خانه / دسته‌بندی نشده / بالگرد چند منظوره سیکورسکی S-92

بالگرد چند منظوره سیکورسکی S-92

بالگرد چند منظوره سیکورسکی S-92

نویسنده : فرج اله احسانی

پس از بحران نفتی 1973 ، شرکتهای بزرگ نفت و گاز اکتشافات بیشتری را در خارج از کشور آغاز کردند و بنابراین نیاز به هواگردی با نقش های گوناگون و ایمنی بالا و توانایی پرواز در شرایط سخت را داشتند. سیکورسکی S-92 یک هلیکوپتر دو موتوره کلاس متوسط است که برای بازارهای بالگردهای غیرنظامی و نظامی ساخته شده است .برای اولین بار در سال 1992 به نمایش درآمد. قرار بود از سال 1993 برای فروش ارائه شود ، اما به دلیل كاهش تقاضا بازار بین المللی بالگرد ، این امر به تأخیر افتاد. در سال 1995 سیکورسکی تیم خود را با شرکای بین المللی تشکیل داد و در آن سال برنامه هلی کوپتر را در Airshow پاریس آغاز کرد و برای رقابت با بالگرد غیرنظامی مانند سوپر پوما توسعه داد. این هلی کوپتر از بدنه ایی جدید با اجزای دینامیک بر اساس اجزای S-70 / H-60 ​​استفاده می کند.اولین پرواز خود را در 23 دسامبر 1998 در مرکز پرواز توسعه سیکورسکی ، وست پالم بیچ ، فلوریدا انجام داد. در ژوئیه سال 2000 ، سیكورسكی تغییراتی را در طراحی اعلام كرد. بدنه پشت کابین خلبان کشیده تر شد ، ستون دم (1.04 متر) کوتاه شد و تثبیت کننده افقی از سمت چپ مقابل روتور دم در سمت راست قرار گرفت. طولانی شدن بدنه و کوتاه شدن ستون دم ، مرکز ثقل هواپیما (CG) را به جلو منتقل کرده واجازه می دهد سطح پرواز بیشترشود. بدنه بلندتر برای سه ردیف اضافی و همچنین گزینه بزرگتر درب مسافر برای مشتریان جستجو و نجات (SAR) در نظر گرفته شده بود. سیکورسکی این تغییرات را به عنوان پیکربندی استاندارد تولید در دو نمونه اولیه گنجانید. برخی گزارش ها تائید نشده حاکی از این بود که این اصلاحات در واقع برای رفع آسیب های ناشی از نقص طراحی سازه بوده است. در 19 دسامبر 2002 گواهینامه هواپیمایی اداره هواپیمایی فدرال (FAA) را دریافت نمود ودر 8 ژوئن 2004 گواهینامه آژانس بین المللی ایمنی هواپیمایی اروپا را دریافت کرد. این هلی کوپتر توسط موتورهای دوقلو GE CT7-8A توربوشفت تأمین می شود و دارای قاب هوایی آلومینیومی و برخی از اجزای ترکیبی است.

تیغه اصلی روتور اصلی کامپوزیتی وچهار تیغه کاملاً مفصلی که عرض بیشتری دارد و شعاع آن بلندتر از S-70 است. نوک تیغه مخروطی به سمت عقب و زاویه ها به سمت پایین جارو می شود تا سرو صدا را کاهش دهد و قدرت بالابری را افزایش دهد. بیشتراجزای سیستم روتورجدا ازتیغه ها تیتانیوم هستند. ازیک سیستم کنترل ارتعاش فعال برای افزایش راحتی پرواز و پایین آمدن سطح صوتی برخورداراست. تعدادی از ویژگی های ایمنی مانند تحمل نقص فنی ،برخورد پرنده و مهار ترکیدگی موتور در طراحی گنجانده شده است. با ادعای از دست دادن فشار روغن در جعبه دنده اصلی وپرواز خشک به مدت 30 دقیقه، هیئت صدور گواهینامه FAA را وادار کرده است که این هلی کوپتر را “ایمن ترین هلی کوپتر در جهان” بنامد.

کاکپیت خلبان تمام شیشیه ایی واز تکنولوژی بالایی برخوردار است پنج مانیتور که هماهنگ با تجهیزات دید در شب می باشد و خلبان خودکاری که از بارکاری خلبان می کاهد وشرایط یک پرواز آرام و راحتی را بوجود می آورد. سیستم های هشدار موتور و پروازی که با یک رادار هواشناسی تکمیل شده است پرواز ایمنی را تامین می کند. می توان آنرا به دو دوربین یکی برای درب رمپ جهت بارگیری و دیگری در زیر کابین جهت نشست و برخاست استفاده نمود که به مانیتور مرکزی کاکپیت خلبان متصل است.

S-92A نوع غیرنظامی است و در نسخه های مختلفی در دسترس است. نسخه شرکتی می تواند 19 مسافر را درخود جای دهد. نسخه حمل و نقل کمکی دارای 22 صندلی روبرو با رمپ عقب به عرض کابین کامل است. در طراحی بدنه چرخ ها در فضای بیرونی جای گرفته اند و موجب ایجاد یک فضای ایده ال داخلی گردیده و با کابین داخلی 733 فوت مربع (68.1 مترمربع) نیز می تواند طوری تنظیم شود که حداکثر سه کانتینر بار LD3 به سبک هواپیمایی را در خود جای دهد. فضای ذخیره سازی اضافی در محوطه رمپ درعقب 140 فوت مربع (13 متر مربع) موجود است.

بخاطر صرفه جویی در وزن ونوع طراحی دارای یک درب اصلی دوقسمتی که یک تکه بطرف بالا و تکه پایینی که شامل پلکان نیز می باشد ، درب رمپ دوتکه و سه پنجره برای تخلیه اضطراری می باشد.

Sikorsky VH-9

در 7 مه 2014 سیکورسکیVH-92 برنده مسابقه VXX برای جایگزینی سی کینگ های سالخورده که رئیس جمهور ایالات متحده را منتقل می کند گردید. در ماه مه سال 2014 ، یک قرارداد 1.24 میلیارد دلاری برای ساخت نمونه اولیه به سیکورسکی اعطا شد. شش نوع از آن توسط نیروی دریایی ایالات متحده برای تحویل در سال 2017 سفارش داده شده است.

سیکورسکی این مدل را با سیستم های اجرایی داخلی و پشتیبانی مأموریت نظامی ، از جمله برق سه برابر و کنترل پروازهای بیشتری سازگار می کند. این مدل دارای هشدار دهنده های راداری ،چف و فیلر،دوربین های دید درشب پیشرفته ، ارتباطات ماهواره ایی رمز گذاری شده می باشد و بسیاری از قابلیتهای فنی و پروازی و ایمنی آن محرمانه می باشد. تولید 17 هواگرد دیگر نیز در سال 2020 برنامه ریزی شده است. هزینه کل برنامه برای 23 هلی کوپتر 4.718 میلیارد دلار است که متوسط ​​هزینه آن 205 میلیون دلار برای هر هلی کوپترمی باشد.

H-92 Superhawk

سوپر هاوک نمونه نظامی S-92 است. این مدل به نیروی هوایی ایالات متحده ، تفنگداران دریایی و گارد ساحلی پیشنهاد گردید. دارای موتورهای قدرتمندتر GE CT7-8C است. نوع جستجو و نجات آن فضای کابین را برای صندلی ها ، بسترها ، سلول سوختی کمکی و تجهیزات اضطراری SAR فراهم می کند. در جولای 2004 توسط کانادا برای برنامه هلیکوپتر دریایی (MHP) خود به عنوان Sikorsky CH-148 Cyclone انتخاب گردید.

سایکلون یک هلی کوپتر دوموتوره وچند منظوره است که توسط شرکت سیکورسکی برای نیروهای مسلح کانادا ساخته شده است. یک نوع نظامی از Sikorsky S-92 برای عملیات کشتی طراحی شده است و جایگزین سی کینگ گردیده ، که از 1963 تا 2018 در خدمت بوده اند. جستجو برای جایگزینی در ابتدا در دهه 80میلادی آغاز شد و در سال 2004 کانادا طی قراردادی 28 فروند را به مبلغ 1.8 میلیارد دلار خریداری نمود که تحویل برنامه ریزی شده برای شروع در سال 2009 بود.اولین پروازدر فلوریدا در 15 نوامبر 2008 انجام شد. اگر چه به دلیل مشکلات توسعه زمان تحویل 6 بالگرد در سال 2015 انجام شد. دارای وزن خالی: 7،076 کیلوگرم و حداکثر وزن برخاست: 13،290 کیلوگرم می باشد که نسبت به نمونه غیر نظامی یک تن بیشتر است.دارای دوخلبان و دو اپراتور می باشد و می تواند به حداکثرسرعت 306 کیلومتر برسد اگر چه سرعت کروز آن برای پروازهای طولانی 258 کیلومتر می باشد.مجهز به سیستم اپتیک و سامانه دید در شب در نوک دماغه می باشد و می تواند اژدرهای MK-46 را باخود حمل کند. سایکلون از سال 2018 درنیروی هوایی سلطنتی کانادا (RCAF) عملیاتی است و قرار است در جنگ های ضد زیردریایی (ASW) ، نظارت و مأموریت های جستجو و نجات در کشتی های جنگی نیروی دریایی کانادا استفاده گردد. این بالگرد همچنین برای حمل و نقل تاکتیکی برای عملیات پشتیبانی از تلاش های امنیت ملی و بین المللی کانادا شرکت می کند.دارای ویژگی بارزی در جابجایی توسط هواپیماهی باربری می باشد و می توان در کمتر از سه ساعت با حداقل تجهیزات پشتیبانی زمینی روی هواپیمای حمل و نقل C-5 یا C-17 بارگیری شود.

S-92 سیکورسکی هلی کوپتری است با آخرین تکنولوژی ساخت و ایمنی و پرواز با اینحال برای بدست آوردن سهم بیشتری از بازاربا رقیبان متعددی در بازار جهانی مواجه است.

خصوصیات عمومی

خدمه: 2 (خلبان ، کمک خلبان)

ظرفیت: 19 مسافر

طول: 68 فوت 6 اینچ (20.88 متر)

عرض: بدنه 17 فوت 3 اینچ (5.26 متر)

ارتفاع : 15 فوت 5 اینچ ( 4.70)

ابعاد کابین: طول 20 فوت (6 متر) عرض 6.6 فوت (2 متر)

وزن خالی: 15500 پوند (7،031 کیلوگرم )

وزن ناخالص: 26،500 پوند (12،020 کیلوگرم )

حداکثر وزن برخاست: 27،700 پوند (12،565 کیلوگرم)

نیروگاه : General Electric CT7-8A توربوشفت دو موتور، هر کدام 2520 اسب بخار

قطر اصلی روتور: 56 فوت 4 اینچ (17.17 متر)

کارایی

حداکثر سرعت: 306 کیلومتر در ساعت

سرعت کروز: 280 کیلومتر در ساعت

برد: 998 کیلومتر

سقف سرویس: 14000 فوت (4300 متر)

منابع

https://en.wikipedia.org

https://www.defenseindustrydaily.com

https://www.aircraftcompare.com/aircraft/sikorsky-h-92-superhawk-ch-148-cyclone/

لینک منبع

درباره ی amir-moazeni1

همچنین ببینید

اخبار نظامی جهان-تاریخ انتشار:1403/01/03

انگلستان دست به خرید ۱۴ فروند بالگرد شینوک نسخه اف بلاک ۲ زده است این …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *