خانه / دسته‌بندی نشده / ده بالگرد برتر گشت دریایی و ضد زیر دریایی جهان

ده بالگرد برتر گشت دریایی و ضد زیر دریایی جهان

ده بالگرد برتر گشت دریایی و ضد زیر دریایی جهان

مینا گلرو

بالگردهای گشت دریایی و ضد زیردریایی (ASW) از مهمترین تجهیزات و جنگ افزارها در دفاع و حفاظت از ناوگان دریایی در مقابل حملات زیردریاییها میباشند
این هلیکوپتر ها با سنسورهای پیچیده و تجهیزات نوین همراه با موشک ها و اژدر ها مسلح هستند تا بتوانند قایق های تندرو مهاجم و زیر دریایی های دشمن را کشف و شکار کنند.
البته از ویژگی های بارز بالگردهای رزمی گشت دریایی و ضد زیر دریایی و تفاوت عمده ان با بالگردهای تهاجمی چند‌منظور بالگردهای گشت دریایی میباشد به این معنا که این بالگردها علاوه بر حمل سلاح و جنگ افزار جهت درگیر شدن و حمله به ناوها و زیر دریایی های متخاصم از توانایی حمل نیرو و جابجایی اقلام نیز برخوردار میباشند تا جدای از عملباتهای رزمی به عملیات های غیر رزمی مانند جستجو و نجات دربایی و همچنین جابجایی اقلام تدارکاتی ضروری و ویژه اقدام نمایند توانایی که بالگردهای تهاجمی ( البته به استثناع میل -۲۴ که دارای کابین حمل نیرو میباشد ) فاقد ان میباشند
پیشتر در سایت رده بندی از بالگردهای تهاجمی برتر درج شده بود
خب حال شاید برای کاربران گرامی این سوال پیش آمده باشد که براستی بهترین بالگرد گشت دریایی و ضد زیر دریایی حال حاضر دنیا کدام بالگرد هست؟
براستی بهترین هلیکوپتر جنگی زیردریایی در جهان کدام است ؟
کدامیک از بالگردهای ASW بیشترین توانایی را دارد؟
بویژه اینکه برخلاف بالگردهای تهاجمی که در کل تعداد محدودی از نظر نوع دارند بالگردهای گشت دریایی از تنوع بیشتری برخوردار میباشند و مدل های متفاوت و مختلفی ساخت کشورهای متعددی در دنیا در خدمت میباشند
خوب ما در این مقاله سعی نموده ایم بر اساس یکسری فاکتورها اقدام به دادن امتیاز و انتخاب 10 بالگرد برتر گشت دریایی و ضد زیردریایی حال حاضر دنیا کنیم
شایان ذکر است این لیست فقط شامل بالگردهایی میباشد که عملیاتی هستند و بالگردهایی که در حال توسعه و طراحی میباشند در این لیست منظور نشده اند و لیست مورد نظر ما بالگردهای در خدمت را در بر میگیرد
خب پس در حال حاضر 10 بالگرد جنگی گشت دریایی و ضد زیردریایی در جهان در حال حاضر عبارتند از:

 بالگرد برتر شماره 1 ( ساخت ایالات متحده MH-60R Seahawk)

بالگرد MH-60R Seahawk یک هلیکوپتر چند منظوره است که توسط نیروی دریایی ایالات متحده بخدمت گرفته شده است.
این بالگرد در اصل نسخه دریایی و توسعه یافته SH-60B Seahawk است ،
توسعه این بالگرد در سال 1993 آغاز شد.در طراحی و تولید این بالگرد از ترکیبی از ویژگی های هلیکوپتر های جنگی SH-60B و SH-60F ضد زیردریایی بهره گرفته شده.
در اصل ، SH-60B بصورت یک بالگرد تازه تولید و طراحی شده بوده که خود پایه ای برای توسعه نسخه های مختلفی با کارایی های متفاوت بر اساس این بالگرد قرار گرفته است
نسخه MH-60R برای اولین بار در سال 2009 وارد خدمت گردید در حال حاضر این هلیکوپتر توسط نیروی دریایی ایالات متحده (بیش از 100 واحد) و نیروی دریایی استرالیا استفاده می شود.

بالگرد از توان چند منظورگی کامل برخوردار است و برخی از ماموریت های اصلی MH-60R Seahawk عبارتند از گشت دریایی و ضد زیردریایی (ASW) و گشت دریایی و کنترل ترافیک دریایی (ASuW).و ضد زیر دریایی میباشد این هلی کوپتر می تواند زیردریایی ها و کشتی های سطحی را شناسایی و ردیابی کند و با اژدر ها و موشک های خود مورد حمله قرار دهد

الکترونیک و تسلیحات

در بخش الکترونیک بالگرد Seahawk مجهز به پیشرفته ترین سیستم های ماموریتی و سنسورها است.
در این بخش از تجهیزات مدرنی بهره میبرد جهت کشف و رهگیری زیردربایی ها مجهز به سونار میباشد بالگرد دارای یک رادار جستجوی چند حالته و جستجو گر مادون قرمز (FLIR) در زیر دماغه بالگرد میباشد .
رادار جستجوی چند منظوره آن دارای قابلیت کشف و رهگیری 360 درجه میباشد بالگرد از یک آشکار ساز الکترو مغناطیسی بهره میبرد که قادر به کشف یک پریسکوپ زیر دریایی از فاصله طولانی را در سطح اب دارد همچنین بالگرد از توانایی حمل sonobuoys برخوردار است و از توانایی به اشتراک گذاری اطلاعات باسایر واحدهای خودی برخوردار بوده و اشتراک داده ها از طریق لینک داده به سایر واحدها منتقل می شود.

در نسخه MH-60R قابلیت های تهاجمی نسبت به SH-60B یا SH-60F بهبود یافته است .از نظر تسلیحات قابل حمل می تواند دو موشک Mk.46، Mk.50 یا Mk.54 را حمل کند، دو موشک ضد کشتی پنگوئن AGM-119B یا چهار موشک هوا به سطح AGM-114 Hellfire را حمل کند.

 


بالگرد برترشماره دو لیست AW101 (ساخت : ایتالیا / انگلستان)

بالگرد گشت دریایی و ضد زیر دریایی AugustaWestland AW101 به طور مشترک توسط شرکت های انگلیسی وستلند و ایتالیایی آگوستا توسعه یافت هرچند بعد از مدتی دو کمپانی هلیکوپتر سازی آگوستا و وستلند ادغام شدند و آگوستو وستلند را تشکیل دادند.

طراحی و توسعه

طراحی این بالگرد به برنامه تولید بالگردی مناسب جهت جایگزینی سی کینگ های قدیمی بود و در واقع این هلیکوپتر دریایی برای جایگزینی King Sea King طراحی شده و اولین پرواز خود را در سال 1987 انجام داد. این بالگرد در حال حاضر در خدمت تعدادی از کشورها نیز میباشد.
البته این بالگرد با نام مرلین نیز شناخته میشود و بعضی از کشورها برای استفاده از این بالگرد نام کاربری مرلین را برای این هلیکوپتر استفاده می کنند.

بالگرد AW101 یک هلیکوپتر دریایی بسیار مدرن است. بالگرد مجهز به سونار و خشاب سانبوی پرتاب شونده است با این حال سیستم ها و تجهیزات بالگرد بسته به سفارش مشتری و مدل بالگرد تحویلی متفاوت است.
بالگرد از توانایی بالایی در کشف و رهگیری و حمله به زیر دریایی ها برخوردار است و در واقع بیشتر ماموریت اصلی آن حفاظت از شناورها در مقابل حمله زیر دریایی ها میباشد
همچنین نسخه ترابری این هلیکوپتر نیز در دسترس است

 


NH90 بالگرد برتر شماره سه لیست ما (ساخت مشترک فرانسه / آلمان / ایتالیا / هلند)

بالگرد NH90 در واقع محصول یک پروژه بین المللی است. این بالگرد به طور مشترک توسط فرانسه، آلمان، ایتالیا و هلند طراحی شده است. هلیکوپتر در اصل به عنوان یک بالگرد جهت خدمت در کشورهای عضو ناتو توسعه یافته بود، از این رو بر اساس ان نسخه های متعددی از این هلیکوپتر ساخته شده است.

این هلی کوپتر بیشتر برای عملیاتهای گشت دریایی و حملات ضد کشتی به عنوان ماموریت اصلی و عملیات ضد زیر دریایی بعنوان عملیات ثانویه طراحی شده است.مجموعه تجهیزات پیشرفته آن شامل یک رادار جستجو 360 درجه ، سونار غوطه ور، تجهیزات دید شبانه مادون قرمز، آشکارساز مغناطیسی و نظارت الکترونیکی است. NH90 بالگرد بسیار توانایی هست و قادر به عملیات روزانه و شبانه را حتی در شرایط جوی بد و هوای طوفانی دریا انجام دهد.

همچنین بر اساس این بالگرد یک نسخه غیر رزمی نیز طراحی شده است هلیکوپتر ترابری تاکتیکی NH90 (TTH) برای ماموریت های حمل و نقل وجود دارد.


بالگرد برتر شماره چهار Z-18F (ساخت چین)

بالگرد Z-18F یک نسخه ویژه ضد زیردریایی میباشد که از هلیکوپتر Z-18 توسعه یافته است.
چینی ها این بالگرد را Sea Eagle می نامند.بالگرد توسط گروه صنعتی هوا فضای چایگ (CAIG) توسعه یافت. بالگرد Z-18 در حال حاضر در خدمت ارتش چین است و به نظر می رسد که تعداد زیادی از ان تولید خواهد شدزیرا چین برای جایگزینی بالگردهای قدیمی خود نیاز به تعداد نسبتا بالایی از این بالگرد دارد و این بالگرد به تدریج جایگزین هلیکوپتر های قدیمی Z-8 میشود

الکترونیک و تجهیزات

این هلیکوپتر مجهز به رادار کشف و موقععیت یابی سطح، سونار، سونو بو و FLIR می باشد.و در اصل بالگرد جهت عملیات ضد زیر دریایی و امداد و نجات توسعه یافته است در بخش تسلیحاتی نیز می تواند تا 4 اژدر سبک وزن یا موشک ضد کشتی حمل کند.
هلی کوپتر دارای یک لینک داده است که توانایی اشتراک گذاری اطلاعات را با واحدهای خودی را به بالگرد میدهد و با بهره گیری از این لینک داده این هلیکوپتر قادر است بعنوان یک رله و کنترل کننده موشک های کروز را از ناوهای خودی یا هواپیما و ناوشکن ها شلیک میشوند را کنترل و بسمت هدف هدایت کند

ده بالگرد برتر گشت دریایی  و ضد زیر دریایی جهان

بالگرد برتر شماره پنج AW159 Wildcat (ساخت : بریتانیا)

خب به بالگرد رتبه پنجم لیست خودمان میرسیم یعنی AugustaWestland AW159 که یک هلیکوپتر گشت دریایی مدرن است.
این بالگرد نیز در اصل نتیجه برنامه ای است که برای جایگزینی شایسته جهت بالگرد موفق Lynx Westland توسعه داده شد.
هر دو بالگرد دارای اشتراکات و شباهتهایی با یکدیگر میباشند ولی اگر چه به نظر می رسد این بالگرد مشابه Lynx Westland، است ولی تفاوت های قابل توجهی دارد.
در طراحی و ساخت این بالگرد 95٪ از اجزا از طراحی جدیدی برخوردار هستند و از نو ساخته شده اند و فقط 5٪ تجهیزات و قطعات این بالگرد انهما البته با آخرین نسخه های Lynx قابل تعویض هستند.
در سال 2014 طرح توسعه این بالگرد توسط نیروی دریایی سلطنتی به عنوان Wildcat رسما اعلام شده است.
علاوه بر نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا سفارش خارجی نیز برای بالگرد دریافت گردیده و این طرح پس از اینکه توسط نیروی دریایی کره جنوبی تست و آزمایش گردید در نهایت جهت خدمت در این نیرو انتخاب شد و در واقع در برنامه بخدمت گیرفتن ان توسط کره جنوبی حریف بسیار قدرتمندی چون ام اچ ۶۰ سی هاوک را از گردونه خارج و بر ان غلبه کرد و در نهایت برنده رقابت باMH-60Rآمریکا Seahawk شد .

بالگرد AW159 هلیکوپتر کوچک ولی بسیار کارآمد و مدرنی است،واز طیف گسترده ای از سیستمها و فن اوری های جدید بهره میبرد از جمله سنسور پیشرفته میتوان به سونار فعال ان اشاره نمود.بالگرد در بخش تسلیحاتی نیز از توانایی بسیار خوبی برخوردار است و می تواند دو اژدر به همراه مین دریایی و یا به طور جایگزین می توان آن را با چهار موشک چند منظوره هوا به سطح و یا چهار موشک ضد کشتی Sea Venom مسلح نمود
این سلاح ها علیه قایق های کوچک و تندرو بسیار موثر میباشد.
در بخش موشکی نیز هر دو موشک از توان چند منظورگی برخوردار هستند و می توانند هم بر ضد کشتی ها و هم بر عیه اهداف زمینی مورد استفاده قرار گیرند و توانایی تهاجمی خوبی به بالگرد میدهند
از این بالگرد نسخه های دیگری نیز توسعه یافته و نسخه ترابری و امداد و نجات از ان نسخه ها میباشند همچنین از این بالگرد نسخه غیر نظامی برای بازار تجاری نیز توسعه یافته است


بالگرد برتر شماره شش : Ka-27PL (ساخت : روسیه)

هلیکوپتر Kamov Ka-27 برای نیروی دریایی شوروی توسعه یافت. این بالگرددر سال 1982 طراحی گردید. اولین نسخه تولید مدل Ka-27P بود که در غرب به عنوان Helix-A نامیده میشود و نسخه صادراتی آن Ka-28 است.
این بالگرد را باید یکی از موفق ترین بالگردهای گشت دریایی در دنیا نام برد که به کشورهای متعددی نیز صادر گردید و در حال حاضر در خدمت کشورهای مختلف است.

بالگرد Ka-27 دارای پیکربندی دو روتور ملخ روی یکدیگر میباشد که بر خلاف جهت یکدیگر میچرخند این هلیکوپتر فاقد پروانه و روتور دم است و همین ویژگی کشف آن را توسط کشتی های دیگر مشکل تر میکند،این هلیکوپتر رزمی ضد زیردریایی از مقدورات پروازی بسیار خوبی برخوردار میباشد و بسیار بقاپذیر و پایدار است وپرواز بسیار نرم و آسانی را برای خدمه به ارمغان آورده و بسیار کنترل پذیر میباشد دارای سیستم تنظیم کننده خودکار ارتفاع میباشد که با بهره گیری از این سیستم عمل برخاستند و پرواز و فرود و نشستن بالگرد از شناور که اصطلاحا autohover نام دارد در تمامی شرایط آب و هوایی براحتی و ایمنی کامل امکان پذیر است.

بالگرد Ka-27PL دارای تجهیزات معمول ASW و ESM شامل سونار و Sonobuoys و همچنین رادار جستجو است.

نسخه Ka-27M یک نسخه جدید میباشدکه اخیرا توسط نیروی دریایی روسیه مورد آزمایش و ارزیابی قرار گرفته است این نسخه در برخی تجهیزات و فن اوری ها بهبود یافته و از رادار جدید برخوردار میباشد و برخی از پیشرفت های دیگر را نیز بهمراه دارد.

در تصویر سونار کاموف 27 که از پشت بالگرد در حال پایین امدن با کابل برای شنیدن صدای زیر دریایی به صورت فعال و غیر فعال است دیده می شود

بالگرد برتر شماره هفت : Westland Sea King (ساخت : انگلستان)

بالگرد King of the Sea Westland در اصل نسخه بومی و تحت لیسانس بالگرد Sikorsky S-61 میباشد که در نیروی دریایی ایالات متحده به عنوان SH-3 Sea King شناخته شده است .
کمپانی هلیکوپترسازی وستلند حق تولید این بالگرد در انگلستان را به دست آورد. با این حال آن را با تجهیزات و قطعات بریتانیایی مونتاز نموده است البته بالگرد تجهیزات مختلف ASW را از همتای آمریکایی خود حمل می کرد. این هلیکوپتر به تعدادی از کشورها صادر شده است.
البته نیروی دریایی سلطنتی ناوگان بالگردهای خود را بازنشسته کرده است واین بالگردها را با نسخه بسیار پیشرفته و مدرن آگوستا وستلند AW101 که به عنوان مرلین شناخته شده است جایگزین نموده است با این حال، نسخه های مختلف ضدزیردریایی وستلند King of the Sea هنوز هم در سراسر جهان عملیاتی است.
در طراحی بدنه این هلیکوپتر دارای یک ظاهر مانند قایق است که جهت سهولت در فرود بر روی آب و شناور ماندن بر سطح آب به این شکل طراحی گردیده همچنین بالگرد در دوسمت خود مجهز به تیوپهای بادی است که توانایی سی کینگ را برای فرود بر روی آب فراهم می کند.

بسته به مأموریت، گشت دریایی وستلند دارای خدمه 2 تا 4 است.

در عملیات ضد زیر دریایی این بالگرد می تواند چهار اژدر Mk.44، Mk.46 یا Stingray یا چهار بمب مغناطیسی عمقی را حمل کند. نسخه های صادراتی می توانند موشک های سی ایگل Sea Eagle یا Exocet را برای ماموریت ضد کشتی حمل کنند.
بالگرد از یک دم دو تکه و تاشونده بهره میبرد که جهت اشغال فضای کمتر و سهولت در پارک بر روی عرشه ناو میباشد

نسخه HAS.2 نمونه ضد زیر دریایی انگلیسی سی کینگ

بالگرد برتر شماره هشت : SH-3 Sea King (ساخت ایالات متحده)

بالگرد S-61 در اواخر دهه 1950 توسط Sikorsky توسعه یافت و عمدتا برای نقش ضد زیردریایی (carrier-based submarine warfare) (ASW) توسعه یافته بود
اولین پرواز خود را در سال 1959 انجام داد. این بالگرد در نیروی دریایی ایالات متحده به عنوان SH-3 پذیرفته شد.درحال حاضر از نیروی دریایی ایالات متحده بازنشسته شده است. با این وجود نسخه های مختلف این هلیکوپتر جنگی ضد زیردریایی در خدمت تعدادی از کشورها در سراسر جهان است.

بالگرد King Sea این اولین هلیکوپتر دوزیست جهان بود. هلیکوپتر از طراحی شبیه به قایق بهره میبرد که جهت سهولت در نشستن روی سطح آب است. بالگرد در دو طرف با کیسه های هوا تجهیز گردیده که توانایی Sea King را برای فرود بر روی آب فراهم می کند.

از تجهیزات بالگرد سونار غوطه ور و Sonobuoys برای تشخیص زیردریایی است. این هلیکوپتر ASW دارای توانایی حمل بار عمودی هسته بود. بعضی از این نسخه های بعدی مانند SH-3H دارای دو اژدر ضد کشتی Mk 46/44 بودند.

اس اچ-3 اچ در حال پرتاب اژدر

بالگرد برتر شماره نهم : SH-2G Super Seasprite (ایالات متحده آمریکا)

بالگرد Kaman SH-2G Super Seasprite یک نسخه مدرن و به روز شده از SHS-2 Seasprite قبلی است. این هلیکوپتر دیگر توسط نیروی دریایی ایالات متحده استفاده نمی شود.با این حال هنوز به طور فعالانه توسط مصر، نیوزیلند و لهستان استفاده می شود.

بالگرد Super Seasprite یک هلی کوپتر گشت دریایی و ضد زیردریایی بلند پرواز است. ماموریت های ثانویه عبارتند از جستجو و نجات، ضد کشتی ، عملیات ارتباطی و عملیاتی. همچنین برای نظارت و هدف گیری بیش از حد افق مورد استفاده قرار می گیرد. Super Seasprite می تواند برای خدمت در گارد ساحلی ، گشت دریایی ،بر روی عرشه کوروت ها، ناوچه ها و دیگر کشتی های بزرگتر با عرشه فرود استفاده کند.

این هلیکوپتر دارای سونار غوطه ور در فرکانس پایین و رادار جستحو است، همچنین سیستم FLIR جلو از دیگر تجهیزات این بالگرد میباشد
بالگرد از توانایی حمل مهمات فوق العاده ای برخوردار است و طیف گسترده ای از مهمات دریا پایه را حمل مینماید
این هلیکوپتر را می توان با تجهیزات مختلفی تجهیز کرد. می تواند انواع مهمات مانند موشک های ضد کشتی پنگوئن AGM-119B ، موشک های هوا به سطح AGM-65 Maverickk و اژدر های Mk.50 حمل کند. هلی کوپتر دارای دو مسلسل نیز میباشد


بالگرد شماره 10 لیست Z-9EC (ساخت چین)

هلیکوپتر گشت دریایی و ضد زیردریایی Z-9EC از پیشرفت های بیشتری نسبت به نسخه قبلی خود یعنی هاربین Z-9 برخوردار است.
نسخه Z-9EC برای خدمت در نیروی دریایی پاکستان ساخته شده است و درواقع یک نسخه جهت بازار خارجی و صادرات میباشد این بالگرد مجهز به رادار پالس فشرده سازی، سونار شناور که توسط کابل در اب شناور میگردد و همچنین سایر سیستم ها است. Z-9EC مسلح به اژدر های سبک وزن است. این بالگرد بر روی کشتی F-22P F-22P Zulfiquar بخدمت گرفته می شود.

بالگرد Z-9EC برای ارتش پاکستان

http://www.military-today.com/helicopters/top_10_asw_helicopters.htm

لینک منبع

درباره ی amir-moazeni1

همچنین ببینید

این خودرو جنگی حین حرکت می تواند همزمان با پنج هدف درگیر شود

مجله تصویری سلاح – خودرو چند منظوره زرهی (The Armored Multi-Purpose Vehicle) یا به اختصار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *