خانه / دسته‌بندی نشده / جت اموزشی ال-39 ان جی

جت اموزشی ال-39 ان جی

نمی‌توان در مورد جتهای اموزشی سخن گفت و نامی از دو جت ال۲۹ و ال۳۹ ساخت چکسلواکی نبرد. این جتها زمانی پرفروشترین جتهای اموزشی جهان بودند. چکسلواکی در دهه پنجاه میلادی یکی از کشور‌های تحت نفوذ شوروی بود. این کشور در این دهه دست به تولید محصولات نظامی شوروی از جمله تانک تی۳۴ و جنگنده میگ۱۵ زد. میگ۱۵ ساخت چک، به دلیل کیفیت بالا صادر هم شد و سوریه از جمله دریافت‌کنندگان ان بود.شرکت aero vodochody در اواخر دهه ۵۰ دست به طراحی جت ال۲۹ زد. این جت ساده و ارزان بود اما در نقش اموزشی همه‌ی استاندارد‌های دهه ۵۰ و ۶۰ را داشت. این هواپیما به شکل گسترده‌ای صادر شد و حتی تبدیل به جت اموزشی اصلی شوروی شد.در اواسط دهه ۶۰ میلادی اوضاع aero vodochody گل و بلبل بود.چند صد فروند از ال۲۹ تولید شده بود. و شوروی نیز سفارشات زیادی داده بود.اما ال۲۹ عیب‌هایی نیز داشت از جمله توان پایین در عملیات‌های رزمی بدلیل برد پایین و حمل تسلیحات کم داشت.
برای مطالعه مقاله ای در مورد ال-39 در نسخه های اصلی اینجا را کلیک کنید
از این رو این شرکت دست به طراحی ال۳۹ زد. این هواپیما با موتور توربوفن ساخت شوروی و سادگی بالا و هزینه عملیاتی پائین به سرعت جایگزین ال۲۹ شد به شکلی که از اوایل دهه۷۰ تا سال۱۹۹۷ بیش از ۲۰۰۰ فروند از ان تولید شد.در دهه نود ال۳۹ دیگر برای اموزش جنگنده‌های نسل چهارم کارآمد نبود، از جمله به دلیل اینکه فاقد رادار و اویونیک پیشرفته بود و از این لحاظ حتی با جت‌های نسل دوم نیز قابل قیاس نبود. از این رو سازنده دست به طراحی ال۱۵۹ زد. این هواپیمای اموزشی از لحاظ ایرودینامیک بسیار شبیه ال۳۹بود.

اما دارای اویونیک پیشرفته‌تر و موتور توربوفن ساخت آمریکا بود و امکان نصب رادار روی ان وجود داشت. و همچنین به علت موتور قدرتمند و جایگاه‌های تسلیحاتی بیشتر توان رزمی بیشتری داشت. با این وجود این جت یک شکست بزرگ بود.از جمله دلایل این شکست این بود که هیچ مشتری خارجی برای ان پیدا نشد(تنها عراق چند سال گذشته تعدادی به شکل دست دوم دریافت کرد.) شوروی بزرگترین مشتری هواپیماهای اموزشی ساخت این شرکت دیگر وجود نداشت و روسیه نیز آنقدر غرق در مشکلات اقتصادی بود که خرید جت اموزشی در اولویت نبود.

ال39 ان جی

لینک منبع

درباره ی amir-moazeni1

همچنین ببینید

دراگون فایر؛ آیا این سلاح لیزری به شکار پهپادهای روسیه در آسمان اوکراین می رود؟

مجله تصویری سلاح – بریتانیا می تواند اولین کشوری در جهان نام بگیرد که از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *