خانه / دسته‌بندی نشده / معرفی ناوشکن های کلاس تایپ-45 (Type_45) نیروی دریایی بریتانیا

معرفی ناوشکن های کلاس تایپ-45 (Type_45) نیروی دریایی بریتانیا

نوشته شده توسط : محمد مهدی جمیل صفت

نیروی دریایی بریتانیا و وزارت دفاع بریتانیا در اواخر دهه ی 80 و اوایل دهه ی 90 میلادی در یک پروژه مشترک ساخت ناوشکن بین چند عضو ناتو با نام NFR_90 عضو بودند که بعد از چند سال از این پروژه خارج شدند ، از سوی دیگر ناوگان دریایی بریتانیا در آن سال ها دارای ناوشکن های تایپ-22 و تایپ-23 و تایپ-42 بود و نیروی دریایی بریتانیا به فکر جایگزینی برای ناوشکن های تایپ-22 و تایپ-42 بود و بریتانیا هم به علت خارج شدن از پروژه ی NFR_90 به دلایل سیاسی و امنیتی شدیدا نیاز به یک طرح جدید برای ساخت ناوشکن داشت.در همان زمان هم نیروی دریایی بریتانیا اعلام کرد که پس از بازنشست کردن ناوشکن های تایپ-22 و تایپ-42 در آینده به یک ناوشکن با تناژ وزنی بین 8 هزار الی 9 هزار تن با وظیفه ی اصلی ایجاد یک چتر پدافندی قدرتمند دارد زیرا با بازنشست کرد ناوشکن های تایپ-22 و تایپ-42 تنها دارایی دریایی بریتانیا یعنی ناوچه های کلاس تایپ -23 نیاز به یک چتر پدافندی قدرتمند برای حفاظت از خود دارند زیرا تایپ-23 یک ناوچه با وظیفه ی اصلی شناسایی و نابودی زیردریایی ها است و نیاز دارد تا در زمان انجام عملیات ضد زیردریایی یک ناوشکن دیگر با چتر پدافندی خود او را پشتیبانی کند.(برای مطالعه ی بیشتر در مورد ناوچه های کلاس تایپ-23 اینجا کلیک کنید.) در نهایت دلایل بالا مهم ترین دلایلی بودند که باعث تولید ناوشکن های تایپ-45( Type_45 ) شدند.

یک ناوشکن از کلاس Type_45 (بزرگتر) و یک ناوچه از کلاس Type_23 (کوچکتر) در کنار یکدیگر

در سال 1999 میلادی فرآیند ساخت ناوچه های کلاس تایپ-45 شروع شد و در ابتدا 8 فروند ناوشکن از کلاس تایپ-45 توسط نیروی دریایی بریتانیا به شرکت سازنده یعنی BAE system واقع در پایگاه دریایی انگلستان در بندر پورتسموث سفارش داده شد که بعد ها به علت بالا رفتن مخارج این پروژه این تعداد به 6 فروند کاهش یافت.تمامی ناوشکن های تایپ-45 تا سال 2012 به نیروی دریایی بریتانیا تحویل داده شد که همگی آن ها تا سال 2013 آمادگی کامل عملیاتی خود را بدست آوردند ، در طول پروژه ی ساخت ناوشکن های تایپ-45 اندک اندک ناوشکن های قدیمی تایپ-22 و تایپ-42 هم بازنشست شدند تا اینکه نهایتا به ترتیب در سال های 2011 و 2012 ناوشکن های تایپ-22 و تایپ-42 از خدمت خارج شدند.

ناوشکن های تایپ-45 دارای 500 فوت (152.2 متر) طول و 69 فوت و 7 اینچ ( 21.2 متر ) پهنا هستند.

این ناوشکن ها دارای حداقل وزن بارگیری 8000 تن و حداکثر وزن بارگیری 9500 تن وزن هستند و توانایی رسیدن به حداکثر سرعت 30 گره معادل 56 کیلومتر بر ساعت را دارند. برد عملیاتی این ناو ها در حدود 7000 مایل دریایی است.

سیستم پیشران ناوشکن های کلاس تایپ-45 در نوع خود بسیار پیشرفته و در عین حال بسیار حساس هستند و نیاز به مراقبت و تعمیرات خاصی نسبت به دیگر موتور های دیزلی و یا توربین گازی متداول دارند.داستان موتور پردردسر ناوشکن های تایپ-45 بخاطر نقص های فنی بالای آن بسیار معروف است ، حتی این نقص های فنی حوصله سر بر باعث لغو تعدادی از ماموریت های این ناو از جمله به خلیج فارس شده اند.

سیستم پیشران این ناو متشکل از دو موتور توربین گازی ساخت شرکت رولزرویس به نام WR_21 GusTurbines است که هر کدام از این موتور ها قدرتی برابر 28000 اسب بخار تولید میکنند.

نیروی تولید شده توسط دو موتور های توربین گازی این ناو ها به دو ژنراتور 20 مگاواتی منتقل میشود،ژنراتور های فوق نیروی الکتریکی مورد نیاز ناو برای سیستم های راداری الکترونیکی و روشنایی ناو و از همه مهم تر حرکت ناوشکن را ایجاد میکنند،در واقع بخش اعظم نیروی الکترونیکی این ژنراتور ها به یک موتور الکتریکی منتقل میشود که وظیفه ی به چرخش درآوردن شفت و پروانه ی ناو را دارد.

در دیگر شناور ها ، نیروی تولید شده توسط موتور (موتور دیزلی یا توربین گازی) مستقیما به گیربکس منتقل میشود و از گیربکس هم به ترتیب به شفت و سپس پروانه ی ناو منتقل میشود،در این سیستم علاوه بر صدای تولید شده توسط موتور و شفت و صدای حاصل از برخورد پروانه های ناو با آب قسمت اعظمی از این صدا توسط گیربکس ایجاد میشود ، مجموع تمامی این صدا ها باعث کشف شدن شناور توسط سونار زیردریایی دشمن میشود و این در حالی است که در ناوشکن های تایپ-45 گیربکس به نفع دو ژنراتور 20 مگاواتی و دو موتور الکتریکی حذف شده است و این خود علاوه بر اینکه باعث کاهش قابل توجه حجم صدای تولید شده توسط یک ناوشکن از کلاس تایپ-45 میشود هزینه ی روغن کاری و برخی دیگر از هزینه های مرتبط به تعویض و تعمیر چرخدنده های گیربکس را نیز حذف کرده است،البته ژنراتور های 20 مگاواتی و موتور های الکتریکی این ناوشکن ها هم هزینه های خاص خود را برای تعمیر و نگهداری دارند ولی در کل میتوان گفت که این نوع پیشران احتمالا پیشران آینده ی اکثر شناور های نظامی باشد ، البته از دیگر اقدامات مربوط به کم کردن صدای خروجی سیستم پیشران ناو در ناوشکن های تایپ-45 میتوان به کوتاه کردن طول شفت ناو اشاره کرد تا چرخش شفت ، لرزش و در نتیجه صدای کمی تولید کند ، در واقع میتوان گفت با توجه به موتور اصلی توربین گازی این ناوها که سر و صدا های خاص خود را دارد،مجموعه اقداماتی که در بالا به آن ها اشاره کردیم نقش زیادی در کاهش صدای خروجی از موتور خانه ی این ناوشکن ها در مقایسه با دیگر ناوشکن های دارای موتور توربین گازی داشته است.

 

ناوشکن های کلاس تایپ-45 در سینه ی خود از یک توپ 114 میلیمتری (4.5 اینچی) مارک-8 با نواخت آتش 25 گلوله در دقیقه بهره میبرند.توپ فوق توانایی هدف قراردادن قایق ها و موشک های کروز و همچنین تهاجم به ساحل دشمن را با اتصال به رایانه ی آتش بالستیک دارد. برد این توپ در حدود 27 کیلومتر است و در دو مدل Mod_0 و Mod_1 توسعه داده شده است که نمونه ی نصب شده در ناوشکن های تایپ-45 از نوع Mod_1 است.

از جمله تفاوت های مد-0 و مد-1 این توپ دریایی این است که در مد-1 تغیراتی در پوشش توپ به وجود آمده است که سطح پنهانکاری شناور را افزایش میدهد و همچین سیستم بارگذاری اتوماتیک این توپ و سیستم پوکه پران هم نسبت به مد-0 اصلاحات و تغییراتی داشته است.

توپ 114 میلیمتری MK_8 mod_1 ناوشکن های تایپ-45

طراحی خاص ناوشکن های تایپ-45 همیشه بسیار معروف و یکی از شاخص ترین مولفه های شناخت این ناوشکن ها بوده است.

در واقع در طراحی عرشه ، دکل ، پل فرماندهی و دودکش و دیگر قسمت های این ناوشکن ها سعی شده تا از خطوط موازی و شکسته استفاده شود تا امواج رادار های دشمن را منحرف و مانع برگشت این امواج در جهت صحیح به سمت رادار مادر خود شوند و در این صورت ناوشکن های تایپ-45 دیرتر از دیگر ناوشکن های موجود در منطقه در دید رادار های دریایی دشمن قرار میگیرند.حتی این نوع خاص طراحی در پوشش توپ سینه ی ناو هم دیده میشود که بالاتر به آن پرداختیم.

ناوشکن های کلاس تایپ-45 از سیستم مدیریتی جامع PAAMS استفاده میکنند. سیستم PAAMS در واقع بین کشور های انگلستان و فرانسه و ایتالیا به صورت مشترک برای نصب در شناور های نظامی این کشور ها توسعه پیدا کرده است و وظیفه ی ایجاد هماهنگی بین رادار های دفاع هوایی ناو برای مقابله با موشک های کروز ضد کشتی و موشک های بالستیک تاکتیکی کوتاه برد و انواع هواگرد های متخاصم را دارد.سیستم مدیریتی جامع PAAMS از موشک های پدافندی ساخت فرانسه با نام های آستر-15 و آستر-30 استفاده میکند.

در کشور های فرانسه و ایتالیا در سیستم PAAMS از رادار هشدار زودهنگام S_1850M ساخت تالس هلند استفاده شده است. در زمینه ی رادار کنترل آتش هم از رادار EMPAR استفاده شده اما در انگلستان سیستم PAAMS به جای رادار EMPAR از رادار سمپوسون بهره میبرد که به همین دلیل سیستم PAAMS در ناوشکن های تایپ-45 انگلستان به سیستم See viper به معنی افعی دریایی معروف شده است.

اولین جز این سیستم رادار هشدار زودهنگام آرایه فازی غیر فعال S_1850M ساخت شرکت تالس هلند است که در باند راداری L فعالیت میکند. این رادار دارای حداکثر برد 400 کیلومتر است و میتواند یک جنگنده با سطح مقطع راداری 10 متر مربع را در نهایت برد خود یعنی 400 کیلومتری کشف کند ، همچنین میتواند تا حداکثر 1000 هدف را کشف و طبق حساسیت آن ها را اولویت بندی کند.این رادار در قسمت پشتی ناوشکن های کلاس تایپ-45 نصب است.سرعت چرخش آنتن این رادار در حدود 60 دور در دقیقه است.

رادار S_1850M در واقع نمونه ی دریاپایه رادار SMART_L (اسمارت-ال) میباشد و در حال حاضر جز قدرتمند ترین رادار های هشدار زودهنگام دریاپایه است. این رادار حتی توانایی اسکن خارج از جو زمین به منظور شناسایی موشک های بالستیک را داراست و همچنین گفته شده توانایی بالایی در شناسایی اهداف پنهانکار و اهداف پرسرعت(مشخصا موشک های بالستیک) را دارد.رادار اسمارت-ال که نمونه ی زمین پایه رادار S_1850M است توانایی کشف یک موشک بالستیک را در 2000 کیلومتری دارد اما برای رادار S_1850M اعداد و ارقام قابل استناد و دقیقی بدین منظور منتشر نشده است اما با توجه به این که رادار S_1850M از رادار اسمارت-ال الگو برداری و ساخته‌ شده است برد کشف موشک های بالستیک برای این رادار هم باید تقریبا با نمونه ی زمین پایه خود یکی باشد.

رادار آرایه فازی غیر فعال S_1850M ««یک سیستم دفاع نزدیک فالانکس هم در تصویر دیده میشود که پایین تر به معرفی آن خواهیم پرداخت»»
نمونه ی زمین پایه رادار آرایه فازی غیر فعال S_1850M با نام رادار SMART_L

دومین جز مهم سیستم دفاع هوایی Sea viper رادار چند منظوره سمپوسون(SAMPSON) است که درون یک رادوم سفید رنگ کروی شکل و در بلند ترین قسمت کشتی بر روی دکل آن نصب است. رادار سمپوسون به علت چند منظوره بودن توانایی پایش محیط و هدایت موشک های پدافندی را به طور همزمان انجام میدهد.

نکته جالب این است که رادار سمپوسون یک رادار آرایه فازی فعال است که دارای حداکثر برد 400 کیلومتر بر ضد یک هدف با سطح مقطع راداری 10 متر مربع است این رادار دارای دو آرایه ی تخت در دو طرف خود است و در باند راداری S فعالیت میکند و وظیفه رهگیری و درگیری با انواع اهداف پرنده و موشک های کروز ضد کشتی و موشک های بالستیک تاکتیکی و هدایت موشک های پدافندی استار-15 و استار-30 را به سمت اهداف رهگیری شده را دارد.

از جمله ویژگی های این رادار میتوان به ارائه ی جستجو و ردیابی دقیق اهداف متعدد همراه را با کنترل و هدایت موشک های پدافندی و برخورداری از حدود 5000 المان راداری در هر آرایه که نهایتا 10000 المان راداری را در اختیار میگذارد و قدرت بالا در کشف اهداف پنهانکار و ایمنی مطلوب در برابر جنگ الکترونیک و فعالیت در باند S که راندمان جستجوی بالایی را ارائه میکند و همچنین سرعت چرخش آنتن این رادار 30 دور دقیقه است اشاره کرد.همچنین این رادار توانایی مطلوبی در کشف و رهگیری اهداف پرسرعت مانند موشک های بالستیک و یا اهداف پروازی در ارتفاع پست دارد.

رادار آرایه فازی فعال سمپوسون توانایی هدایت موشک های پدافندی رادار غیر فعال و فعال را به سمت اهداف دارد و همچنین از یک سیستم Uplink باند X به منظور هدایت موشک در فاز میانی استفاده میکند. از دیگر قابلیت این رادار که در واقع گل سرسبد سیستم های راداری ناوشکن های تایپ-45 و سیستم مدیریت شبکه ای جامع PAAMS است میتوان به نرخ بالای فشرده سازی پالس و تحلیل شرایط محیطی و منو پالس های محیط و پرتو های فرعی کم آنتن رادار و جهش فرکانس و… اشاره کرد که به استقامت رادار در شرایط جنگ الکترونیک و اقدام متقابل الکترونیکی کمک میکند. همچنین در تست های نیروی دریایی بریتانیا مشخص شد که ترکیب رادار آرایه فازی فعال چند منظوره سمپوسون با موشک های پدافندی آستر-15 و آستر-30 نتایج خوبی در برابر موشک های بالستیک و حتی موشک های کروز مافوق صوت ضد کشتی ارائه میدهد.

رادار سمپوسون به علت ارتفاع مطلوب دکل پوشش مناسبی را در ارتفاع پست ایجاد میکند و به کمک توانایی های بالای این رادار در کشف اهداف پر سرعت و اهداف پروازی در ارتفاع پست موشک های کروز مافوق صوتی همچون یاخوت روسی نسبت به دیگر سیستم های پدافندی دریاپایه بسیار سریع تر کشف میشوند که پس از کشف ، موشک های پدافندی آستر-15 و آستر-30 با مانور پذیری و سرعت بالا خود آن را منهدم میکنند.

دو تصویر از رادار آرایه فازی فعال سمپوسون که در کمتر از یک ثانیه از یک رادار گرفته شده است که با کمی دقت حرکت آنتن رادار کاملا مشخص است

رادار آرایه فازی فعال سمپوسون و موشک پدافندی آستر-30

همانطور که گفتیم ناوشکن های تایپ-45 از موشک های پدافندی آستر-15(Aster_15) و آستر-30(Aster_30) که تولید فرانسه هستند در سیستم دفاع هوایی قدرتمند Sea viper استفاده میکنند

موشک پدافندی آستر-15 دارای 30 کیلومتر برد و 13 کیلومتر ارتفاع عمل و جستجوگر فعال است و میتواند به نهایت سرعت 3.5 ماخ معادل 1.195 متر بر ثانیه دست پیدا کند.

موشک پدافندی آستر-30 دارای 120 کیلومتر برد و 20 کیلومتر ارتفاع عمل و جستجوگر فعال است و میتواند به نهایت سرعت 4.5 ماخ معادل 1.531 متر بر ثانیه دست پیدا کند.

موشک های فوق به سبب داشتن خروجی متغیر چالاکی و قدرت مانور خیره کننده ای دارند. ناوشکن های کلاس تایپ-45 از 48 سلول عمودی شلیک موشک های پدافندی آستر-15 و آستر-30 در قسمت جلوی ناو و درست پشت توپ 114 میلیمتری سینه بهره میبرند.

موشک های پدافندی آستر-15 و آستر-30 به ترتیب از پایین به بالا

تصویری از 48 سلول عمودی شلیک موشک های پدافندی آستر-15 و آستر-30 در سینه ی ناوشکن های کلاس تایپ-45

ناوشکن های کلاس تایپ-45 در زمینه ی سیستم های دفاع نزدیک یا اختصارا CIWS از سیستم دفاع نزدیک فالانکس ساخت شرکت آمریکایی ریتون و سیستم دفاع نزدیک 30 میلیمتری اورلیکن بهره میبرند.

سیستم فالانکس یک سیستم دفاع نزدیک متشکل از یک رادار اکتساب هدف باند KU پالس داپلر و یک رادار کنترل آتش باند KU پالس داپلر است که هر دو درون یک استوانه سفید رنگ قرار دارند و در پایین این استوانه گاتلنینگ 20 میلیمتری M_61 ولکان قرار دارد که با کمک رادار کنترل آتش اقدام به سرنگونی موشک های کروز ضد کشتی و قایق های تندرو در فواصل نزدیک میکند.

نرخ آتش این سامانه 4500 گلوله در دقیقه است و سرعت گلوله ها هنگام خروج از گاتلنینگ در حدود 1100 متر بر ثانیه است ، برد موثر این گاتلنینگ در حدود 3.5 کیلومتر است اما از 10 کیلومتری توسط رادار و سیستم اپتیکی خود توانایی قفل کردن بر روی هدف را دارد.

 

 

همانطور که گفتیم ناوشکن های تایپ-45 علاوه بر سیستم دفاع نزدیک فالانکس از توپ 30 میلیمتری اورلیکن مارک-2 هم در نقش دفاع نزدیک استفاده میکنند.

توپ 30 میلیمتری اورلیکن DS 30 MK_2 دارای نواخت آتش 650 گلوله در دقیقه است و برد موثر آن با بر علیه اهداف دریایی 4 کیلومتر و بر علیه اهداف هوایی 10 کیلومتر است و توسط سیستم اپتیکی قدرتمند خود به سمت هدف اجرای آتش میکند.

 

توپ 30 میلیمتری اورلیکن DS30MK_2 و اجزای آن

 

ناوشکن های تایپ-45 از سیستم جنگ الکترونیک UAT_Mood_2 در بالاترین قسمت برجک اصلی بهره میبرند.در حقیقت این سیستم جنگ الکترونیک نمونه ی بروز شده ی سیستم جنگ الکترونیک UAT_Mood_1 است در ناوهای محافظتی کلاس تایپ-23 بکار رفته بود.

سیستم جنگ الکترونیک UAT_Mood_2

ناوشکن های کلاس تایپ-45 به منظور کشف زیردریایی ها از سونار MFS_7000 استفاده میکند که دارای دو آرایه فعال و غیر فعال است.

به منظور نابودی زیردریایی ها این ناوشکن ها متکی به بالگرد های خود با اژدر های عمقی هستند زیرا فاقد هرگونه پرتابگر اژدر هستند و فقط به منظور شناسایی زیردریایی ها از سونار بهره می گیرند و این یکی از اساسی ترین ضعف های ناوشکن های تایپ-45 است.

البته ناوشکن های تایپ-45 به علت سیستم خاص پیشرانشان در واقع یکی از بی صدا ترین ناوشکن های حال حاضر جهان محسوب می شوند که کشف آنها را برای زیردریایی ها بسیار سخت میکند اما ناممکن نیست. در واقع ناوشکن های تایپ-45 فقط از طریق سونار MFS_7000 توانایی شناسایی زیردریایی های دشمن و اطلاع از مکان حضور آن ها دارند که پس از اطلاع از محل حضور زیردریایی دشمن اقدام به فرستادن یک فروند بالگرد مرلین و یا لینکس مجهز به سونار و اژدر های عمقی به محل زیردریایی دشمن میکند اما تمامی این ها در صورتی اتفاق می افتد که اولا تایپ-45 زودتر توسط دشمن شناسایی و نابود نشود و دوما یک بالگرد با تجهیزات لازم به منظور کشف و نابودی زیردریایی ها در ناو حضور داشته باشد و در صورت نبود بالگرد فوق ، ناوشکن های تایپ-45 راهی به جز فرار ندارند. حتی با وجود بالگرد اگر حمله توسط دو زیردریایی و از دو نقطه مختلف صورت بگیرد باز هم تایپ-45 راهی به جز سعی در منحرف کردن اژدر با مانور و یا فرار از میدان نبرد با سرعت بسیار بالا را ندارد.

اما باید به این نکته هم توجه کرد که ناوشکن های تایپ-45 نیروی دریایی بریتانیا توسط ناوهای محافظتی تایپ-23 در زمان نبرد احتمالی اسکورت و پشتیبانی میشوند. ناوهای محافظتی تایپ-23 علاوه بر داشتن 8 تیر موشک کروز ضد کشتی هارپون که ناوشکن های تایپ-45 از آن بی بهره اند مجهز به سونار های بسیار پیشرفته ای هستند که با دقتی فوق العاده توانایی پایش اعماق اقیانوس ها را دارند ، در واقع ناوشکن های تایپ-45 با ایجاد پوشش پدافندی قوی اقدام به محافظت از ناوچه های تایپ-23 در مقابل تهدیدات متخاصم هوایی میکنند و ناوهای محافظتی تایپ-23 هم با موشک های کروز ضد کشتی هارپون و سونار ها و اژدر های خود اقدام به محافظت از ناوشکن های تایپ-45 در برابر تهدیدات متخاصم سطحی و زیر سطحی میکنند ، اما در کل ناوشکن های تایپ-45 به تنهایی توان ضد زیردریایی چندان چشمگیری در مقایسه با رقیبان خود ندارند.

محل نصب سونار MFS_7000 در قسمت جلویی ناوشکن های تایپ-45

در قسمت عقبی این ناوشکن ها پد بالگرد و آشیانه ی مخصوص حمل و نگهداری بالگرد قرار دارد . این ناو ها توانایی نگهداری و پذیرش یک بالگرد را دارند. معمولا ناو های محافظتی کلاس تایپ-45 یک فروند بالگرد لینکس با 4 موشک ضد کشتی سی اسکوا (Sea Skua) با برد 25 کیلومتر (البته توانایی پرتاب اژدر نیز وجود دارد) یا یک فروند بالگرد AW_101 مرلین با توانایی پرتاب اژدر و عملیات ضد زیر دریایی را حمل میکنند.این ناو ها در بحث عملیات ضد زیردریایی میتوانند از هلیکوپتر های خود نیز کمک بگیرند.

 

از سیستم های ناوبری این ناوشکن ها میتوان به رادار ناوبری باند I تایپ-1047 و رادار ناوبری تایپ-1048 که در باند I فعالیت میکند و علاوه بر وظیفه ی ناوبری دارای وظیفه ی ثانویه کنترل نشست و برخواست بالگرد در پد بالگرد است.در واقع رادار های ناوبری فوق با اسکن سطح دریا وجود هرگونه شناور نظامی و یا غیر نظامی را به اپراتور گزارش داده و با در کنار هم قرار دادن داده های رادار و دیگر سیستم های ناوبری ناو از جمله سیستم موقعیت یاب جهانی GPS که مهم ترین آنهاست شناور را در دریا ها هدایت میکنند.

 

ناوشکن HMS During و رادار ناوبری تایپ-1048 که وظیفه ی ثانویه ی کنترل نشست و برخواست بالگرد را دارد.
رادار ناوبری تایپ-1047 که بر روی دکل اصلی ناو نصب شده است

همچنین این ناو مجهز به پرتابگر های چف و فیلر به منظور اخلال در سیستم های رادار و اپتیکی حرارتی هستند. معمولا این سیستم های پرتابگر چف و فیلر به منظور اخلال در عملکرد سیستم هدایتی موشک های کروز ضد کشتی رادار فعال و یا غیر فعال و اخلال در سیستم اپتیکی حرارتی موشک های کروز ضد کشتی استفاده میشوند.

تصویری از سیستم پرتابگر چف و فیلر ناوشکن های تایپ-45 که ترکیبی از چف و فیلر را همزمان شلیک میکنند.

همچنین این ناو از دو سیستم الکترواپتیک سی هاوک(Sea hawk) در دو طرف پل فرماندهی به منظور رصد غیرفعال محیط و هدایت آتش توپ 114 میلیمتری سینه بهره می‌برند ، برد سیستم اپتیکی مذکور 20 کیلومتر است.

سیستم اپتیکی سی هاوک ((Sea hawk))
سیستم اپتیکی سی هاوک که با دایره بنفش مشخص شده است.

فرآیند تولید ناوشکن های تایپ-45 از سال 1999 میلادی آغاز شد و در سال 2012 آخرین ناوشکن کلاس تایپ-45 تحویل نیروی دریایی بریتانیا شد که تا سال 2013 هم تمامی ناوشکن های کلاس تایپ-45 آمادگی عملیاتی خود را بدست آوردند. پایین تر نام تمامی ناوشکن های تایپ-45 همراه با سال به آب اندازی و شماره بدنه ی آنان نوشته شده است.

D32 : HMS During in 23 July 2009

D33 : HMS Dauntless in 23 January 2009

D34 : HMS Diamond in 27 November 2007

D35 : HMS Dragon in 17 November 2008

D36 : HMS Defender in 21 October 2009

D37 : HMS Duncan in 21 October 2010

ناوشکن HMS During از کلاس تایپ-45

 

ناوشکن HMS Dauntles از کلاس تایپ-45

ناوشکن های تایپ-45 فاقد تیوب پرتاب اژدر به منظور نابودی زیردریایی ها هستند و در زمینه جنگ ضد زیردریایی فقط به بالگرد های خود متکی هستند. همچنین در زمینه ی ضد سطحی هم فاقد موشک کروز ضد کشتی هستند. در واقع در عصر ناوشکن های چند منظوره ، ناوشکن های تایپ-45 بریتانیا فاقد توان موثر تهاجمی زیر سطحی و سطحی هستند و این در حالی است که ناوشکن های هم رده ی تایپ-45 علاوه بر توان تهاجمی سطحی و زیر سطحی قابل قبول حتی توان تهاجم به ساحل را با موشک های کروز تهاجمی دریاپایه دارند ولی تایپ-45 به صورت عجیبی فقط در نقش پدافندی ساخته شده است!!!

 

 

مشخصات کلی:

طول : 151 متر

عرض : 20 متر

پیشران توربین گازی : دو موتور WR_21 GusTurbines

خدمه : 230 نفر

سیستم های راداری و سونار :

رادار آرایه فازی غیر فعال S_1850M _ رادار آرایه فازی فعال سمپوسون _ سونار MFS_7000

تسلیحات :

موشک های پدافندی آستر-15 و آستر-30 تحت سیستم Sea viper _ سامانه دفاع نزدیک فالانکس و اورلیکن مارک-2 و یک توپ 114 میلیمتری در سینه ی ناو

لینک منبع

درباره ی amir-moazeni1

همچنین ببینید

سلاحی که آمریکایی ها به آن هیولا می گویند ؛ از جنگ ویتنام تا سرویس مخفی رئیس جمهور

مجله تصویری سلاح – با میراث چشمگیر بیش از 60 سال خدمت، ام134 مینی گان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *