خانه / دسته‌بندی نشده / معرفی ده هویتزر خودکششی برتر جهان

معرفی ده هویتزر خودکششی برتر جهان

میناگلرو

عبدالحمید تارخ

هویتزر های خودکششی توپخانه هایی هستند که بر روی شاسی هایی شنی دار یا چرخدار نصب می شوند. این توپخانه ها تحرک بالایی دارند و این مزیت اصلی آنها نسبت به توپخانه های کششی است. این سیستم توپخانه ای در میدان نبرد نقش پشتیبانی را بر عهده دارد. معمولا آنها آتش غیر مستقیم را فراهم می کند، اما در صورت نیاز، آنها قابلیت آتش مستقیم هم دارند.

بسیاری از هویتزر های پیشرفته به طور کامل یا جزئی زره ​​پوش شده اند. در میدان نبرد این سیستم توپخانه ای از قابلیت تحرکش برای اجرای تاکتیک به اصلاح (بزن در رو) استفاده می کند و به این ترتیب به صورت قابل توجهی آتش پشتیبانی را فراهم می کند‌.

بهترین هویتزر های جهان کدام ها هستند؟ کدامیک از هویتزر ها بیشترین قدرت و تاثیر را در میدان نبرد دارد؟ این تجزیه و تحلیل بر اساس قدرت آتش، سرعت آتش، میزان حمل مهمات، مدت زمان لازم برای استقرار و بارگذاری مجدد، حفاظت و برخی از عوامل دیگر است.

این فهرست تنها شامل هویتزر هایی است که در حال حاضر در خدمت هستند. این لیست شامل سیستم های توپخانه ای که در حال توسعه و یا در مرحله اولیه تولید هستند نمی شود.

شماره1. هویتزر 155 م م ارچر: سوئد

تقریبا همه در مورد این مسئله که ارچر بهترین توپخانه حال حاظر جهان است اتفاق نظر دارند. ارچر یک هویتزر 155 م م نصب شد پشت یک کامیون  با کابین زره پوش شده است که دارای سیستم اتش رایانه و سیستم گلوله گذاری خودکار است که برای به کار گیری ان بعد از بارگذاری خشاب توپ تنها دو نفر کافی است.سیستم در عرض 60 ثانیه اماده شلیک می شود  میتواند طی 3.5 دققه 21 گلوله را پشت سر هم راهی هدف کند . ارچر میتواند انواع مهماتهای هدایت 155 م م را حمل کند و سیستم هدایت اتش ان حتی توان اتش مهماتهای  راکت دار را تا برد 50 کیلومتری دارد

ارچر

شماره2. هویتزر 155 م م دونار:المان

دونار یک سیستم توپخانه ای شامل نصب برجک  AGM  بر روی شاسی زره پوش ASCOD اتریشی و اسپانیایی است… این برجک شامل یک توپ155 م م با گلوله گذاری خودکار و سیستم هدایت اتش رایانه ای است که میتوان ان رو روی شاسی های مختلف نصب کرد و تا کنون غیر نصب روی شاسی ASCOD روی شاسی نفربر المانی باکسر نیز نصب شده است.درون برجک میتوان 35 گلوله 155 م م حمل کرد و کل سیستم را میتوان  در عرض دو دقیقه اماده شلیک کرد   و سیستم اتش ان تا برد 40 کیلومتری را به خوبی پوشش میدهد

دونار

شماره3. هویتزر PzH2000، آلمان

هویتزر PzH یک هویتزر آلمانی است. این یک سیستم توپخانه ای بسیار پیشرفته و توانمند است. در ابتدا ارتش آلمان برنامه ریزی کرده بود که در مجموع 1254 عراده از این هویتزر را تحویل بگیرد، با این حال در سال 1996 یک قرارداد فقط برای تحویل 185 سیستم توپخانه ای امضا شد((✍️یکی از دلایل این کاهش چشمگیر فروپاشی شوروی و از بین رفتن تهدید این کشور بود)).اولین عراده از این هویتزر در سال 1998 به ارتش آلمان تحویل داده شد‌. این سیستم توپخانه ای همچنین به برخی کشورها صادر شده است.هویتزر PzH 2000 دارای سیستم بارگیری کاملا اتوماتیک با سیستم مدیریت مهمات است. این هویتزر با مهمات 155 میلی متری استاندارد ناتو کاملا سازگار است. حداکثر برد توپخانه با گلوله ی توپ HE-FRAG استاندارد 30 کیلومتر و با مهمات هایی که یک راکت کمکی هم دارند 40 کیلومتر است.حداکثر سرعت آتش 9 گلوله در دقیقه است. این سیستم توپخانه ای قادر به شلیک موثر همزمان چندگانه (MRSI) است. این سیستم می تواند چند گلوله را با مسیرهای مختلف شلیک کند به طوری که همزمان به هدف برسند. چنین روش شلیکی بسیار کارآمد است.هویتزر PzH 2000 داده های هدف را از طریق یک دیتا لینک دریافت می کند و سپس به طور خودکار از داده ها برای کنترل آتش و شلیک استفاده می کند((✍️به عبارت دیگر داده ی مربوط به هدف را می توان برای این هویتزر فرستاد، سپس به طور خودکار محاسبات، و بار گذاری انجام می شود)).این سیستم توپخانه دارای سطح بالایی از حفاظت بوده و از روبرو تا 14.5 میلیمتر مقاومت دارد. زره های واکنشی انفجاری اضافی را می توان در صورت نیاز نصب کرد.

ش‍ماره4. هویتزر 155 م م سزار :فرانسه

یک هویتزر 155 م م نصب شده پشت یک کامیون که میتواند از انواع چهار  و یا شش چرخ باشد و دارای  سیستم هدایت اتش رایانه ای  است  میتوان به راحتی ان را با در نظر گرفتن وزن  ان با یک هواپیمای ترابری  سی130 هرگکولس جابجا کرد.هویتزر دارای یک سیستم بارگذاری نیم خودکار هیدرولیک است و میتواندتا شش گلوله بر دقیقه اتش کند  .دارای  چهار خدمه است  وکابین ان نیز برای خدمه دارای سطح حفاظتی برای مقابله با گلوله های سلاح های تهاجمی میباشد و برد اتش ان به 42 کیلومتر نیز می رسد

سزار

شماره 5. هویتزر K9، کره جنوبی

هویتزر K9 یک هویتزر خودکششی کره ای است. ارتش کره ی جنوبی، در سال 1980 برای یک هویتزر 155mm خودکششی جدید با شاسی شنی دار، برای برطرف کردن نیاز های ارتش در قرن 21 اعلام نیاز کرد. الزامات کلیدی که ارتش خواهان آن بود عبارتند از: نرخ شلیک بالا، برد طولانی، دقت زیاد و امکان راه اندازی سریع بود. توسعه K9 در سال 1989 آغاز شد. این هویتزر در سال 1999 وارد خدمت شد و جایگزین هویتزر K55 قدیمی تر شد. این هویتزر یک نسخه کره ای از هویتزر M109A2 آمریکایی بود. در نهایت K9 در تعداد زیاد وارد خدمت شد.هویتزر K9 از یک سیستم بارگذاری اتوماتیک بهره می برد. این سیستم با تمامی مهمات 155 میلی متری استاندارد ناتو سازگار است. حداکثر برد با گلوله ی HE-FRAG استاندارد 30 کیلومتر و با گلوله هایی که از راکت کمکی بهره می برند 40 کیلومتر است. این هویتزر دارای حداکثر سرعت شلیک 6 دور در دقیقه است و قادر به شلیک چند مرحله ای همزمان است. این هویتزر می تواند با شلیک سه دور در 15 ثانیه، گلوله هایی شلیک کند که با داشتن مسیر حرکت متفاوت،اما در یک زمان به هدف برسند.این سیستم توپخانه در مجموع 48 گلوله حمل می کند. همچنین دارای سیستم کنترل اتوماتیک شلیک با سیستم ناوبری داخلی و سیستم های خودکار مسلح سازی و بارگذاری است. مدت زمان لازم برای راه اندازی سیستم 30 ثانیه و برای آماده شدن برای جابجایی و حرکت 60 ثانیه است.این سیستم توپخانه ای توسط وسیله نقلیه K10 که مهمات اضافی را حمل می کند پشتیبانی می شود. این خودرو نیز بر اساس شاسی K9 ساخته شده است. هویتزر خودکشیT-155 Firtina که یک هویتزر 155mm است بر اساس K9 ساخته شده است. این سیستم توپخانه ای هم اکنون در خدمت نیروهای مسلح ترکیه است.

کا9

شماره 6.هویتزر 155 م م نورا:صربستان

نورا یک سیستم توپخانه سوار بر یک خودرو هشت چرخ است که دارای کالیبر 155 م م و سیستم گلوله گذاری خودکار است. این سیستم در سال 2007 میلادی توسعه یافته  و میتوان در هر دقیقه تا هشت گلوله 155 م م را اتش کند و دارای سیستم هدایت اتش رایانه ای وزن کامل ان 34 تن است که به معنی عدم توان جابجایی ان با هواپیما چون سی130 است ونیاز به  یک هواپیما ترابری سنگین دارد.کامیون در قسمت جلو زره پوش بوده  5 خدمه درون ان جا شده و در خشاب توپ خود تا 23 گلوله حمل میکند  .خودرو میتواند تا سرعت 70 کیلومتر بر ساعت و برد 1000 کیلومتر برسد و برد اتش توپخانه 43 کیلومتر است

نورا

شماره 7. هویتزر Krab، لهستان

هویتزر خودکششی Krab نتیجه ی یک همکاری مشترک بین لهستان و کمپانی بی ای ایی سیستم انگلستان است. برجک Krab تقریبا با برجک نصب شده در AS90 Braveheart یکسان است. این سیستم توپخانه ای با استفاده از یک شاسی اصلاح شده تانک لهستانی PT-91 Twardy، که تانک اصلی میدان نبرد است، ساخته شده است. هویتزر Krab در یک رقابت بین المللی توسط ارتش لهستان انتخاب شد. اولین دسته از این هویتزر ها در سال 2012 به ارتش لهستان تحویل داده شد. اما آینده این سیستم توپخانه به علت مشکلات مختلف نامشخص است.این هویتزر از یک یک برجک 155mm/L52 بهره می برد و با مهمات 155 میلی متری استاندارد ناتو سازگار است. Krab دارای سیستم بارگذاری مهمات اتوماتیک و مدولار است. حداکثر برد با گلوله های HE-FRAG استاندارد 30km و با گلوله هایی که از راکت کمکی بهره می برند 40 کیلومتر است. در مجموع 60 گلوله حمل می شود. این هویتزر از سیستم کنترل آتش و سیستم های ارتباطی ساخت لهستان بهره می برد. سیستم بارگذاری، ساخت دانمارک است.از سال 2012 تولید موتور برای این شاسی متوقف شد. در سال 2014 گزارش شد که لهستان قصد دارد 120 شاسی هویتزر K9 کره جنوبی را برای Krab، خریداری کند. هر آتشبار از این سیستم توپخانه ای شامل 6 عراده هویتزر کراب، 2 دستگاه خودروی حمل مهمات که بر اساس کامیون های 6X6 نظامی ساخته شده اند و یک دستگاه خودروی Waran در نقش تعمیر و نگهداری است.

کراب

شماره 8 هویتزر 155 م م اتاموس: اسرائیل

اتاموس یک هویتزر 155 م م کامیون سوار ساخته شده توسط الیبت سیستم اسرائیل است که  میتوان ان را روی شاس کامیون شش و یا هشت چرخ سوار کرد و دارای یک سیستم گلوله گذاری نیم خودار هیدرولیک است . این سیستم دارای وزن 22 تن است که میتواند تا 41  کیلومتری اجرای اتش  کند و در یک دقیقه 5 گلوله و در یک ساعت 80 گلوله اتش کند.دارای کابین زره پوش است و سرعت کل سیستم در جاده به 100 کیلومتر بر ساعت میرسد و در عرض 4 دقیقه اماده شلیک می شود. داری سیسم ناوبری ماهواره ای و سیستم هدایت اتش  رایانه است

اتاموس

شماره9 هویتزر 155 م مSSPH Primus

یک سامانه توپخانه ای ساخت سنگاپور سوار شده بر روی شاسی  زرهی  با کالیبر  155 م م  دارای وزن 27 تن که نسبت به بسیاری از هویتزر های شنی دار وزن کمتری دارد. دارای سیستم گلوله گذاری هیدرولیک  است  و میتواند تا شش گلوله بر دقیقه اشت کند و برد اتش  ان تا 30 کیلومتر نیز می رسد . سرعت ان در جاده 30 کیلومتر و برد ان 350 کیلومتر است  و در خشاب خود تا 22 گلوله 155 م م حمل میکندو می تواند ان را در عرض 60 ثانیه اماده اتش کند .

SSPH Primus

شماره10 .هویتزر M109A7 Paladin، آمریکا

هویتزر M109A7 نتیجه ی ارتقا هایی است که بر روی سیستم توپخانه ای M109 انجام شده است. M109 در اوایل دهه 1960 توسعه داده شد و یکی از پرکاربرد ترین توپخانه ها در جهان است((✍️در بیش از 30 ارتش جهان از جمله ارتش ایران در حال خدمت است. در زمان شاه 440 عراده از این سیستم توپخانه ای خریداری شد)). این هویتزر ارتقا داده شده قبلا با نام M109A6 PIM شناخته می شد. به صورت غیر رسمی آخرین نسخه، به عنوان Paladin نامگذاری شده است..در سال 2013 ساخت این سیستم جدید به تصویب رسید و اولین عراده از آن در سال 2015، به ارتش ایالات متحده در تحویل داده شد. در این به روز رسانی های جدید یک بارگذار خودکار جدید نصب و برخی از اجزای نمونه ی قبلی حذف شده اند. حداکثر برد با گلوله های استاندارد 24 کیلومتر و با گلوله هایی که از یک راکت کمکی بهره می برند 30 کیلومتر است. هویتزر Paladin همچنین می تواند گلوله های هدایت دقیق M982 Excalibur را با حداکثر برد 40 کیلومتر شلیک کند. با این حال حداکثر سرعت آتش آن فقط 4 دور در دقیقه است. این محدودیت به دلیل طراحی اولیه ی این هویتزر در اواخر دهه 1950 است..هویتزر پالادین زمان واکنش کوتاهی دارد. این سیستم می تواند در کمتر از 60 ثانیه یک دور شلیک کند و محل را ترک کند. هر هویتزر M109A7 Paladin یک وسیله نقلیه ذخیره ی مهمات را به همراه دارد. این خودرو هم بر اساس همان شاسی و البته بدنه ی زرهی ساخته شده است. ارتش آمریکا قصد دارد تا 580 عراده از این هویتزر را به خدمت بگیرد. به همین تعداد وسایل نقلیه زرهی ویژه ی حمل مهمات هم ساخته می شود.

ام992 و ام109

در سایت  http://www.military-today.com/artillery/top_10_self_propelled_howitzers.htm کهیک سایت دیگر برای ره بندی ده هویتزر برتر جهان سات ی رده بندی دیگر امده . در این رده بندی تنها از هویتز های شنی دار نام برد شده از این رو نمیتواند واقعا کامل باشد .. دلیل این مسئله به شکل خاص به این مسئله بر میگردد که از نظر سایتی که مقاله از ان برگرفته شده  هویتزر های شنی دار حفاظت زرهی بیشتری دارند تا  انهایی که روی کامیون سوار شدند این در حالی است که بسیاری بهترین هویتزرهای جهان را هوتزر های کامیون سواری چون ارچر و سزار میدانند.هویتزر سوار شده بر روی کاموین اگرچه حفاظت کمتری دارد ولی ویژگی خود را دارد اولی اینکه ارزانتر استف دوم وزن ان بسیار کمتر است گهگاه با هواپیماهای ترابری تاکتیکی هم قابل جا به جای است سوم حمل نقل انها در ساده اصلا نیازی به داشتن خودرو تانک بر نیست .رده بندی سایت زیر به شرح زیر است 

1- هویتزر PzH2000 ساخت المان که در رده بندی بالا در جایگاه سوم قرار گرفته است

2- هویتزر روسی 152 م م کوالتسیا روسی نسخه بهبود یافته هویتزر ماستا که در رده بندی بالا اصلا نیامده است و البته حقش بود که بیاید شاید دلیل ان این است که به شکل کامل عملیاتی نشده است(ولی نه در جایگاه دوم هم)

3-هویتزر PLZ-52 که یک هویتزر چینی 155 م م است و البته مشخص هم نیست چرا باید یک سر در جایگاه سومی برتر جهان قرار گیرداین هویتزر در رده بندی بالا نیامده است

4-هویتزر 155 م م K9 ساخت کره جنوبی دارای یک سیستم گلوله گذاری خودکار که بدون شک کارایی ان از پی ال زد-52 چینی برتر است ولی در رده چهارم قرار گرفته است.این هویتزر در رده بندی بالا در جایگاه 5 امده است

5-هویتزر تایپ99 ساخت زاپن یک هویتزر 155 م م که بر اساس الگو برداری از ام109 امریکایی ساخته شده. این هویتز هم در ره بندی ابا نیامده

6-هویتزر چینی PLZ-05 با کالبیر 155 م م  که در رده بندی بالا نیامده است

7- هویتزر امریکایی ام 109 ای7 که در رده بندی بالا در جایگاه دهم قرار گرفته است

8- هویتزر 155 م م لهستانی Krab  که در رده بندی بالا در جایگاه هفتم قرار گرفته است

9-هویتزر 155 م م  AS90 ساخت انگلستان که در رده بندی بالا اصلا نیامد است

10-هویتزر 152 م م ماستا روسی که باز در رده بندی بالا نیامده است

برای اشنایی با بترین سلاح های جهان اینجا را کلیک کنید

منبع

The 10 most effective self propelled artillery

لینک منبع

درباره ی amir-moazeni1

همچنین ببینید

اخبار نظامی جهان-تاریخ انتشار:1402/12/25

لاکهید مارتین دسته نخست موشک‌های پدافندی پاتریوت ۳ را تحویل بحرین داد…بحیرن در سال 2019 …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *