خانه / دسته‌بندی نشده / بالگرد چند منظوره Bo 105

بالگرد چند منظوره Bo 105

نویسنده  فرج اله احسانی

بالگرد بی او105  یک بالگرد با دوام چند منظوره است که توسط Bölkow Ottobrunn آلمان ساخته شده است. در سال 1964، کار توسعه در بلکو بر روی هلی کوپتر آغاز شد که تبدیل به BO105 شد، اگر چه کار بر روی سیستم چرخانه بالگرد که از آن استفاده می شد زودتراز 1967 شروع نشد ، نمونه اولیه Bo 105A ، اولین پروازخود را دراتوبرنن درآلمان انجام داد.

اولین نمایش عمومی در ماه مه 1967 برگزار شد.برنامه آزمایشی Bo 105  شامل یک سیستم جدید پرواز، سیستم روتور جدید ویک موتور جدید بود؛ بدین ترتیب نمونه اولیه پرواز Bo 105 درابتدا با یک روتوراصلی ازچرخانه Scout  بالگرد Westland و یک جفت ازموتورهای Turboshaft Allison Model 250  به جای همتایان خود، مجهز شدند. بولکودرزمینه توسعه ملخ چرخانه اصلی کارمی کرد؛ هلی کوپتر Alouette II با روتور Bo 105 اصلاح شد و برای تست عملکرد آن مورد استفاده قرار گرفت.

شاید یکی از مهمترین ویژگی های Bo 105 تیغه روتور و سر روتور باشد. سیستم روتور کاملا بی هوازی است، سر روتور متشکل از یک بلوک تیتانیوم جامد است که چهار تیغه در آن پیچیده است.

چرخانه اصلی BO105

انعطاف پذیری تیغه های روتور برای جذب حرکات به طور خاص نیاز، به قطعات متحرک ولولا در بسیاری از سیستم های چرخانه بالگرد ها را دارد. در BO105 تیغه روتور از مواد کامپوزیتی شیشه ای تقویت شده ساخته شده است. انعطاف پذیری روتور اصلی اجازه می دهد تا بخش زیادی از این قطعات حذف گردد وتا حد زیادی نگهداری آن ساده و طول عمر تیغه ها افزایش پیدا کند.BO105 دارای یک سیستم روتاری بنیادی انقلابی است که در آن زمان یک نوآوری پیشگام در هلیکوپترها بود که در سال 1970 به بهره برداری رسید. اولین و نخستین هلیکوپتر سبک موتور دوقلو در جهان است و اولین بالگردی است که میتواند مانورهای هوازی مانند حلقه های معکوس را انجام دهد( حرکتی مانند یک حلقه که بالگرد کاملا سرته می شود).سومین نمونه اولیه Bo 105 با موتور تولید کننده توربو شفت استاندارد MAN Turbo 6022 مجهز شد. در مجموع شش فروند تولید پیش ساخته Bo 105s برای آزمایش ساخته شد.

در 13 اکتبر سال 1970، اداره هواپیمایی کشوری آلمان Bo105 را تأیید کرد. تحویل اولیه برای اولین مشتریان،  ADAC Air Rescue و پلیس ایالت باواریا، مدت کوتاهی پس از آن صورت گرفت. در سال 1972، گواهینامه های دیگر توسط اداره هواپیمایی فدرال (FAA) و اداره هواپیمایی مأموریت (CAA) اعطا شد وبلافاصله سفارشات صادراتی را از ایالات متحده و بریتانیا به ترتیب انجام شد. در سال 1972، یک نسخه بهبود یافته از روتور هواپیما با موتورهای قدرتمندتر، Bo 105C  توسعه یافت.

BO105 به خاطر داشتن کنترل های پاسخگو، پایدار و پرواز خوب شناخته شده است اکثر مدل ها می توانند در راستای زمین های شیب دار، رول، حلقه ها، گردش ها و مانور های مختلف ایروبوت را انجام دهند. محدوده پرواز BO105 برای 3.5 نیروی G مثبت و یک منفی می باشد.

در تاریخ 25 سپتامبر 1973 نمونه اولیه Bo 106 اولین پرواز خود را انجام داد. مشترکات بسیاری با      Bo 105  داشت، تفاوت اصلی آن یک کابین بزرگتر بود و درآن سه ردیف صندلی در ردیف جلو و چهار ردیف در عقب کابین بود. با این حال، بعد از مدتی هیچ چیز دیگری از پروژه  Bo 106باقی نماند.

Bo 106

در سال 1976 Bo 105CB، مجهز به موتورهای قدرتمند Allison 250-C20B معرفی شد. تغییر اولیه این بود که بدنه ای کشیده تربه میزان 10 اینچ برای پاسخگویی به تقاضای آمریکا برای عملیات اورژانس پزشکی (EMS) است؛ این نسخه اغلب به عنوان Bo 105 Twin Jet  در ایالات متحده شناخته می شود. شرکت هواپیمایی ایالات متحده بوئینگ ورتول به عنوان یک شریک در تولید و توسعه بیشتر به نوع تولید و عرضه BO 105 در ایالات متحده مشغول بود.

Bo 105  برای داشتن سطح بالایی از مانور قابل اعتماد است. در طول دهه 1970، Bo 105  به دلیل داشتن ظرفیت باربری بسیار بالاتر و سرعت کروز بالاتر از اکثر رقبا درخشانتر بود.

این بالگرد یک همه کاره واقعی بود با ارتفاع مناسبی که داشت و پروانه دم بالاترازکابین وهمچنین داشتن پروانه چهار پره ایی به همراه سیستم چرخانه نوآورانه ویژه خود ، دارای کمترین لرزش وصدا درمیان هم دوره های خود بود و تقاضای بسیاری جهت به خدمت گرفتن مدل حمل ونقل و اورژانس هوایی آن انجام گردید. در مدل حمل ونقل باداشتن سه صندلی در عقب و جایگاه بار که دسترسی آن از طریق درب های پشتی انجام می گردد با توجه به اندازه کابین چشمگیر است.

پرواز نرم و اطمینان از ایمنی بالا با توجه به سبک وزن بودن بالگرد، 1300 کیلوگرم و این نکته که حتی با از کارافتادن یک موتوربه پرواز خود ادامه می داد و پروازبا یک خلبان وهزینه نگهداری پایین ،  مدل اورژانس هوایی Bo105 را بسیار محبوب نموده بود.

در بعضی ازمدل ها بنابرضروریات ومقررات اسکیت های بلند تری برای مدل اورژانس سفارش داده می شد.

از مدل های کاربری دیگر می توان به گشت نظارتی و جستجو نیروهای پلیس اشاره کرد که مجهز به سیستم های مخابراتی مخصوص و نور افکن و دوربین می باشند.

در سال 1975، بنا به سفارش ارتش آلمان یک نسخه ویژه ضد تانک مسلح شده تا شش موشک Euromissile HOT  که به عنوان Bo 105 PAH-1 تعیین شده بود، ساخته شد. در مجموع 212 بو 105 PAH-1s بین سالهای 1979 تا 1984 تحویل داده شد.

امکانات اصلی تولید Bo 105 در آلمان وکانادا قرارداشت با توجه به سطح فروش صادراتی، خطوط تولیدی اضافی در اسپانیا، اندونزی و فیلیپین ایجاد شد.

تولید Bo105 توسط Eurocopte  به طوررسمی درسال 2001 به پایان رسید، عمدتا توسط EC135 مدرن تر جایگزین شده است، که خود یک توسعه مستقیم از Bo 105 است. در پایان تولید، در مجموع 1406 بالگرد تولید شد و به اپراتورها در 55 کشور جهان تحویل داده شد.

در ماه مه سال 2014، هلیکوپتر ایرباس گزارش داد که Bo105 درکل جهانی 8 میلیون ساعت پرواز را جمع آوری کرده است و حدود 700 فروند در عملیات باقی مانده است.

BO105PAH-1

بعد از جنگ جهانی دوم ودر دوران جنگ سرد ، اروپا محل تلاقی دو بلوک شرق وغرب بود وآلمان توسط دیواربرلین به دوقسمت تقسیم گردیده بود.دکترین نظامی شوروی براساس برتری عددی ادوات نظامی استواربود. تانک بعنوان یکی از برجسته ترین ادوات در پیمان ورشو شناخته می شدوبه تعداد زیاد در اختیار کشورهای بلوک شرق قرار داشت. برای مقابله با این تاکتیک کشورهای اروپای غربی خود را به استفاده از بالگرد برای این رویایی آماده نموده بودند.

در اروپا آن زمان بالگرد تخصصی شکار تانک وجود نداشت و با تغییر نمونه های غیر نظامی آن را مسلح می نمودند که بالگرد الوئت از آن جمله بود. در سال 1970 هنگامی که Bo105  متولد گردید. با داشتن یک چرخانه انقلابی چهارتیغه ایی و ارتفاع کوتاه و دید بسیار عالی و از همه مهمتر سر وصدای کم این بالگرد بزودی نظر فرماندهان نظامی را به خود جلب کرد.

در سال 1975، تصمیم به خرید یک نسخه ویژه ضد تانک مسلح شده به شش موشک  HOT  که به عنوان Bo 105 PAH-1  تعیین شده بود، برای ارتش آلمان ساخته شد.

بالگردbq-105 مسلح به شش موشک ضد تانک هات.. هات یک موشک هدایت نیم خودکار سیمی بود که دارای برد 4000 متر است و نسخه های جدید ان تا 1200 م م هم توان نوفذ دارد

Bo105 با داشتن دوموتور و همچنین کارکرد بالا با یک موتور در وضعیت اضطراری ایمنی بالایی را فراهم می نمود. با قطر پروانه اصلی 9.84 متر و طول 11.86 مترو ارتفع 3 مترجثه ایی کوچک برای پنهان شدن در پشت درختان بود و به تمام اینها سرو صدای کم را باید اضافه نمود.

این بالگرد مجهز به یک سامانه اپتیکی در بالای سقف بود که با استفاده از آن موشک های تیوپی HOT  را نشانه گیری و شلیک می نمود.

تصویر داخل چشمی تیرانداز در Bo105
زرد چشمی اپتیکی و آبی سامانه شلیک

بالگرد Bo105 به خاطر داشتن کنترل های پایدار و پرواز خوب شناخته شده است اکثر مدل ها می توانند در راستای زمین های شیب دار، رول، حلقه ها، گردش ها ومانورهای مختلف را انجام دهند.

محدوده پرواز BO105 برای 3.5 نیروی G مثبت و یک منفی می باشد. هنگامی که با مخازن سوخت کمکی اختیاری باشد ، Bo 105  دارای استقامت پروازی حدود 5 ساعت تحت بار است. در مجموع 212 بو 105 PAH-1s بین سالهای 1979 تا 1984 تحویل داده شد.

در سال 1984 Bo 105LS با بدنه بزرگ Bo 105CBS همراه با موتورهای قدرتمند Allison 250-C28C  توسعه داده شد تا حداکثر وزن خود را افزایش دهد وهمچنین عملکرد پرواز با سرعت بالا وارتفاع بالا را بهبود دهد  Bo 105 LS .تحت قرارداد تعاونی با Eurocopter Canada ساخته شد و بهبود و اصلاح تا سال 1995 ادامه داشت.

در اوایل دهه 1980، مکزیک تعدادی از کشتی های گشتی کلاس اریب را که مجهز به  Bo 105 برای عملیات های دریایی بود، تامین کرد.

در سال 2005، یک سری از ارتقاء ها بر اساس 11 فروند با دریافت سنسورهای مادون قرمز ، گیرنده های موقعیت یابی جهانی (GPS)، رادارهای جستجو، تیغه های روتور جدید، جایگاه تسلیحات و دیگر تغییرات  نیروی دریایی مکزیک تکمیل شد.

نیروی دریایی مکزیک تعدادی از بالگردها  را برای انجام وظایف شناسایی دریایی بکار گرفت.

از دیگر کشورهایی که این بالگرد را به خدمت گرفتند می توان به نیروهای مسلح اندونزی اشاره نمود.

گزارش شده ارتش در طول بحران تیمور شرقی و جنگ پاپوایی مورد استفاده قرار داده است.

نسخه در خدمت نیروی دریایی مکزیک

در اواخر دهه 1990 هواپیمای ارتش جمهوری کره بعنوان بخشی از یک درایو مداوم برای بهبود قابلیت شناسایی و نظارت نیروی نظامی تعدادی از بو 105 را خریداری کرد.

رهبران ارتش آلمان تنها PAH-1 را تنها به عنوان موقت مشاهده کردند، در اصل به دنبال یک هلیکوپتر ضد تانک بودند؛ آنها به ویژه از عدم توانایی PAH-1 برای انجام مأموریت های مبارزات شبانه وقابلیت های خود دفاع از آن، ناراضی بودند. در نهایت، تایگر بعدا به عنوان جایگزینی توسعه یافت .

BO 105  هلیکوپتری بود که پایه واساس ارتش های اروپایی را پی ریزی نمود و طرحهای بسیاری بروی آن آزمایش گردید . این هلی کوپتر در روز 13 دسامبر 2016 از سرویس ارتش آلمان بازنشسته شد ولی همچنان در نقاط مختلف جهان به خدمت مشغول می باشد.

BO 105  و موشک هلفایر
BO 105  اسپانیایی مجهز به تیربار20 میلی متری درزیر بدنه
نسخه مجهز به موشک تاو

مقالات مشابه: بالگرد چند منظوره گازل

ویژگی های عمومی

خدمه: 1 یا 2 خلبان
ظرفیت: 4
طول: 11.86 متر (38 فوت 11 اینچ)
قطر روتور: 9.84 متر (32 فوت 3 و در اینچ)
ارتفاع: 3.00 متر (9 فوت 10 اینچ)
مساحت دیسک: 76.05 متر مربع (818.6 فوت مربع)
وزن خالی: 1،276 کیلوگرم (2،813 پوند)
حداکثر وزن پرواز: 2،500 کیلوگرم (5،511 پوند)
موتور : 2 * موتورهای توربوشارژ Allison 250-C20B  ، (420 اسب بخاری) هر یک
کارایی

حداکثر سرعت: 242 کیلومتر / ساعت (131 گره، 150 مایل در ساعت)
سرعت کروز: 204 کیلومتر در ساعت (110 گره، 127 مایل در ساعت)
محدوده: 575 کیلومتر ،( 357 مایل)
محدوده گشتی: 1،112 کیلومتر (600 متر ارتفاع، 691 مایل)
حداکثر سقف سرویس: 5،180 متر (17000 فوت)
سرعت صعود: 8 متر بر ثانیه (1،575 فوت در دقیقه)

منابع :

Eurocopter Corporate

Wikipedia

https://www.helis.com/

لینک منبع

درباره ی amir-moazeni1

همچنین ببینید

اخبار نظامی جهان-تاریخ انتشار:1402/12/25

لاکهید مارتین دسته نخست موشک‌های پدافندی پاتریوت ۳ را تحویل بحرین داد…بحیرن در سال 2019 …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *