خانه / دسته‌بندی نشده / آن روی سکه تحریم های آمریکا ضد ایران

آن روی سکه تحریم های آمریکا ضد ایران

آن روی سکه تحریم های آمریکا ضد ایران

در تاریخ 5 نوامبر 2018، ایالات متحده  تحریم های کامل علیه ایران اعمال میکند که در نتیجه تصویب طرح جامع جامع مشترک (IPAP) در مورد برنامه هسته ای ایران در سال 2016 لغو شده بودند.در ماه می 2018، رئیس جمهور دونالد ترامپ، اعلام کرد خروج ایالات متحده از توافقنامه قطعی و انجام شده است، قبل از آن که بارها و بارها از معامله هسته ای انتقاد کرده بود.رئيس جمهور آمريكا قول داد كه نه تنها تجديد نظر كردن تحریم های قديم، بلكه تحريم هاي جديد را در برابر تهران نيز تحميل كند.

نوشته شده توسط : امین حیدری

 

در تاریخ 5 نوامبر 2018، ایالات متحده  تحریم های کامل علیه ایران اعمال میکند که در نتیجه تصویب طرح جامع جامع مشترک (IPAP) در مورد برنامه هسته ای ایران در سال 2016 لغو شده بودند.در ماه می 2018، رئیس جمهور دونالد ترامپ، اعلام کرد خروج ایالات متحده از توافقنامه قطعی و انجام شده است، قبل از آن که بارها و بارها از معامله هسته ای انتقاد کرده بود.رئيس جمهور آمريكا قول داد كه نه تنها تجديد نظر كردن تحریم های قديم، بلكه تحريم هاي جديد را در برابر تهران نيز تحميل كند.

اما اکنون بحث این است در مورد چه نوع تحریم هایی صحبت می کنیم؟

ایالات متحده تحریم های قدیمی که در سال 2016 توسط باراک اوباما که در آن زمان اوباما رئیس جمهور بود را لغو کرد. این محدودیت ها مربوط به شرکت های خارجی و وابسته های خارجی شرکت های آمریکایی و خارجی بودند.در عین حال، تحریم هایی که منجر به تماس های تجاری با ایران برای افراد و اشخاص حقوقی ایالات متحده می شود، باقی می ماند.اما پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام در تاریخ 6 اوت 2018، دونالد ترامپ یک فرمان را امضا کرد که طبق آن تحریم ها باید در دو مرحله بازگردانده شوند.

در روز 7 اوت تحریم های شامل  ممنوعیت خرید اوراق قرضه آمریکا، ممنوعیت تجارت فلزات گرانبها، ممنوعیت فروش یا انتقال گرافیت به ایران ، آلومینیوم، فولاد، زغال سنگ و نرم افزارهای صنعتی برای مدیریت فرآیندهای صنعتی بازگردانده شد. معیارهای محدود کننده نیز بخش صنعت خودرو ایران را تحت پوشش قرار دادنده اند و بیشتر هدف این تحریمها صنعت ایران چه خودرویی و … میباشد چون اهداف بسیار گسترده ای در ان است..خاموشی صنعت یک‌کشور علاوه بر ضربه های اقتصادی افزایش نرخ بیکاری و افزایش تورم و در نهایت فساد های اجتماعی را پی خواهد داشت..

در مرحله دوم، که در تاریخ 5 نوامبر معرفی شد، مستلزم بازگرداندن محدودیت های مربوط به صادرات نفت و بصورت کلی بخش انرژی، حمل و نقل و ساخت و ساز کشتی و فعالیت های موسسات مالی و بانکی است که مستقیما یا غیر مستقیم با بانک مرکزی ایران کار می کنند.

اما چرا Trump می خواهد تحریم هارا را تجدید کند؟

در ماه مه 2018، Trump اعلام کرد خروج واشنگتن از طرح جامع جامع مشترک که بین ایران و شش کشور (ایالات متحده آمریکا، انگلیس، روسیه، فرانسه، چین و آلمان) به پایان رسیده است،ترامپ اعلام کرد قصد دارد لغو تحریم های متعدد علیه تهران در ازای محدود کردن برنامه هسته ای خود را انجام دهد و خواهان مذاکره و عهدنامه ای جدید میباشد.رئیس کاخ سفید حتی در دوران انتخابات نیز این توافق را مورد انتقاد قرار داد و‌ برجام را بازی تمام برد برای کشورمان ایران اعلام کرده بود.

به نظر وی برجام مانع از ایجاد سلاح های هسته ای ایران نشد اما این روند را به طور خلاصه به تأخیر انداخت. ترامپ استدلال می کند که اقدامات مقامات رسمی و لشکری ایران بر خلاف روحیه توافقنامه است و حفظ آن با آغاز یک مسابقه تسلیحات هسته ای در خاورمیانه مملو است.وعلاوه بر این، وی اظهار داشت که خروج ایالات متحده از این توافق، مانع از “تشنج خاورمیانه” توسط ایران شد.اما باید پرسید منظور ترامپ از تشنج های خاورمیانه توسط ایران چیست؟وی در یک مصاحبه تلویزیونی گفت قبل ازینکه من بیایم تهران در حال خرابکاری و‌نفوذ و بی ثبات کردن خاورمیانه بود اما بعد از ریاست من انها درگیر خود هستند و این را میتوان تا حدودی درست دانست..ترامپ بارها و بارها تهران را متهم به حمایت از تروریسم کرده است، از جمله کمک به القاعده، طالبان و گروه های دیگر کرده است و به بهانه مبارزه با پولشویی و حمایت از تروریسم با بهانه های موجح بین المللی ایران را به بهانه عدم عضویت در FATF و CFT تحریم و سازو کار های مالی و اقتصادی کشورمان را با مشکل رو به رو کرده است.باید پذیرفت ابرقدرتی چون امریکا امروزه برای تحریم ها نیاز به بهانه های موجح چون حمایت از تروریسم و‌.. دارد در غیر اینصورت انزوای بیشتری پیدا میکند و اما دیروز با رد لایحه پیوستن کشورمان به اف ای تی اف و سی اف تی توسط شورای نگهبان و بازگشت آن به مجلس همچنان این بهانه در اختیار آمریکاست تا ساده تر تحریم کند. دونالد ترامپ وی ادعا کرد که مقامات ایرانی “شهروندان آمریکایی را به اتهام ساختگی زندانی می کنند و حملات سایبری به زیرساخت های حیاتی، سیستم مالی و ارتش آمریکا انجام می دهند.

ترامپ برای چه کشورهایی استثنا قائل خواهد شد؟

اگر چه تحریمها اعمال شده است و ترامپ شعار فروش صفر نفتی را فریاد میزد اما همچنان کشورهایی به خرید نفت‌و محصولات انرژی از ایران ادامه می دهند که انها از  شرکت های زیرمجموعه ایرانی یا با واردات نفت ایران شعار فروش صفر نفتی ترامپ را پوچ‌ کردند. با این حال  پومپئو وزیر امور خارجه ایالات متحده گفت: هشت کشور از تحریم نفتی حذف خواهند شد. لیست آنها در تاریخ 5 نوامبر منتشر خواهد شد. استثناها مربوط به کشورهایی هستند که بیشترین و بزرگترین خریداران انرژی از ایران هستند.پومپئو اشاره کرد که ایالات متحده برای کشورهای اتحادیه اروپا استثنائی نخواهد داشت. در این کنار با اشاره به منابع رسمی عراق، عراق نیز از اثر برخی تحریم ها علیه ایران استثناست و در مواردی میتوان به مبادلات اقتصادی ‌تجاری خود ادامه دهد و دلیل اینکار وابستگی بازار تجارت عراق به ایران میباشد..
 اما واکنش در ایران و سایر کشورها به این تصمیم واکنش نشان دادند؟

حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان اظهار داشت که تهران از تحریم هایی که به اجبار به‌کشورمان تحمیل شده اند نمی ترسد.و  از پنج کشور که در معامله هسته ای شرکت می کنند، خواستار ارائه و اجرای اقدامات برای مقابله با این محدودیت ها در اسرع وقت شد.

اتحادیه اروپا اعلام کرد که قصد دارد تا در تلاش برای گسترش ارتباطات اقتصادی شرکت های اروپایی با ایران و ایجاد مکانیزمی برای حل و فصل مسائل مالی با تهران برای جلوگیری از این تحریم ها باشد که این ساز و کار اس وی پی نام دارد.وزارت خارجه روسیه معتقد است که ایالات متحده با تحریم های جدید علیه ایران، ضربه ای قوی به پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای ایجاد می کند و اقدامات کشورها در منع گسترش سلاح های هسته اس را تضعیف می کند. دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری، گفت که مسکو به طور مداوم اقداماتی را برای حفاظت از منافع شرکت های روسی در خارج از کشور، از جمله در ایران، در قبال برنامه ریزی مجدد تحریم های آمریکا علیه این کشور انجام می دهد.با این حال، این تحریم ها توسط اسرائیل حمایت می شود. نخست وزیر  نتانیاهو از ترامپ برای بازگرداندن محدودیت ها تشکر کرد و‌همسو‌با تندروهای داخلی از تحریم های جدید بسیار خوشحال میباشد

 

لینک منبع

درباره ی amir-moazeni1

همچنین ببینید

موشک پدافندی 358 ساخت ایران

چندین گروه شبه نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران در منطقه خاورمیانه مانند حوثی‌ها و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *