خانه / دسته‌بندی نشده / راکت انداز PZH-10

راکت انداز PZH-10

PZH-10  ، بازگشت چین به پلتفرم های شنی دار راکت انداز

نویسنده و مترجم : سینا نوریخانی

ضمن عرض سلام و وقت بخیر خدمت خوانندگان محترم ، نوشتار ذیل در معرفی راکت انداز PZH-10 چین است که راکت انداز نسبتا جدیدی محسوب میشود وپس از ارائه نمونه های متعدد سیستم های راکت انداز با شاسی چرخ دار توسط چین ، سیستم PZH-10 نمونه ای تازه از بهره گیری چین از پلتفرم شنی دار برای ساخت یک سیستم راکت انداز چندگانه ((MLRS است.اولین راکت انداز چندگانه چینی که براساس شاسی شنی دار (یا Tracked) به تولید رسید ، راکت انداز تایپ 89 (با نامگذاری دیگر PZH89) بود که در اواخر دهه 90 میلادی به خدمت گرفته شد. از آن زمان تا حدود سال 2011 الی 2012 میلادی این راکت انداز ، یگانه راکت انداز چندگانه چینی با شاسی شنی دار بود تا اینکه چندین سال قبل نمونه جدیدی از راکت انداز با شاسی شنی دار در چین ارائه گردید.راکت انداز چندگانه تایپ 89 در زمان ارائه (دهه 90 میلادی) یک نمونه شاخص از سیستم های راکت انداز 122 میلیمتری براساس شاسی شنی دار بود که طرح مبتکرانه ای داشت. در این راکت انداز ، پرتابگر و مجموعه ذخیره سازی راکت ها هر دو بر روی یک خودرو سوار بودند که مزیت خوبی از جهت عدم نیاز به خودروی حمل و بارگذاری راکت های ذخیره فراهم میکرد ، در حقیقت در این سیستم هم راکت های آماده به شلیک و هم راکت های ذخیره بر روی یک خودرو قرار داشتند.

راکت انداز تایپ 89 چینی که در دهه 90 میلادی ارائه شد و اولین راکت انداز چندگانه 122 میلیمتری عملیاتی چین با شاسی شنی دار بود
نمای جانبی از راکت انداز تایپ 89 ، مجموعه ذخیره سازی راکت ها در جلو و پرتابگر در عقب خودروی راکت انداز دیده میشوند

راکت انداز PZH-10 به عنوان یک محصول جدید در حوزه سیستم های راکت انداز توپخانه ای (یا artillery rocket system) چین به منظور جایگزینی با راکت انداز های قدیمی  PZH-89ارائه گردیده و از نظر خودروی حامل ، نمونه ای مشابه با آن و دارای یک پلتفرم شنی دار است. اولین تصاویر این سیستم در سال 2012 منتشر شد و در حال حاضر که این مقاله در حال نگارش است (به سال 2018 میلادی) نمونه های متعددی از آن تولید و به خدمت برخی از یگان های نیروی زمینی ارتش آزادی بخش خلق چین درآمده ، از این جهت راکت انداز مذکور را میتوان نمونه ای نسبتا جدید و نه کاملا جدید در نظر گرفت (با توجه به اینکه طراحی و ساخت آن احتمالا به سال های 2011 تا 2012 باز میگردد و تا امروز در حدود 6 الی 7 سال از ارائه نمونه نخست آن گذشته).

راکت انداز PZH-10 جهت همراهی و تامین پشتیبانی آتش برای واحد های زرهی طراحی شده. با برخورداری از یک شاسی شنی دار این سیستم از قابلیت های حرکتی لازم جهت همراهی با تانک ها و دیگر ادوات زرهی شنی دار برخوردار است. کابین این راکت انداز از سطوح حفاظتی محدودی برخوردار بوده که خدمه را در برابر تهدید اصابت مهمات کالیبر پایین یا ترکش مهمات توپخانه محافظت میکند (در یک کلام راکت اندازی با کابین زره پوش سبک است). وظیفه اصلی این راکت انداز مقابله با نیروها و تجهیزات دشمن در میدان نبرد ، حمله به فرودگاه ها ، مراکز فرماندهی ، مراکز لجستیک و پشتیبانی و کلیه اهداف مهم در میدان نبرد یا در عقبه آن (البته با فاصله ای مشخص) است. PZH-10 به عنوان راکت اندازی با پلتفرم شنی دار ، از برخی جهات دارای شباهت هایی با راکت انداز M270 MLRS آمریکایی است با این دو تفاوت مهم که فاقد سیستم خود بارگذاری غلاف راکت بوده و راکت هایی ضعیف تر نسبت به نمونه آمریکایی را شلیک میکند.

راکت انداز PZH-10
لحظه آتشباری راکت انداز PZH-10
راکت انداز PZH-10 از نمای جلویی ، این راکت انداز دارای کابین زره پوش است.
راکت انداز چندگانه M270 ، نمونه ای شاخص از راکت اندازهایی براساس پلتفرم شنی دار

راکت انداز PZH-10 دارای مجموعه پرتابگری حامل دو غلاف پرتابگر است که هر کدام از غلاف ها دارای 20 تیوب 122 میلیمتری هستند (مجموعا راکت انداز دارای 40 راکت آماده به شلیک است). پرتابگر این سامانه در حقیقت نمونه ای توسعه یافته از راکت انداز های 122 میلیمتری BM-21 (موسوم به گراد) شوروی محسوب میشود که علاوه بر چین در کشورهای مختلفی مورد الگوبرداری قرار گرفته و نمونه های جدید و متفاوتی از آن نیز ساخته شده است. در حال حاضر راکت انداز 122 میلیمتری ، پر مصرف ترین راکت انداز توپخانه ای در ارتش های جهان محسوب شده و همچنان نیز نمونه های جدیدی از آن ارائه میگردد. براساس آنچه که تا امروز از تصاویر منتشر شده از راکت انداز PZH-10 برداشت میشود ، این راکت انداز به صورت استاندارد به غلاف های پرتابگر 122 میلیمتری مجهز است. با اینحال به جهت ماژولاریتی و امکان نصب و جداسازی غلاف ها از مجموعه اصلی پرتابگر ، میتوان این احتمال را نیز مد نظر داشت که با نصب غلاف هایی در کالیبر بالاتر ، راکت انداز PZH-10 از امکان شلیک راکت های دیگری به جز کالیبر 122 نیز برخوردار باشد. چین در حال حاضر راکت انداز مولتی کالیبری همچون  SR-5 را ارائه کرده که امکان حمل و پرتاب دو نمونه راکت 122 و 220 میلیمتری به صورت همزمان را دارد و این قابلیتی است که برای راکت انداز PZH-10 نیز دور از ذهن نیست (خصوصا به جهت قابلیت جداسازی غلاف های پرتابگر در این راکت انداز)

راکت انداز PZH-10
راکت انداز چندگانه مولتی کالیبر SR-5 چین ، این راکت انداز قابلیت حمل و پرتاب همزمان راکت های 122 و 220 میلیمتری در دو غلاف مختلف را دارد. غلاف های قابل نصب و جداسازی این راکت انداز مشابه نمونه های قابل استفاده در راکت انداز PZH-10 است.

چنانچه قابلیت مفروض (نصب غلاف های پرتابگری با کالیبر بالاتر) در راکت انداز PZH-10 در عمل فراهم باشد این راکت انداز از برد آتش ، قدرت تخریب و در یک کلام اثربخشی بیشتری برخوردار خواهد بود و علاوه بر شلیک راکت های 220 میلیمتری معمول امکان شلیک راکت های هدایت شونده همچون WS-33 با برد 70 کیلومتر و …….. را نیز خواهد داشت. یک نمونه استاندارد از راکت های 122 میلیمتری سیستم مذکور ، با طول 2.87 متر و وزن 66 کیلوگرم از سر جنگی شدیدالانفجار به وزن 18.3 کیلوگرم بهره برده و از بیشینه برد 20 کیلومتر برخوردار است. نمونه های افزایش برد یافته این راکت ها توانایی دستیابی به برد 30 کیلومتر را نیز دارند علاوه بر این چینی ها راکت های 122 میلیمتری جدیدی را نیز توسعه داده اند که قابلیت دستیابی به برد قابل توجه 50 کیلومتر را دارند (که برای یک راکت 122 میلیمتری برد زیادی است). راکت های 122 میلیمتری سیستم راکت انداز چندگانه PZH-10 را میتوان به انواع سرهای جنگی از جمله شدیدالانفجار ترکش شونده (HE-FRAG) ، دودزا ، آتش زا (incendiary) و ایضا حامل ریز مهمات از جمله حامل مین ضد نفر و  …….. مجهز کرد. به طور کلی دست سازنده برای ارائه سرهای جنگی با کاربری تخصصی برای این راکت انداز کاملا باز است. یک آتشباری کامل (اصطلاحا Full salvo) از راکت انداز مورد اشاره که شامل شلیک پی در پی 40 راکت در مدت زمانی در حدود 20 ثانیه است ، محدوده ای به وسعت 0.8 الی 1 هکتار را پوشش میدهد.

شلیک شبانه راکت انداز PZH-10

غلاف های پرتابگر مورد استفاده در سامانه راکت انداز PZH-10 مشابه نمونه های مورد استفاده در راکت اندازهایی همچون SR-4 ، SR-5 ، PR-50 ، WS-22 و برخی دیگر از راکت انداز های جدید چینی است که قابلیت پرتاب راکت های 122 میلیمتری را دارند. غلاف های پرتابگر در کارخانه بارگذاری و مهر و موم شده و پس از انتقال بر روی مجموعه پرتابگر سیستم راکت انداز PZH-10 قرار میگیرند. این راکت انداز توسط یک خودروی حامل/بارگذار راکت های ذخیره که یک کامیون نظامی با پیکربندی 8×8 است پشتیبانی میشود. این خودرو حامل غلاف های ذخیره و یک بازوی جرثقیل برای بارگذاری غلاف بر روی پرتابگر است. مدت زمان بارگذاری راکت ها در این سیستم در حدود 10 دقیقه تخمین زده میشود.از آنجایی که راکت انداز PZH-10 از مدت زمان شلیک کوتاهی برخوردار است امکان استفاده از آن در قالب تاکتیک بزن و در رو (یا shoot-and-scoot) وجود دارد. در این تاکتیک راکت انداز بلافاصله پس از اتمام اتشباری محل را ترک میکند. بارگذاری مجدد راکت انداز نیز به منظور جلوگیری از اجرای آتش ضد اتشبار و انهدام آن در محلی متفاوت و با فاصله مشخص از محل شلیک صورت میگیرد.راکت انداز مذکور بر روی یک شاسی شنی دار 6 محور قرار گرفته که قدرت پیشرانه دیزلی آن در حدود 600 اسب بخار و بیشینه سرعت حرکتی آن در حدود 60 الی 65 کیلومتر بر ساعت تخمین زده میشود.

راکت انداز PZH-10 در جریان آزمایشات میدانی و تست قابلیت های حرکتی
نمونه ای از کامیون های حامل/بارگذار راکت های ذخیره ، غلافه های مهر و موم شده حاوی راکت های ذخیره توسط این خودرو حمل و بر روی پرتابگر راکت انداز نصب میشوند.

لینک منبع

درباره ی amir-moazeni1

همچنین ببینید

اخبار نظامی جهان-تاریخ انتشار:1403/01/03

انگلستان دست به خرید ۱۴ فروند بالگرد شینوک نسخه اف بلاک ۲ زده است این …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *