خانه / دسته‌بندی نشده / ده جنگنده برتر ایالات متحده از دید واشنگتن تایمز

ده جنگنده برتر ایالات متحده از دید واشنگتن تایمز

 

ترجمه شده توسط: یزدان کبیری نژاد

 

رتبه دهم F-4 PHANTOM McDonnell

 

 

فانتوم یک جنگنده دوموتوره و دوسرنشینه ، قابلیت پرواز در تمام شرایط آب و هوا، جنگنده / جنگنده بمب افکن ، جت فوق العاده هوا که در اصل برای نیروی دریایی ایالات متحده توسط مکدانل داگلاس تولید شد .

این جنگنده اولین بار در سال 1960 وارد نیروی دریایی ایالات متحده شد. با اثبات بسیار قابل انطباق، آن نیز توسط نیروی دریایی ایالات متحده و نیروی هوایی ایالات متحده استفاده شد . فانتوم یک جنگنده بزرگ با سرعت بالای بیش از ماخ 2.2 است. و می تواند بیش از 18،000 پوند سلاح را در 9 پایلون خارجی حمل کند، از جمله موشک هوا به هوا، موشک هوا به زمین و بمب های مختلف. F-4، مانند سایر رهگیران آن زمان، بدون توپ داخلی طراحی شده بود. مدل E یک توپ دوار M61 Vulcan را دارد. از سال 1959 تاکنون 15 رکورد جهانی برای عملکرد در پرواز را دارد ، از جمله یک رکورد سرعت مطلق و یک رکورد ارتفاع مطلق.

در جنگ ویتنام F-4 به طور گسترده استفاده شد؛ این هواپیما به عنوان برترین جنگنده برتری هوایی برای نیروی دریایی و نیروی هوایی خدمت کرده است و در مراحل حمله و شناسایی در اواخر جنگ مهم است.

رتبه نهم F-14 TOMCAT Grumman

 

 

جنگنده F-14 Tomcat یک هواپیمای بال متحرک دو سرنشینه و دو موتوره است . Tomcat برای برنامه ی جنگنده ی دریایی نیروی دریایی ایالات متحده (VFX) پس از فروپاشی پروژه F-111B توسعه یافت. F-14 اولین جنگنده های سری نوجوان آمریکایی بود که با استفاده از تجربه مبارزه هوایی علیه جنگنده های MiG در جنگ ویتنام طراحی شده بود. F-14 اولین بار در دسامبر 1970 پرواز کرد و اولین بار در سال 1974 در نیروی دریایی ایالات متحده در شرکت USS Enterprise (CVN-65)، جایگزین مک دانل داگلاس F-4 فانتوم شد. F-14 به عنوان اولین جنگنده برتر دریایی دریایی ایالات متحده، ناوگان دفاع ناوگان و پلت فرم شناسایی تاکتیکی خدمت کرد.

در دهه 1990، به تامکت سیستم ناوبری ارتفاع پائین و غلاف (LANTIRN) را اضافه کردند و مأموریت های دقیق حمله زمینی را آغاز کرد.

جنگندهTomcat از ناوگان فعال نیروی دریایی ایالات متحده در 22 سپتامبر 2006 بازنشسته شد، و توسط F / A-18E و F Super Hornets جایگزین شده است. در حال حاضر ، F-14 تنها در خدمت نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران است که در سال 1976 به ایران صادر شد، زمانی که ایالات متحده روابط دیپلماتیک دوستانه با ایران داشت.

رتبه هشتم A / V-8B Harrier II

 

 

ساخته شده توسط مکدانل گلاس (در حال حاضر بوئینگ) AV-8B Harrier II یک جنگنده تهاجمی تک موتوره است که نسل دوم خانواده پرنده جت را تشکیل می دهد.

این جنگنده قادر به فرود عمودی بود، در اواخر دهه 1970 به عنوان توسعه انگلیس آمریکایی از بریتانیا هویر سیددلی هاری، اولین هواپیمای عملیاتی V / STOL طراحی شده بود.

عمدتا در حملات یا مأموریت های چندگانه فعالیت می کند، از جمله پشتیبانی هوایی نزدیک سربازان زمینی .

جنگنده AV-8B توسط سپاه تفنگداران دریایی ایالات متحده (USMC)، نیروی دریایی اسپانیا و نیروی دریایی ایتالیا استفاده می شود. یک نوع از AV-8B، British Aerospace Harrier II، برای ارتش بریتانیا طراحی شده است.

در اوایل دهه 1970 به عنوان یک تلاش مشترک بین ایالات متحده و انگلستان (انگلستان) آغاز شد و هدف آن رسیدگی به ناکافی های عملیاتی نسل اول بود.

تلاش های اولیه در اطراف یک موتور قدرتمند تجدید پذیر Rolls-Royce Pegasus متمرکز بود تا به طور چشمگیری توانایی های Harrier را بهبود بخشد. با توجه به محدودیت های بودجه، بریتانیا این پروژه را در سال 1975 ترک کرد. پس از خروج انگلستان، مکدانل داگلاس AV-8A قبلی Harrier را برای ایجاد AV-8B به طور گسترده طراحی کرد. در حالی که طرح کلی سلف خود را حفظ می کند، هواپیما یک بال جدید، یک کابین بلند، یک بدنه بازسازی شده، و دیگر پالایش های ساختاری و آیرودینامیکی را شامل می شود. جنگنده AV-8B اولین پرواز خود را در نوامبر 1981 انجام داد و در ژانویه 1985 وارد خدمت USMC شد. بعدا ارتقاء قابلیت های حمله شبانه و رادار را اضافه شد که به ترتیب AV-8B (NA) و AV-8B Harrier II Plus . نسخه بزرگ به نام Harrier III بود.

 

رتبه هفتمA-10 THUNDERBOLT

 

 

یک جنگنده تهاجم زمینی دوموتوره آمریکایی است؛ هواپیمای جت مستقلی که در اوایل دهه 1970 توسط کمپانی فیرچیلد ساخته شد. تنها هواپیمای نیروی هوایی ایالات متحده تنها برای پشتیبانی هوایی نیروهای زمینی طراحی شده است؛ A-10 برای حمله به تانک وسایل نقلیه زرهی؛ و دیگر اهداف زمین با دفاع هوایی محدود ساخته شده است.

جنگندن A-10 بر اساس GAU-8 Avenger طراحی شده است؛دارای یک توپ دوار 30 میلیمتری که بهترین در نوع جنگنده هواپیما است و سنگین ترین توپ اتوماتیک که در هواپیما نصب شده است. نسخه A-10A تک صندلی تنها نسخه ساخته شده بود؛ اگر چه یک A-10A به نسخه دو سرنشینه A-10B تبدیل شد .

در سال 2005 طی یک برنامه برای هواپیما A-10A به پیکربندی A-10C ارتقا پیدا کردند. نام رسمی A-10 از جنگنده P-47 Thunderbolt از جنگ جهانی دوم می آید؛ یک جنگنده که به ویژه در حمایت هوایی نزدیک عمل می کند. A-10 بیشتر با نامهای مستعار “Warthog” یا “Hog” شناخته شده است.

با انواع ارتقا و جایگزین بال؛ عمر مفید A-10 ممکن است تا سا 2028 باشد.

رتبه ششم F/A-18

 

ساخت کمپانی مکدانل داگلاس (در حال حاضر بوئینگ) F/A-18 یک جنگنده دو موتوره با سرعت بالا و با حداکثر توانایی حمل و نقل هوایی است که به عنوان هواپیمای جنگنده و حمله طراحی شده است (F / A designation for جنگنده / حمله) طراحی شده توسط کمپانی مکدانل داگلاس و نورثروپ، F / A-18 از YF-17 دوم در دهه 1970 گرفته شده برای استفاده در نیروی دریایی ایالات متحده و سپاه دریایی. F/A-18 نیز توسط نیروهای هوایی چندین کشور دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. فرماندهی فرشتگان آبی از سال 1986 تاکنون از

هورنت استفاده میکند . F / A-18 دارای سرعت بالای 1.8 ماخ است. این جنگنده می تواند انواع مختلفی از بمب ها و موشک ها را حمل بکند ، از جمله موشک های هوا به هوا و هوا به زمین.

این جنگنده از دو موتور توربوفن F404 General Electric بهره میبرد .

جنگنده F / A-18 ویژگی های آیرودینامیکی عالی دارد، که عمدتا به لبه های جلو (LEX) مربوط می شود. ماموریت اصلی این جنگنده شامل دفاع هوایی از ناوگان، سرکوب دفاع هوایی دشمن ، حفاظت هوا، پشتیبانی هوایی نزدیک و شناسایی هوایی است.

همه کاره بودن و قابلیت اطمینان بودن اش ثابت شده است .

هورنت اولین عملیات رزمی خود را در سال 1986 در عملیات الدورادو انجام داد و پس از آن در سال 1991 عملیات طوفان صحرا و عملیات آزادی عراق در سال 2003 شرکت کرد. F / A-18 Hornet طراحي پايه بوئينگ F / A-18E / F Super Hornet را ارائه داد.

رتبه پنجمF-117 NIGHTHAWK

 

 

هواپیمای F-117 ساخت کمپانی لاکهید یک هواپیمای جنگی خیره کننده دو موتوره است که قبلا توسط نیروی هوایی ایالات متحده (USAF) ایتفاده میشد.

محصولی از Lockheed Skunk Works و توسعه تکنولوژی Blue Blue ،

F-117 اولین هواپیمای عملیاتی بود که در اطراف تکنولوژی خفاش طراحی شده بود. اولین پروازش در سال 1981 صورت گرفت و در اکتبر 1983 وضعیت اولیه عملیات عملیاتی را بدست آورد. F-117 به طور گسترده ای در جنگ خلیج فارس 1991 شناخته شد. این هواپیما به عنوان جنگنده پنهانکار شناخته می شد، گرچه این هواپیما به شدت تهاجم زمینی بود. F-117 نیز مبارزه در یوگسلاوی را تجربه کرد که طی آن، یک فروندتوسط یک موشک سطح به هوا در تاریخ 27 مارس 1999 به زمین افتاد.

. نیروی هوایی F-117 های خود رادر تاریخ 22 آوریل 2008 به طور کامل به علت ورود F-22 رپتور به خدمت و معرفی F-35 Lightning II بازنشسته شد. 64 فروند F-117 ساخته شد .

رتبه چهارم F-16 FIGHTING FALCON

 

 

ساخت کمپانی ژنرال دینامیک (در حال حاضر لاکهید مارتین) ، یک جنگنده تک موتوره و چند منظوره است که در ابتدا توسط General Dynamics برای نیروی هوایی ایالات متحده (USAF) ساخته شد.

بیش از 4500 فروند ما از سال 1976 تأیید ساخته شده است . گرچه دیگر توسط نیروی هوایی ایالات متحده خریداری نمی شود، نسخه های پیشرفته هنوز برای مشتریان خارجی ساخته می شود . در سال 1993، General Dynamics کسب و کار تولید این جنگنده را به شرکت لاکهید فروخت، که به نوبه خود بخشی از لاکهید مارتین پس از ادغام سال 1995 با مارتین مارییتا بود.

جنگنده F-16 همراه با نوآوری های متعدد است که شامل یک سایبان حباب بدون قاب برای دید بهتر، کنترل چوب جانبی برای کنترل راحت، یک صندلی 30 درجه برای کاهش اثر نیروهای G بر خلبان . F-16 دارای یک توپ داخلی M61 Vulcan و 11 پایلون برای نصب سلاح و تجهیزات جنگی دیگر است.

نام رسمی F-16 Fighting Falcon است، اما لقب “Viper” ا توسط خلبانانش استفاده می شود .

رتبه سوم F-15 STRIKE EAGLE

 

ساخت کمپانی مکدانل گلاس (در حال حاضر بوئینگ) F-15E Strike Eagle یک جنگنده چند منظوره آمریکایی است که از F-15 Eagle مشتق شده است. F-15E در دهه 1980 برای نبرد طولانی مدت و با سرعت بالا طراحی شده است ، بدون تکیه بر جنگنده های اسکورت و یا جنگ الکترونیک.

جنگنده های ایگل نیروی هوایی آمریکا برای عملیات نظامی در عراق، افغانستان و لیبی مستقر شده است. در طی این عملیات، F-15E ماموریت های عمقی علیه اهداف با ارزش بالا، مبارزه با گشت های هوایی و پشتیبانی هوایی نزدیک نیروهای ائتلاف را انجام داده است. همچنین به چندین کشور صادر شده است.

رتبه دوم F-35 LIGHTNING II

 

ساخت کمپانی لاکهید مارتین یک جنگنده تک موتوره، جنگنده ای چند منظوره نسل پنجم در حال توسعه برای انجام حمله زمینی، شناسایی و ماموریت های دفاع هوایی با قابلیت پنهانکاری است.

جنگنده F-35 دارای سه مدل اصلی است. F-35A یک نوع فرود معمولی است، F-35B نوع عمود پرواز است

و F-35C یک نوع مخصوص ناو است. جنگنده F-35 از طرح X-35 به وجود آمده است . این طراحی و ساخت توسط تیم صنعت هوافضا به رهبری لاکهید مارتین است. دیگر عمده شرکای صنعتی F-35 شامل نورثروپ گرومن ، پرت اند ویتنی و BAE Systems است .

لاکهید مارتین F-35 اولین پرواز خود را در تاریخ 15 دسامبر 2006 انجام داد. ایالات متحده قصد دارد تا 2443 فروند از این جنگنده را خریداری کند.

رتبه شماره یک F-22 RAPTOR

 

 

جنگنده F-22 Raptor یک سوپر جنگنده نسل پنجم ساخت کمپانی لاکهید مارتین با دوموتور که از تکنولوژی پنهانکاری بهره میبرد.

رپتور در درجه اول به عنوان یک جنگنده برتری هوایی طراحی شده، اما قابلیت های حمله به اهداف زمینی، جنگ الکترونیک و … را دارد .

کمپانی لاکهید مارتین پیمانکار اصلی است و مسئول ساخت اکثر سیستم های هواپیما، سیستم های سلاح و مونتاژ نهایی F-22 است.

پیمانکار فرعی هم پخش دفاعی بوئینگ است . که مسئولیت بالها، بدنه، آئونیک و سیستم های آموزشی را دارد .

این جنگنده به طور مشخص قبل از ورود رسمی در ماه دسامبر 2005 به عنوان F-22A معرفی شد .

به رغم توسعه طولانی مدت، نیروی هوایی ایالات متحده F-22 را جزء مهمی از نیروی هوایی تاکتیکی خود می داند .

لاکهید مارتین ادعا می کند که ترکیب رپتور از پنهانکاری ، سرعت، چابکی، دقت و آگاهی موقعیتی، همراه با قابلیت های هوا به هوا و هوا به زمین، آن را به عنوان بهترین جنگنده جهانی در امروز می سازد. مارشال آنگوس هوستون، رئیس سابق نیروی دفاع استرالیا، در سال 2004 گفت که “F-22 برجسته ترین هواپیمای جنگنده ای است که تاکنون ساخته شده است.” مانور پذیری F-22 Raptor در سال 2010 در مجله بازنشستگی نلسون هوانوردی سال 2010 نشان داده شد .

منبع:

https://www.washingtontimes.com/multimedia/collection/top-10-fighter-jets

لینک منبع

درباره ی amir-moazeni1

همچنین ببینید

پهپاد مسلح وینگ لانگ1و2 در خدمت عربستان و پاکستان

چین در دهه ۲۰۰۰ میلادی با دیدن استفاده از پهپادهای مسلحی چون ام کیو ۱ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *