خانه / دسته‌بندی نشده / مشهورترین مسلسل سبک کلاسیک جهان!

مشهورترین مسلسل سبک کلاسیک جهان!

مجله تصویری سلاح-  لوئیس یک مسلسل سبک طراحی شده توسط آمریکا در دوران جنگ جهانی اول بود که در بریتانیا به تولید انبوه رسید و مورد استفاده گسترده قرار گرفت. این سلاح تا پایان جنگ کره به خدمت نظامی خود ادامه داد و اغلب نیز به عنوان یک مسلسل با قابلیت نصب روی هواپیماهای جنگی مطرح بود. محصول نام برده همچنین مجهز به یک پوشش خنک کننده در قسمت لوله نیز بوده است که البته در بیشتر اوقات به خصوص طی هر دو جنگ جهانی بدون آن استفاده می شد. امروزه لوئیس را شناخته شده ترین مسلسل سبک کلاسیک در دنیا به شمار می آورند.

طراحی و توسعه

تفنگ لوئیس به دست آیزاک نیوتن لوئیس که از سرهنگ های نیروی زمینی ارتش آمریکا بود، در سال 1911 اختراع شد. لازم به ذکر است که طرح ابتدایی این سلاح توسط ساموئل مک کلین پیشنهاد شد. به علت اختلاف نظرهایی که میان لوئیس و فرمانده بخش مهمات وجود داشت، تفنگ طراحی شده به صورت رسمی توسط ارتش آمریکا پذیرفته نشد. تلاش های مستمر وی نیز در این زمینه به نتیجه ای نرسید و در نهایت تصمیم به کناره گیری از ارتش گرفت. لوئیس در سال 1913 آمریکا را ترک کرد و به بلژیک رفت. او پس از این جا به جایی، کمپانی خود را به نام Armes Automatique Lewis بنیان گذاری کرد تا بتواند تولید تجاری اسلحه مورد نظر را تسهیل بخشد. وی همچنین توانست نظر یک سری از تولیدکنندگان نظامی بریتانیا را به منظور کمک به رفع برخی از مشکلات موجود بر سر راه تولید تفنگ لوئیس، جلب کند. بدین ترتیب بلژیکی ها در سال 1913 اقدام به خرید تعدادی محدود از تفنگ های لوئیس کردند که با استفاده از گلوله های .303 بریتیش مسلح می شد. در ادامه با افزایش قابل توجه درآمد، لوئیس کارخانه خود را پیش از سال 1914 به انگلستان منتقل کرد تا جای امکان از تهاجم نیروهای آلمانی به دور باشد.

 

 

آغاز یکباره جنگ جهانی اول، سطح تقاضا برای تفنگ های لوئیس را به شدت بالا برد. از این رو کمپانی بریتانیایی BSA که پیش تر از آن همکاری خود با لوئیس را شروع کرده بود، اقدام به تولید انبوه این دسته از مسلسل های سبک کرد. طراحی مذکور در تاریخ 15 اکتبر سال 1915 به صورت رسمی پذیرفته شد. گفتنی است که هیچ مسلسل لوئیسی طی دوران جنگ در بلژیک ساخته نشد، بلکه تمام روند توسعه و ساخت و ساز در اختیار کمپانی BSA انگلستان و همینطور Savage Arms آمریکا قرار داشت. هرچند دو مدل تولیدی توسط هر یک از کارخانه ها تا اندازه زیادی به یکدیگر شباهت داشتند، تفاوت های آنها به گونه ای بود که امکان تعویض و جایگزینی قطعات وجود نداشته باشد. البته این مشکل تا زمان جنگ جهانی دوم برطرف شد. مهم ترین وجه تمایز دو طراحی، مهمات مورد استفاده آنها بود. برای مثال نمونه تولیدی BSA توسط گلوله های .303 بریتیش مسلح می شد. این در حالی است که سلاح های Savage Arms با کارتریج های .30-06  کار می کردند. همچنین تفاوت هایی نیز در مکانیسم سیستم تغذیه، لوله و سیستم عمل کننده وابسته به گاز مشاهده شده بود.

مسلسل لوئیس به طور کلی مکانیسمی وابسته به گاز دارد و با استفاده از انتشار گاز پروپلانت کار می کند. از نظر سیستم تغذیه نیز خشابی به شکل کفه در طراحی این سلاح دیده می شود که دماغه گلوله ها در آن به سمت مرکز و به صورت شعاعی آرایش یافته اند. خشاب مورد استفاده برای تفنگ لوئیس 47 و یا 97 گلوله ظرفیت داشته است. از جمله دیگر ویژگی های این مجموعه می توان به نواخت آتش چرخشی 500 الی 600 گلوله در دقیقه اشاره کرد. لوئیس 12.7 کیلوگرم وزن داشت، تنها حدودا نصف یک مسلسل متوسط معمولی در دوره مربوطه. این موضوع خود تبدیل به مزیتی بزرگ شده بود زیرا فقط یک سرباز برای جا به جایی و حمل و نقل آن کفایت می کرد.

 

 

انواع

در ادامه به چندین مورد از معروف ترین مدل های مسلسل لوئیس اشاره خواهد شد.

مدل 1915: این نسخه در واقع از جمله تسلیحات لوئیس Mk I با کالیبر .303 بود که توسط کمپانی Savage Arms آمریکا برای کانادا طراحی شد. البته تعداد زیادی از آن نیز برای ارتش بریتانیا تولید شد و مورد استفاده وسیع قرار گرفت.

Mark I. : لوئیس Mk I با کالیبر .303 مدل پایه مورد استفاده توسط نیروهای بریتانیایی از سال 1915 به بعد همراه با یک سری تغییرات جزئی در راستای بهبود عملکرد به شمار می رود.

Mark II.: اولین نسخه از سلاح لوئیس که منحصرا به منظور نصب روی انواع پرنده های نظامی طراحی شد. نمونه های پیشین همگی از سلاح پایه Mk I توسعه یافته بودند.

لوئیس M1917: نمونه تولیدی توسط کمپانی آمریکایی از لوئیس Mk I برای نیروهای این کشور که مجهز به مهمات کالیبر.30-06  بودند.

مشخصات تفنگ لوئیس

– نوع: مسلسل سبک

– محل تولید: آمریکا و انگلستان

– طراح: ساموئل مک کلین و آیزاک نیوتن لوئیس

– طراحی شده به سال: 1911

– تولید شده به سال: 1913 الی 1942

– تعداد ساخته شده: حداقل 202،050 قبضه (50،000 قبضه در جنگ جهانی اول و 152،050 قبضه در جنگ جهانی دوم)

– وزن: 13 کیلوگرم

– طول: 1،280 میلی متر

– طول لوله: 670 میلی متر

– عرض: 110 میلی متر

– کارتریج های اصلی: .303 بریتیش و .30-06

– مکانیسم: وابسته به گاز

– نواخت آتش: 500 الی 600 دور در دقیقه

– برد موثر شلیک: 800 متر

– سیستم تغذیه: خشاب کفه ای شکل با ظرفیت 47 یا 97 گلوله

مطالب مجله تصویری سلاح را در این لینک دنبال کنید.

 

لینک منبع

درباره ی amir-moazeni1

همچنین ببینید

تانک اینگیما در خدمت ارتش صدام

اینگیما یک برنامه ارتقا بر روی تانک تی ۵۵ ارتش عراق بود که بعد از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *