خانه / دسته‌بندی نشده / خودروی نظامی رنو شرپا

خودروی نظامی رنو شرپا

مینا گلرو

خودروی نظامی رنو شرپا یک خودرو‌نظامی زره پوش نیمه سنگین است که توسط کمپانی رنو فرانسه و به سفارش وزارت دفاع فرانسه جهت خدمت در یگانهای مختلف ارتش فرانسه تولید شد

رنو شرپا 3 از دسته خودروهای تاکتیکی 4×4است که در دو نسخه مسلح و غیر مسلح تولید گردیده است که نسخه مسلح از یک برجک گردان جهت نصب سلاح برخوردار است ، این خودرو برای ماموریت هایی متنوع از جمله بعنوان خودروی گشتی ، اسکورت کاروانهای تدارکاتی ، استفاده بعنوان خودروی مخابرات ، استفاده بعنوان خودروی فرماندهی و بعنوان آمبولانس زرهی جهت حمل زخمی ها طراحی گردیده

خودرو در دو نوع طراحی و تولید گردیده که تمامی نسخه ها از این دو مدل مشتق شده اند که از نظر طول با یکدیگر تفاوت دارند ولی در سایر ویژگی ها کاملا مشابه و از نظر فنی و موتور و گیریبکس و سیستم انتقال قدرت از یک ویژگی برخوردار هستند نسخه اصلی و پرتیراژ که اغلب نسخه ها از این مدل توسعه یافته اند مدل کشیده تر و بلندتر ، از توان حمل 10 سرباز و یا حداکثر  4100 کیلوگرم بار برخوردار است خودرو از سال 2006 وارد خط تولید شد

مدل کوتاهتر بیشتر جهت نیروهای ویژه طراحی شده و جهت حمل 5سرباز و یا حداکثر 2/5 تا 3 تن بار طراحی گردیده

وزن خودرو در نسخه اول که بزرگتر است  9/8 تن  و در نسخه کوچکتر 7/7 تن است ، عرض خودرو در هر مدل استاندارد و یکسان است

طول خودرو در نسخه کشیده تر  6/26 متر و در نسخه کوچکتر 5/9 متر است ولی عرض خودرو در هر دو نسخه یکسان است و 2/2 متر و ارتفاع هم در هردو مدل 2/1 متر است ، تفاوت دو خودرو تنها در طول است نسخه اول که کشیده تر است  دارای ظرفیت حمل خدمه وبار بیشتری است ، در مقابل نسخه دوم که کوتاهتر و سبک تر است از چالاکی بسیار بالاتری برخوردار است

این خودرو جهت جایگزینی با خودروی رنو شرپا 2 محصول پیشین سازنده (  البته در برخی نسخه هاجهت جایگزینی با رنو شرپا2 بودند و برخی نسخه جهت کاربرهای جداگانه طراحی و‌بخدمت گرفته شدند ) وارد خدمت گردید و البته جهت صرفه جویی در هزینه و زمان در طراحی و توسعه ان از پلتفرم شرپا 2 استفاده شد و بر پایه نسخه پیشین ساخت کمپانی رنو ، ساخته و در واقع میتوان این خودرو را  نسخه ارتقا یافته و بروز شده رنو شرپا 2 بحساب آورد این وسیله نقلیه از ابتدا بعنوان یک خودروی چند منظوره نظامی طراحی گردید و بگونه طراحی شد که امکان توسعه نسخه های مختلفی با کارایی های متفاوت جهت ماموریت های گوناگون و متنوعی را داشته باشد و نسخه های اولیه آن بعنوان یک کامیونت سبک جهت ترابری و حمل و نقل ساخته شدند ولی بتدریج‌نسخه هایی به عنوان خودروی زرهی نفربر از ان نوسعه یافت و بعد از انهم نسخه های متنوع دیگری از ان مشتق گردیداین خودرو از پتانسیل بالایی بعنوان یک پلتفرم با توان بکارگیری برای ماموریت های مختلفی از توان تجهیز برخوردار است خودورو از پیکربندی 4×4 برخوردار است و نسخه ترابری ان بصورت استاندارد دارای کابینی جهت خدمه به ظرفیت 2 نفر است  و در قسمت پشت کامیون دارای یک کفی مسطح جهت بارگیری و حمل تجهیزات است که کامیونت قادر به بارگیری و حمل حداکثر 4100 کیلوگرم بار در بخش کفی خود است ، همچنین خودرو در نقش یدک کش قادر به کشیدن یک دستگاه تریلر و یا کانتینر‌چرخدار به وزن حداکثر 3500 کیلوگرم است ابعاد این خودرو به شرح طول 6/26 متر و عرض 2/35 عرض همچنین ارتفاع خودرو شامل 2/2 متر  و حداکثر وزن 9/5 تن میباشد.

شرپا مجهز به یک برجک ریموت کنترل با مسلسل 7.62م م
شرپا مجهز به یک برجک ریموت کنترل با مسلسل 7.62م م

این وسیله در کلاس خودروی هاموی ایالات متحده قرار دارد و جهت ماموریت هایی بسیار متنوع و‌گوناگونی از قبیل استفاده بعنوان یک خودروی زرهی سبک ،  نفربر ، سیستم دفاع هوایی خودکششی ، نصب برجک چند منظوره با توان نصب توپ ۲۰ میلیمتری ، مسلسل ۱۲/۷ میلیمتری ، موشک ضد تانک و نارنجک انداز ۴۰ میلیمتری مورد استفاده قرار گیرد این خودرو نسبت به هاموی دارای یک ویژگی متفاوت و برجسته است و انهم اینکه کف این خودرو ارتفاع بیشتری نسبت به سطح زمین دارد زیرا خودرو جهت بیابان و‌جاده های ناهموار طراحی شده و در این زمینها بسیار کارامد است نسخه ای از خودرو که دارای کابینی با دو ردیف صندلی و قسمت بار کوچکتر از نسخه های باری است که دو نفر در قسمت جلو و سه نفر در صندلی ردیف عقب جا میگیرند ودر نهایت نسخه نفربر ان که دارای کابینی با ظرفیت 10 صندلی برای حمل و جابجایی نیروهای پیاده نظام است لازم به ذکر است تمامی نسخه ها از یک کیت زرهی برای حفاظت از خدمه برخوردار هستند در کل حداکثر توان خودرو در بخش جابجایی نیرو 10 تفنگدار و در بخش حمل بار 4100 کیلوگرم است در بخش زره کابین این خودرو حفاظت شده است و زره ان قابلیت محافظت از خدمه را در مقابل آتش سلاحههای سبک و ترکش پرتابه های توپخانه ای و مین های مختلف محافظت کند در بخش پیشرانه خودرو از یک موتور دیزل توربو شارژ 4/8 لیتری ساخت کارخانجات  رنو بهره میبرد لازم به ذکر است که این موتور اختصاصا جهت نصب و استفاده در این خودرو طراحی شده و از قدرت 215 اسب بخار برخوردار است و خودرو را به سرعت 120 کیلومتر در جاده میرساند و رویهمرفته موتور کارامد و کم مصرفی است و خودرو با این موتور دارای دامنه برد 900 کیلومتر است برای کاهش وزن خودرو و ایجاد قابلیت حمل هوایی زره خودرو از الیاژ المینیوم ساخته شده که در خودروهای زرهی متنوعی مانند ام 113 هم  از همین نوع زره استفاده گردیده که البته بیشتر مزین ان کاهش وزن کلی خودرو است در بخش انتقال نیرو خودرو از یک کیربکس اتوماتیک برخوردار است که به دو دیفرانسیل متصل میگردد که از دیفرانسیل ها قدرت  به هر چهار چرخ منتقل و  در مجموع خودرو از موتور مطلوب و قابل اعتمادی برخوردار است همچنین بدلیل ارتفاع بالای کف خودرو از زمین و سیستم تعلیق بسیار انعطاف پذیر و  نرم و کارآمد خودرو ،  رنو شرپا 3 یکی از بهترین و کارآمدترین خودروهای نظامی درکلاس خود برای استفاده در جاده های ناهموار و بسیار پر دست انداز است برای افزایش کارایی خودرو در چنین شرایطی  سیستم فشار داخلی چرخها با قابلیت تنظیم اختیاری و قابلیت تنظیم از کابین است تا راننده بتواند بسته به نوع جاده با تنظیم فشار داخلی لاستیکها جهت حرکت نرمتری خودرو را تنظیم کند این سیستم منحصر به فرد سبب میشود خودرو در شرایط جوی نامساعد در جاده های خاکی که مملو از گل و لای است براحتی حرکت کند و جزو ویژگی های برجسته خودرو بحساب می آید خودروی شرپا 3 در صورت تجهیز به وسایل مخصوص عبور از ابهای عمیق توان عبور از رودخانه و منابع آبی تا عمق 1/5 متری را دارد اما ویژگی دیگر خودرو وزن استاندارد و نسبتا سبک خودرو است که دلیل ان استفاده از زره آلمینیومی است و همین ویژگی این قابلیت را به خودرو میدهد که توسط تمامی هواپیماهای ترابری حمل و نقل میشود

نسخه های تولید شده در کشورهای دیگر

شرکت آویبراس برزیل و پینداد اندونزی نسخه هایی از این خودرو را تحت مجوز سازنده تولید میکنند

در سال 2011 خودرو در نمایشگاهی در اندونزی به نمایش گذارده شد و تعداد محدودی از ان نیز برای ارتش اندونزی تولید شد

شرکت ماک دیفنس ایالات متحده نیز نسخه ای از ان را برای ارتش ایالات متحده تولید میکند

در آوریل سال 2014 شرکت اویبراس برزیل نسخه ای از خودرو را در مرکز ارزیابی ارتش برزیل مورد ارزیابی قرار دادند و در نهایت قرار شد یک نسخه بصورت مشترک با رنو در این شرکت برای نیروهای مسلح برزیل تولید شود، نسخه برزیل با نسخه های دیگر خودرو کاملا متفاوت و بعنوان یک خودروی زرهی چند منظوره سبک طراحی شود

نهایتا خط تولید خودرو در سال 2015  در شرکت آویبراس راه اندازی شد

در سال 2015  هم گارد ملی اکراین اقدام به بررسی خودرو های شرپا 3 ساخت کمپانی ماک کرد و قراردادی جهت خرید تعدادی از این خودروها با شرکت ماک به امضا رساند و در نهایت در سال 2018 فرانسه اقدام به سفارش نسخه ای از این خودرو جهت نیروهاژ ویژه خود نمود که از اندازه کوچکتری برخوردار ولی چالاکی فوق العاده دارند

نسخه های مختلف خودروی شرپا 3A :این نسخه اولین نسخه تولیدی است که بعنوان یک خودروی ترابری با یک کفی مسطح در قسمت عقب خود تولید شد خودرو دارای یک کابین کوچک با قابلیت حمل 2 نفر در جلو و یک کفی مسطح جهت حمل انواع بار در عقب خود است این نسخه در سال 2007 تولید گردید کابین خودرو دارای زره است و توان محافظت از سرنشینان را در مقابل آتش سلاحههای سبک ، ترکش گلوله های خمپاره و توپخانه ای و انواع مین های سبک را دارد این نسخه جهت نیروهای هوابرد و با قابلیت حمل توسط بالگردها طراحی گردید لذا سبکترین نوع این خودرو است نسخه شرپا 3گرند ولوم : نسخه ای که بعنوان یک نفر بر زرهی طراحی گردیده که دارای کابین بزرگی با 10 صندلی برای حمل سربازان است مقاومت زره خودرو مانند نسخه های پیشین است نسخه شرپا 3اسپایسیال فورس : نسخه ای ویژه جهت پلیس و نیروهای ویژه نسخه شرپا 3D : این نسخه دارای سرعت و شتاب بیشتری نسبت به دیگر نسخه هاست و اگر چه توانایی موتور در یک سطح است ولی چالاکی و سرعت این نسخه از دیگر نسخه ها بیشتر است این نسخه جهت عملیاتهای شناسایی و ماموریت های مشابه طراحی گردیده و بدلیل سیستم تعلیق انعطاف پذیر براحتی قادر به حرکت در مناطق صخره ای و سنگلاخی است نسخه مگ شرپا : این نسخه تحت لیسانس و مجوز شرکت رنو در کمپانی مگ تولید گردید ولی در نهایت از سال 2000 هر دو کمپانی مگ و رنو به کمپانی ولوو واگذار و زیر مجموعه این خودروساز بزرگ سوئدی هستند

نسخه شرپا 2 :

نسخه تولید اولیه شرکت رنو با چهار صندلی و ظرفیت بارگیری 2 تن بار که خودرو شرپا 3 بر اساس آن طراحی شد و در واقع نسخه بهسازس شده آن بود( در مورد این خودرو مقاله ای جداگانه خواهیم داشت )

شرپا2 دارای یک برجک با توپ 20 م م و 4 موشک دفاع هوایی میسترال

شرپا 3 نسخه بهسازی شده باری که دارای کابین دو نفره و یک بخش بار که ظرفیت 3 تن بار را دارا بود طول این مدل 4/1 متر است

شرپا 3 A:

نسخه کابین دار  شرپا 3 که زره پوش و دارای ظرفیت 6 نفر خدمه و سرباز مسلح است و طول خودرو 5/9 متر است

شرپا 3 گرند ولوم :

 نسخه ای با شاسی بلند تر که طول خودرو از نسخه های پیشین کشیده تر بود و صندلی جهت حمل 10 ارائه میدهد و طول خودرو 6/26 متر است و اگرچه قدرت موتور یکی است ولی این نسخه وزن بیشتری دارد و ظرفیت حمل بار و خدمه بالاتری هم دارد

شرپا 3 نسخه 3D

نسخه ویژه که جهت نیروهای ویژه فرانسه و نیروهای هوابرد تولید شد

شرپا 3 نسخه APC

نسخه مسلح که علاوه بر ظرفیت حمل 10 سرباز بعنوان خودروی مسلح توان ایجاد آتش پشتیبانی را دارد و از یک برجک گردان برخوردار است

نسخه ضد تروریست

که این نسخه دارای رمپ هیدرولیک با یک سکوی مدولار و نردبان کشویی با طول 8/5 متر است

خودروی رنو شرپا 3 در یک نگاه

کشور سازنده : فرانسه

کمپانی سازنده : رنو‌

کاربر : نیروهای مسلح و پلیس فرانسه

سال ورود بخدمت : 2007

وضعیت فعلی : فعال در خدمت

پیکربندی : 4×4

طول خودرو : 6/26 متردر نسخه  کشیده 5/9متر نسخه کوتاهتر

عرض خودرو:2/35متردر هردو مدل مشابه

ارتفاع : 2/1متر مشترکا هر دو نسخه

وزن خالی  : 9/8 تن نسخه کشیده 7/7 تن نسخه کوتاهتر

توان حمل محموله : 4100 کیلوگرم

پیشرانه : یکدستگاه موتور دیزل 4/8 لیتری توربوشارژ ساخت کمپانی رنو با توان 215اسب بخار

نوع زره : زره آلومینیومی با توان حفاظت در برابر آتش سلاحهای سبک و ترکش پرتابه های توپخانه ای

حداکثر سرعت : 120کیلومتر درساعت

دامنه برد رزمی : 900 کیلومتر

لینک منبع

درباره ی amir-moazeni1

همچنین ببینید

جنگنده F-16IQ در خدمت ارتش عراق

هنگامی که در سال 2003 عراق مورد تهاجم آمریکا قرار گرفت و اشغال شد، حکومت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *