خانه / دسته‌بندی نشده / بالگردAS350 و A355

بالگردAS350 و A355

نویسنده  فرج اله احسانی

Eurocopter AS350

در حالی که هلیکوپتر  Gazelle که در دهه 1960 و 1970 توسعه یافت، با سفارشات متعددی توسط مشتریان نظامی مواجه بود، اما میزان فروش تجاری از پیش بینی انجام گرفته کمتربود.دراوائل دهه 1970،   Aerrospatiale تصمیم به آغاز یک برنامه جدید جهت تولید جایگزینی مناسب برای مدل آلوِئت گرفت.

توسعه روتور جدید، که توسط مهندس ارشد رنه مویل رهبری شد، بر تولید یک وسیله نقلیه اقتصادی و مقرون به صرفه متمرکز شد، در نتیجه هر دو بخش تولید و تدارکات شدیدا در روند طراحی مشارکت داشتند، یکی از این ویژگی ها استفاده از ساختار ورق نورد بود ، تکنیک تولید سازگار با صنعت خودرو واز دیگر نوآوری ها، روتور اصلی Starflex  بود.

در تاریخ 27 ژوئن 1974،نمونه اولیه AS350 C  توسط موتور Lycoming LTS101  مجهزورونمایی شد تا بتواند دربازارامریکا به رقابت بپردازد.اما نمونه دوم به موتور Turbomeca Arriel  مجهز شد و پروازهای آزمایشی خود را در فرانسه انجام داد و درادامه  تحویل به مشتریان در سال 1978 آغاز گشت.

BELL 205 و  AS350B2  در خدمت شرکت هلی کوپتری ایران

Ecureuil 2 A355

ایده شکل گیری نسخه دو موتوره که به نام Ecureuil 2 A355 معرفی گشت براین اساس بود که بتواند گواهینامه استانداردهای سختگیرانه پرواز برای شرایط متفاوت را کسب کند و مشتریان بیشتری را جذب نماید این مدل درامریکا با نام Twinstar خوانده می شود که اولین بار در 28 سپتامبر 1979 پرواز نمود.

Aérospatiale_AS-355 _Ecureuil_2

A350 Ecureuil(  سنجاب ) هلیکوپتری تک موتور می باشد که با وزن تقریبی 1700 کیلوگرم برای مدل های مختلف دارای چابکی و پروازایده الی است. هر دونوع موتور فرانسوی و امریکایی دارای بیشترین تولید و ساعت پروازو از با اطمینان ترین پیشرانه ها در جهان می باشد . هزینه تعمیر و نگهداری پایین ، پرواز با یک خلبان این هلیکوپتر را برای بسیاری از شرکتهای خدماتی ، مسافربری ، شبکه های تلویزیونی ، پلیس شهری و مرزی محبوب نموده است.

در مدل جستجو ونجات با قرار دادن یک باکس خارجی بر روی اسکیت در شرایط اضطراری برای انتقال مجروحان در کوهستان استفاده می شود. در حالی که 5 نفر سرنشین را در داخل کابین حمل می کند.

این هلیکوپتربا ماکسیمم وزن تقریبی 2250 کیلوگرم قادر به پروازمی باشد و با 4 ساعت پروازمحدوده ای به وسعت 660 کیلومتر را تحت پوشش هوایی خود قرار می دهد اگرچه با موتورهای جدیدتر این ارقام افزایش یافته است.

یک روتور اصلی سه تیغه که با یک روتور Starflex مجهز می باشد. این سیستم به خاطر عملکرد عالی در ارتفاع بالا شناخته شده است و بسیاری از  اپراتورها در چنین شرایطی استفاده مکرر کرده اند. هر دو روتور اصلی و دم از مواد کامپوزیتی استفاده می کنند و به گونه ایی طراحی شده اند تا نیازهای خوردگی فلز و تعمیر و نگهداری به حداقل برسد. AS350 همچنین به منظور تطبیق با الزامات سختگیرانه سر و صدا توسعه یافته است. سطح سر و صدا در این هلیکوپتر بمیزان چشمگیری پایین است وبرای مسافران نیز صحبت کردن در حین پروازممکن می باشد. هلیکوپترنیز می تواند به سرعت روشن و خاموش شود، که اغلب در حوزه های خدمات پزشکی اورژانس مفید است. مجهز به کنترل پرواز هوایی است ؛ این کنترل ها در صورت خرابی سیستم هیدرولیک، عملیات خود را ادامه می دهند، هرچند با مشکل فیزیکی بیشتری روبرو می شوند.

مدل های تولیدی بعدی دارای ویژگی های جدید سیستم های آویونیک و سیستم های مانند ادغام سیستم کنترل پرواز اتوماتیک  (AFCS) و اتوپایلوت است و یک کابین شیشه ای شامل سه صفحه نمایش مایع کریستال و آویونیک دیجیتال مانند سیستم نقشه برداری زمینی مصنوعی و کنسول مرکز چند بلوک ایرباس که بر روی آن رادیوهای مختلف نصب می شوند.

نمایی از کاکپت خلبان A350

می توان از پیکربندی های مختلف در کابین استفاده کرد، بین 4 تا 6 مسافر در یک پیکربندی معمولی و درب های کشویی بزرگ را می توان به هر دو طرف کابین نصب کرد. سایر تجهیزات اختیاری که شامل بالابرهای نجات، قلاب های بارگیری پایین، آینه های الکتریکی خارجی، چراغ های جستجو ، دوربین های دید در شب ، سیستم نقشه برداری حرکتی، کابین داخلی سفارشی، فیلترهای شن و ماسه، رادیوی 4 کاناله، دوربین های دید در شب ، پنجره های کابین و صندلی های قابل جابجایی می باشد.

چیدمان های مختلف کابین

 

در تاریخ 14 مه 2005، یک AS350 B3 که توسط  Eurocopter تست شده بود توسط خلبان  Didier Delsalle در بالای کوه اورست  در 8،848 متری ( 29030 فوت)به پرواز درآمد و  رکوردی باور نکردنی را به ثبت رساند . به دلیل فشار کم جوی موجود برای روتورها وکاهش اکسیژن برای موتور هلی کوپتر در این ارتفاعات وی مجبور شد تا مناطق پروازی پر بادی را در دامنه پیدا کند تا بتواند با سوار شدن برآن خود را به قله برساند بادی بیش از 299 کیلومتر  ساعت (186 مایل در ساعت) در این هنگام او اعلام کرد: “من یک نیروی قوی پیدا کردم که توانایی تقریبا هیچ نیرویی را نداشتم.”  این رکوردگیری که با نصب دوربین هایی در داخل و خارج هلی کوپتر انجام شده بود توسط مقامات کشور نپال مورد تایید قرارگرفت. (لینک فیلم این پرواز در پایان مقاله امده است)

در روز 29 آوریل 2010، یک AS350 B3 بدون محدودیت، سه کوهنورد اسپانیایی، از دامنه آناپورنا  نپال در ارتفاع 6،900 متر (22،640 فوت) نجات یافتند؛ این یک رکورد جدید برای بالاترین چنین نجاتی را تنظیم می کند. این رکورد به 7،800 متر (25،590 فوت) در هنگام نجات سودارسان گوتام بین اردوهای سوم و چهارم در گروه زرد اورست در صبح روز 20 مه 2013 افزایش یافت. در تاریخ 2 ژوئن 2014 فرود A350 B3 در قله 5636 متری اوریزابا  بلندترین کوه کشورمکزیک یک رکورد ملی را با موفقیت ثبت نمود.

فاتح اورست

 

Ecureuil 2 A555 , A550

سازندگان که با استقبال گسترده مشتریان روبرو گردیده بودند تولید مدل هایی نظامی را در دستور کار خود قرار دادند. بدین ترتیب تولید AS350 و AS355 و همتایان نظامی خود AS550 و AS555 Fennec برای مدتی طولانی ادامه داشت. فنک در چندین نسخه تولید شد ولی نسخه  نظامی که با نام AS550 C2 Fennec شناخته می شود  مجهز به یک سایت اتش موشک تاو  روی سقف است که دارای توان حمل دو موشک تاو زیر هر بالچه در مجموع چهار موشک است، یک نسخه از همین مدل مجهز به یک سامانه دید حرارتی و نشانگذار لیزری  زیر دماغه شده که توان حمل تا چهار موشک ضد تانک هدایت لیزری هلفایر را دارد. این نسخه غیر موشک توان حمل غلاف مسلسل 7.62 م م و یا غلاف توپ20 م م و راکت 68 و 70 م م را دارد. نسخه گشت دریایی این نسخه با نام AS555 MR Fennec 2 دارای  یک رادار جستجوی  360 درجه زیر  دماغه است اگرچه تاکنون با سلاح ضد کشتی دیده نشده

نسخه دریایی
مسلح به موشک تاو
نسخه مسلح

ویژگی های عمومی

  • خدمه 1:
  • ظرفیت:  5
  • طول 10.93 :  متر و 12.94  متر برای A355
  • قطر روتور 10.7: متر
  • ارتفاع 3.14 : متر
  • وزن خالی  1741 : کیلوگرم
  • حداکثر وزن برخاست  2250 : کیلوگرم
  • موتور: : 1 × Turbomeca Arriel 2B توربوشفت ، 632 کیلو وات (847 اسب بخار) برای A350
  • موتور : 2 × Allison 250 -20F: توربوشفت، 313 کیلو وات (420 اسب بخار) هر کدام برای A355
  • حداکثر سرعت  287 : کیلومتر در ساعت
  • سرعت کروز  245 : کیلومتر / ساعت
  • محدوده  662 : کیلومتر
  • استقامت  4.1 : ساعت
  • سقف سرویس4600 :   متر
  • نرخ صعود  8.5: متر بر ثانیه

منابع :

Wikipedia

www.airbus.com

www.ihc.me/english

http://www.eurocopter.com/everest/img/117.JPG

شرکت هلی کوپتری ایران

گزارش رسمی Eurocopter

ویدیوی رسمی از شاهکار 14 می 2005 در YouTube ،

  • Official report by Eurocopter
  • Official pictures of the accomplishment of May 14, 2005, on Eurocopter’s website.
  • Official video of the feat of May 14, 2005

لینک منبع

درباره ی amir-moazeni1

همچنین ببینید

اخبار نظامی جهان-تاریخ انتشار:1402/12/25

لاکهید مارتین دسته نخست موشک‌های پدافندی پاتریوت ۳ را تحویل بحرین داد…بحیرن در سال 2019 …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *