خانه / دسته‌بندی نشده / بررسی و معرفی کامل ناو هواپیمابر سبک کاوور

بررسی و معرفی کامل ناو هواپیمابر سبک کاوور

بررسی و معرفی کامل ناو هواپیمابر سبک کاوور

ناو هواپیمابر سبک Cavour، که در اصل نام آن Andrea Doria نامیده می شود، یک ناو سر فرماندهی و پرچمدار جدید نیروی دریایی ایتالیا است.
این ناو هواپیماهابر در اصل برای هواپیماهای عمود پرواز و هلیکوپترهای V / STOL طراحی شده و به عنوان ناو سرگروه و مرکز فرماندهی عمل می کنند.
ناو هواپیما بر هواپیمای Cavour علاوه بر حمل ناوگان هواگردها قادر است بعنوان یک ناو آبی خاکی تفنگداران دریایی و وسایل نقلیه نظامی را حمل کند.

نوشته شده توسط:  مینا گلرو کارشناس حوزه نظامی

ناو هواپیمابر سبک Cavour، که در اصل نام آن Andrea Doria نامیده می شود، یک ناو سر فرماندهی و پرچمدار جدید نیروی دریایی ایتالیا است.
این ناو هواپیماهابر در اصل برای هواپیماهای عمود پرواز و هلیکوپترهای V / STOL طراحی شده و به عنوان ناو سرگروه و مرکز فرماندهی عمل می کنند.
ناو هواپیما بر هواپیمای Cavour علاوه بر حمل ناوگان هواگردها قادر است بعنوان یک ناو آبی خاکی تفنگداران دریایی و وسایل نقلیه نظامی را حمل کند.ساخت ناو هواپیمابر Cavour در سال 2001 شروع گردید و در سال 2004 به آب انداخته شد.

و از سال 2006 آزمایشات و تست های پیش از ورود بخدمت این ناو آغاز شد و کشتی در سال 2008 آماده ورود بخدمت گردید وطبق برنامه ریزی  نیروی دریایی ایتالیا این ناو در سال 2009 توانایی عملیات کامل را بدست آوردن و در همین سال بصورت رسمی وارد خدمت گردیدناو هواپیمابر کاور Cavour به همراه ناو هواپیمابر  Giuseppe Garibaldi دو ناو هواپیمابر در خدمت  نیروی دریایی ایتالیا میباشند.

ناوگان هواگردها

ناو گان هواگردها و گروه هوایی این ناو در حالت فول لود و فشرده توانایی میزبانی از ۲۰ تا ۲۴ فروند هواگرد ترکیبی از هواپیماهای عمود پرواز  V / STOL و هلیکوپتر استاین ناو هواپیمابر  از توانایی میزبانی هواگردهای  بوئینگ AV-8B Harrier II Plus V / STOL برخوردار میباشدکه البته در آینده ناوگان جنگنده های این کریر با Lockheed Martin F-35B جایگزین خواهد شد و ایتالیا نیز از سفارش دهندگان این جنگنده میباشد که در اینده نزدیک آن را دریافت خواهد بود.
 این ناو هواپیمابر همچنین ابزارها و تجهیزات ضد هوایی، ضد زیردریایی و  کنترل ترافیک هوایی برخوردار میباشد ناوناوگان بالگردهای این ناو هواپیمابر به شرحEH-101 ، NH-90 SH-3D میباشد
نکته گفتنی اینکه ناو همچنین توانایی میزبانی  هلیکوپتر حمل و نقل سنگین مثل شینوک و سی استالیون را دارا میباشد

مشخصات عرشه پروازی

ناو هواپیمابر کاور دارای باند فرودی به طول 183 متر است.برای برخواست و تیک اف جنگنده ها Cavour از یک یک رمپ پرش بهره میبرداین ناو در آشیانه پروازی خود می تواند 10 تا 12 هواپیما، 6 هلیکوپتر و یک هلیکوپتر اختصاصی SAR اختصاص دهدو میزبانی نماید کاوور امکان داشتن ۱۰ اف ۳۵ را در آشیانه خود و همزمان شش اف ۳۵ دیگر را در عرشه دارا می‌باشد.

مرکز فرماندهی کاوور دارای بیش از 150 ایستگاه کاری برای 230 نفر پرسنل است که عملیات دریایی، زیر دریایی ، هوایی و دوزیستان نیروی دریایی ایتالیا را مدیریت خواهد کرد.مساحت آشیانه حمل هواگرد کاور 134x21x7.2 متر است و به وسیله دو آسانسور به عرشه پرواز متصل شده است. همچنین چهار آسانسور برای جابجایی اقلام و تجهیزات ، مهمات و خدمات وجود دارد.

عرشه پروازی

این ناو میتواند در شرایط ویژه و در عملیات آبی خاکی  تا 24 تانک اصلی میدان نبرد یا 50 نفربر و وسیله نقلیه را در خود جای داده و حمل نماید همچنین این کشتی همچنین محل سکونت و استقرار برای ۳۲۵ تفنگدار دریایی  قرار می دهد که ظرفیت تهاجمی بالایی به ناو میدهدکشتی همچنین می تواند برای پشتیبانی از عملیات حفظ صلح و ماموریت های بشردوستانه مورد استفاده قرار گیرد و به طور رسمی 12 هلیکوپتر یا 8 هواپیما برای پارک جا دهد.

تسلیحات دفاعی

آندره دوریا در حوضه تسلیحاتی و دفاعی نسبتا مجموعه قابل قبولی را دارد که شامل:

  • 16 لانچر برای پرتاب موشک هوا به سطح Aster-15 بابرد 30 کیلومتر و ذخیره 32 موشک
  • 2 توپ 76 میلیمتری برای اهداف هوایی ساخت اورلیکن
  • 20 دکوی برای دفاع از خود در برابر اژدر های شلیک شده از زیر دریایی ها

نیروی محرکه این ناو توسط 4 توربین گازی LM2500 ساخت جنرال الکتریک هر یک به توان 22000 اسب بخار که به دو شفت 5 پره منتقل میشود تامین میشود .
حداکثر سرعت این ناو در حالی که در هر ساعت 25 تن گازوییل مصرف میکند 28 گره دریایی است . این ناو میتواند با سرعت 16 گره دریایی در حالی که در هر ساعت 3 تن گازوییل مصرف میکند 7000 میل دریایی معادل 13000 کیلومتر را بپیماید .

سوابق رزمی

در ۱۹ ژانویه ۲۰۱۰، کاوور به عنوان بخشی از عملیات لک لک سفید به هایئتی اعزام شد تا در عملیات نجات ایتالیا درزلزله ۲۰۱۰ هائیتی شرکت نمایدو خدمات ارائه دهد
این اولین مأموریت این  ناو هواپیمابر بود که تلاش‌های بین‌المللی برای ارائه کمک برای قربانیان زلزله هائیتی را به انجام رسانید.

ناو هواپیمابر کاور در یک نگاه

 

  • کشورسازنده : ایتالیا
  • سال ورود بخدمت : 2008
  • تعداد خدمه : 451 نفر خدمه ناو بهمراه 203 نفر خدمه پروازی و 325 نفر تفنگدار با تجهیزات کامل
  • استقامت دریایی : 18 روز
  • طول کشتی : 244 متر
  • عرض کشتی : 39 متر
  • آبخور : 8/7 متر
  • طول عرشه پروازی : 232/6 متر
  • عرض عرشه پرواز : 34.5 متر
  • تناژ ناو : 22290 تن
  • حداکثر وزن ناو در حال بارگیری کامل : 27100 تن
  • سرعت : 28 گره
  • موتور خانه : توربین های گازیLM2500 توان 88000*4 اسب بخار
  • موتور دیزل ژنراتور6 x؟،
  • ژنراتور  13 200 کیلو وات
  • ناوگان هواگرد:هواپیمابال ثابتAV-8B Harrier II PlusهلیکوپترهاEH-101، NH-90، SH-3D

لینک منبع

درباره ی amir-moazeni1

همچنین ببینید

اخبار نظامی جهان-تاریخ انتشار:1403/01/30

یکی از فرماندهان ناتو می‌گوید که به زودی تبادل آتش توپخانه اوکراین با روسیه یک …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *