ولی می توانست  با قرار دادن خروجی خود در زاویه 55% درجه با یک خزش 50 متری از زمین برخیزد .این روش بسیار روش موثری بود نه پیچیدگی اشت و نه مصرف سوخت را بالا میبرد برای همین هارییر اولین هواپیمای عمود پرواز جهان بود که عملیاتی شد و بسیار هم خوش درخشید

تصویری از دو خروجی جنگنده هارییر که برای برخواستن جنگنده به شکل عمود 90 درجه به طرف پایین بر میگشت

هاریر در صورت یک لود سنگین نمیتوانست بصورت عمود پرواز کند و در این حالت میتوانست از باند های کوتاه نشست و برخواست کند در نهایت هریر و نسخه جدیدتر آن هریر ۲ از خدمت ارتش بریتانیا خراج شده ولی نیروی دریایی هند از آن استفاده میکند و در آمریکا هم تحت عنوان AV-8B در کمپانی مکدتنل داگلاس ساخته شد و توسط سپاه تفنگداران دریایی به خدمت گرفته شد و در نهایت این جنگنده F35 که آن هم عمود پرواز است جایگزین شد.

اف35 همکنون تنها جنگنده عمود پرواز در حال تولید در جهان است. البته اف35 چندین مدل دارد که نسخه اف35 بی که برای سپاه تفنگدار دریایی امریکا ساخته شده  نسخه عود پرواز است.اف35 یک موتور دارد . برای برخاست عمود خروجی موتور در عقب 90 درجه به طرف پایین برگشته و از طرفی یک روپوش در پشت کابین خلبان باز می شود  که در واقع ورودی هوای  یک فن بزرگ است که به موتور وصل  است و از قدرت ان نیروی میگیرد و به شکل عمود قرار گفته و نیروی لازم را از بالا گرفته و به طرف پایین میدهد. همزمان دو خروجی کوچی هر یک زیر هر بال نیز برای حفظ تعادل  سمتی وارد عمل می شدند تا تعادل جنگنده به هم نخورد . در واقع در اف35 در هنگام برخواست عمود قدرت موتور از عقب و مرکز جنگنده به طرف پایین داده می شود تا جنگنده از سطح زمین  برخیزد.

 

روش برخواست اف35

همکنون غیر اف35 که ساخت لاکهید مارتین امریکا است هیچ کشوری  هواپیمای عمود پرواز تولید نمیکند.. تنها برخی منابع چینی مدعی هستند که چین به دنبال ساخت یک نسخه عمود پرواز جی31 است ولی ان نیز قابل تائید نیست ولی دست کم همکنون هیچ طرح دیگری به غیر از اف35 به شکل تولیدی وجود ندارد

لینک منبع

درباره ی amir-moazeni1

همچنین ببینید

اخبار نظامی جهان-تاریخ انتشار:1403/01/30

یکی از فرماندهان ناتو می‌گوید که به زودی تبادل آتش توپخانه اوکراین با روسیه یک …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *