خانه / دسته‌بندی نشده / بالگرد SB-1 Defiant؛ محصولی مشترک از سیکورسکی و بوئینگ

بالگرد SB-1 Defiant؛ محصولی مشترک از سیکورسکی و بوئینگ

مجله تصویری سلاح- SB-1 Defiant نوعی بالگرد چند منظوره مجهز به پروانه های هم محور است که در نتیجه همکاری دو شرکت هواگردسازی سیکورسکی و کمپانی هوافضا و صنایع دفاعی آمریکایی بوئینگ برای پروژه بالابری عمودی آینده (به اختصار FVL) ارتش آمریکا توسعه یافت. تامین نیروی محرکه این محصول بر عهده دو موتور هانی ول T55 قرار دارد که به اجرای هرچه بهتر نخستین پرواز آزمایشی SB-1 Defiant در تاریخ 21 مارس سال 2019 کمک کردند.

طراحی و توسعه

سیکورسکی و بوئینگ در یکی از ثمربخش ترین همکاری های خود موفق به طراحی و تولید بالگردی با ظرفیت وزنی متوسط برای لیفت محموله های نظامی در راستای اولین فاز از پروژه FVL شدند. لازم به ذکر است که این نمونه تحت عنوان SB-1 نیز شناخته می شود و طبق برنامه ریزی های صورت گرفته قرار بود نخستین پرواز آزمایشی خود را در ماه آوریل سال 2017 به سرانجام برساند. با این حال به علت پاره ای از مشکلات، زمان تست مذکور به تاخیر افتاد.

بر اساس گزارش های به دست آمده، شرکت هواگردسازی سیکورسکی در طراحی این محصول از فاز اول پروژه FVL تا اندازه زیادی به طرح قبلی سیکورسکی X2 اتکا داشته است. از طرف دیگر، بوئینگ قصد دارد فاز دوم برنامه شامل مرحله نمایش سیستم های مدیریت را رهبری کند. به نظر متخصصین امور نظامی، بوئینگ و سیکورسکی با توجه به در اختیار داشتن پایگاه های صنعتی بزرگ و مجهز شانس بیشتری برای دریافت حمایت حداکثری از جانب کنگره خواهند داشت. علاوه بر این بالگردهای ترابری با طراحی های مشابه، در حال حاضر بیشترین کاربرد را در ارتش آمریکا دارند.

تصویری از سیکورسکی X2

 

تصویری از SB-1 Defiant

 

تا سال 2013 سیکورسکی و شرکای تجاری آن حدود 250 میلیون دلار بر محصولاتی نظیر X2 و ریدر سرماه گذاری کردند. در پروژه هایی که به صورت مشارکتی انجام می شوند، مسئولیت تولید هر قطعه و یا ساخت هر بخش از یک پرنده نظامی بر عهده یکی از شرکت ها خواهد بود. این شیوه تقسیم کار باعث می شود که مسائلی مانند برقراری تعادل میان حجم بودجه با هزینه ها و همینطور مدت زمان لازم برای اتمام کامل محصول اهمیت زیادی داشته باشد.

با وجود نکات عنوان شده، جدول زمانی پرواز اولیه بالگرد SB-1 Defiant چندین بار دستخوش تغییر شد. البته دلیل اصلی این تاخیر زنجیره وار چیزی نبود جز درخواست های ارتش آمریکا به منظور اصلاح طراحی و یا استفاده از مواد متفاوت. همچنین قرار بر این بود که سیستم های دینامیکی مانند توربوشفت ها، سامانه انتقال قدرت و روتورها در اواخر اکتبر سال 2018 در فلوریدا آزمایش شوند. در ادامه اولین پروتوتایپ در دسامبر سال 2018 رونمایی شد. تست های میدانی رسمی نیز در ژانویه سال 2019 به اجرا درآمدند (به طور میانگین پیش از اولین پرواز آزمایشی یک پرنده نظامی، 15 ساعت تست میدانی لازم است).

 

 

از نظر طراحی و روی کاغذ بالگرد نام برده سرعتی معادل 460 کیلومتر بر ساعت داشت اما به علت موتور قدیمی T55، مقامات ارتش نمی توانستند انتظار برد زیادی داشته باشند. از این رو موتوری تحت عنوان FATE معرفی شد که بتواند بردی معادل 424 کیلومتر را در اختیار SB-1 Defiant قرار دهد. طبق گفته های سیکورسکی و بوئینگ، محصول تولیدی سریع و چابک خواهد بود و می تواند حرکت به بالا و پایین و همچنین به سمت طرفین سریعی داشته باشد

بالگرد SB-1 Defiant و رکوردی جدید

به دنبال بررسی عملی بالگرد جدید ارتش آمریکا، مشخص شد که این نمونه می تواند رکورد سرعت 370 کیلومتر بر ساعت را بزند و بدین ترتیب از شاهین سیاه یا همان سیکورسکی UH-60 بلک هاوک نیز پیشی گیرد.

تصویری از سیکورسکی UH-60 بلک هاوک

 

با توجه به اسناد موجود، Defiant به زودی موفق به جایگزینی کامل شاهین سیاه می شود و این یک موفقیت مهم برای محصول همکاری شرکت هایی سرشناس خواهد بود. همچنین طبق برآوردهای صورت گرفته انتظار می رود که بالگرد SB-1 Defiant در آینده ای نه چندان دور سرعتی افزایش یافته را تجربه کند و بتواند رکورد 482 کیلومتر بر ساعت را هم به نام خود به ثبت برساند.

 بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط وزارت دفاع، بالگرد مذکور تنها به وسیله نیمی از قدرت پروانه خود می تواند به سرعتی بالغ بر 375 کیلومتر بر ساعت دست یابد و حتی از آن نیز فراتر رود. تعداد نسخه های تولیدی بین سال 2030 تا 2050 نزدیک به 3000 فروند ارزیابی شده است.

مطالب مجله تصویری سلاح را در این لینک دنبال کنید.

لینک منبع

درباره ی amir-moazeni1

همچنین ببینید

اخبار نظامی جهان-تاریخ انتشار:1402/12/25

لاکهید مارتین دسته نخست موشک‌های پدافندی پاتریوت ۳ را تحویل بحرین داد…بحیرن در سال 2019 …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *