خانه / دسته‌بندی نشده / نورث امریکن P-82 توین ماستنگ؛ پرنده ای 12 میلیون دلاری با ساختار عجیب و غریب!

نورث امریکن P-82 توین ماستنگ؛ پرنده ای 12 میلیون دلاری با ساختار عجیب و غریب!

مجله تصویری سلاح- یکی از عجیب ترین هواپیماهای نظامی تولید شده در تمام طول تاریخ، نورث امریکن P-82 توین ماستنگ محسوب شود. این هواپیما در کارخانه نورث امریکن اوییشن طراحی شد و توسعه یافت. اپراتور اصلی P-82 یعنی نیروی هوایی آمریکا در تاریخ 15 ژوئن سال 1945 برنامه ریزی های لازم به منظور اجرای نخستین پرواز آزمایشی آن را تکمیل کرد و این پرنده با ظاهری غیرمعمول در آسمان به پرواز درآمد.

لازم به ذکر است که هواپیمای مذکور در سال 1953 از خدمت عملیاتی کنار گذاشته شد و این در حالی است که مجموعا 250 فروند از آن تولید شد.

 

به تازگی آخرین توین ماستنگ P-82 در سطح جهان با قابلیت پرواز به فروش گذاشته شده است! طی پروژه ای با هدف بازسازی این هواپیما به صورت کاملا دقیق، نیروی کار انسانی زمان زیادی را صرف کرده اند که در نوع خود کم نظیر است.

شاید از شنیدن این خبر شگفت زده شوید اما این محصول که در واقع یکی از کمیاب ترین جنگنده های جنگ جهانی دوم به شمار می رود، با قیمت پایه 12 میلیون دلار به فروش گذاشته شده است. P-82 از اتصال دو جنگنده دوربرد نورث امریکن P-51 ماستنگ به یکدیگر برای ساخت هواپیمایی واحد تولید شده است و آخرین پرنده پروازی از نوع خود محسوب می شود.

طی جنگ جهانی دوم نیروی هوایی ارتش آمریکا از جنگنده های مختلف برای اسکورت بمب افکن های سنگین در ماموریت های دوربرد استفاده می کرد. از جمله جنگنده های مورد نظر می توان به نورث امریکن P-51D اشاره کرد که یکی از بهترین آنها محسوب می شد. آنها می توانستند تهدید به خرابکاری توسط هواپیماهای رهگیر دشمن را با ضریب اطمینان بالایی خنثی کنند.

در این میان P-51D برد لازم به منظور همراهی بمب افکن بوئینگ B-17G فلایینگ فورترس را در اختیار داشت اما چالش های پیش روی این جنگنده با معرفی بمب افکن جدید بوئینگ B-29 سوپرفورترس آغاز شدند. B-29 نه تنها قادر به پرواز در مسافت های دورتری بود، بلکه خلبان جنگنده اسکورت کننده آن نیز می بایست بخش زیادی از زمان خود را به صورت تکی در آسمان پرواز کند و این موضوع بسیار طاقت فرسا به نظر می رسید.

 

 

در پاسخ به مشکلات فوق متخصصین صنایع نظامی تصمیم گرفتند که با استفاده از دو فروند P-51 یک جنگنده دوربرد جدید بسازند! نتیجه این تلاش ها چیزی نبود جز نورث امریکن P-82 توین ماستنگ. این هواپیما مجهز به دو موتور، یک منبع سوخت بزرگ و از همه مهمتر دو کابین خلبان با کنترل دوگانه بود.

بدین ترتیب P-82 می توانست با کمک دو خلبان به پرواز درآید و بستری را فراهم آورد که خلبانان قادر به تقسیم وظایف خود باشند تا از این طریق خستگی ناشی از عملیات های نظامی نیز کاهش یابد. البته در نسخه های بعدی، یکی از کابین های خلبان برای تجهیز به سیستم راداری متحمل تغییرات مختلفی شد.

 

 

در مجموع فقط 250 فروند P-82 ساخته شد و هم اکنون تنها یکی از آنها را می توان برای پرواز مجدد آماده کرد. این هواپیما با شماره سریال 44-83887 شامل دو موتور پکارد وی- 1650 و همچنین پروانه های جدید است. گفتنی است که برای اجرای این اصلاحات  چیزی حدود 10 سال زمان صرف شده است. برای بدنه خارجی این محصول از رنگ فلزی ساده با انواع علامت های متعلق به نیروی هوایی آمریکا استفاده و عناصر فضای داخلی هم به نسخه اصلی بازگردانده شده اند.

علاوه بر این از جمله دیگر اصلاحات انجام شده می توان به ارتقا سیستم های الکترونیک هوانوردی اشاره کرد. متخصصین نظامی معتقد هستند که با توجه به تغییرات نام برده و همینطور انحصاری بودن هواپیما قیمت پیشنهادی 12 میلیون دلاری برای آن عادلانه خواهد بود.

مطالب مجله تصویری سلاح را در این لینک دنبال کنید.

لینک منبع

درباره ی amir-moazeni1

همچنین ببینید

اخبار نظامی جهان-تاریخ انتشار:1402/12/25

لاکهید مارتین دسته نخست موشک‌های پدافندی پاتریوت ۳ را تحویل بحرین داد…بحیرن در سال 2019 …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *