خانه / دسته‌بندی نشده / بررسی و معرفی کامل نیروی هوایی کره شمالی

بررسی و معرفی کامل نیروی هوایی کره شمالی

بررسی و معرفی کامل نیروی هوایی کره شمالی

نیروی هوایی ارتش کره شمالی یا ارتش خلق کره با نام جهانیKPAF/Korean People’s Army Air Forceاز نظر نیروی انسانی دومین نیروی ارتش کره شمالی می باشد که از 1600تا 1700فروند هواگرد برخوردار می باشد.

نیروی هوایی ارتش کره شمالی یا ارتش خلق کره با نام جهانیKPAF/Korean People’s Army Air Forceاز نظر نیروی انسانی دومین نیروی ارتش کره شمالی می باشد که از 1600تا 1700فروند هواگرد برخوردار می باشد.
از سال 1978 تا 1995 ژنرال Jo Myong-rok فرماندهي نيروي هوايي ارتش خلق كره يا KPAF بر عهده داشته است كه وي در سال 1995 با ترفيع درجه از اين سمت كنار رفت و بجاي او سرهنگ Oh Gum-chol به فرماندهي این نیرو گمارده شد.
 تنها تامین کننده جنگ افزارها ویا هواگردهای کره شمالی شوروی پیشین ویا چین بوده اند.
ماموریت اصلی نیروی هوایی کره شمالی پدافند از مرزهایی هوایی این کشور در برابر هرگونه رخنه بیگانه ویا دشمنان شناخته شده این کشور میباشد
نیروی هوایی و پدافند هوایی کره شمالی که نیروی هوایی مردمی کره نیز خوانده میشود در درجه اول یک نیروی دفاع هوایی با قابلیت محدود حمله است.این نیرو در سال ۲۰۰۷ میلادی حدود ۱۱۰هزار پرسنل و حدود ۱۶۰۰ تا ۱۷۰۰ فروند هواگرد در اختیار داشته است.نیروی هوایی کره شمالی امروزه چه در زمینه پدافند هوایی و چه هواپیماهای شکاری از عدم وجود تجهیزات پیشرفته به روز رنج زیادی می برد و خلبانان این نیرو از نظر امادگی رزمی جایگاه بسیار پایین تری نسبت به خلبانان کره جنوبی و ژاپنی به دلیل ساعت پروازی بسیار کم دارند.در حالی که ژاپن و کره جنوبی خود را به جنگنده مدرنی چون اف۱۵ واف۱۶ و میتسابیشی اف۲ تجهیز میکنند ۹۰ % هواگرد های این نیرو متعلق به دهه ۱۹۷۰ و ما قبل ان میباشد.این نیرو هم اکنون شامل شش لشکر پروازی،چهار لشکر دفاع هوایی و دو لشکر لجستیکی و آموزشی  می باشد . همچنین نیروی هوایی در کره شمالی مسئول نگه دارای از بالگردهای ترابری و تهاجمی ارتش میباشد که وظیفه حمایت از سربازان نیروی زمینی را بر عهده دارد.
پیشینه نخست پایه گذاری نیروی هوایی کره شمالی از زمان ایجاد ارتش خلق کمونیستی این کشور اغاز گشت ودر 20اگوست 1947با نام رسمی نیروی هوایی ارتش خلق کره خود را به جهانیان شناسانده واغاز بکار نمود.

رهبر کره شمالی در حال بازدید از کابین یک فروند میگ -۲۹ در خدمت نیروی هوایی این کشور

نیروی هوایی کره شمالی مانند دیگر کشورهای بلوک شرق بیشتر راهکنش ها و تاکتیک های رزمی خود را بر پایه استراتژی های شوروی پیشین پایه گذاری نموده وبر همان روش حملاتش را چه در جنگ با نیروهای سازمان ملل در 1949  که دستاوردش شکست بدفرجام نیروهای کیم ایل سونگ کمونیسن بود وهمچنین جنگ ویتنام انجام داد.
دکترین نیروی هوایی کره شمالی بر اساس تجارب به دست امده در جنگ کره بود.در این جنگ یکی از دلایل زمین گیری و تلفات بالای ارتش کره این بود که نیروی هوایی امریکا و متحدین توانسته بود با بمب باران خرد کننده ، نیروهای کمونیستی  بر روی زمین را تار و مار کند.از این رو دکترین نیروی هوایی کره شمالی در مرحله اول دفاع هوایی و پوشش هوایی با کمک اول سامانه های پدافند هوایی  و دوم بر اساس جنگنده های رهگیر است.اگر چه طی دهه ۱۹۵۰ تا ۱۹۷۰ این نیرو توانسته بود قدرت خود را در شبه جزیره کره تثبیت کند ولی به مرور زمان و عدم دریافت تسلیحات جدید امروزه حرفی برای گفتن ندارد و تنها در نقش دفاع هوایی ان هم با ترکیب تاکتیکی با سامانه های پدافند هوایی سام بر فراز خاک خود کره شمالی استفاده می شود
اما بنا به اموخته هایی که از شکست 1950 وهمچنین دیگر درگیریها با غرب بدست اورد این نیرو با تمرکز بر روی دفاع هوایی از اسمان ومرز کشور با تمام توان که از سوی سامانه های پدافند هوایی موشکی وتوپخانه ایی پشتیبانی میشود گذاشته است.

میگ -۲۹ بهترین جنگنده ارتش کره شمالی میباشد که وظیفه حفاظت از اسمان پیونگ یانگ و اسکورت هواپیمای دیکتاتور این کشور رابرعهده داردوخلبانان ان از امتیازات ویژه ای برخوردارند

به هر حال هم اکنون هواگردهای ساخت شوروی کره شمالی همگی پیر وفرسوده هستند واین کشور نه توان مالی خرید جنگنده ها ویا هواگردهای مدرن ونو را دارد ونه اجازه جهانی این کار را دارد چرا که این کشور شدیداتحریم میباشد واگر کمکهای چین ویا روسیه نبود تا کنون چالش دو کره برای همیشه از میان رفته بود
برای همین است که تاکتیک تهاجمی کره ای ها پرتاب موشک های تاکتیکی زمین به زمین به طرف ژاپن و کره جنوبی در طی جنگ احتمالی است زیرا نیروی هوایی این کشور توان تهاجمی کمی دارد.از طرفی با در نظر گرفتن وسعت نیروی زمینی این کشور نیروی هوایی این کشور توان بسیار محدود در زمینه لجستیک و بالگرد دارد.در این بخش نیز بالگردهای فرسوده زیادی به چشم میخورد که ساعات پرواز محدود دارند و جوابگوی نیاز لجستیکی نیروی زمینی این ارتش نیستند.
همانگونه که گفته شد کره شمالی توان مالی خوبی ندارد و 25 درصد از درامد ناخالص ملی این کشور صرف هزینه پروژه ها وگسترش برنامه های هسته ایی ،میکروبی،شیمیایی ،موشکی،فضایی خود می کند که همان هم دستاورد پشتیبانی بزرگ چینی ها می باشد چرا که چین از این کشور بسان چکش تعادل خود در رابطه با غرب استفاده میکند.

علیرغم اینکه کره شمالی از متحدان راهبردی چین بحساب می آید و تا امروز نیز کمکهای همه جانبه چین اینکشور را روی پا نگه داشته معذالک بخاطر نوع موقعیت بین المللی کره شمالی برای چین نیز مقدور نمیباشد که بتواند نیروی هوایی این کشور را با جنگنده های نوین خود بهینه کند چرا که با فشار سیاسی جامعه جهانی وبویژه غرب وامریکا وژاپن روبرو خواهد شد البته راهبرد چین نیز کمکهای پنهانی نظامی به این کشور و دادن فن اوری لازم جهت تولید موشک و جنگ افزارهای مورد نیاز این کشور میباشد وهمینطور اهسته اهسته با کمکهای پنهانی خود به پروژه هایی که دست اخر بنام خود کره شمالی تمام می شود کمک میکند.

پس همانگونه که در بالا امد جنگنده های کره شمالی همگی پیر وفرسوده هستند وتوان حضور در میدانهای نبرد امروزی را ندارند وفرماندهی نیروی هوایی کره شمالی با شناخت این ناتوانی خود راهکنش این نیرو را در یک جنگ تمام عیار با کره جنوبی در پشتیبانی نزدیک از نیروی زمینی وحملات هوایی به شهرها وهدفهای نظامی وصنعتی نزدیک مرز پایه ریزی نموده که بیش از این نیز از توان این نیروی هوایی فرسوده  برنمیاد.

به همین دلیل ساعات پروازی خلبانان کره شمالی نیز هر سال کمتر شده وبنا بر برخی گمانه زنی ها وداده های سازمانهای اطلاعاتی هر خلبان نیروی هوایی کره شمالی از7 تا25 ساعت پرواز سالیانه دارند.
در حالیکه همگی می دانیم اندازه ساعت پروازی برای خلبانان ناتو دستکم 150 ساعت وبیشینه ان180 ساعت میباشد وبرای خلبانان ویژه ویا نیروی دریایی امریکا در شرایط غیر جنگی تا300ساعت نیز میرسد که همین ساعات پروازی بالا تسلط خلبان را بر جنگنده زیاد میکند ورابطه میانشان را نزدیک میکند.

همانگونه که در قسمت پیشین هم اشاره شد اموزش خلبانان بر اساس سبک پروازی اتحاد جماهیر شوروی انجام می شود.در این روش خلبان رهگیر به طور کامل در هنگام پرواز تحت هدایت رادار زمینی بوده و تمامی دستورات را از افسر رادار میگیرد و هیچ گونه ابتکار عمل ویا آزادی برای انجام ماموریت ندارد.همان طور که گفته شد ساعات پروازی خلبانان این نیرو کم است و حتی در مواقعی بسیار کم است.بدیهی است که ساعات پروازی یک خلبان طی سال تاثیر زیادی در آمادگی خلبان در نبرد دارد همانگونه که گفته شد امار رسمی نشان میدهد که ساعت پرواز خلبان کره ای در سال بین ۷تا ۲۵ ساعت است که بسیار پایین تر از سطح استاندارد کشورهای ناتو که بین ۱۵۰تا ۲۵۰ ساعت است میباشد. این مسئله آنجا بیشتر خودنمایی میکند که خلبانان کره جنوبی و ژاپنی نیز دارای ساعات پروازی برابر با خلبانان ناتو می باشند و از طرفی از پیشرفته ترین جنگنده های موجود بهره میبرند.از طرفی اکثر گردان های پروازی در کره شمالی با کمبود قطعات هواگردها و به دلیل تحریم ها و ضعف اقتصادی این کشور حتی گهگاه کمبود سوخت روبرو هستند.

پرسنل و اموزش

تعداد پرسنل در حال خدمت در KPAF حدود 110000 نفربراورد میشود كه اين تعداد نيرو از نيروهاي داوطلب ،نيروهاي وظيفه و همچنين نظامياني كه از ساير يگانهاي ارتش خلق كره به نيروي هوايي فرستاده شده اند تشكيل شده است.

افسران و كارمندان نيروي هوايي ارتش كره شمالي معمولا بين 20 تا 30 سال سن دارند.و حقوق ماهيانه انان بر اساس درجه نظامي و همچنين محل خدمت انان تعيين ميگردد.و حقوق خلبانان نيز بر اساس ساعات پرواز انان و نيز شرايط پروازي انان در هواي نا مساعد و يا پرواز در شب يا روز متفاوت ميباشد.و عليرغم رخ دادن بحران غذا و قحطي در كره شمالي در اغاز دهه نود،خلبانان نيروي هوايي ارتش با وجود اينكه مقرري كامل خود را دريافت نمينمودند اما همچنان بهترين جيره غذايي را در ميان بخشهای دیگر ارتش كره شمالي دريافت ميكردند.

غذاي خلبانان ارتش كره شمالي در سال 2000 شامل 850 واحد كالري در هر روز بوده است و اين مقدار كالري در زمان انجام مشق های پروازي به 950 واحد در روز افزايش ميابد.همچنين انان در تعطيلات ملي نيز يك جيره غذاي اضافي كه شامل گندم سياه و مقداري گوشت گاو ميباشد دريافت ميكنند.مصرف الكل و سيگار براي خلبانان قدغن بوده و بزهکاران به شدت تنبيه ميگردند.

همچنين خلبانان و خانواده شان از ویژگیهایی همچون داشتن منزل سازمانی با سایر وسایل رفاهی مانند اتومبيل شخصي،تلويزيون،يخچال و ساير امكانات رفاهي مناسب برخوردارند.
ساعات پرواز ساليانه خلبانان كره شمالي از مواردي است كه در مقدار ان ابهام زيادي وجود دارد.البته بنظر ميرسد تمرينات خلبانان نيروي هوايي نيز همانند تمرينات ساير يگانهاي ارتش كره شمالي بسيار سخت و شديد باشد اما منابع بسياري نيز در اين مورد موجود هستند كه حاكي از ان هستند كه ساعات پرواز ساليانه براي خلبانان در سالهاي اخير از كم به خيلي كم در حال كاهش است و اين فقط به دليل فرسوده بودن جنگنده هاي انان ميباشد كه از پس تمرينات سخت و دشوار ساليانه بر نمي ايند( متاسفانه با بالا رفتن سن هواپیماهای جنگنده کشورمان نیز دقیقا از وضعیتی مشابه کره شمالی برخوردار است و بخاطر صرفه جویی در اصطحلاک هواگردها و نیز فرسودگی جنگنده ها پرواز سالیانه خیلی محدودی انجام میدهند)

جنگنده و هواگردهای در خدمت:
از تعداد و چند و چون هواگردهای نیروی هوایی کره شمالی در جهان غرب اطلاعات دقیق در دست نیست و اماری که در مورد تعداد هواگردها داده می شود بر اساس اطلاعات منابع غربی و عکس های ماهواره است.هم اکنون نیروی هوایی کره شمالی دارای ۲۸ پایگاه هوایی فعال می باشد.

هم اکنون نیروی هوایی کره شمالی دارای ۲۸ پایگاه هوایی فعال می باشد
در حال حاضر این نیرو دارای ترکیبی از جنگنده های چینی و روسی در خدمت می باشد که پر تعداد ترین جنگنده موجود در خدمت میگ۲۱ روسی و نسخه چینی ان اف۷ میباشد.این جنگندها از سال ۱۹۶۶ وارد خدمت شده و حتی در سال ۱۹۹۹ نیز این نیرو تعداد ۳۸ میگ ۲۱ بیس را از انبارهای ارتش قزاقستان به صورت دست دوم خریداری کرده است.هم چنین این نیرو تعداد زیادی از جنگنده های چینی اف۵ واف۶ (همان میگ۱۷ و۱۹ ساخت شوروی تولیدی در چین) در خدمت دارد که بیشتر در نقش هوا به زمین به کار می روند.البته معلوم نیست چند فروند از این جنگنده ها همچنان در خدمت باشند.به طور معمول جنگنده های میگ۱۹ و۲۱ کره ای از موشک های هوا به هوای فروسرخ ای۱۳ ویا نسخه چینی ان پی ال ۲ استفاده میکنند .توان تهاجمی محدود این نیرو را هم اکنون هواپیماهای روسی سوخوی۷ و۲۵ و جنگنده پشتیبانی هوایی نزدیک چینی کیو ۵ تشکیل می دهد.البته ناوگان جنگندهای سوخو از قرار معلوم به دلایل فنی معمولا  زمین گیر است . پیشرفته ترین جنگنده های این نیرو را جنگنده های میگ۲۳ و۲۹ تشکیل می دهند . میگ۲۳ در دو مدل ام ال و پی از اخرین نسخه های ساخت شده این جنگنده است و از رادار پالاس داپلر و موشک های هوا به هوای میان برد رادار نیم فعال بهره می برند.گفته شده این نیرو تعدادی از مدل پی این جنگنده را نیز در خدمت دارد . این نسخه که به خوبی قابل قیاس با اف۱۶ ای و می باشد تنها در داخل شوروی به خدمت گرفته شده و معلوم نیست که چگونه به دست کره ای ها رسیده است . و در نهایت پیشرفته ترین جنگنده فعلی این نیرو میگ ۲۹ بی و یو بی  است.اگرچه گفته شده میگ ۲۹ کره شمالی از نسل اس و یا اس ائی است ولی تصاویر این جنگنده نشان دهنده نسخه پایه صادراتی بودن میگ ۲۹ کره شمالی است .بخش ترابری این نیرو نیز از هواپیماهای روسی بهره می برد.شایع ترین این هواپیماها ،هواپیمای ترابری کوچک انتونف۲ می باشد که یک هواپیمای دوباله با یک موتور پیستونی با توان حمل ۱۲ نفر پرسنل است . حدود ۲۰۰فروند از این نوع هواپیما تحویل این کشور شد.

کته قابل ذکر در مورد نیروی هوایی کره شمالی این است که خطوط هواپیمایی مسافربری دولتی این کشور ( ایر کره ) که تنها شرکت هواپیمایی مسافربری این کشور میباشد از واحدهای تابعه نیروی هوایی این کشور است که در مواقع عادی هواپیماهای ان به عنوان هواپیمای مسافربری و در زمان جنگ بعنوان هواپیمای ترابری و پشتیبانی استفاده میشوند
و هواگردهای این شرکت جزو دارایی های نیروی هوایی بحساب می آید

لیست جنگنده و هواپیماهای در خدمت نیروی هوایی کره شمالی

جنگنده

  • میکویان گروویچ میگ -۲۹ تعداد۳۵ فروند از نسخه اولیه و پایه که بهترین دارایی نیروی هوایی این کشور بحساب می آید و برای حفاظت از آسمان پیونگ یانگ واسکورت هواپیمای حامل دیکتاتور این کشور بکار میروند
  • میگویان گروویچ میگ-۲۳
  •  نسخه ام -ال تعداد ۴۶ فروند
  • نسخه پی – ۱۰ فروند
  • توضیح اینکه نسخه پی پیشرفته ترین نسخه میگ -۲۳ میباشد که جهت خدمت در ارتش سرخ توسعه یافته و تولید شد و با نسخه های پایه اف -۱۶ بخوبی قابل قیاس میباشد
  • میگویان گروویچ میگ -۲۱ تعداد ۱۵۰ فروند از نسخه های یو – پی اف ام و بیس که در حال حاضر پرتعدادترین جنگنده در خدمت این کشور میباشد
  • جنگنده اف -۷ ساخت چین ۴۰ فروند از نسخه بی (توضیح : اف -۷ کپی چینی میگ -۲۱ میباشد)
  • جنگنده اف-۶ ساخت چین تعداد ۹۸ فروند ( توضیح اف-۶ نسخه صادراتی کپی چینی میگ -۱۹ فارمر میباشد)
  • جنگنده اف -۵ ساخت چین ۱۰۰ فروند( توضیح این جنگنده کپی چینی میگ ۱۷ میباشد )
  • بمب افکن هاربین اچ-۵ ساخت چین تعداد ۸۰ فروند که درحال حاضر بیش از نیمی از این هواپیمای قدیمی و فرسوده زمین گیر هستند
  • شینیانگ کیو -۵ ساخت چین ۴۰ فروند( توضیح این جنگنده نسخه تهاجمی چینی میگ ۱۹ میباشد )
  • سوخو-۲۵ ساخت شوروی نسخه تک سرنشینه رزمی ۳۲فروند
  • نسخه دوسرنشینه اموزشی یو بی کا ۴ فروند ( توضیح ناوگان سوخو-۲۵ کره شمالی بدلیل نبود قطعات یدکی اغلب زمینگیر هستند
  • سوخو-۷ تعداد ۱۸ فروند

آموزشی

میگویان گروویچ میگ -۱۵ نسخه یو تی ای ۳۰ فروند

  • ال-۳۹ آموزشی رزمی ۱۲ فروند
  • اف تی -۵ تعداد۱۳۵ فروند
  • نانچینگ سی -جی -۶ تعداد ۱۸۷ فروند

ترابری

  • ایلیوشین -۷۶ ام دی ۳ فروند
  • ایلیوشین -۶۲ تعداد ۲ فروند
  • ایلیوشین -۱۸ تعداد ۲ فروند
  • توپولف ۱۳۴ تعداد۲ فروند
  • توپولف ۱۵۴ تعداد ۴ فروند
  • توپولف ۲۰۴ تعداد ۱ فروند
  • انتونوف -۲۴ تعداد ۱۲ فروند
  • انتونوف -۲ تعداد ۲۰۰ فروند که البته بعلت کمبود سوخت اغلب زمین گیر هستند.

 

سوابق رزمی

نکته گفتنی در مورد نیروی هوایی کره شمالی سوابق درخشان رزمی این نیرو میباشد
نیروی هوایی کره شمالی بیشتر از هر کدام از نیروهای این ارتش با دشمنان کره شاخ به شاخ شده است
.برای نمونه در سال ۱۹۷۷یک فروند میگ۲۱ نیروی هوایی کره شمالی یک فروند بالگرد شینوک ارتش امریکا را سرنگون کرد
در ۳۱ اوت ۱۹۶۷ نیز یک میگ۲۱ دیگر یک فروند ار اف۴ سی شناسایی نیروی هوایی امریکا را به زیر کشید
۱۴ ژانویه ۱۹۶۸ نیز از دیگر روز های پر تنش بین امریکا و کره شمالی بود که یک فروند اف۱۰۵ دی نیروی هوایی امریکا توسط یک فروند میگ۲۱ ساقط شد،۱۲ فوریه همان سال یک فروند اف۴ بی نیروی دریایی امریکا نیز به اتش یک میگ۲۱ دیگر از پا درآمد

قهرمانان ملی یا خائنین به خلق

جالب است بدانید که نیروی هوایی کره شمالی تقریبا به اندازه جنگندهای امریکایی سرنگون شده ،جنگنده فراری داشته است و بخش اعظم نظامیان عمده و فراری کره شمالی از خلبانان نیروی هوایی بودند که بهمراه هواگردهای خود به کره جنوبی فرار نموده اند که ای موضوع بدلیل معیشت سخت و حکومت ظالمانه دیکتاتورهای حاکم بر این سرزمین فلک زده و بیچاره هست!!!
متاسفانه آنقدر سطح زندگی بین این دو کره تفاوت دارد که انگار ملت انها در دو سیاره جدای از هم زندگی میکنن بخش جنوبی غرق در رفاه و سرمایه و جزو پیشرفته ترین کشورهای دنیا و بخش شمالی غرق در فلاکت و فساد و فقر
در ۲۱ سپتامبر سال ۱۹۵۳یک فروند میگ۱۵ این نیرو به کره جنوبی گریخت و خلبانش اقامت امریکا دریافت کرد
در ۵ اگوست سال ۱۹۶۰ نیز یک فروند جی۵ (میگ۱۷ ساخت چین) به کره جنوبی فرار کرد و در فوریه ۱۹۸۲ یک سرهنگ خلبان کمونیست با جنگنده جی۶(میگ۱۹ ساخت چین) به کره جنوبی فرار کرد.جالب اینکه این خلبان تا سال ۲۰۰۲زمان مرگش در دانشکده نیروی هوایی کره جنوبی تدریس میکرد
 آخرین فراری در ۲۳ می ۱۹۹۶ که با یک فروند جی۶ ، کره شمالی را به طرف جنوب ترک کرد
اگر چه طی دهه ۱۹۵۰ تا ۱۹۷۰ این نیرو توانسته بود قدرت خود را در شبه جزیره کره تثبیت کند ولی به مرور زمان و عدم دریافت تسلیحات جدید امروزه حرفی برای گفتن ندارد و تنها در نقش دفاع هوایی ان هم با ترکیب تاکتیکی با سامانه های پدافند هوایی سام بر فراز خاک خود کره شمالی استفاده می شود.برای همین است که تاکتیک تهاجمی کره ای ها پرتاب موشک های تاکتیکی زمین به زمین به طرف ژاپن و کره جنوبی در طی جنگ احتمالی است زیرا نیروی هوایی این کشور توان تهاجمی کمی دارد.از طرفی با در نظر گرفتن وسعت نیروی زمینی این کشور نیروی هوایی این کشور توان بسیار محدود در زمینه لجستیک و بالگرد دارد.در این بخش نیز بالگردهای فرسوده زیادی به چشم میخورد که ساعات پرواز محدود دارند و جوابگوی نیاز لجستیکی نیروی زمینی این ارتش نیستند.
این نیرو هم اکنون بر روی هواپیما های شکاری خود از موشکهای هوا به هوای روسی  ار۱۳/ار۲۳ /ار۲۷/ار۶۰ وانواع چینی پی ال ۲/۵/۷استفاده می کند.

دفاع هوایی

سامانه های پدافندی نیز در کره شمالی بخشی از نیروی هوایی بحساب می آید
سامانه پدافند هوایی این نیرو متشکل از اتش بارهای روسی سام میباشد.کره شمالی یکی از پر تعداد ترین و انبوه ترین سامانه های پدافند هوایی جهان را در اختیار دارد که البته موشک های خانواده سام این ارتش از فناوریهای دهه ۱۹۷۰بهره میبرد ولی تعداد هزاران توپ ضد هوایی خطری جدی برای هواگرد های متخاصم به حساب می آید(البته نه در عصر سلاح های هدایت شونده هوا پرتاب).به هر حال در نبود جنگنده های پیشرفته و خلبانان کارازموده در نیروی هوایی کره شمالی ،وظیفه اصلی دفاع از آسمان این کشور بر عهده آتشبارهای پدافند این کشور میباشد.

نوشته شده توسط: سرکار خانم مینا گلرو

لینک منبع

درباره ی amir-moazeni1

همچنین ببینید

ترموسایت ؛ چشم 2200 متری تک تیراندازان!

مجله تصویری سلاح – پیمانکار دفاعی تلیداین فلیر (Teledyne FLIR) به تازگی از یک دوربین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *