خانه / دسته‌بندی نشده / سامانه راکت انداز هدایت شونده چندگانه SR-5

سامانه راکت انداز هدایت شونده چندگانه SR-5

سامانه راکت انداز هدایت شونده چندگانه SR-5

اس.آر-5 راکت اندازی در کلاس جهانی ساخت صنایع نظامی نورینکوی چین است که از فناوری هایی مثل لانچر ماجولار، پادهای راکت، بارگزار نیمه اتوماتیک مستقل و راکتهای هدایت شونده بهره میبرد. خصوصیاتش شامل قدرت آتش دقیق و متمرکز، سطح بالای اتوماسیون، واکنش سریع و قابلیت مانور عالی است.

نوشته شده توسط: امین کرمی زنجانی

 

اس.آر-5 راکت اندازی در کلاس جهانی ساخت صنایع نظامی نورینکوی چین است که از فناوری هایی مثل لانچر ماجولار، پادهای راکت، بارگزار نیمه اتوماتیک مستقل و راکتهای هدایت شونده بهره میبرد. خصوصیاتش شامل قدرت آتش دقیق و متمرکز، سطح بالای اتوماسیون، واکنش سریع و قابلیت مانور عالی است.

لانچر ماجولار

پشت کامیون قرار دارد و میتواند حداکثر 60 درجه بالا رفته و تا 35 درجه به طرفین (مجموعاً 70 درجه) بچرخد. چینی ها میتوانستند آن را به صورت قاب یکپارچه طراحی کنند ولی ماجولاریتی را از دست میدادند. لذا علیرغم اینکه فضای حمل موشک کاهش یافت، لانچر را نصف کردند و 2 قاب ماجولار ساختند. قابها میتوانند 2 پاد راکت 20 تایی Fire Dragon یا 2 پاد راکت 6 تایی King Dragon را حمل کنند. لذا لانچر میتواند مجموعاً 40 یا 12 راکت را حمل کند. ولی ماجولاریتی باعث میشود که بتوان روی هر قاب، پاد متفاوت نیز نصب کرد. یعنی میتوان یک پاد Fire Dragon و یک پاد King Dragon با مجموع 26 راکت مخلوط را حمل کرد. این قابلیت فوق العاده ای است که اس.آر-5 را چند منظوره تر کرده، انعطاف عملیاتی چشمگیری فراهم کرده و در جهان کم نظیر است. وظیفه پاد نیز حمل و پرتاب راکتهای هدایت شونده است. چون به دلیل حساسیتشان، هنگام تولید در کارخانه، داخل پاد قرار گرفته و مهر و موم میشوند و با فضای بیرون هیچ تماسی ندارند.

نمای جلوی لانچر SR-5 در وضعیت حمل مخلوط؛ قاب راست دارای پاد 20 تایی Fire Dragon و قاب چپ دارای پاد 6 تایی King Dragon است

 

نمای عقب لانچر SR-5 در وضعیت حمل مخلوط؛ قاب راست دارای پاد 20 تایی Fire Dragon و قاب چپ دارای پاد 6 تایی King Dragon است

 

پاد Fire Dragon

دارای 20 راکت هدایت شونده کالیبر 122 میلیمتری BRE7 است که از ترکیب هدایت اینرسی و GPS بهره میبرد. این بر اساس راکت غیر قابل هدایت BM-21 گراد (کاتیوشای شوروی) ساخته شده که به طور وسیع در سراسر جهان کاربرد دارد.

راکت BRE7 وزنی معادل 74 کیلوگرم شامل 21 کیلوگرم کلاهک داشته و برخلاف گراد که صرفاً 50 کیلومتر برد دارد، میتواند فواصل 20 تا 40 کیلومتری را پوشش دهد و دایره خطایش 25 متر است. لذا سرکوب اهداف منطقه ای را نسبت به گراد، با تعداد خیلی کمتر و در زمانی کوتاهتر انجام میدهد و باعث کاهش چشمگیر تعداد راکت اندازها نیز میشود.

همچنین قادر به کارهایی است که از عهده راکت معمولی خارج است و میتواند برای حملات دقیق به اهداف مهم بکار رود. BRE7 دارای 4 بالچه کوچک متحرک در بخش دماغه است و علاوه بر SR-5 از سایر راکت اندازها مثل کاتیوشا نیز شلیک میشود. همچنین لازم به اشاره است که هدایت شونده کردن چنین راکت کوچکی، کار ساده ای نبوده و نشانگر توان علمی، صنعتی چشمگیر چین است.

پاد King Dragon

دارای 6 راکت هدایت شونده کالیبر 220 میلیمتری GR1 است که از ترکیب هدایت اینرسی، GPS و لیزر استفاده میکند. وزن آن 300 کیلوگرم شامل 107 کیلوگرم کلاهک است. همچنین 4 بالچه متحرک در بخش دماغه دارد و فواصل 25 تا 70 کیلومتری را پوشش میدهد.

اگر GR1 به عنوان نسخه بزرگتر BRE7 و بدون هدایت لیزری بکار رود، آتشباری سراسری برای سرکوب یک منطقه را انجام میدهد و در این حالت دایره خطایش 25 متر است.

اما هدایت لیزری نیز دارد و میتواند اهداف ثابت، متحرک و استراتژیک را به صورت نقطه ای با دایره خطای تنها 3 متر مورد اصابت قرار دهد که تحول بزرگی برای توپخانه های راکتی است. لذا میتوان GR1 را به صورت رگباری برای نابودسازی یک منطقه یا به صورت تکی و نیمه بالستیک علیه اهداف ثابت و متحرک بکار برد.

لذا GR1 و BRE7 ترکیب فوق العاده کارآمدی از سرکوب منطقه ای و تهاجم نقطه ای را فراهم میکنند. به عنوان مثال تنها یک سامانه SR-5 میتواند پایگاه دشمن را با 20 راکت BRE7 شخم بزند و بلافاصله اهداف مهم را به وسیله 6 راکت GR1 به صورت نقطه ای هدف قرار دهد.

هر دو راکت نیز میتوانند انواع کلاهکهای شدیدالانفجار ترکش شونده، آتشزا، دودزا و منور را حمل کنند. همچنین میتوانند از کلاهک ضد تانک خرج گود برای نابودسازی لشکرهای زرهی یا کلاهک حاوی ترکشهای آماده (از پیش تقسیم شده) برای نابودی نیروهای انسانی دشمن استفاده کنند. همچنین ممکن است در آینده کالیبرهای دیگری نیز برای SR-5 معرفی شود.

راکت بزرگ GR1 و راکت کوچک BRE7 است. کادرهای قرمز محل بالچه های متحرک را نشان میدهند

 

کامیون

لانچر روی شاسی کامیون سنگین Taian 6*6 نصب شده که 25 تُن وزن دارد و از موتور دیزل 517 اسب بخار استفاده میکند که سرعت را در سطح جاده به 85 کیلومتر بر ساعت و برد را به 900 کیلومتر میرساند. کامیون دارای کابین دو بخشی است و 5 خدمه دارد. کل مراحل هدفگیری، تنظیم زاویه لانچر و آتشباری نیز به صورت کنترل از راه دور از داخل کابین انجام میشود.به طوری که SR-5 کاملاً توسط رایانه کنترل آتش (اف.سی.سی FCC) هدایت شده و ریزپردازنده های داخل لانچر به طور خودکار دستورات FCC را اجرا میکنند و وضعیت را روی نمایشگرها نشان میدهند. هر خودروی SR-5 نیز میتواند به صورت خودمختار یا بخشی از یک شبکه بزرگ عمل کند.

لانچر SR-5 مجهز به پاد King Dragon و در حال بارگیری پاد Fire Dragon به وسیله جرثقیل مستقل

 

آتشباری

از لحظه توقف خودرو تا شلیک فقط 5 دقیقه طول میکشد که یکی از کمترین زمانهای آماده سازی در جهان است. قبل از شلیک نیز دو جک هیدرولیک در انتهای شاسی پایین می آید تا پلتفرم شلیک پایدارتری ایجاد کند. پس از آتشباری نیز موقعیت را ظرف یک دقیقه ترک میکند لذا شلیک ضد آتشبار دشمن، به مراتب دشوارتر و چه بسا غیرممکن میشود. هر کدام از قابهای لانچر نیز دارای جرثقیل مستقل یکپارچه هستند که بدون کمک خارجی، پادها را بارگذاری میکنند. بارگیری هر پاد توسط جرثقیل و با کمک خدمه فقط 5 دقیقه طول میکشد لذا زمان مسلح سازی کامل تنها 10 دقیقه بوده که باز هم رکوردی فوق العاده است. پادهای راکت اضافی میتوانند توسط کامیون پرتابگر یا خودروهای مهمات حمل شوند. به طور معمول هر SR-5 دارای 4 پاد است که 2 تا روی لانچر و 2 تا ذخیره هستند. بارگذاری مجدد نیز معمولاً پس از ترک نقطه آتشباری قبلی و در نقطه جدید صورت میگیرد چون بارگیری موشکها، زیر آتشباری متقابل دشمن، بسیار خطرناک است. سامانه SR-5 در فواصل زیر 300 کیلومتر میتواند به عنوان جایگزین مؤثر بمباران هوایی عمل کند. اکنون در افغانستان زیاد اتفاق می افتد که نیروهای ناتو پس از کشف پایگاه های طالبان با یک پهپاد ساده، مختصات ساختمانها را بدست می آورند و سپس آتشبار HIMARS با شلیک راکتهای هدایت شونده، جهنم بپا میکند!

اس.آر-5 نیز همتای سامانه آمریکایی HIMARS است و میتواند مستقیماً به پهپادها متصل شده و تعیین اهداف و استخراج عناصر تیر را به صورت هوشمند از روی تصاویر انجام دهد. اما به دلیل تعداد راکت بیشتر، قدرت آتش تقریباً دو برابر دارد! در مجموع SR-5 آتشبار بُرد متوسط فوق العاده ای برای قرن 21 بوده و از سال 2013 در ارتش چین عملیاتی است. همچنین در نیروهای مسلح الجزایر، ونزوئلا، بحرین و قطر نیز خدمت میکند و گزینه ای عالی برای کشورمان بشمار میرود.

کامیون SR-5 در وضعیت حمل و نقل

لینک منبع

درباره ی amir-moazeni1

همچنین ببینید

چرا موشک وی-2 یک برگ برنده جهانی بود

مجله تصویری سلاح – بسیاری از فناوری های تهاجمی و تدافعی که امروز می شناسیم، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *