خانه / دسته‌بندی نشده / نیروی هوادریای ایالات متحده آمریکا قسمت 2

نیروی هوادریای ایالات متحده آمریکا قسمت 2

نوشته شده توسط: یزدان کبیری نژاد

 

در ارتش ایالات متحده، مانند اکثر ارتش های جهان نیروی دریایی دارای انواع هواگردها است(( البته تنوع هواگرد های دریایی آمریکا، از تمام دنیا بیشتر است.)) که در تشکیلات سازمانی جدا از نیروی هوایی است که به آن هوا دریا میگویند.((NAVAL AIR))

در قسمت اول این مقاله اسکادران های VFA-103 و VFA-41 به طور کامل معرفی شد.

لینک قسمت اول:

http://mil-ir.com/News-138/نیروی-هوا-دریای-ایالات-متحده-آمریکا

Sterike Fighter VFA_87 Golden Warriors

Sterike Fighter VFA_87

در تاریخ 1 فوریه 1968 ( 10 اسفند 1347) در بخش هوایی نیروی دریایی ارتش ایالات متحده اسکادرانی با نام GOLDEN WARRIORS ( رزمندگان طلایی) با کد VA_87 تشکیل شد. کد اختصاری شان AJ، رمز تماس رادیویی شان CALL OF WAR و لقب شان War party (مهمانی جنگ) است.

شعار این اسکادران : (سنگ های جنگی جنگی) است.

وظایف شان حفاظت هوایی ، شناسایی هوایی و پشتیبانی هوایی نزدیک است.

خلبانان این اسکادران با شرکت در نبرد های ویتنام ، عملیات طوفان صحرا ، عملیات خشم فوری ، عملیات آزادی پایدار ، عملیات آزادسازی عراق و… افتخاراتی را برای VFA_87 به ارمغان آورده اند.

این اسکادران از لحظه تاسیس تا الان به جنگنده های A-7 Corsair ll, F/A-18 Hornet وF/A-18 Super Hornet مجهز شده است. (( این اسکادران هرگز از کاربران F-14 Tomcat نبوده و بر خلاف تصور غلط بعصی از دوستان. VFA_87 هرگز از کاربران جنگنده گراولر نبوده و نیست و نخواهد بود. ))

متاسفانه در منابع نیامده قبل از جنگنده ای A – 7E از چه جنگنده ای بهره میبردند.

اسکادران VA_87 اولین سفر خود را در مارس سال 1969 شروع کرد.

با این سفر رسما وارد جنگ ویتنام شدند و در این عملیات اهدافی را در ویتنام جنوبی مورد هجوم قرار دادند.

در سال 1973 این اسکادران از منافع ایالات متحده ( ناوگان دریایی و سفارت آمریکا) در جنگ یوم کیپور مورد محافظت قرار داد.

در اکتبر 1976 VA_87 به جنگنده های A – 7E Corsair ll مجهز شد.

دو فروند A-7 Corsair II متعلق به رزمندگان طلایی

 

سالهای شلوغ برای رزمندگان طلایی

در دوران بحران گروگانگيری ایران ( کارکنان بازداشت شده سفارت آمریکا در ایران) و اختلافات اسرائیل و سوریه در سال 1981 VA_87 به مدت 195 روز به منطقه اعزام شد.

پس از آن در سال 1983 در عملیات خشم اضطراری در گرانادا شرکت کردند. پس از آن VF_87 برای پاسخ به اعمال خصومت آمیز سوریه در لبنان علیه هواپیماهای آمریکایی به سواحل مدیترانه اعزام شدند.

ورود هورنت و تغییر نام

در 24 اکتبر 1986 ( 12 آبان 1365) رزمندگان طلایی به جنگنده های جدید F/A-18 Hornet مجهز شدند و رسما نام شان از VA-87 به VFA_87 تغییر کرد.

عملیات طوفان صحرا ( جنگ اول خلیج فارس) و حوادث پس از آن

در 28 دسامبر 1990، پس از اشغال کویت توسط رژیم بعث عراق، رزمندگان طلایی به خلیج فارس فراخوانده شدند. طی 43 روز درگیری VFA_87 توانست 629 سورتی را به نام خود ثبت بکند.

پس از بازگشت از خلیج فارس به مدل جدیدتر هورنت یهنی F/A-18C مجهزشدند.

از ماه مارس تا سپتامبر 1993 ( حدود 5 ماه) رزمندگان طلایی به دریای آدریاتیک اعزام شدند و با انجام صد سورتی از عملیات انکار پرواز ، عملیات فراهم آوردن راحتی و عملیات دیده بان جنوبی حمایت کردند.

در 30 اوت 1995 جنگنده های این اسکادران بر ضد اهداف صرب بوسنی بر بوسنی حمله ور شدند.

در آوریل سال 1999 رزمندگان طلایی به خلیج فارس اعزام شده بودند اما به دلیل بحران در کوزوو به یوگسلاوی سابق فرا خوانده شدند.

در این جنگ VFA_87 بزرگترین بمباران هوایی خود را پس از جنگ ویتنام انجام داد. فقط در 68 روز رزمندگان طلایی با استفاده از جنگنده های F/A-18 هورنت 430000 پوند جنگ افزار را استفاده کردند و 595 عملیات رزمی را برای خود به ثبت رساندن.

در ماه ژوئيه همان سال به منطور حمایت از ایتلاف به خلیج فارس اعزام شدند و176 ماموریت را به خوبی انجام دادند.

 

خانه جدید

پس از گذشت بیش از 30 رزمندگان طلایی به خانه جدیدشان (که همکنون در آن فعال) در ویرجینیا (NAS OCEANA) نقل مکان کردند.

اسکادران VFA_87 از آوریل 2001 در خلیج فارس مستقر بود و تمام تمرکزش بر عراق بود. اما پس از حملات 11 سپتامبر تمام تمرکز خود را بر افغانستان متمرکز کردند و علیه طالبان ماموریت هایی انجام دادند ، پس از آن در نوامبر 2001 به خانه برگشتند.

جنگ عراق

در ژانویه 2003 VFA_87 مستقر بر ناو هواپیمابر تیودور روزولت بود که وارد خلیج فارس شدند و رسما عملیات آزادسازی عراق را آغاز کردند.

دوباره در 21 مارس 2005 تئودور روزولت به همراه VFA_87 به عراق بازگشتند.

همچنین در سال 2008 رزمندگان طلایی موفق شدند جایزه نبرد را دریافت بکنند.

داعش

در سال 2012 رزمندگان طلایی وارد جنگ با داعش شدند و تا پایان جنگ در جنگ حضور داشتند.

اگر به دماغه جنگنده دقت فرمایید کیل مارک عملیات های انجامی توسط این جنگنده را مشاهده میکنید.

شکار سوری

در روز ۱۸ ژوئن سال ۲۰۱۷ یک فروند جنگنده Su-22 فیتر متعلق به نیروی هوایی سوریه در ۲۰ مایلی غرب رقه ،و در نزدیکی طبقه در ساعت ۴:۳۰ دقیقه به وقت محلی دست به پرتاب بمب بر ضد نیروی های تحت حمایت نیروهای آمریکایی (SDF) یا نیرو های دموکراتیک سوریه زد ،در پی این حمله دوفروند جنگنده F-18E سوپر هورنت متعلق به اسکاداران ۸۷ جنگجو های طلایی از ناوهواپیمابر یواس اس جرج بوش(CVN-77) مستقر در مدیترانه برای مقابله با جنگنده سوری برخواستند.

در ساعت ۶:۴۳ دقیقه سوخو ۲۲ سوری بار دیگر دست به پرتاب بمب برضد نیروی های دموکراتیک زد ،ولی این بار توسط سوپر هورنت کشف شد ،در ابتدا سوپر هورنت دست به شلیک موشک هوا به هوا تصویر ساز فروسرخ Aim-9X زد ،اما سوخو ۲۲ دست به پرتاب فلر زد ،ومثل اینکه موفق شد از دست موشک نسل جدید آمریکایی ها جان سالم به در ببرد ،ولی قافل از اینکه جنگنده سوپر هورنت بر روی جنگنده Su-22 قفل راداری انجام داده است واین بار F-18E دست به شلیک موشک رادار فعال Aim-120 امرام میزدند ،این بار موشک موفق به سرنگونی جنگنده سوری میشود،ولی خلبان موفق به ایجکت می شود.

کیل مارک سوخوی ۲۲ سوری بر روی جنگنده F-18E سوپر هورنت ، متعلق به اسکادران ۸۷ که مقلب به Golden warrior میباشند.خلبان موفق مایکل ترمل در کنار جنگنده خود

Sterike Fighter VFA_131 Wild Cats

Sterike Fighter VFA_131

در تاریخ 2 اکتبر 1983 ( 10 مهر 1362) در بخش هوایی نیروی دریایی ارتش ایالات متحده اسکادرانی با نام Wild cats (گربه های وحشی) با کد VFA_131 تشکیل شد. کد اختصاری شان AG، رمز تماس رادیویی شان Wild Cat است.

شعار این اسکادران 🙁 اولین و بهترین هواپیما)

وظایف شان حفاظت هوایی ، شناسایی هوایی و پشتیبانی هوایی نزدیک است.

خلبانان این اسکادران با شرکت در نبرد های جنگ اول خلیج فارس، عملیات انکار پرواز ، عملیات دیده بان جنوبی ، عملیات قاطع تلاش، جنگ عراق، عملیات آزادی پایدار و…

این اسکادران از لحظه تاسیس تا الان فقط به جنگنده های وAF/A-18 C Hornet و F/A-18 E Super Hornet مجهز شده است.

گربه های وحشی در گذر تاریخ

اسکادران VFA_131 در 2 اکتبر 1983 در پایگاه نیروی دریایی لیمور کالیفرنیا تاسیس شد و به جنگنده F/A-18 Hornet مجهز شدند و توسط اسکادران VFA_125 آموزش دیدند. گربه های وحشی اولین F/A-18 A Hornet خود را در ماه مه سال 1984 دریافت کردند.

اولین ماموریت خود را در ماه اکتبر 1985 در دریای مدیترانه انجام دادند.

اولین تلفات ، اولین نبرد

در ماه مارس 1986 ، در حین انجام مانور در خلیج سیدرا یک فروند جنگنده F/A-18 Hornet توسط یک تیر موشک SA-5 (به احتمالی )لیبی سرنگون شد. (( در آن روز 12 موشک از نوع سام 2 و سام 5 شلیک شد که 11 فروند آن توسط هواپیمای EA_6B منحرف شد.))

F/A-18 E Hornet
تصویر مربوط به سال 2015

اولین نبرد گربه های وحشی

در 14 و 15 آوریل 1986، جنگنده های VFA_131 به همراه جنگنده های دیگر نیروی دریایی و هوایی در عملیات دره الدورادو شرکت کردند. (2)

جنگنده‌های اسکادران گربه های وحشی در این عملیات ماموریت وظیفه شان حمله به سایت های موشکی بنغازی ( پایتخت لیبی) با موشک های شرایک و هارم بود. الدرورادو اولین تجربه جنگی VFA_131 بوده است.(( البته فقط سرنگون کردن هورنت آمریکایی دلیل حمله به لیبی نبود.

در آن زمان درگیری بین آمریکا و لیبی زیاد بود. چه در هوا و چه در دریا که یک ناوچه لیبی سه روز بعد از منهدم شدن هورنت گربه های وحشی هدف موشک هارپون آمریکایی قرار گرفت. اما بالاخره بعد از بمبگذاری در یک دیسکوی مخصوص سربازان آمریکایی در آلمان غربی آمریکا به لیبی حمله کرد.))

پس از حمله به لیبی این اسکادران به خانه برگشت و در اکتبر سال 1988 به دریای مدیترانه اعزام شدند.

آغاز درگیری ها در خاورمیانه

گربه های وحشی به همراه چند اسکادران دیگر در اوت 1990، به دستور فرمانده وقت نیروی دریایی برای واکنش به حمله عراق به کویت به عنوان بخشی از سپر عملیات کویر به خلیج فارس اعزام شدند.

در حالی که بر ناو هواپیمابر یو اس اس دوایت آیزنهاور مستقر بودند در حمایت از سپر عملیات کویر هر روزه بر روی عربستان سعودی به منظور پیشگیری از حمله هوایی عراق گشت هوایی انجام می دادند. ( گرچه عراق هرگز حمله ای انجام نداد.) و قبل از شروع عملیات طوفان صحرا به خانه برگشتند.

یک سال بعد، این اسکادران دوباره با ناو یو اس اس دوایت آیزنهاور به منظور حمایت از عملیات طوفان صحرا وارد دریای سرخ و شمال خلیج فارس شدند.

F/A-18 C Hornet in NAS OCEANA

حمله به برج های دوقلو

در 11 سپتامبر سال 2001 این اسکادران در ویرجینیا مستقر بود، بلافاصله بعد از حملات به برج های دو قلو تمامی جنگنده های این اسکادران مسلح شدند و شروع به حفاظت هوایی از شهر های نیویورک و واشنگتن دی سی در قالب عملیات Operation Nobel Eagle کردند.

بازگشت دوباره به خلیج فارس

در فوریه سال 2002، این اسکادران به منظور حمایت از عملیات آزادی پایدار، در خلیج فارس مستقر شدند. و پرواز هایی را علیه القاعده انجام دادند.

این اسکادران از اکتبر 2006 تا ژوئن 2007 بر ناو USS Dwight. D Eisen hower برای عملیات سومالی مستقر شد.

از ژانویه تا ژوئیه 2007 ( حدود 5 ماه) برای عملیات آزادسازی عراق در ناو یو اس اس جرج واشنگتن مستقر شدند.

در سال 2016 این اسکادران مستقر بر ناو یو اس اس دوایت آیزنهاور وارد جنگ علیه داعش در عراق و سوریه شد.

در تاریخ 22 سپتامبر 2017، VFA_131 به خانه در NAS OCEANA برگشت و جنگنده‌های F/A-18c Hornet خود را بازنشسته و به F/A-18 E Super Hornet مجهز شدند.

آنها هنوز در NAS OCEANA هستند و قرا نیست به ماموریت ( لااقل تا 2 ماه دیگر) بروند.

هورنت اسکادران VFA_131 بر فراز ابرها

Strike Fighter VFA_136

در تاریخ 1 جولای 1985 ( 10 تیر 1364) در بخش هوایی نیروی دریایی ارتش ایالات متحده اسکادرانی با نام Knight Hawks. با کد VFA_136 تشکیل شد.

کد اختصاری شان AB و در پایگاه دریایی لمور کالیفرنیا (NAS Lemoora) مستقر هستند.

خلبانان این اسکادران با شرکت در نبرد های جنگ اول خلیج فارس ، عملیات انکار پرواز ، عملیات خبر سازی جنگجو، عملیات دیده بان جنوبی ، عملیات آزادی پایدار و…

افتخاراتی را برای VFA_136 به دست آوردند.

این اسکادران از لحظه تاسیس فقط از جنگنده های F/A-18 Hornet و F/A-18 E SUPER HORNET استفاده کرده و در حال حاضر فقط از جنگنده F/A-18 E SUPER HORNET بهره میبرند.

اسکادران VFA_136 در گذر تاریخ

اسکادران VFA_136 در 1 جولای 1985 به دستور فرماندهی اسکادران VFA_125 در پایگاه دریایی لمور کالیفرنیا تشکیل شد. ((گویا اسکادران VFA_125 در زمان خاصی فرماندهی پایگاه لمور کالیفرنیا را بر عهده داشته و اسکادران های این پایگاه را آموزش میدادند.))

این اسکادران اولین F/A-18 A Hornet خود را در 7 ژانویه 1986 دریافت کرد.

این اسکادران هم مانند بسیاری از اسکادران های دیگر اولین سفر خود را در دریای مدیترانه انجام داد.

ناو جدید، تمرینات جدید

یک سال بعد آنها به ایالات متحده

بازگشتند و به ناو یو اس اس دوایت دی آیزنهاور منتقل شدند.

در سال 1990، VFA_136 در سواحل انگلیس مستقر شدند و تمریناتی را با جنگنده‌ های انگلیسی، فرانسوی ، ایتالیایی و تونسی انجام دادند.

اولین اسکادرانی که علیه عراق اقدام کرد!

در 2 اوت سال 1990، با ناو هواپیمابر یو اس اس دوایت دی آیزنهاور وارد دریای سرخ شدند و اولین اسکادرانی بودند که با گشت های هوایی خود از سپر عملیات کویر ( عملیاتی برای محافطت از عربستان) حمایت کردند.

سوپر هورنت VFA_136 در حال آماده سازی برای تیک اُف

بازگشت و جنگنده های جدید

پس از بازگشت از دریای سرخ در نوامبر 1990 به جنگنده های F/A-18 C Hornet مجهز شدند.

همچنین VFA_136 اولین اسکادرانی بود که با جنگنده هورنت عملیات شبانه را انجام دادند.

ورود بی ثمر به خلیج فارس.

در اکتبر 1991، این اسکادران با ناو هواپیمابر یو اس اس دوایت دی آیزنهاور وارد خلیج فارس شدند، که بلافاصله پس از وردشان قرار داد صلح عملیات طوفان صحرا تنظیم شد.

پس از امضا این قرار داد، این اسکادران به دریای آتلانتیک شمالی اعزام شد تا در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ( ناتو) شرکت کند.

این بزرگترین تمرین ناتو در سه سال گذشته بود.

ناو جدید و رفتن عملیات رزمی.

این اسکادران در ماه مه سال 1994 به ناو هواپیمابر تازه ساخته شده جورج واشنگتن منتقل شد.

آنها با این ناو در عملیات های انکار پرواز ( در بوسنی و هرزه گوین)، دیده بان جنوبی و عملیات جنگنجو شرکت کردند.

این اسکادران علاوه بر شرکت در تمرینات ناتو در تمرین با جنگنده های انگلیس، فرانسه، ایتالیا، اردن، تونس ، بحرین و عمان شرکت داشته اند.

سر در گمی در تصمیمات فرماندهی

اسکادران VFA_136 به دلایل نامعلومی در نوامبر 1994 بازنشسته شد؟!

اما در ژانویه سال 1994 دوباره فعال شد و به ناو جورج واشنگتن منتقل شدند و بلافاصله از عملیات تصمیم گیری در بوسنی و هرزه گوین حمایت کردند.

ناو جدید و تور جهانی

اسکادران VFA_136. برای اولین بار به ناو هواپیمابر USS JOHN C. STENNIS منتقل شدند و یک تور جهانی را با این ناو آغاز کردند. سفر آنها با یک ماموریت در خلیج فارس به منظور حمایت از عملیات دیده بان جنوبی آغاز و بعد از آن به دریا های دیگر فرستاده شدند. ( در ضمن. مستقر شدند بر ناو USS JOHN. C STENNIS به معنای خانه جدید در سن دیگو کالیفرنیا است.)

بلافاصله پس از استقرار در سن دیگو، این اسکادران به پایگاه دریایی اقیانا نقل مکان کردند.

در فوریه 2000 این اسکادران با ناو دوایت دی آیزنهاور وارد دریای مدیترانه شد.

در ماه مارس 2000، VFA_136 در حمایت از کنوانسیون دیتون که به برقراری صلح میان جناح های متخاصم در بوسنی و دیگر مناطق بالکان بود به آن مناطق سفر کردند.

آنها در حمایت از عملیات دیده بان جنوبی به خلیج فارس رفتند و در 18 آگوست به آمریکا برگشتند.

دریافت جوایز پشت سر هم

در اوت 2010. این اسکادران برای نخستین بار موفق به دریافت جایزه (( بمب باران دربی مدرسه طلایی)) شد و همچنین جایزه هوک CVW-1 2010. را از آن خود کرد.

در ژانویه 2011، این اسکادران به دریای مدیترانه ، شمال خلیج فارس ( فاصله اندکی با آبهای ایران داشتند. که چند اخطار از نداجا و نهاجا دریافت کردند.) با ناو USS ENTERPRISE سفر کردند.

آنها در حالی که در خلیج فارس مستقر بودند برای حمایت از عملیات های آزادی پایدار و OPERATION NEW DAWN پرواز هایی را بر فراز عراق و افغانستان انجام دادند.

همچنین در همان سال جایزه TOP HOOK CVW-1 را به دست آوردند. ( این جایزه مربوط به فرود های موفق یک اسکادران بر روی ناو هواپیمابر است که عدد این اسکادران 96% است.) همچنین آنها دومین جایزه (( بمب باران دربی مدرسه طلایی)) را به دست آوردند.

همچنین در سال 2011 اولین جایزه (( اثر بخشی نبرد)) خود را به دست آوردند.

در تابستان 2016، این اسکادران به خانه برگشتند. (NAS OCEANA)

که بلافاصله به NAS LEMOORA منتقل شدند.

از آن زمان به ماموریتی اعزام نشدند و در انزواع به سر میبرند.

دیدار با فرزندان خستگی ماموریت 5 ماهه در مدیترانه را از بدن در میاره.

تابستان 2016 پایگاه نیروی دریایی. NAS Oceana

Strike Fighter VFA_213 Black Lions

 

در تاریخ 22 ژوئن 1955 ( 1 تیر 1334 شمسی) در بخش هوایی نیروی دریایی ارتش ایالات متحده، اسکادرانی با نام Black Lions (شیر های سیاه) با کد VF-213 تشکیل شد.

و رمز تماس رادیویی شان شیر است.

وظایف این اسکادران، حفاظت هوایی، شناسایی هوایی و پشتیبانی هوایی نزدیک است.

خلبانان VFA-213 با شرکت در نبرد های ویتنام، عملیات نماز خواندن، عملیات بازگرداندن امید، عملیات جنوبی دیده بان، جنگ عراق و…

افتخارات زیادی را برای این اسکادران رقم زده اند.

این اسکادران از لحظه تاسیس تا الان کاربر جنگوده های F 2 H BANSHEE, F 4 D SKYRAY, F 3 H, F-4 PHANTOME II, F-14 TOMCAT و F/A-18 F SUPER HORNT بوده و در حال حاظر فقط از F/A-18 F بهره میبرد.

اسکادران VFA_213 در طول تاریخ

شیر های سیاه در تاریخ 22 ژوئن 1955 ( 1 تیر 1334 شمسی) در متفت فیلد کالیفرنیا تاسیس شد.

اولین سفر آنها باناو USS BON HOMMC بود. وقتی آنها از اولین سفر خود بازگشتند، به جنگنده F 4 D SKYRAY مجهز شدند.

پس از آن شیر های سیاه با ناو هواپیمابر USS LEXINGTON به ماموریت رفتند. و بلافاصله پس از اتمام ماموریت، به جنگنده F 3 H DEMON مجهر شدند. که آنها با این جنگنده اولین موشک AIM-7 SPARROW خود را شلیک کردند.

خانه جدید، جنگنده قرن

در ژوئن سال 1961، VF_213 به پایگاه دریایی NAS MIRAMAR نقل مکان کردند. (( به مدت 36 سال))

پس از استقرار در میرامار آنها به جنگنده F-4 B Phantom ll مجهز شدند.

در نوامبر سال 1965، VF_213 0P با ناو هواپیمابر USS Kitty Haw وارد بخش غربی اقیانوس آرام شدند و رسماً وارد جنگ ویتنام شدند.

تلفات در ویتنام

در روز 28 آوریل 1966، یک فروند F-4 B متعلق به شیر های سیاه با کد 150645 توسط آتش توپ ضد هوایی بر فراز ویتنام شمالی ساقط شد. البته هر دو خلبان به سلامت ایجکت کردند و توسط نیروهای آمریکایی نجات یافتند.

18 می همان سال یک فروند F-4 B دیگر اسکادران VF_213 به شماره 152257 توسط توپ ضد هوایی چدر نزدیکی گذرگاه Mugiarass ساقط شد که این بار هم هردو خلبان به سلامت ایجکت کردند.

در 4 فوریه 1967 F-4 B دیگری به کد 153007 برفراز ویتنام شمالی بر اثر آتش توپ ضد هوایی ساقط شد. خلبانان این جنگنده LT Donald Thompson و LT Allah Collamore کشته شدند که بقایای جسد این دو در فوریه سال 2001 (( بیش از 34 سال)) کشف شد.

در 3 ژوئیه 1968، یک فروند F-4 B به شماره 153015 ساقط شد که بر خلاف دفعه قبلی این دو نجات پیدا کردند.

جنگنده جدید و آخرین تلفات در ویتنام

اسکادران شیر های سیاه در بین 6 نوامبر 1970 تا 17 جولای 1971 به F-4 J مجهز شدند

در 18 ژوئن 1972 یک فروند F-4 J به شماره 157273 بر فراز ویتنام ساقط شد که هر دو خلبان نجات یافتند.

در سپتامبر 1976، اسکادران VF_213 اولین F-14 A Tomcat خود را دریافت کرد و اولین سفر با تام کت را با ناو یو اس اس کیتی هاو در اکتبر 1977 انجام دادند.

وظیفه جدید برای شیر های سیاه

در دسامبر 1981 به دستور سر فرماندهی نیروی دریایی ایالات متحده VF_213 موظف شدند کار با تام کت های شناسایی ((F-14 A TARPS)) آغاز بکنند.

یک سفر، یک رکورد

در سپتامبر 1982، VF_213 با ناو USS Enterprise منتقل شدند و بلافاصله به ماموریت رفتند.

آنها در طول سفر در اقیانوس هند، با جنگنده F-14 A TARPS طولانی ترین پرواز تام کت های امریکایی را به تبت رساندن. (( حدود 10 ساعت))

ماموریت جدید، درگیری های هوایی

در 24 ژانویه 1986، شیر های سیاه با ناو USS Enterprise وارد غرب اقیانوس آرام شدند و سپس وارد اقیانوس هند شدند.

آنها در این سفر اکثر جنگنده های هند و بمب افکن های شوروی را اسکورت میکردند. (( اوخر جنگ سرد))

زمانی که شیر های سیاه مشغول اسکورت بمب افکن های بلوک شرق بودند، تنش بین آمریکا و لیبی به اوج خود رسید و به دستور سرفرماندهی نیروی دریایی ایالات متحده از طریق کانال سوئز وارد مدیترانه شدند.

پس از ورود به خلیج سیدرا، به مدت دو ماه در آنجا گشت میزدند.

اگر چه اتفاق نادری بود اما یک بار با جنگنده های لیبی رو در رو شدند.

انتقال و جایزه

در سال 1990 تمام اسکادران های مستقر بر ناو یو اس اس اینتر پرایز (( از جمله VF_213)) به ناو هواپیمابر USS Abraham Lincon انتقال یافتند.

اسکادران شیر های سیاه در ماه مارس 1989 برنده جایزه BOOLA BOOLA شدند.(( جایزه ای برای تکمیل مدار های موشک))

در سال 1989 اسکادران Black Lions با ناو یو اس اس آبراهام لینکلن تقریبا در سرتاسر جهان گشت دادند.

شیر های سیاه در مه 1991، برای حمایت از عملیات طوفان صحرا با ناو یو اس اس آبراهام لینکلن به خلیج فارس اعزام شدند.

انها در این جنگ ماموریت های گشت هوایی و تارپس را انجام دادند.

در سال 1993، VF_213 با ناو آبراهام لینکن در عملیات های بازگرداندن امید در سومالی و عملیات سازمان ملل در عراق شرکت کردند. آنها تنها اسکادرانی مجهز به تامکت بر ناو آبراهام لینکلن بودند.

خانه و تجهیزات جدید

اسکادران VF_213 در سال 1997 از پایگاه NAS MIRAMAR به پایگاه NAS Oceana نقل کردند و به F-14 D Tomcat مجهز شدند. (( چهارمین اسکادرانی بودند که تام کت نسخه دی را دریافت کردند.))

5 فوریه 1999

دو فروند جنگنده F-14 D در اسمان عراق در حال گشت زنی بوده اند.

ناگهان در رادار تام کت ها دو هدف دیده می شود (( Mig-25)) که وارد منطقه پرواز ممنوع آمریکا شدند.

بلافاصله به دستور فرمانده دسته هر کدام از تام کت هایک فروند AIM-54 Phonix را شلیک کردند اما به دلیل کار کشتگی و کسب تجربه از تام کت های ایرانی توانستند از برد فینیکس خارج بشنود و هر دو موشک با اتمام برد موتورشان خاموش شد. (( ماشااللّٰه به تجربه خلبانان عرب باید روی میگ ها کیلد مارک فینیکس رو میزدند.))

اولین در حمله

هنگام حملات 11 سپتامبر، VF_213 با ناو یو اس اس کارل وینسون در خلیج فارس مستقر بودند.

آنها اولین اسکادرانی بودند که به افغانستان حمله کردند.

در 7 اکتبر 2001 در جریان عملیات ازادی پایدار (( OEF)) اولین بمب های جنگ توسط اسکادران شیر های سیاه بر روی سایت موشکی SA-3 در نزدیکی فرودگاه بین المللی کابل خالی شد.

تام کت های تارپس این اسکادران هدف ها را شناسایی میکردند و F-15 های نیروی هوایی آنها را نابود میکردند. (( همکاری دو رقیب افسانه ای))

در طی 10 هفته اسکادران VF_213 بیش از 500 پرواز رزمی را انجام دادند که بیش از 2600 ساعت طول کشید. و حدود 43500 پوند سلاح را مصرف کردند. همچنین VF_213 اولین اسکادران تام کت بود که از توپ 20 م م علیه اهداف زمینی استفاده کرد.

جوایز نفیس

در سال 2001، VF_213 به علت دارا بودن بیشترین ایمنی پرواز در نیروی دریایی ایالات متحده جایزه ایمنی Clifton را دریافت کردند.

همنین گس از آن جایزه فرماندهی جنگ وینگ آتلانتیک اطلس را دریافت کردند.

حضور در جنگ عراق

شیر های سیاه در عملیات آزادسازی عراق با 198 ماموریت رزمی به کمک نیروی زمینی شتافتند. آنها در این ماموریت ها 102 بمب هدایت لیزری و 94 بمب JADM را استفاده کردند.

خداحافظی با تام کت

اسکادران های VF_31 و VF_213 برای آخرین نمایش و پرواز F-14 Tomcat در سال 2006 مامور شدند.

هر دو اسکادران اختصاصاً زر ناو هواپیمابر تیودور روزولت مستقر شدند.

10 مارس 2006، همه 29 تام کت شیر های سیاه به آرایش یک گوه در آمدن و نمایش باشکوهی را جلویی تشویق صد ها تماشاچی از خود به جای گذاشتند. (( چندین فیلم از نمایش آن روز در فضای مجازی موجود است.))

پس از انجام این نمایش بزرگ به پایگاه NAS Oceana بازگشتند.

جنگنده و نام جدید

شیر های سیاه در آوریل 2006 به F/A-18 F Super Hornet مجهز شدند و رسماً از VF_213 به VFA_213 تغییر نام دادند.

ناشی گری یا نقص فنی

در 13 می 2008 یک فروند F/A-18 F اسکادران VFA_213 با پرواز از ناو تیودور روزولت برای تمرین بمب باران اتمی لندینگ کردند.

یک بمب 500 کیلویی در فاصله دو مایلی در خارج از محل تمرین در جنگل ملی اوکالا جدا شد. انفجار این بمب باعث آتش سوزی 257 هکتار از جنگل شد.

هیچ تلفات جانی در کار نبود اما 342146 دلار هزینه صرف خاموش کردن آتش شد.

پس از تحقیقات کارشناسان نیروی دریایی اعلام شد که نقص فنی عامل این حادثه بود و خلبانان به خدمت بازگشتند.

این اسکادران در 11 مه 2012 به ناو USS George WH Bush منتقل شدند.

و از آن موقع فقط در گشت دریایی بوده اند و هیچ نبردی شرکت نکردند.

آخرین تلفات

در تاریخ 24 اسفند 1396 بود که خبری از سقوط یک فروند سوپر هورنت از این اسکادران پخش شد.

در زیر گزارش این سقوط را میخوانیم.

نام خلبانان کشته شده جنگنده سوپر هورنت

کاپیتان Lt. Cmdr James Bryce Johnson، left، و Lt. Caleb Nathaniel King نام دو خلبان جنگنده F / A-18F Super Hornet است که در نزدیکی کی وست فلا در ، 14 مارس 2018 کشته شده اند.

نیروی دریایی دو خلبان را زمانی کهF/ A-18F Super Horne خود را در نزدیکی Key West، Fla، در روز چهارشنبه بعد از ظهر سقوط کرد، شناسایی کرد.

کپیتان جیمز بریج جانسون و لس آنجلس کالیب ناتانیل کینگ – هر دو در اسکادران “Blacklions” 213 نیروی دریایی خدمت میکردند.

بعد از اینکه جنگنده در مسیر نهایی ایستگاه هوایی نیروی دریایی Key West در ساعت 4:30 سقوط کرد

این اسکادران در آن زمان در منطقه تمرین می کرد. “کل اسکادران Blacklion از دست دادن دو بزرگ آمریکایی ناراحت هستند.” کوین راب، فرمانده واحد، در بیانیه نیروی دریایی گفت. “جیمز جانسون و لئون کینگ، مردان جوان فوق العاده، خلبانان دریایی استثنایی بودند و مدل های زنده ای از آنچه که افتخار، شجاعت و تعهد به دست می دهد، واقعا معنی می دهد”.

گزارش نیروی دریایی : ما ناراحت هستیم که گزارش می دهیم که هر دو خلبان فوت کرده اند. خانواده های آنها در اولویت ما هستند.

“در حدود ساعت 4:30 بعد از ظهر وقت شرقی، F / A-18F سوپر هورنت در آموزش روزمره پرواز، سقوط کرد در حالی که در نهایت رویکرد به میدان بوچیا چیکا در ایستگاه هوایی نیروی دریایی، کیوست، فلوریدا، گفت: “Cmdr. دیو Heth، سخنگوی نیروهای دریایی اقیانوس اطلس. “در این زمان، این همه اطلاعاتی است که من دارم.”

هیچکس نمیتواند علت “حادثه ” را حدس بزند.

نیروی دریایی این حادثه را بررسی می کند تا علت سقوط را تعیین کند.

خلبانان کشته شده

 

لینک منبع

درباره ی amir-moazeni1

همچنین ببینید

اخبار نظامی جهان-تاریخ انتشار:1403/01/30

یکی از فرماندهان ناتو می‌گوید که به زودی تبادل آتش توپخانه اوکراین با روسیه یک …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *