خانه / دسته‌بندی نشده / ناو هواپیمابر یو اس اس اینترپرایز CVN-65

ناو هواپیمابر یو اس اس اینترپرایز CVN-65

مینا گلرو

.

ناو یو اس اس اینترپرایز ،یک سوپر کریر هسته ای است که پس از جنگ جهانی دوم بعنوان یک کلاس از ناوهای هواپیمابر اتمی وارد خدمت شد ، اینترپرایز  اولین ناو هواپیمابر هسته ای ایالات متحده است و در ضمن بزرگترین شناورنظامی نیروی دریایی ایالات متحده و جهان هم میباشد

برای اشنایی با ناوهواپیمابر اینجا را کلیک کنید

این ناوهشتمین کشتی است که به نام یو اس اس اینترپرایز نامگذاری میشود و خود در واقع یک کلاس مجزا است که در ابتدا 4 فروند آز ان سفارش داده شد ولی بدلیل قیمت تمام شده بالای آن تنها یک فروندی را که در دست ساخت بود تکمیل نمودند

این ناو برای اولین بار از پیشرانه اتمی بهره میبرد و یکی از مشکلات ناو هم در این بخش بود زیرا راکتورهای آن نسل اول راکتورهای اتمی بود و پیشرانه ناو از 8 راکتور هسته ای تشکیل میشد که قابلیت بازیافت و خارج نمودن راکتورها وجود نداشت وهمین موضوع سبب اوراق کردن این ناو هم شد

سال 1964 و نمایش فرمول شکاف اتمی روی ناو اینترپرایز به عنوان اولین ناو هواپیمابر اتمی جهان .در کنار ان نیز اولین شناور اتمی جهان یعنی رزم ناو لانگ بیچ  و ناوشکن اتمی بینبریج  که ان نیز نخستین ناو شکن اتمی تاریخ بود دیده می شود
سال 1964 و نمایش فرمول شکاف اتمی روی ناو اینترپرایز به عنوان اولین ناو هواپیمابر اتمی جهان .در کنار ان نیز اولین شناور اتمی جهان یعنی رزم ناو لانگ بیچ  و ناوشکن اتمی بینبریج  که ان نیز نخستین ناو شکن اتمی تاریخ بود دیده می شود

اینترپرایزدر طول خدمت 50 ساله خود رکوردهای بسیار زیادی از خود برجای گذاشت که هنوز هم برخی از انها پابر جا هستند ،ناو یو اس اس اینترپرایز بعنوان اولین ناو اتمی دارای طیف گسترده ای از فن آوری های جدید بود که آغلب برای اولین بار بصورت عملیاتی استفاده میشد و به همین دلیل در برخی بخش ها دارای مشکلاتی بود که بعدها در حین خدمت رفع شد

این ناو اولین شناور جنگی است که موفق به ثبت سرعت 40 گره دریایی شده است ، اولین ناو هسته ای بوده که از کانال سوئزعبور کرد ، اولین ناو هواپیمابری بود که میزبان جنگنده های اف -۱۴ تامکت شد وهنوز هم رکوردار بیشترین سالهای در خدمت یک ناو جنگی است این ناو شصت و پنجمین ناو حامل نیروی دریایی ارتش ارتش ایالات متحده است

اینترپرایز

اینترپرایز در مورخه 1 دسامبر 2012 طی جشن باشکوهی که به افتخار این ناو پرچمدار که دارای 8 ستاره پیروزی است و در میان ناو های بعد از جنگ جهانی خود یک رکورد بحساب میاید، از خدمت خارج و بازنشسته شد بخاطر افتخارات زیاد ناو ابتدا قرار بود تبدیل به یک موزه جنگی شود ولی بدلیل مشکل راکتورهای ناو که از نسل اول راکتورهای اتمی بود و برای خارج کردن انها باید ناو کلا اوراق میشد و طبقات بالایی برداشته میشد تا بتوان راکتورها را خارج نمود، امکان نگهداری ناو وجود نداشت

این ناو دارای 8 دستگاه راکتور اتمی است و سال 2016  برای اوراق سازی به کشتی سازی نیوپورت نیوز منتقل گردید کار برداشتن راکتورهای ناو تا سال 2025 به پایان میرسد

توضیح : تعداد ۲۳ عنوان کتاب با موضوع ناو یو اس اس اینترپرایز منتشر شده و این ناو در کسوت بازیگر در 4 فیلم سینمایی هم به ایفای نقش پرداخته که در برخی نقش اول بوده

تسلیحات ناو یو اس اس اینترپرایز

این ناو جهت دفاع از خود و ناو گروه رزمی اسکورت در وهله اول به هواپیماهای جنگنده تهاجمی ، گشت دریایی ،  ضد زیر دریایی  و شکاری رهگیر خود متکی بود

در وهله بعد همواره در ناو گروه های ضربتی بصورت سازمانی یک فروند رزم ناو کلاس تیکانداراگو مجهز به سامانه اجیس در نقش دفاع هوایی جهت دفاع و مقابله با انواع هواپیما، پهپاد و موشکهای کروز وحتی بالستیک حضور دارد که نیازهای دفاع هوایی ناو گروه را تامین میکند

در نبردهای سطحی و زیر سطحی هم ناوشکن هاو زیر دریایی های محافظ ناو وظیفه دفاع از ناو حامل را دارند لازم به ذکر است یک ناو گروه ضربتی متشکل از یک ناو حامل و گروه اسکورت که از بین 3 تا 7 فروند ناوهای رزمی سطحی و یک یا دو زیر دریایی بسته به میزان تهدید و منطقه اسقرار تشکیل میشود یعنی در شرایط عادی هم دستکم ۳ ناو اسکورت شامل یک رزم ناو تیکانداراگو و دو ناوشکن آرلی بروک همراه ناوهای هواپیمابر و بالگردبرهستندو بندرت در طول خدمت به تسلیحات نیاز دارند

وبه همین دلیل تسلیحات ناو بسیاراندک و در حد دفاع هوایی بود و شامل 3 لانچرموشک سی اسپارو ، 3 سیستم دفاع آخر فالانکس و 3 اسلحه مارک29 میشد

سی اسپارو

مشخصات ناو اینترپرایز

سال ورود بخدمت ۲۱ دسامبر ۱۹۶۰

ورود به ناوگان ۲۵ نوامبر۱۹۶۱

خروج از خدمت اول دسامبر ۲۰۱۲

شروع اوراق سازی :سوم فوریه ۲۰۱۷

سازنده : کشتی سازی نیوپورت نیوز

پیشرانه : هشت راکتور هسته ای وستینگهاوس

تعداد شفت و پروانه ها: چهار پروانه

نوع پروانه ها : پنج پره

تعداد آسانسور : ۴ عدد

تعداد کاتوبولت ( منجنیق ) : ۴ عدد

تعداد کابل های نگهدارنده : ۴ عدد

طول کشتی : 343 متر

عرض عرشه پروازی : 74/5 متر

مساحت عرشه پروازی : 18212 متر مربع معدل 4/5 جریب

ارتفاع جزیره : 40/5 متر

آبخور : 11/9 متر

حداکثر تناژ جابجایی 93500 تن

حداکثر سرعت ایمن  : 32 گره دریایی

تعداد هواگرد : 85 تا 93 فروند بسته به نوع هواگرد

خدمه ناو 3200 نفر

خدمه گروه پروازی : 2480 نفر

جمع کل خدمه 5680 نفر + یگان تفنگداران دریایی

تسلیحات : 3 سیستم دفاع نزدیک فالانکس سه لانچر موشکی سی اسپارو سه توپ مارک 29

سال1960 و به اب انداختن ناو اینترپرایز

حوادث ناو :

شاید بتوان ناو اینترپرایز را بد شانس ترین ناو ابالات متحده دانست که در حوادث و تلفات جانی و مالی هم رکورد دار میباشد این ناو بعنوان اولین ناو اتمی طیف گسترده ای از فن آوری های جدید را در خود گرداوری کرده بود که ناو را فوق العاده پیچیده و کاربری ۰چآنرا مشکل کرده بود

بطوریکه اوایل خدمت بشدت برای  خدمه کار با تجهیزات مدرن ناو مشکل بود و اگر چه پیشتر بعنوان خدمه در ناوهای دیگر مانند اسکس و میدوی کار کرده بودند لکن با تجهیزات فوق مدرن این ناو مشکل داشتند

در بزرگترین حادثه هم مانند دیگر موارد بازهم رکورد با اینترپرایز است و یکی از پرسنل خدمات که مسول حمل مهمات و نصب آن بود حادثه ای را آفرید که بواقع یک فاجعه وحشتناک بود که در ادامه به شرح کامل آن خواهیم پرداخت

خرابی آسانسور و مرگ دلخراش 3 ملوان

اولین حادثه ناو در اقیانوس اطلس و در مسیر حرکت بسمت دریای میدیترانه رقم خورد ، این حادثه بخاطر خرابی آسانسور شماره 3 که کمتر از آن استفاده میشد اتفاق افتاد

در 9 فوریه 1963 بر اثر بروز مشکل برق برای لحظاتی آسانسور از کار افتاد و چند نفر از درجه داران بخش فنی که در حال کار بر روی آسانسور بودند بیکباره و بخاطر سقوط سریع آسانسور زیر آن ماندند و بشکل دلخراشی کشته شدند از افراد دچار حاثه دو نفر را نجات دادند ولی یک نفر آنها شب در بیمارستان ناو جان سپرد و دو نفر هم همان لحظه اول کشته شده بودند که جمع تلفات این حادثه سه کشته و دو زخمی بود

حادثه دوم و بازهم تلفات جانی

حادثه دوم ناو هم در همان ماموریت و به فاصله مدت کمی رقم خورد تا برخی افراد خرافی عدم غسل تعمید ناو و تبرک کردن آن را دلیل بدبیاری های ناو عنوان کنند و برخی دیگر شوم و نفرین شدن ماموریت را دلیل آن میدانستند

بهرحال هرچه بود حادثه بعدی هم بسیار غم انگیز بود و برخورد شدید هواپیمای  جنگنده به عرشه پروازی ناو سبب انفجار و آتش سوزی گسترده ای شد

این حادثه در 20  فوریه 1963 رقم خورد و  هواپیمای جنگنده متعلق به ناو در حین فرود کنترل خود را از دست داد و پس از اجکت خلبان هواپیما باشدت روی ناو سقوط کرد ، پس از برخورد شدید هواپیما به عرشه دچار انفجار مهیبی شد و بر اثر انفجار دو نفر از خدمه راهنمای پروازی کشته و تعدادی مجروح شدند خلبان اجکت کرد و هیچ جراحتی به او وارد نشد

بدلیل خلوت بودن عرشه و عدم حضور هواپیمای دیگری آتش به سرعت مهار شد و خسارات آن محدود بود

حادثه سوم فاجعه ای تمام عیار

20دسامبر 1969 ناو در حال انجام ماموریت در سواحل ویتنام بود و خدمه در حال مسلح کردن 12 فروند جنگنده فانتوم و ای-6 و ای -7 بودند خدمه در حال نصب راکت روی یک فروند اف -4 بودند که بر اثر سهل انگاری خدمه یک تیر راکت زانی از روی هواپیما سقوط میکند و پس از برخورد سر جنگی راکت به عرشه دچار انفجار میشود ، انفجار راکت باعث انفجار 4 تن مهمات لود شده روی اف 4 میشود و بسرعت اتش و موج انفجار باعث انفجار سایر هواپیماها که فول لود مهمات و سوخت روی انها بارگیری شده بود میشود 3 پالت حامل مهمات هم در نزدیک هواگردها قرار داشته که بر اثر انفجار مهیب مهمات پالت حفره بزرگی روی عرشه پرواز ی ایجاد و از همان جا آتش به طبقات زیر کشیده میشود

تصویری از یک ای7 و یک فانتوم که روی عرشه می سوزند

بدلیل کشیده شدن آتش به طبقات زیرین حجم آتش سوزی بسیار گسترده تر میشود و به همان نسبت کار اطفای حریق سخت ترمیشود ، تمامی نگرانی خدمه از کشیده شدن آتش سوزی به انبار مهمات و مخزن سوخت هواگرهای ناو بود در آن زمان ناو برای پشتیبانی از عملیات ویتنام اعزام شده بود لذا حدود 90 فروند هواپیمای جنگنده در ناو حضور داشتند و جهت استفاده هواپیماها فول لود و کامل وباحداکثر ظرفیت ناو بارگیری شده بود و مملو از سوخت و مهمات بود

جالب اینکه ایندحادثه در اولین روز حضور ناو در سواحل ویتنام رقم خورده بود

در این آتش سوزی مدیریت بالا و ابتکار عمل فرمانده ناو مانع از یک فاجعه واقعی میشود زیرا اگر آتش به انبار مهمات و مخازن سوخت که صدها هزار گالن سوخت در آن ذخیره بود میرسید ، فاجعه واقعی آنگاه رقم میخورد زیرا با توجه به وجود راکتورهای اتمی ناو میتوانست یک فاجعه زیست محیطی را رقم بزند

فرمانده ناو در حالیکه کاملا خونسرد و بر خود مسلط است ابتدا از تمامی شناورهایی که در نزدیکی حضور دارند درخواست کمک میکند سپس نفرات را به دو دسته تقسیم میکند دسته بزرگتر تمامی مواداشتعال زا را بسرعت از مسیر آتش سوزی دور میکنند و دسته دوم شروع به فعال کردن پمپهای آب و لوله هایی که برای شستشوی عرشه استفاده میشوند میکنندو بدین ترتیب بدون کمک شناوردیگری پرسنل ناو در کمتر از یکساعت آتش سوزی به آن عظمت را خاموش میکنند ولی بر اثر انفجارهای متعدد تعداد زیادی از پرسنل که برخی خلبانانی هستند که در حال کمک به اطفای حریق بودند جان خود را از دست میدهند ، اغلب کشته ها بر اثر ترکش و موج انفجار کشته شده بودند

در کل 113 نفر کشته و مجروح شدند و 15 فروند هواپیمای جنگنده کاملا منهدم شدند

حرکت بسوی هاوایی

پس از اطفای حریق بسرعت ناو یو اس اس فورستال بعنوان جایگزین اینترپرایز اعزام میگردد و ناو اینترپرایز ابتدا به هاوایی حرکت میکند تا برخی بخشهای حیاتی ناو راه اندازی شود و بتواند به سمت ایالات متحده حرکت کند

روزهای رویایی پس از اتش سوزی

با رسیدن ناو به سواحل هاوایی فرمانده ناو که شاهد فشار روحی و افسردگی پرسنل خصوصا پرسنل زن شاغل در ناو بود تا انجام تعمیرات که چند روزی به طول انجامید به همه پرسنل استراحت کامل داد و انها را در اختیار خودشان گذاشت تا روزهای رویایی برایشان رقم بخورد

Released, http://www.navysite.de/cvn/cvn65.html#history

بیست و هفتم ژوئیه 1974

در بندر خانگی خود سانفرانسیسکو ‌در ایالت کالیفرنیا و در اسکله نگهداری ناو اتصال کابل برق ناو به مدار شهری دچار اتصالی میشود و در نتیجه ان آتش سوزی به بندر سرایت میکند ولی حادثه خسارت جانی نداشته و بسرعت شرکت الکتریکی پیمانکار نیروی دریایی خرابیها را ترمیم میکند ( جهت اطلاع عزیزان پس از پارک کشتی و کلا هر شناوری در ساحل دکل های کوتاهی در ساحل در فواصل معینی قرار دارند که یک کابل از شناور مانند فیش یو اس بی داخل ان قرار میگیرد که برق شناور را به مدار شهری متصل میکند و تا زمانیکه شناور غیر عملیاتی و در ساحل است از برق شهری استفاده میکند و براحتی زمان حرکت کابل مانند فیش از دکل جدا میشود )

29 اکتبر 1975

هواپیمای شکاری اف ۱۴ بشماره ریجستری ( NJ-453) کد ثبت در ناو مادر VF-124 بدلیل نقص در موتور به تعمیرگاه ناو منتقل میشود ولی در تعمیرگاه موتور هواپیما دچار آتش سوزی میشود و بسرعت به سایر قسمتهای هواپیما هم سرایت میکند و اگرچه از سرایت آتش به سایر هواگردها و قسمتها جلوگیری میشود ولی هواپیمای مورد نظر بسختی در آتش آسیب میبیند و‌غیر قابل تعمیر تشخیص داده میشود و تنها سعی میکنند قطعاتی را که قابل استفاده است را باز کنند و بعنوان قطعات یدکی استفاده کنند

19دسامبر 1976 دریای چین جنوبی

یک فروند بالگرد گشت دریایی و ضد زیر دریایی ناو اینترپرایز در حین پرواز کردن دچار نقص فنی شده و هدایت آن از دست خلبان خارج میشود و بشدت سقوط میکند و به عرشه پروازی و روی دو هواپیمای جنگنده آلرت ناو که مسلح در عرشه پارک شده سرنگون میشود  بالگرد مسلح به موشک ضد کشتی و دوفروند اژدر مارک -۴۶ بوده

انفجار بالگرد سبب صدمات بسیار سنگینی به دو فروند شکاری تامکت میشود

21 ژوئن 1979

اطاق کنترل کاتابولت ناو دچار آتش سوزی میشود و آتش به برخی بسمتهای دیگر در طبقه زیر عرشه پروازی هم سرایت میکند و ناو دچار آتش سوزی درجه 2 میشود

علیرغم اینکه بسرعت آتش مهارمیشود ولی برخی از تجهیزات حیاتی ناو دچار صدمات سنگینی میشود و ضمن لغو ادامه ماموریت ناو‌به سمت ایالات متحده برمیگردد و‌درصنایع کشتی سازی نیو پورت نیوز برای بار دوم مورد بازسازی قرار میگیرد انهم در حالیکه کمتر از ده سال از بازسازی و‌تعمیرات اساسی ناو که بر اثر آتش سوزی صدمه دیده بود میگذرد و اینبار هم بخاطر آتش سوزی کشتی

28 آوریل 1983

بر اثر طوفان بسیار شدیدی کابلهای فلزی مهار ناو پاره میشود و برخورد ناو با چند شناور کوچکتر و همچنین برخورد شدید ناو به تاسیسات اسکله باعث وارد شدن خساراتی به دیگر کشتی ها و بارانداز اسکله میشود ، در این حادثه ناو‌خسارتی نمیبیند

دوم نوامبر 1985

در جریان انجام یک رزمایش مشترک شل شدن اتصالات سبب جدا شدن یک واشر بسیار بزرگ و سنگین شفت ناو میشود و بر اثر ان یکی از میله های شفت شکسته میشود

البته یکی از مزایای ناو یو اس اس اینترپرایز در همین بخش است و در حالیکه اغلب شناورها دارای دو میله شفت پروانه هستند ناو اینترپرایز دارای 4 میله شفت پروانه بود

بر اثر این حادثه یکی از میله های شفت کاملا غیر عملیاتی میشود ولی ناو قابلیت ادامه رزمایش را دارد و پس از اتمام رزمایش بسمت بندر خانگی خود حرکت میکند تا شفت شکسته تعویض شود و بهمین علت ناو یو اس اس میدوی جایگزین ناو اینتر پرایز برای انجام ماموریت برنامه ریزی شده برای ناو میشود این حادثه هم بدون خسارت جانی است

یازدهم  دسامبر 1997 اقیانوس اطلس

ناو یو اس اس اینترپرایز در سالهای اخیر به بخش آموزش نیروی دریایی منتقل شده و طی یک ماموریت آموزشی در سواحل بریتانیا  یک فروند  T-45A  Goshawk که بالای عرشه  پروازی ناو یو اس اس اینترپرایز در پرواز بود و بخشی از یک اسکادران 3 فروندی است  ، در جریان یک تمرین مشترک بین ایالات متحده و بریتانیا در تمرین بمباران تهاجمی اندکی پس برخواستن در آسمان بدلایل نامعلومی بیکبار طی انفجاری  شدید متلاشی میشوند قطعاتی از لاشه هواپیما به عرشه ناو برخورد میکند ولی تلفات جانی بجا نمی ماند

The US Navy aircraft carrier USS Enterprise CVN 65.
US Navy file photo via Northrop Grumman Newport News

هشتم نوامبر 1998  اقیانوس اطلس

طی حادثه ای بسیار عجیب ،  نادر و بی سابقه در اقیانوس اطلس در جریان یک تمرین نظامی مشترک نیروی هوایی و دریایی که با حضور سه ناو هواپیمابر یو اس اس ایندیپندنت ( که آخرین ماموریت دریایی خود را انجام میداد و در شرف بازنشستگی بود) یو اس اس اینترپرایز و یو اس اس جان کندی برگزار میشد سه فروند هواپیما شامل یک فروند آواکس E-2 و یک فروند EA-6B پراولر ویک فروند هواپیمای جنگ‌الکترونیک و جاسوس رادیویی  EC-130 در حال پرواز در کنار هم بودند که با اسکادران VS-22 که شامل 5 فروند هواپیمای اس -۳ وایکینگ در نقش سوختر سان بودند برخورد میکنند بدلیل اول عدم رعایت فاصله ایمن از سوی هر دو‌گروه هواپیماها و دوم قرار داشتن همه هواپیماها در یک ارتفاع پروازی این برخورد تبدیل به یک فاجعه شد زیرا هواپیماهای اواکس و‌جنگ الکترونیک تمامی خدمه خود که شامل  اپراتور تجهیزات الکترونیکی بودند را از دست دادند و در میان کشته ها تعدادی افسر ارشد از جمله دو سرهنگ هم بچشم میخورد

در آنزمان اغلب فرماندهان  شائبه عمدی بودن این برخورد را عنوان میکنند

شدت این برخورد بحدی شدید بود که تعدادی از اجساد بدلیل سوختگی و جراحات وارده قابل شناسایی نبودند

بر اثر این حادثه 4سرنشین هواپیمای پروالر جمعی ناو‌یو اس اس اینترپرایز کشته شدند

در میان کشته شدگان هواپیمای جنگ الکترونیک و هواپیماهای اس ۳ هم نامهایی مانند  سرهنگ دوم خانم مریدیت لوفران 26 ساله جانشین فرمانده و افسر ارشد بخش جنگ الکترونیک ، سرهنگ دوم کورت دبلیو باریچ 45 ساله فرمانده و افسر ارشد بخش الکترونیک  ، ستوان خلبان گری وارنر 29 ساله، سرگرد جیمز جی والاس 44 ساله و جی جی کرت اشنجر کارمند متخصص برق 30 ساله  ستوانیکم ام دی وودواز 26 ساله و ستوان خلبان اد وی دالاس 26 ساله خانم ستوان آنا پولیس 21 ساله افسر کاراموز که اولین ماموریت خود را بصورت عملی انجام میداد بچشم میخورند

3 نفر دیگر هم بر اثر شدت سوختگی و جراحات وارده قابل شناسایی نبودند که بعدها هویت انها مشخص و یک زن و دو مرد جمعی پایگاه هوایی ایندیانا پولیس بودند

ناو هواپیمابر دوگل فرانسوی و ناو اینترپرایز
ناو هواپیمابر دوگل فرانسوی و ناو اینترپرایز

3 آوریل 2011 دریای عرب

یک افسر کنترلر عرشه پروازی طی عملیات HS-11 و در حین کنترل هواپیماهای جنگنده اعزامی به داخل دریا سقوط میکند بلافاصله فرمان عملیات امداد و نجات صادر و بالگرد آلرت ناو بسرعت عملیات امداد و نجات را شروع و افسر مربوطه نجات میابد و فقط متحمل جراحاتی سطحی شده که سرپایی مداوار میشود

22 آوریل 2011  ورودی دریای عمان

هواپیمای جنگنده F/A-18 هورنت در حین فرود دچار حادثه میشود و کابل نگهدارانده در لحظات آخر پاره میشود و قلاب گیرنده هواپیما هم قدری دچار انحراف میشود ولی خلبان با مهارت بالا هواپیما را از سوی دیگر پرواز میدهد و پس از گردش برای بار دوم‌امتحان میکند ولی قلاب درگیر نمیشود  دوباره مجبور به پرواز میشود و در نهایت بار سوم در میان نگرانی و دلهره خلبانان  و فرماندهی ناو که همگی روی عرشه در انتظار عاقبت این هواپیما هستند بار سوم دیگر غلاب درگیر میشود

نشانها :

ناو اینترپرایز صاحب نشانهای متعددی است از جمله  نشان شرکت در عملیات روباه صحرا ، عملیاتی که در دسامبر سال 1998 توسط ایالات متحده و بریتانیا اجرا و انقدر حجم این عملیات گسترده و خشن بود که اغلب زیر ساخت های عراق بر اثر ان ویران شد

کارشناسان حجم خرابی های این عملیات 4 روزه را با کل حجم‌تلفات عملیات طوفان صحرا مقایسه میکنند و برای تنبیه و مجازات دولت صدام حسین که دست به یک سلسله عملیات خرابکارانه با هدف ضربه زدن به ایالات متحده زده بود و همچنین نقض منطقه پرواز ممنوع و شلیک به یک جنگنده نیروی دریایی امریکا انجام گرفت و طی ان صدها فروند موشک کروز از ناوشکن هاو زیر دریایی های امریکا از دریای مدیترانه و خلیج فارس به سوی عراق شلیک و‌پس از ان جنگنده های بریتانیا و‌امریکا 4 روز با تمام توان ایالات عراق را زیر بمباران سنگینی گرفتند ویژگی این عملیات شرکت گسترده هواپیماهای بمب افکن استراتژیک و انجام عملیات بمباران فرشی بود که آثار روانی ویرانگری روی عراقی ها داشت طی این عملیات تعدادی از بمب افکن های استراتژیک در فواصل معینی از یکدیگر دست به بمباران میزدند و پس از بمباران منطقه بسیار وسیعی را مانند این بود که کاملا شخم زده و زیر و رو کرده اند

مقالات مشابه را اینجا بخوانید

لینک منبع

درباره ی amir-moazeni1

همچنین ببینید

جذاب ترین خودروهای نظامی در رژه روز پیروزی سال 2020 روسیه/ بخش دوم

مجله تصویری سلاح– روسیه به تازگی 75 امین سالگرد روز پیروزی در اروپا را جشن گرفته است. این …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *