خانه / دسته‌بندی نشده / هواپیمای ترابری انتنوف178

هواپیمای ترابری انتنوف178

شرکت انتنوف اکراین که در دوران شوروی با در نظر گرفتن اینکه اکراین جزئی از شوروی بود یکی از بزرگترین سازندگان هواپیمای ترابری در جهان بود و به جرعت میتوان گفت کمتر شرکتی در جهان به اندازه این کمپانی به شکل تخصصی هواپیمای ترابری ساخته و تقریبا تمام محصولات ان جنبه ترابری داشت و برخی از جمله بزرگترین هواپیماهای ترابری در رده خود مانند انتنوف 22، 125 و 225 را ساخت و به پرواز در اورد است

در دهه گذشته شرکت انتنوف طرح های را برای جایگزین برخی از طرح های قدیمی  این شرکت که مربوط به دوران جنگ سرد می شدند را اجرا کرد .از جمله موارد مد نظر برای جایگزینی خانواده انتنوف24 بودند. این خانواده شامل هواپیماهای دو موتور توربوپراپ با ظرفیت حداکثر تا 10 تن بار بودند که شامل انتنوف 24 ، 26 و 30 و32 می شدند. البته این نمونها توربوپراپ بودند ولی نبودن هواپیمای در رده انتنوف12  با توان حمل برابر با 20 تن بار باعث شد تا اکراین تلاش کند طرحی را  توسعه ده که بتواند چندین گروه وزنی را پوشش دهد. این شرکت از طرح انتنوف 148 برای این کار استفاده کرد

انتنوف148

انتنوف148 یک طرح غیر نظامی و یک هواپیمای مسافربری بود که اولین بار در سال 2002 پرواز کرد. این طرح اولین طرح جت این شرکت بعد از فروپاشی شوروی و استقلال اکراین بود و بر اساس طرح انتنوف 74 ساخته شده بود که یک هواپیمای ترابری با موتور روی بال بود.این طرح با کمک اونیک غربی  ساخته شده و شامل هواپیما با بالی در بالای بدنه  و دمی تی شکل که دارای دو موتور بود. موتورها از نوع دی436 ساخت موتور سیچ اکراین بودند که روی چندین طرح دیگر نیز استفاده شد و دارای 14080 پاوند رانش بود.این طرح در دو نسخه یکی نسخه 148 و نسخه بهبود یافته 158 توسعه یافت که نسخه 158 بزرگتر بود و توان حمل تا 90 مسافر را داشت.این هواپیما بیشتر شبیه هواپیماهای ترابری بود تا مسافربری  برای نمونه بالی در بالای  بدنه که تا حدی دسترسی نیروهای تعمیراتی را سخت میکرد و یا چرخهای شبیه هواپیماهای ترابری تاکتیکی . تا کنون نیز حدود 50 فروند از ان طی ده سال ساخته شد که کشورهای چون کوبا، سوریه کره شمالی و چند خط در روسیه مشتری ان هستند

شرکت انتنوف بر اساس این هواپیما دست به طراحی انتنوف178 زد.این از نظر ظاهری بسیار شبیه نسخه انتنوف158 است ولی به عنوان یک هواپیما ترابری تغییراتی کرده است .هواپیما دارای درب عقب دولنگه است که به دو طرف باز شده و در پخش عقبی ان نیز یک سطح شیب دار پایین می اید  تا بتوان به راحتی یک خودرو را سواربر ان کرد. هواپیمای دارای دو درب در دو طرف بدنه جلوی  بال است که میتوان از ان برای پرتاب چتر باز نیز استفاده کرد و دارای فرم بال و بدنه و دمی مشابه انتنوف148  و 158 است. سه ارابه فرود دارد که دو ارابه  عقبی هر یک دو  چرخ دارد و ارابه فرود جلوی دارای دو چرخ است و میتواند از باندهای نا اماده نیز عملیات انجام دهد

انتنوف178

دو دستگاه موتور از همان نمونه دی 436 که روی نسخه مسافربری نصب است استفاده میکند که البته نسخه نصب شده روی این هواپیما از نوع 148 اف ام قدرت بیشتری دارد و 15000 پاوند رانش ایجاد میکند . هواپیما دارای بیشترین سرعت 800 کیلومتر بر ساعت است  که از اکثر هواپیماهای  ترابری جت کمی کمتر  است و برد ان با 10 تن بار به 4000 کیلومتر و با 18 تن بار به 1000 کیلومتر میرسد

انتنوف178 میتواند تا 90 سرباز  و یا 70 برانکارد و یا 18 تن بار را حمل کند که از نظر وزنی تقریبا مشابه سی130 هرکولس است ،بخش بار 13.5 متر طول و 2.4 متر ارتفاع دارد از این رو بخش بار از انتنوف12  و یا سی130 نیز بزرگتر است و میتواند  تا دو خودروی  نظامی در کلاس هاموی و یا یک نفربر را حمل کند

178 شبیه انتنوف74 است مانند ان دارای سکان عمودی در بالا و بالی در بالای بدنه است و تنها موتور ان به جای روی بال زیر بال نصب شده است
قیاس سه هواپیمای ترابری تاکتیکی

کابین دارای رنگ فیروزه ای مانند تمامی هواپیماهای ساخت شوروی و اکراین است که دارای 5 نمایشگر رنگی چند منظره ساخت فرانسه است.سیستم ناوبری و اونیک نیز در این هواپیما فرانسوی است و از دو خلبان و دو خدمه  شامل یک مهندس پرواز و یک مسئول بار استفاده میکند.

شرکت انتنوف مدعی است این هواپیما میتواند تمام وظایف هواپیمای چون سی130  را انجام دهد البته این هواپیما همانند سی130 و یا انتنوف12 توان فرود در جاده های خاکی را ندارد ولی در عوض سرعت بیشتری  دارد .از طرفی این شرکت به دنبال توسعه نسخه های جدید از این هواپیما است و طی نمایشگاه پاریس سال 2017 میلادی انتنوف ماکت ای از نسخه های سوخت رسان هوایی با دو غلاف سوخترسانی  شلنگی  و نسخه گشت دریایی را نیز به نمایش گذاشت .انتنوف امیدوار  است بتواند بسیاری از دارندگان هواپیماهای قدیمی انتوف  مانند انتنوف12 و یا24 و26 را به خرید این هواپیما ترغیب کند  و حتی اعلام کرده در صورت سفارش نسخه ای با موتور غربی نیز در دسترس است اگرچه تاکنون مشخص نکرده است کدام نوع موتور

رمپ بارگیری انتنوف
کابین انتنوف178

اولین فروند این هواپیما در 7 می سال 2015 میلادی پرواز کرد  و تا کنون نیز یک فرود از ان ساخته شده  ولی سفارشات لازم را دارد و در سال2021 اولین فروند ان تحویل شد .

نیروی هوایی عراق نیز دو فروند از این پرنده را سفارش داده است  و دست کم 25 فروند دیگر توسط چندین شرکت باری غیر نظامی سفارش داده شده  است. عربستان  در مرحله اول30 فروند ان را سفارش داد ولی در نهایت برنامه را به نفع خرید  هواپیما ترابری انتنوف132 کنار رفت

باید دید در اینده این هواپیما ایا جایگاه محصولات قبلی انتنوف را در بازار خواهد یافت و یا خیر

عبدالحمید تارخ

لینک منبع

درباره ی amir-moazeni1

همچنین ببینید

مقایسه بین اف15 ایی ایکس و اف35

رقابت نابرابر بقلم : رضا آبشیرینی چرا جنگنده F-15EX و F-35A جنگنده هایی از دو …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *