خانه / دسته‌بندی نشده / سامانه راکت انداز KN-09

سامانه راکت انداز KN-09

به نام خدا

تهیه و گردآوری : امیر حسین شهریاری

کره شمالی در عرصه موشکی از پیشتازان به حساب می آید و موشک های مختلفی را تولید میکند و عملاً تنها بخش بروز ارتش کره شمالی توان موشکی این ارتش است (هر چند در این زمینه باز در جایگاه پایین تری نسبت به کره جنوبی قرار دارد). کره شمالی در کنار موشک های بالستیک ، در چند دهه اخیر به راکت توپخانه ای نیز توجه بالایی کرده و محصولاتی هم ارائه داده است. به دلیل اینکه استراتژی کره شمالی بر پایه حملات برق آسا توپخانه ای است و همچنین روش طراحی راکت توپخانه ای خیلی نزدیک به موشک است ، کره شمالی هم تلاش در تولید انواع مختلف راکت های توپخانه ای کرده است.

کره شمالی در چند دهه اخیر معمولاً راکت های توپخانه ای را با کالیبر بالا تولید کرده و چند نوع از آنها نیز دارای مهمات های هدایت شونده هستند که کارایی راکت های توپخانه ای را دو چندان می کند. برای مثال راکت انداز کا ان 25 یا کا ان 09 از جمله راکت های توپخانه ای جدید کره شمالی هستند که دارای کالیبر بزرگ و سیستم هدایت شونده می باشند.

کا ان 09

کا ان 09 که در اواخر سال 2016 وارد خدمت در ارتش کره شمالی شده است ، یک سیستم راکت انداز است که مهمات های 300 میلی متری شلیک میکند.

در سال 2014 اطلاعاتی منتشر شد که نشان دهنده این بود که کره شمالی در حال توسعه و طراحی یک سیستم توپخانه ای- موشکی جدید با کالیبر سنگین است. این سیستم به صورت عمومی در سال 2015 در رژه ای در پیونگ یانگ دیده شد. در یک سال بعد نسخه اصلی که بهبود یافته بود و قرار بود در ارتش کره شمالی خدمت کند ، رونمایی شد و تست هایی روی آن انجام گرفت که با موفقیت نیز همراه بود. نام این سامانه راکتی ، نامعلوم است و پنهان ، ولی برخی منابع آن را کا ان 09 نامیدند و البته افزودند که این نام موقت است و شاید در ادامه نام این سامانه راکت انداز تغییر کند. (مانند سامانه راکتی کا ان 25).

همان طور که گفته شد ، کا ان 09 از کالیبر 300 میلی متری بهره میبرد و امروزه از جمله قدرتمند ترین کالیبر های راکت توپخانه ای محسوب می شود. در بدو ورود این سیستم به ارتش کره شمالی لقب قدرتمند ترین راکت انداز این ارتش را یدک می کشید که البته با ورود راکت  کا ان 25 ، این عنوان از بین رفته است. نکته ای قابل ذکر است که کره شمالی اطلاعاتی از تعداد پرتابگر های این سامانه منتشر نکرده است و مشخص نیست چه تعداد کا ان 09 در خدمت کره شمالی است و حتی منابع غربی نیز اطلاعاتی در این خصوص منتشر نکرده اند.

کا ان 09 برای درگیری با اهدافی در پشت جبهه همچون محل تجمع نیروهای پیاده نظام و زره پوش های دشمن ، پدافند هوایی ، فرودگاه ها ، مراکز فرماندهی ، محل استقرار توپخانه دشمن و … توسعه یافته است.

این سیستم موشکی- توپخانه ای دارای 8 لانچر راکت 300 میلی متری است که به صورت دو غلاف 4 تایی روی حامل سامانه نصب شدند. غلاف ها یکبار مصرف بوده و در کارخانه همراه با خود راکت تولید می شوند. غلاف ها را می توان به سرعت تعویض کرده و غلاف های جدید را جایگزین کرد که باعث شده زمان بارگذاری مهمات به کوتاه ترین زمان ممکن برسد و نیازی به پر کردن لوله های منفرد سامانه نیست. کا ان 09 می تواند در عرض 45 ثانیه تمامی موشک های خود را شلیک کند و گفته شده غلاف ها را می توان طی 15 تا 20 دقیقه مجدداً بارگذاری کرد.

به احتمال بسیار زیاد ، این سیستم راکتی از موشکهای SY-300 ساخت چین استفاده میکند. بر آورد می شود که برد این موشک تا 130 کیلومتر هم میرسد ، از این رو پایتخت کره جنوبی یعنی سئول یا منطق نزدیک به مرز کره شمالی کاملا در تیررس این سامانه راکتی است. گفته شده مهمات های این سیستم دارای دقت 200 متر با هدایت اینرسی است و در صورت استفاده از سامانه هدایت ماهواره ای (که به نظر میرسد جی پی اس ، گلناس روسی یا سامانه ماهواره ای چینی باشد) دقت مهمات های این سیستم تا رقم 50 متر و حتی کمتر نیز باشد. در جلوی موشک سامانه ، 4 عدد بالچه جهت هدایت موشک نیز قرار داده شده است.

انتظار می رود وزن موشک کا ان 09 ، رقم 800 کیلوگرم و وزن سرجنگی آن 200 کیلوگرم باشد. موشک های سیستم کا ان 09 میتواند انواع سرجنگی های خوشه ای انفجار شدید ترکش شونده ، ضد زره ، سنگرشکن و ضد نفر را پذیرش کند و حتی برخی منابع مدعی هستند که کره شمالی سرجنگی شیمایی نیز برای این سیستم راکت انداز در نظر گرفته است.

شاسی سیستم کا ان 09 ، براساس کامیون تجاری سنگین HOWO ساخت چین که در کره شمالی ساخته شده ، است و از پیکربندی 6×6 بهره میبرد. این کامیون در حقیقت در چین به عنوان یک کامیون تجاری غیر نظامی استفاده می شود ، ولی در کره شمالی برای استفاده در نقش نظامی در آن تغییراتی انجام شده است. این شاسی از تحرک مناسبی برخوردار بوده و می تواند تا 90 کیلومتر بر ساعت ، سرعت بگیرد و برد آن 800 الی 1000 کیلومتر است. میزان توان موتور این کامیون مشخص نیست ، ولی گفته شده از نوع دیزل است.

این سیستم توسط 5 خدمه اداره می شود. راننده ، فرمانده و سه نفر اپراتور موشک و سامانه.

کابین خدمه زره پوش شده و از آنها در برابر گلوله های کوچک سلاح های تهاجمی و ترکش های گلوله توپخانه ای و خمپاره محافظت میکند. همچنین این کابین دارای کرکره های مخصوصی است که باعث می شود دود و شعله های موتور موشک وارد کابین خدمه نشوند تا از ایجاد آسیب برای خدمه جلوگیری کند.

شاسی این سیستم در واقع یک کامیون تجاری غیر نظامی بوده ، ولی در کره شمالی نقش آن تغییر کرده است.
شاسی این سیستم در واقع یک کامیون تجاری غیر نظامی بوده ، ولی در کره شمالی نقش آن تغییر کرده است.

کا ان 09 در حال حاضر بهترین سیستم راکت انداز ارتش کره شمالی به شکل عملیاتی است (زیرا تاکنون به شکل عملیاتی کا ان 25 وارد خدمت در ارتش نشده است).

در کل راکت های توپخانه ای سلاح هایی با کارایی بسیار مناسب هستند. اگرچه قدرت و دقت پایین تری نسبت به موشک ها دارند ، ولی از حجم آتش بالا ، اطمینان پذیری بیشتر ، تولید آسان تر و قیمت ارزانتر برخوردار می باشند و کا ان 09 نیز از این قاعده مستثنی نیست.

مشخصات سیستم راکت انداز توپخانه ای سنگین کا ان 09 (KN-09)

خاستگاه : کره شمالی

سال ورود به خدمت : 2016

طول ، عرض و ارتفاع شاسی : نامعلوم ؟

کالیبر سامانه : 300 میلی متر

تعداد پرتابگر های سامانه : 8 عدد ، به صورت دو غلاف 4 تایی

وزن موشک : 800 کیلوگرم

وزن کلاهک : 200 کیلوگرم

دامنده عملیاتی : 130 کیلومتر

زمان شلیک تمامی موشک ها : 45 ثانیه

زمان بارگذاری مهمات : 15 الی 20 دقیقه

نوع و توان موتور : نامعلوم ؟

حداکثر سرعت شاسی : 90 کیلومتر بر ساعت

برد شاسی : 800 الی 1000 کیلومتر

مقالات مشابه

راکت انداز کا ان 25 

توان موشکی کره شمالی

لینک منبع

درباره ی amir-moazeni1

همچنین ببینید

اخبار نظامی جهان-تاریخ انتشار:1402/12/25

لاکهید مارتین دسته نخست موشک‌های پدافندی پاتریوت ۳ را تحویل بحرین داد…بحیرن در سال 2019 …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *